Tappsko!!!

C

chilipop

Jag har bara ägt mitt halvblod i ca 3 månader men under den tiden har hon tappat eller "knixat" till skon hela FEM gånger, alla gånger på samma hov, höger fram! :eek:

Den börjar bli ganska flisig och "sprickig". Jag fattar inte, varför just den? Sömmarna sitter som berget men lik väl ska hon ta av skon...
Vad ska jag göra???? Någon som har något förslag? Vad kan man göra för att förstärka hoven?
(Hoven är vit men det är ena bakhoven också och den sitter fast!...)

:bow: SNÄLLA ge förslag!:bow: Jag vill kunna rida min häst också...:crazy:
 
Sv: Tappsko!!!

chilipop skrev:
Jag har bara ägt mitt halvblod i ca 3 månader men under den tiden har hon tappat eller "knixat" till skon hela FEM gånger, alla gånger på samma hov, höger fram! :eek:

Den börjar bli ganska flisig och "sprickig". Jag fattar inte, varför just den? Sömmarna sitter som berget men lik väl ska hon ta av skon...
Vad ska jag göra???? Någon som har något förslag? Vad kan man göra för att förstärka hoven?
(Hoven är vit men det är ena bakhoven också och den sitter fast!...)

:bow: SNÄLLA ge förslag!:bow: Jag vill kunna rida min häst också...:crazy:

använd sökfunktionen och sök på tappsko så hittar du massor med tips i andra trådar!

rent allmänt skulle jag säga att är det samma hov hela tiden så beror det på skoningen, riktningen av skon, samt hur hästen rör sig. se till att du har en duktig hovslagare, sätt in denna i problemet, och se till att få höra resonemanget om vad h*n gör för att åtgärda problemet.

Hur gammal är hästen? är den mycket riden, musklad, utbildad?
 
Hejsan! Jag hade också samma problem med min häst. Hon tappade skor ganska ofta.. Min hovslagare sa till mig att ge hästen Biotin i fodret för att stärka hoven. Hoven blev hårdare men det var inte det som var problemet. De var hovslagningen. Hovslagaren lade ut skon för mycket så hon bara trampade av den. Så se till att du har en bra hovslagare! Själv bytte jag till en special hovslagare och sen dess har hon inte haft någon tappsko. Så lycka till och hoppas att allt löser sig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tappsko!!!

Du får låta hästen ha boots på sig dygnt runt....:D
Jag vet inte...men min häst var lika duktig hon innan!
Oki..hon har en tappsko nu, men hade oxå ny hovslagare!

Men min hovslagare slippade till kanterna " spetsarna" eller längst ner på skon, vet inte vad den delen heter. Sen slog han in dem lite extra så hon inte har nån chans att kunna trampa av sig dem! Och det hjälpte!
 
Sv: Tappsko!!!

Hon är 5 år, gått 3 års testet och sedan hållt igång tror jag (haft vintervila osv såklart) Hon har varit förskyld ett tag så hon rids inte så hårt nu men ganska hyfsat musklad... Hon är väll "normal" om man kan säja så...:d När jag köpte henne var den hoven som hon nu tappat skor från större en den andra, kan det ha något med saken att göra? Vet inte:confused: :confused:
 
Sv: Tappsko!!!

chilipop skrev:
Hon är 5 år, gått 3 års testet och sedan hållt igång tror jag (haft vintervila osv såklart) Hon har varit förskyld ett tag så hon rids inte så hårt nu men ganska hyfsat musklad... Hon är väll "normal" om man kan säja så...:d När jag köpte henne var den hoven som hon nu tappat skor från större en den andra, kan det ha något med saken att göra? Vet inte:confused: :confused:


ja det kan det, hon kanske inte rör sig liksidigt eller är rakställd i sin gång.
anledningen att jag frågade var dock att det är ganska vanligt på unghästar som inte är så balanserade och breddade ännu muskulärt, att de är i och trampar sig med bak på fram. är det i hagen hon tappar, eller trampar hon av i ridningen också? det vanligaste är att det är i hagen i frihet det sker, då de inte är musklade och breddade och balanserade nog ännu. det går att jobba bort genom rätt ridning och utbildning av hästen, men om det är så att hon dessutom är ojämn i sin ställning och kropp så kan nog en hovslagare hjälpa dig en hel del om du förklarar problemet.
 
Sv: Tappsko!!!

TACK!!! Jag ska prata med hovis! Han kommer imorgon!:)
 
Sv: Tappsko!!!

chilipop skrev:
Jag har bara ägt mitt halvblod i ca 3 månader men under den tiden har hon tappat eller "knixat" till skon hela FEM gånger, alla gånger på samma hov, höger fram! :eek:

Den börjar bli ganska flisig och "sprickig". Jag fattar inte, varför just den? Sömmarna sitter som berget men lik väl ska hon ta av skon...
Vad ska jag göra???? Någon som har något förslag? Vad kan man göra för att förstärka hoven?
(Hoven är vit men det är ena bakhoven också och den sitter fast!...)

:bow: SNÄLLA ge förslag!:bow: Jag vill kunna rida min häst också...:crazy:
problemet är med största sannolikhet att din hovslagare i sin ambition att få maximalt med hov på skon, inte smider ihop skon tillräckligt. Sömhålen på skon är placerade med ett visst avstånd från ytterkanten och dessa sömhål ska hamna mitt över lamellranden så att sömmen går in i lamellranden och sedan ut genom hovväggen. Om skon är för stor så kommer sömmarna att gå in i hornkapseln och eftersom sömmarna är kilformade så spräcker dom hornväggen, skorna lossnar och väggen flisas upp. Har erfarenhet av detta!
Sen vilken färg hovarna har är betydelselöst. Jo en sak till, skorna får INTE sticka ut nåt alls bakom bärranden på framhovarna, endera smidas in eller kapas, annars är risken stor att den trampas av. Man kan också korta tån lite för att framhovarna ska rulla över lite snabbare . Prata om detta med din hovslagare!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tappsko!!!

Vad i hela friden skriver du:devil:

Spika i lamellranden- jo du :devil:

det ska spikas i vita linjen.

sen skriver du igen att skon inte får sticka utanför lamellranden baktill:confused:
Då måtte väl mena trakterna?

O de ska normalt sett visst läggas ut lite både åt sidan o baktill, såvida man inte skor var 3:e vecka.

Skon följer med tån framåt när hoven växer o efter 3-4 veckor så har trakten inget stöd längre om man skor med för små skor.
 
Senast ändrad:
Sv: Tappsko!!!

chilipop skrev:
Vad kan man göra för att förstärka hoven?

Jag ger mina flytande aloe vera, fungerar super! :idea: 4 av mina hästar är barfota och arbetas i varierande terräng utan problem. De har fått super kvalité på sina hovar! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 987
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 316
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp