Tar in hästarna pga regna?!?!

Sv: Tar in hästarna pga regna?!?!

Jag är inte arg på henne, stallägaren (täckesägaren) är inte arg på henne!! Vi har god stämning i stallet, och tänker inte förstöra den med en sån här småsak!! Tycker mest det var lite onödigt synd och klantigt!! :)
"Problemet" är löst genom att jag kommer att se till att det alltid finns täcke framme till min häst om någon tycker att han fryser! Vi vill ju ändå hästarnas bästa alltid, och om man sen har något olika syn på vad det är må så vara, bara det inte är några radikala grejer... hade hon lagt täcke på honom i hagen hade jag nog blivit riktigt sur!! (tror inte på regntäcke ute dygnet runt när det regnat som det gjort på sistone, då är det bättre utan, pälsen torkar fortare än täcket vid uppehåll, och jag känner inte till något täcke som håller torrt vid såhär mycket regn!!)

Det är pälsdjur vi pratar om inte porslins saker .
Hästar fryser inte av sommar regn!
dom skakar av sej vattnet och är torra under .

Man ska inte fjanta med hästar, det håller jag med om. Men det är inte sant att dom alltid är torra under. Jag har till största delen vita hästar och när det har ÖSREGNAT ihållande under en lång period på sommaren när dom har kort päls - så ser pälsen mörkgrå ut eftersom skinnet "går igenom". Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är dom betydligt mer rustade för hårt vinterväder då dom har lång och fet päls som gör att vatten och snö rinner uppepå och dom är torra under - nästan som isbjörnar. Det är klart att dom inte dör av ett hårt regn men hästar är precis som vi människor och alla andra djur olika individer och en del är känsligare än andra och det hela handlar ju bara om att man vill ha välmående hästar.

Mina hästar går ute ca 12 timmar om dygnet på vintern och jag har aldrig någonsin täcke på dom, låter dom själva reglera sin päls. Det funkar jättebra, men som sagt just vid dom här enstaka ihållande sommarregnen - när man knappt ser handen framför sig och man vet att regnet kommer att fortsätta ösa ner ytterligare 12 timmar eller så - tar jag in dom så att dom får torka till. Dom blir då jätteglada och när man tittar till dom nån timme senare, har allihop legat ner och rullat och gosat sig i den torra bädden. För det är ju också en grej. När regnet inte hinner rinna undan från backen har dom ju ingenstans att ligga!

Jag är inte arg på henne, stallägaren (täckesägaren) är inte arg på henne!! Vi har god stämning i stallet, och tänker inte förstöra den med en sån här småsak!! Tycker mest det var lite onödigt synd och klantigt!! :)
"Problemet" är löst genom att jag kommer att se till att det alltid finns täcke framme till min häst om någon tycker att han fryser! Vi vill ju ändå hästarnas bästa alltid, och om man sen har något olika syn på vad det är må så vara, bara det inte är några radikala grejer... hade hon lagt täcke på honom i hagen hade jag nog blivit riktigt sur!! (tror inte på regntäcke ute dygnet runt när det regnat som det gjort på sistone, då är det bättre utan, pälsen torkar fortare än täcket vid uppehåll, och jag känner inte till något täcke som håller torrt vid såhär mycket regn!!)

Hej. Nej jag tycker också att man ska vara försiktig med stall-stämningen. Däremot tycker jag att man måste göra helt klart för varandra hur man vill ha det med sin häst.

Tycker inte det verkar som om du egentligen vill att hon tar in din häst men att du ändå "går med på det"? Och att du egentligen inte vill att hon lägger på ett täcke men att du ändå har lagt fram ett täcke så det inte blir någon annans?

Samtidigt säger du att du hade blivit "riktigt sur" om hon lagt på ett täcke ute? Varför då? Hur ska hon kunna veta att just det är förbjudet men inte att ta in hästen och lägga på någon annans täcke?

Sommarregn eller höstregn? Ja det är den stora frågan :confused:

De senaste dagarna har det inte varit fråga om sommarregn. Inte här i alla fall. 12 grader, blåst och skyfall oavbrutet. Brrrr!!!

Min häst som är en fryslort vid dessa förhållanden brukar klara vanliga sommarregn utan problem. Dvs när det är varmare och inte regnar dygnet runt. Men nu funkar det inte.

När det uppkommer sånna här saker är jag lycklig att jag har ett eget stall och inga boxar uthyrda:bow:

Dock om nån skulle ta in min häst om det regnar så här pass som det gjort nu i några dagar och personen ifråga skulle se att min häst frös då skulle jag bara tacka och ta emot om hon tänkte så långt och tog sig tid att lägga täcke på min häst.

Visst nu råkade detta vara nåns tävlingstäcke-mindre roligt, och det skulle nog varit bättre med något annat täcke. Men nu är det gjort och jag hade, eftersom täcket låg på min häst som troligtvis frös så hade jag gjort i ordning det efter hästen.
Dock hade jag nog inte blivit lika glad om hästen kanske hade haft söndet täcket för det hade ju kostat mig pengar, pengar som alla kanske inte har till övers. Alltså är det nog bra att ha ett täcke som hänger framme om detta skulle upprepas.

Jag har en vit häst +3 skäckar som har mkt vitt i sej ...
Inte nån av dom fryser av väta?
Och vattnet rinner av dom utan prob ...

Men visst öser det ner i flera dygn så kan dom väl få gå in o torka.

Poängen är att folk tar in sina hästar o lägger täcken på dom för minsta lilla droppe .

KL

Jag tycker inte att man alltid ska lägga sig i andras hästeri.
Men faktum är att hästa ri största allmänhet är mycket känsligare för regn och fukt än torr och extrem kyla.

Jo, jag skulle bli sur för att jag vet att mitt regntäcke inte skulle klara såhär mkt regn som det varit när hästen går ute 24 timmar... skulle hon lägga på täcke på min häst då skulle det med största sannolikhet innebära att hästen hade fått gå med ett genomsurt täcke på sig som jag tycker är mycket värre än att han står utan täcke sommartid i regn!!
Tror dock att stallägaren har gett en ordentlig hint om att det inte är önskvärt att hon plockar in hästarna vid regn, hon får gärna ta in sin egen, men lämna dom andra två så länge vi som äger dom inte har bett om något annat!! :)

Sommarregn? Ja jo till viss del "skakar" de väl av sig vattnet, men de funkar ju inte om de reegnar i timmtal. Hästar är visserligen från början uppfödda för att vara ute i alla väder men de är inte så nu längre, de har vi människor ändrat på, hästarna klarar in te av allt väder utan att frysa lä'ngre. Tycker inte man ska låta sin häst gå ute i timmar av regnande....

Min häst tas in om det verkligen faller ner regn i flera timmar. Hon får annars väldigt spända muskler i ryggen och trivs inte.

Hon får gå ut igen när hon torkat med täcke på såklart.

Idag regnar det men det är mest lätt regn. Var nyss ute och tittade hur damen mådde. Inga problem. Hon är bara lite blöt.

Jo, jag skulle bli sur för att jag vet att mitt regntäcke inte skulle klara såhär mkt regn som det varit när hästen går ute 24 timmar... skulle hon lägga på täcke på min häst då skulle det med största sannolikhet innebära att hästen hade fått gå med ett genomsurt täcke på sig som jag tycker är mycket värre än att han står utan täcke sommartid i regn!!
Tror dock att stallägaren har gett en ordentlig hint om att det inte är önskvärt att hon plockar in hästarna vid regn, hon får gärna ta in sin egen, men lämna dom andra två så länge vi som äger dom inte har bett om något annat!! :)

Ja men det är ju bra att stallägaren sagt till men det jag inte riktigt förstår är varför ingen annan sagt till lite snällt men bestämt att ni inte vill att hon tar in dem och dessutom accepterar att hon lägger på täcke? :) Jag menar, det är ju era hästar och när något då är fel måste man ju kunna säga till på ett bra sätt?

Tyvärr uppstår det lätt snack bakom ryggen i stället och det är ju inte så bra för stall-sämjan ;)

Jag har stått i en del stall i mina dar och det är speciellt vid liknande förhållanden som det ofta uppstår bråk, skvaller och annat tråkigt :(
Dvs när hästägarna inte är tydliga med hur de vill ha sina hästar. Tydlighet är jätteviktigt. :)

Säg bara: Jag vill inte att du tar in min häst! Det är din självklara rätt! Inte så lätt att säga kanske, men nödvändigt, för i den lilla värld som inhysningsstallen utgör blir man fullkomligt manglad & överkörd annars! Lycka till; håll på dina självklara rättigheter!

M Jag har till största delen vita hästar och när det har ÖSREGNAT ihållande under en lång period på sommaren när dom har kort päls - så ser pälsen mörkgrå ut eftersom skinnet "går igenom".

Men hästen har ju inte annorlunda päls bara för att den är vit. Skimmlar påverkas ju inte mer av regnet än en brun.

Det beror väl ändå helt på vilken typ och ras av häst man har...mina hästar som normalt brukar gå ute hela somrarna på bete har jag blivit tvungen att ta in nu när det har regnat flera dagar i sträck, och detta har jag inte gjort för att jag är "fjantig", utan för att flera av dem stod ute och mer eller mindre skakade.

Min häst tas in om det verkligen faller ner regn i flera timmar. Hon får annars väldigt spända muskler i ryggen och trivs inte.

Hon får gå ut igen när hon torkat med täcke på såklart.

Idag regnar det men det är mest lätt regn. Var nyss ute och tittade hur damen mådde. Inga problem. Hon är bara lite blöt.

Har också en häst som får väldigt spända muskler i ryggen om hon blir för blöt. den senaste veckan har det varit mellan 10-14 grader med friska vindar och riktigt hällregn! Detta är inget normalt sommar väder, och när till och med mitt tåliga lilla russ stod med spända muskler och skakade, då åkte täckena på! Ville ändå att de skulle få vara ute, så de fick gå med täcke på betet. Enligt vädret skulle det regna ytterligare två dagar, men det regnade i tre. Vi fick 40 mm regn på ett dygn!:crazy:
Nu har det som tur är slutat regna här, annars hade jag fått köpa en båt för att ta mig ut i hagen!

Jag tycker att man ska ta in hästarna om det ösrengnar länge men om det inte ösrengnar tycker jag att man kan låta bli att ta in dom på sommaren då kan man ju lägga på regntäcke:rofl::D;):banana::bump:

Men så ska man väl inte göra.
Väldigt dumt av henne att ta av någons täcke sådär!

Om det är lagom temp i stallet så klarar de sig alldeles utmärkt att torka av sig själva, utan täcke.
Om min häst har blivit blöt så tar jag enbart på täcke för att hon blir så öm i ryggen, annars torkar hon ju minst lika bra, om inte bättre utan.

Men hästen har ju inte annorlunda päls bara för att den är vit. Skimmlar påverkas ju inte mer av regnet än en brun.

Självklart inte :D. Det jag försökte säga var att eftersom dom är vita syns det att dom faktiskt är blöta ända in till skinnet. Hästar av andra färger är givetvis lika blöta men man kan luras att tro att dom är torra längst in eftersom man inte ser skillnaden så lätt.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama