Tappsko var femte vecka

shampiz

Trådstartare
En av mina hästar jag har (haft den sen augusti) har inte gått en enda skoningsperid utan att ha tappat minst en sko innan femte veckan? Kan inte skylla på hovslagaren då samma hovslagare skor 3 av mina andra hästar och där är inga problem att dom kan gå 8-9 veckor utan att tappa nån sko.
Nån som har (haft) samma problem och kanske kan ge nåt tips om vad man kan göra. Kanske sko på nåt annat sätt? Eller annat förslag?

Rent allmänt är det ju svårt utan att ha sett din häst eller dess hovar.
Hästarna är ju individer. Utan att "hänga" din hovslagare så är det ju så att vederbörande sannolikt inte "hittar rätt" just för denna häst. Som du själv skriver är det ju inga problem m de andra hästarna.
Det kan bero på allt möjligt t ex någon form av obalans i skoningen, skada el rörelsestörning hos hästen.
Har haft några sådana hos olika hästägare. I ett fall har det blivit avsevärt bättre sedan man hittade och behandlade en muskelskada hos den hästen. På annan häst har jag laborerat lite med skorna.

Sko med kortare intervall.

Kortare intervall än 5 veckor? Vad ska man då fästa de nya sömmen i?
Eftersom hoven hinner inte växa ut så det finns nåt att ta av och spika i söm i befintliga hål resulterar ju ännu större risk att tappa skon.

Fram eller bak?

Fram. kan man kanske prova att korta tån, samt lägga överrullningsskor. om det handlar om avtrampade skor.
Är det alltid samma hov?

Har mest varit fram. Tyvärr har jag inte tänkt på om det är samma.
Tack för tipset. Ska kolla upp det med hovslagaren om överrullningsko. Alltid värt att prova ialla fall.

Jag brukar varmsko mina kunder som inte vill hålla på skorna om skorna åker av efter mer en 1-2 veckor. Om det är under första veckan en sko åker av räknar jag med att dom trampar av dem och då rekommenderar jag att ägaren lägger boots på i hagen den första veckan efter skoning.
Många orsaker bidrar till att en tappar skor, dom andra inte, tex hovkvalitet, exteriör, steg, ålder (unghästar tappar oftare, kanske för att de inte alltid rör sig balanserat), felaktiga benställningar, hagar (lera), hagsällskap (mycket spring)....

Hej!

Vissa hovlagare går inte ihop med vissa hästar. Jag har bytt hovslagare 4 gånger innan jag hittade den rätte för min hästs hovar. Hon brukade klä av sig skor varje skoperiod, nu har hon klivit av sig en sko på 1 år!! (och då var det mitt fel för jag ledde in henne i alldeles för dålig terräng utan boots).

De hovslagare jag hade innan var inte dåliga, deras sätt att sko passade bara inte min tjejs hovar och de var inte kunniga nog för att kunna få ordning på hennes hovar.

/Lavinia, som funderar på att försöka hitta en ny hovslagare som kostar lite mindre och kan komma ut till stallet- det blir så galet dyrt att ta ledigt 1 dag var 6e vecka för skoning.

Eftersom hoven hinner inte växa ut så det finns nåt att ta av och spika i söm i befintliga hål resulterar ju ännu större risk att tappa skon.
Är det verkligen så på din nya häst eller antar du det ?
Många hästar skos med 4 veckors intervall vid behov och även om inte massor finns att verka så går det ypperligt att sko om . Det är vardag med täta sko intervaller för många även när anledningen inte är långa fötter så att säga .

Min tant har en förmåga att trampa av sig skorna eller att bocka till dom så hon får högklackade ;) Förra Hovslagaren tog därför beslutet att sätta 0or fram och 1or bak. Även sett till att hon har runda hovar och kort tå. Det har fungerat för Tant iallafall.
Nu ska vi bara övertyga den nya hovslagaren :)

Är det verkligen så på din nya häst eller antar du det ?
Många hästar skos med 4 veckors intervall vid behov och även om inte massor finns att verka så går det ypperligt att sko om . Det är vardag med täta sko intervaller för många även när anledningen inte är långa fötter så att säga .

Ja, min hovslagare säger att det inte finns så mycket att ta av när han måste skos om var femte vecka.

Ja, min hovslagare säger att det inte finns så mycket att ta av när han måste skos om var femte vecka.
Fast man behöver ju nödvändigtvis inte verka bara för att man skor. Med täta intervaller kan det ju vara så att man bara jämnar till och skor om.
Sen funderar jag på det här med gamla sömhål. Med jämna höga sömtag hinner de väl inte växa bort även om det dröjer åtta veckor mellan skoningarna. Att sko och undvika de gamla hålen är väl vardag för en hovslagare?

Som svar på ursprungsfrågan så tror jag på tätare skointervaller och att hitta orsaken till att just den hästen får tappskor. Tappar den alltid samma sko? Hur ser skon ut som den trampat av? Normal benställning? Hur rör den sig?
Min häst blev bra med 5-6 veckor mellan skoningar och sidokappor. Nu kan han gå sju veckor som de andra.

min häst tappade också var 4e-5e vecka innan, har nu överrullnings skor (natural balance) och nu klarar vi lätt 7-8veckors perioder :). självklart så gick det inte över en natt, utan hovslagaren har jobbat med hennes hovar i ca några år och i takt med bättre hovkvalitet så är det bara risk för tappskor i slutet av skoperioden om det är extra torrt eller extra blött ute.

har sidokappor bak då hon sparkar i boxen. sen hon fick de så är det ännu mer sällan hon tappar :).

Jag har köpt en typ av natural balance-skor (center fit) till min pålla som jag tänk testa nästa skoning.
Inte för att hon tar av sig skorna ofta utan för att jag vill ha en tvärare tå bak på henne + fals och sidokappor. MEN jag läser om en speciell typ av NBverkning, vad innebär det?
Skon borde väl fungera som en vanlig tvärtåig om man verkar hästen som vanligt och bara kortar tån?

Fast vad blir problemet. Om det inte finns mycket att ta av, dvs inget att verka men hästen skos om var sjunde vecka? All tillväxt sker ju knappast sista två v så borde gå utmärkt att sko om efter 5 v även om man då får ta mindre.

(Mina ligger på 4-5 v normalt. Då finns massor att ta, det är nåt i marken här - alla hästars hovar växer sjukt mycket. Men on mina tappar en sko efter 3 v så går det ju fint både slå på skon eller sko om ifall man vill. Det har ju växt ner 2/5 eller 2/4 av det som normalt verkas bort. Och om man bara tänker när man sömmar får man inget problem med schweizerost heller)

Annars håller jag med om att man måste försöka hitta varför just den hästen tappar skor. Det kan ju vara ett detektivarbete. Men om den alltid tappar efter 5 v skulle jag sko om efter 5 v som första lösning. Men hur ser sömmarna ut efter 4.5 v - har de rest sig? Då kan nita om hjälpa i vissa fall.

Jag har köpt en typ av natural balance-skor (center fit) till min pålla som jag tänk testa nästa skoning.
Inte för att hon tar av sig skorna ofta utan för att jag vill ha en tvärare tå bak på henne + fals och sidokappor. MEN jag läser om en speciell typ av NBverkning, vad innebär det?
Skon borde väl fungera som en vanlig tvärtåig om man verkar hästen som vanligt och bara kortar tån?

NB är ett koncept. Du kan naturligtvis använda vilken sko som helst på vilket sätt du vill. Men det låter som att du försöker göra en mix av konventionell verkning ("om man verkar hästen som vanligt")och NB-skoning utan att veta vad du vill uppnå. Samtidigt som du ändå undrar vad en NB-verkning är. Det låter lite rörigt. Särskilt som du inte verkar ha ett egentligt problem utan bara "vill ha en tvärare tå bak på henne + fals och sidokappor".
En bra grund att veta vid skoning (och mycket annat) är:
  • VAD ska jag göra?
  • HUR ska jag göra?
    och inte minst
  • VARFÖR ska jag göra det
Så utan att på något sätt hacka på dig undrar jag bara lite stilla varför?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025