Tappsko var femte vecka

Ja här skoddes vår häst om var 4-5 vecka under ett år, precis i början av hans ridhästkarriär så var han obalanserad och växte också olika pga det och skorna kunde åka av. Nu växer han korrekt, har hittat sin balans i ridningen även om det finns mycket kvar att öva in där så har vi kunnat öka intervallen till 6 veckor men inte längre. Vissa hästar behöver få hovvård oftare, och som sagt det kan handla om en ren omläggning och en liten tilljämning för att få bukt med avtrampade skor.

Det verkar som att det bara är jag som varit lite bortskämd med att ingen av mina andra hästar har behövts skos oftare än vart 8-9 vecka :-) Så jag får väl köra lite oftare med denna då.

En av mina hästar jag har (haft den sen augusti) har inte gått en enda skoningsperid utan att ha tappat minst en sko innan femte veckan? Kan inte skylla på hovslagaren då samma hovslagare skor 3 av mina andra hästar och där är inga problem att dom kan gå 8-9 veckor utan att tappa nån sko.
Nån som har (haft) samma problem och kanske kan ge nåt tips om vad man kan göra. Kanske sko på nåt annat sätt? Eller annat förslag?
Varför tappar den skorna? Trampar hästen av dem trots att de sitter bra? Sitter de löst en tid innan de tappas?
Om skon sitter löst innan kan det bero på sämre/mjukare hovkvalitet så att sömhålen blir större med tiden. Då kan sömmen röra sig inuti hoven vilket gör att sömmen blir försvagad och går av inuti sömhålen så att skon lossnar. Som när man viker en stötts fram och tillbaka.
Högre sömtag skulle kunna vara en lösning.

Varför tappar den skorna? Trampar hästen av dem trots att de sitter bra? Sitter de löst en tid innan de tappas?
Om skon sitter löst innan kan det bero på sämre/mjukare hovkvalitet så att sömhålen blir större med tiden. Då kan sömmen röra sig inuti hoven vilket gör att sömmen blir försvagad och går av inuti sömhålen så att skon lossnar. Som när man viker en stötts fram och tillbaka.
Högre sömtag skulle kunna vara en lösning.

Nej, det är det som är så konstigt tycker jag, att den inte sitter löst nåt innan, utan helt plötsligt så har han tappat skon.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025