Taskigt att skaffa barn med ärftlig sjukdom?

Sv: Taskigt att skaffa barn med ärftlig sjukdom?

Vad jag vet har vi inte gjort någon utredning om det, nån av oss. Men å andra sidan så har jag för mig att jag som tioåring fick frågan om de fick "forska på mina journaler" eller nåt sånt... :confused: Jag var ju tio (eller yngre), så minns inte riktigt :angel:

Skulle vara lite roligt att veta det, faktiskt! Men det verkar ju framför allt drabba kvinnor (min mormors bror har den inte, t.ex) och jag har för mig om att det också är sagt något om ifall man har röda pigment (vet dock inte om familjen eller läkare sagt det). Min mamma har bara halvbröder som inte har samma mamma som henne, så de har inte sjukdomen eftersom den är ärvd mor-dotter. Min bror har lite känsligare ögon än normalt, och har drabbats en handfull gånger under sitt liv. Men det är lååångt ifrån resten av oss som drabbas en handfull gånger PER ÅR :p Så han har ju uppenbart en liten släng av samma problematik!

Ja då är det nog inte det jag tänkte på :) Hoppas du kan få vettiga svar av någon mer insatt i genetik :)

:D fråga om genetisk rådgivning! Klinisk genetik-avdelningar finns på universitetssjukhusen. Eller ja, gud, nu vet jag inte ens om de finns på alla universitetssjukhus men ändå :p. Om du vill veta mer är det dit du ska vända dig!

Hur som helst, din sjukdom låter som en tentafråga för mig haha, dock en klurig variant... Hade du och dina släktingar varit män, och sjukdomen berott på en felande gen, skulle man kunna säga att mönstret var typiskt för X-bunden recessiv nedärvning. En man har ju XY som könskromosomer, medan en kvinna har XX. Män kan alltså inte "täcka upp" med genen på en andra X-kromosom om den ena är skadad. jaja, gud vilken utvikning. Jag vågar inte uttala mig om dig! Hade kanske gått bättre om du frågat i januari då genetikkunskapen i min skalle var mer färsk :angel:.

Haha, du får tipsa din lärare om att ha frågan som tentafråga! Eller kanske ha en enkätundersökning i klassen - och dela med dig av svaren hit :D

Genetik är skitsvårt :o Får helt enkelt hoppas på att jag har tur och får friska ungar i framtiden :angel:

Så himla taskigt skrivet tycker jag :(!!

Dessutom verkar ku TS trivas med sitt liv och inte verkar hon önska att ha sluppit bli född, o dessutom verkar behsndlingsmetoderna, som t ex operation, utvecklas.

Taskigt?
Jag svarade på TS fråga, har du sett den? Annars kanske du ska ta dig en liten koll.

Jag vet vad TS grundfråga var och jag vet också hur du formulerade ditt svar...

Rakt, utan försköning.
Varför försöka få det att låta vackrare än vad det är? Enkel fråga- enkelt svar.

Det finns bara två val, svara på frågan elle att inte svara på frågan men då är det snarare frågeställaren som ska avgöra om hen ska ställa en fråga hen inte vill ha uppriktiga svar på - eller bara svar som är förskönande/anpassade.

Nu var det iofs du och inte TS som gnällde så antagligen fixade TS svaret, vilket är huvudsaken. Du har nog däremot anledning att vara försiktig med vilka frågor du ställer, om du är en sådan känslig mottagare.

Typ 2 är ärftlig, men typ 1 finns det inget samband till. Visst, undantag kan finnas.
Men alla jag träffat har sagt att typ 1 ej är ärftlig medan typ 2 är. Alla, då menar jag läkarna jag frågat.

Är själv typ 1:a och har ingen i släkten med diabetes, dock är jag även glutenintolerant och diabetes och gluten har någon korstolerans. Lättare att få det ena om man ar det andra. Tydligen är huvudorsaken till att jag fick det, stress..

Är du säker på att det är det de sagt? Och inte något i stil med att man inte behöver ha någon nära släkting med diabetes för att själv få typ 1? Till mig har alla läkare sagt, och det har bekräftats av allt jag läst, att båda typerna har en genetisk ärftlighet men typ 2 har starkare sådan (sen finns det ju andra typer också, osäker vad som gäller för dem).

Dock så är det väl som Line skrev förut inte helt klarlagt hur ärftligheten går, och som med så många andra sjukdomar handlar det om att man ärver en genetisk sårbarhet, inte själva sjukdomen, och att det krävs någon slags utlösande faktor, som stress, för att den ska utvecklas.

Jag skaffade barn innan jag gick min MS diagnos, hade dock redan haft den i 4 år när sonen föddes.

Nu fick jag tack och lov en son, dom har mindre benägenhet att ärva MS av någon underlig anledning?!?

Skulle jag mot förmodan bli gravid igen ( inget planerat men av någon anledning så så tickar min biologiska klocka öronbedövande ) så kommer jag inte att få amma barnet pga att dom sätter mig på bromsmedicin så fort förlossningen är klar och även fast jag fullkomligt avskydde att amma så tycker jag synd om det ev barnet ( jisses låter som att jag planerar att bli gravid ? ) eftersom det lilla livet då går miste om mycket bra som ammning ändå tillför.

Hmmm undrar om jag ska ge mig ut och jaga pappamaterial?

Nä om du lever ett fullgott liv utan problem trots din sjukdom så tycker jag att du kan skaffa barn! Jag lever ett fullgott liv trots min MS och alla dom handikapp det medför och jag själv har ju redan avlat fram en potentiell bärare på den sjukdomen. Din sjukdom låter betydligt mildare än min ;-)

Är du säker på att det är det de sagt? Och inte något i stil med att man inte behöver ha någon nära släkting med diabetes för att själv få typ 1? Till mig har alla läkare sagt, och det har bekräftats av allt jag läst, att båda typerna har en genetisk ärftlighet men typ 2 har starkare sådan (sen finns det ju andra typer också, osäker vad som gäller för dem).
http://diabetesportalen.se/om-oss/fraagelaadan/besvarad-fraaga/typ-1-diabetes-och-aerftlighet/
http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/arvet-vaeger-tungt-vid-typ-1-diabetes/
http://diabetesportalen.se/om-oss/f...ga/typ-2-diabetes-och-barnens-aerftliga-risk/

För att sammanfatta länkarna: Typ 2 är mer ärftligt än typ 1, men även typ 1 har en ärftlig komponent ("riskgener"). Dock behövs i regel någon miljöfaktor tillstöta för att typ 1 ska utvecklas.

Rakt, utan försköning.
Varför försöka få det att låta vackrare än vad det är? Enkel fråga- enkelt svar.

Det finns bara två val, svara på frågan elle att inte svara på frågan men då är det snarare frågeställaren som ska avgöra om hen ska ställa en fråga hen inte vill ha uppriktiga svar på - eller bara svar som är förskönande/anpassade.

Nu var det iofs du och inte TS som gnällde så antagligen fixade TS svaret, vilket är huvudsaken. Du har nog däremot anledning att vara försiktig med vilka frågor du ställer, om du är en sådan känslig mottagare.

Tyckte väl mest att det var väl häftigt att ta till det där med rutten råtta eller hur du nu formulerade dig...

Jag skulle vara mycket tveksam till att skaffa barn som har stor risk att drabbas av sjukdom, men förstås också beroende på vad för sjukdom det handlar om. Jag är lite närsynt vilket de flesta andra i min släkt också är, och det ser jag knappast som ett problem. Hade jag haft en sjukdom som gör att jag inte kan jobba och inte fungera i vardagen så som jag vill skulle jag vara mer tveksam till att orsaka att ytterligare en person ska behöva leva på samma sätt. Det vore taskigt tycker jag, och mest bara för att få utlopp för mitt eget behov av att få en biologisk avkomma.

http://diabetesportalen.se/om-oss/fraagelaadan/besvarad-fraaga/typ-1-diabetes-och-aerftlighet/
http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/arvet-vaeger-tungt-vid-typ-1-diabetes/
http://diabetesportalen.se/om-oss/f...ga/typ-2-diabetes-och-barnens-aerftliga-risk/

För att sammanfatta länkarna: Typ 2 är mer ärftligt än typ 1, men även typ 1 har en ärftlig komponent ("riskgener"). Dock behövs i regel någon miljöfaktor tillstöta för att typ 1 ska utvecklas.

Ja, precis. Det är därför jag undrar om YaHilweh möjligen missuppfattat vad läkaren sagt.

Tyckte väl mest att det var väl häftigt att ta till det där med rutten råtta eller hur du nu formulerade dig...

Jag tycker det är hemskt och hade mitt barn ärvt defekten, inkl ev lidande, hade det gnagt i mig som om jag hade svalt en utsvulten råtta.

En metafor för smärtande dåligt samvete och livslångt skuldbeläggande av mig själv.
Om jag hade skaffat barn hade jag velat barnet (och mig själv) det bästa och påverkat, så långt det är möjligt, att skapa bra förutsättningar.
Det innebär ex att jag hade undvikit sannolikt nedärvbara defekter och dåligt pappamaterial.

En metafor för smärtande dåligt samvete och livslångt skuldbeläggande av mig själv.
Om jag hade skaffat barn hade jag velat barnet (och mig själv) det bästa och påverkat, så långt det är möjligt, att skapa bra förutsättningar.
Det innebär ex att jag hade undvikit sannolikt nedärvbara defekter och dåligt pappamaterial.

Vad är dåligt pappamaterial enligt din definition?

Vad är dåligt pappamaterial enligt din definition?

Specen för dåligt pappamaterial känns som den blir längre än den kortfattade för vad som är bra pappamaterial: intresserad, närvarande, ansvarstagande, god förebild och bra partner - hade kunnat kvala in som bra pappamaterial.

Och nej, jag hade inte skaffat barn med en man med allsköns fysiska/psykiska problem även om han fungerar rätt bra med sin medicin.

Fast jag tänker mera på det som nedärvs, vad är det för egenskaper du då skulle välja bort?

Fast jag tänker mera på det som nedärvs, vad är det för egenskaper du då skulle välja bort?

En specifikation blir hur lång som helst. Min sammanfattning
är genomgripande och borde ge ett hum.
Om du är så nyfiken på exakt vilka män JAG hade ratat som
fortplantningsverktyg så är du välkommen att lista så kan jag
checka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka