Tar in hästarna pga regna?!?!

Sv: Tar in hästarna pga regna?!?!

Hon som tog in hästarna gjorde ju det för att vara snäll inte för att jävlas. Då löser man ju inget genom att vara förbannad eller komma med pikar som "min häst tål vatten".

Tråkigt att det blev fel men det är bara att beklaga. Jag hade blivit glad om någon tänkt på min häst.

Håller med.

Min häst blir snabbt kall om ryggen och mkt spänd. Känner fler hästar som reagerar på detta sätt. När det regnar blir det regntäcke, även på sommaren.

Har hästarna skydd så finns det ju ingen ide att ta in dom, hästar är vildjur och får päls därefter, badas de inte allt för ofta med schampo så har de ju också fett i pälsen som stöter bort mycket av vattnet...
Går inte täcket att göra rent och snyggt igen så tycker jag att hon som ledde in hästarna ska stå för kostnaden.

Fast i detta fallet så tror jag faktiskt att hon talar om TAMA hästar. Blanda inte ihop dom med vildhstarna. För i så fall så skulle inte en människa varken ha stall eller hovslagare.Alldra minst en veterinär...

Håller med.

Min häst blir snabbt kall om ryggen och mkt spänd. Känner fler hästar som reagerar på detta sätt. När det regnar blir det regntäcke, även på sommaren.

Några dagar då det har regnat som mest och blåst så har våra skakat av köld.Vi har hafr väldigt kallt regn.

jag har en "urhäst" som enligt reklamen klarar alla väder året om.
nu funkar det ju inte så, alla hästar kan frysa vid dålig väderlek.
min pålle är halt och nyligen behandlad.
står i stor box och kan gå direkt ut i en liten hage.
häromdagen regnade det mycket.
när jag kom på eftermiddagen så frös hästkraken så han skakade och ryggen stod som en sprättbåge. mat får han men inte obegränsat, . fick stänga dörren och lägga på ylletäcke samt ge ett par kg hö. om hästar inte går på bete så fryser dom lättare. min häst kunde gå in i boxen men stod utanför i regnet och bara skakade.

fast egentligen får hon nog stå sitt kast. man är väl inte så jekla blond att man tar ett täcke , som man ser är fint och väl vårdat ? ´

btw:Har inget mot blondiner,

Var det inte en artikel i ridsport för några månader sen om just hästar och väder? Och hur lite man egentligen vet? det finns 1!svensk forskare och väldigt få i övriga världen... Vad hon, den svenska forskaren och hennes utländska kollegor kommit fram till är att hästar har bara svårt för ett slags väder, regn med hårda vindar samtidigt. Och att täcken bara ska användas för våran skull, slippa lång päls och smutsiga hästar osv. Att hästen skakar är inte samma sak som att den fryser då den vibrerar för att bibehålla sin temperatur för att inte börja frysa. det hade även framkommit att om hästen är svettig efter tex träning så ska man inte lägga täcke på den, inte ens på vintern för dom torkar mycket fortare utan....

Sen tror jag givetvis att vissa hästar blir mer påverkade än andra men min åsikt är att det daltas för mycket... Låt hästen vara häst i största möjliga mån... :)

I mitt stall är det raka rör som gäller... är det något man inte tycker om så säger man det och lika dant om det är något man tycker är bra. Det vilkoret tycker jag att man ska kunna ställa när man är många viljor i ett stall. Säg som du tycker och uppmuntra din omgivning att göra likadant så slipper du ha det ligga åoch gnaga i huvudet om nätterna!

Nu på sommaren är det detta som gäller mina hästar:
regnar det mycket på dagen ska ett hö nät hängas under ett träd, då håller dom sig där.
regnar det mycket på natten ska regntäcke på men tas av tidigt på morgonen. vill inte riskera överhettning.

hoppas ni löser det så båda blir nöjda!

Johanna

Jag håller med dig. Jag skulle heller inte göra något med en annans häst om ägaren inte bett mig göra det. När man har hästen i stall med andra hästägare är det jätteviktigt att varje hästägare gör klart hur den vill att andra ska eller inte ska göra med hästen. Vet man hur de andra ägarna vill ha det med sin häst så är det lätt att göra rätt när man vill hjälpa till. (men ta och lägga på någon annans täcke skulle jag inte alls göra) Vill man att någon ska lägga på ett täcke om det regnat mycket så får man i så fall se till att det finns ett täcke framme för ändamålet.

Men ibland skulle du väl det?

Jag har gjort det ibland........tex vägrat lämnat en krake ute ensam trots att ägaren påstod att den kunde gå själv ute=mindre jobb för ägaren.J

ag har också lagt in spån (av mitt eget då) då hästen stod rakt på stall golvet med en liten gummimatta från en transport som enda underlag=billigt för ägaren.

Jag matade även denna häst ibland med mitt eget hö,trots att ägaren försäkrade att det räckte att hämta med två balar hö i veckan=billigt och inte så tidskrävande för ägaren.(Som om det räckte med 20 kg hö i veckan till en 600 kgs häst)

Jag skulle bara säga att... det var snällt att du tänkte på min häst också men jag vill att du ringer och frågar mig hur du ska göra istället.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama