Tar du bort etiketten?

break_a_leg

Trådstartare
För några veckor sedan lyssnade jag på RixFM, hiss och diss... Ola dissade de som inte tar bort etiktetten på glasen.

Hur gör du, tar du bort etiketterna eller låter du dem sitta kvar? Jag pillar inte bort med en gång måste jag erkänna, de får försvinna i disken.

Sv: Tar du bort etiketten?

Sist jag köpte nya glas hade jag inte diskmaskin så då diskade jag för hand - då diskade jag bort dem, dvs gnuggade extra så de försvann i disken. Nu när jag har diskmaskin vet jag inte hur jag skulle göra, kanske pilla bort efter hand som de mjukats upp lite av några diskningar.

Men det känns ju värre att ha en oläslig etikett och lite limrester kvar än en hel etikett, eller är det bara jag?

Klart man tar bort etiketten!! Att låta den sitta kvar känns ju lika konstigt som att låta lappen på ett nyinköpt klädesplagg sitta kvar!! :p

Självklart tar jag bort etiketten! Precis som jag tar bort lappen på kläderna också.

När folk påstår att man ska ha kvar etiketten brukar jag fråga om de har kvar etiketten på Ikeaglasen också. Det gör de såklart inte :grin:

Jag pillar bort etiketten med en gång. Kör man glasen i diskmaskinen och inte har pillat bort så brukar dom klistras fastna lite överallt...

Fast tar du alltså bort lapparna som är fastsydda på kläderna också? Där märke och ofta storlek står? Eller antar jag rätt om jag tror att du menar att du tar bort butikens prislapp?

Själv skiter jag fullständigt i om folk har kvar sina lappar eller inte... Mamma har kvar dem, själv har jag bara något enstaka finglas.. och vet faktiskt inte hur jag gjort med dem! :p

*delvis kl*
Fast etiketter på kläder... Det är väl i princip bara kostymer som brukar ha lappar som "man ska" klippa bort?

Jag menar typ etiketter som sitter i nacken med plaggets märke. Som inte är tänkt att man ska klippa bort, men som man såklart kan klippa bort. Några märken har börjat trycka märket istället för lappar, men jag tror inte jag äger något (icke hemmasytt) plagg utan någon som helst märkning...

Tar genast bort tejplappen med streckkoder underifrån. Lämnar alltid kvar den lilla tejpen med loggan

Fast tar du alltså bort lapparna som är fastsydda på kläderna också? Där märke och ofta storlek står? Eller antar jag rätt om jag tror att du menar att du tar bort butikens prislapp?

Själv skiter jag fullständigt i om folk har kvar sina lappar eller inte... Mamma har kvar dem, själv har jag bara något enstaka finglas.. och vet faktiskt inte hur jag gjort med dem! :p

Jag syftade på butikens prislapp, eftersom jag menade att det var lika självklart att ta bort klisterlappen på glasen som att ta bort butikens prislapp på kläder. Att ta bort lappen från kläderna med storlek och tvättråd gör jag inte.

Däremot finns det ju också klädesplagg som har liknande lappar som de små klisterlapparna på glasen vi diskuterar. Det är de små tyglapparna som sitter löst fastsydda längst ut på ärmen på rockar, kostymer och en del skjortor. De sitter löst fastsydda av en anledning och ska självklart plockas bort!

Senast ändrad:

Men visst är det de små märkeslapparna på glas vi talar om? Inte de stora streckkods/prislapparna som kan sitta på glas?

För jag likställer prislappar med prislappar och märkeslappar med märkeslappar. Att jämföra prislapp med märkeslapp känns lite... Ovärt?

(eller ja.. hela diskussionen är kanske rätt så ovärd... men ja... :D )

Senast ändrad:

Men visst är det de små märkeslapparna på glas vi talar om? Inte de stora streckkods/prislapparna som kan sitta på glas?

För jag likställer prislappar med prislappar och märkeslappar med märkeslappar. Att jämföra prislapp med märkeslapp känns lite... Ovärt?

(eller ja.. hela diskussionen är kanske rätt så ovärd... men ja... :D )

Ja vi pratar om de små märkeslapparna på glas. Exempelvis de små rösta klisterlapparna med ett i på ett Iittalaglas.

Jag menade inte att lapparna fyller samma funktion. Jag menar bara att det är lika självklart att ta bort klisterlapparna på glaset, som att ta bort prislappen på kläderna.

Storlekslappen på klädesplagg sitter ju på insidan av plagget och syns inte. Hade den synts hade jag definitivt plockat bort den också. Om det vore möjligt med en klisterlapp på ett glas som inte syntes hade jag kanske låtit den sitta kvar.

Jag tycker nog inte alls att det är samma sak faktiskt... Inte för att det spelar någon roll, men ja.. :D

Jag tycker nog inte alls att det är samma sak faktiskt... Inte för att det spelar någon roll, men ja.. :D

Nej jag menar ju inte heller att det är samma sak :)

Men ok, alldeles oavsett jämförelser med andra lappar så är det enkigt mig självklart att man tar bort klisterlappar som som sitter på glas. Varför låter ni dem sitta kvar? För att visa era vänner vilka fina dyra glas ni minsann har? Eller låter ni Ikea-lapparna sitta kvar också? Då är man ju iaf konsekvent :D

Att man tycker att det är lika självklart är väl en sak, men det känns lite ja "konstigt" att dra upp det i det här sammanhanget, eftersom det inte är samma sak...

Typ jag skalar alltid mina äpplen innan jag äter eftersom jag alltid skalar mina bananer... :p Den ena har ju inte med den andra att göra!

Själv har jag ingen preferens, jag har ett par ittalaglas nånstans men vet inte hur jag gjort med dem, eftersom jag inte ens vet vart jag har glasen... :o

Jag kan inte minnas att jag köpt andra än IKEA-glas, så mitt svar gäller iaf IKEA-glas. ;) :D

Att man tycker att det är lika självklart är väl en sak, men det känns lite ja "konstigt" att dra upp det i det här sammanhanget, eftersom det inte är samma sak...

Typ jag skalar alltid mina äpplen innan jag äter eftersom jag alltid skalar mina bananer... :p Den ena har ju inte med den andra att göra!

/QUOTE]

Men då har du nog missförstått vad jag menar.

Jag håller med om att det det är väldigt konstigt att föra resonemanget "jag skalar mina äpplen eftersom jag skalar mina bananer. Men det är inte det jag säger. Jag säger att det är lika självklart för mig att skala mina äpplen som att skala mina bananer. Eller för den sakens skull, lika konstigt att äta äpplen med skalen på som att äta bananer med skalen på.

Sen tycker jag iof att om man har kvar Iittalalappen på glaset så är det samma sak som att ha kvar prislappen på glaset, och det är därför jag tycker det är så märkligt.

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 124
Senast: Otherside
·
IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 557
Senast: Sryoqwe
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 817
Senast: starcraft
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
356
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka