Tappsko en vecka efter? Få skoning av tappsko gratis?

Sv: Tappsko en vecka efter? Få skoning av tappsko gratis?

*kl

Fattar inte varför hovslagarna ska behöva ha nån sorts tappskogaranti:confused:.
jag ger det inte, 200 får dom betala, det är hur oekonomiskt som helst för mig, resan dit, städ, verktyg m.m. allt ska ju bäras in, och inte i alla stall man kan ställa bilen precis utanför, kanske trasig hov som måste plastas, alltså massa tid för 1 tappsko)

Visst kan felaktiga vinklar vara orsak till att en häst har tappskor gång efter gång, och om man misstänker det så byt hovis med en gång! Är man osäker själv om det ser bra ut, så be er veterinär/hästkunnig nästa gång ni vaccinerar eller nåt att titta på hovarna och bedömma vad dom tycker om vinklarna.

men oftast är det ju så att skon inte bara ramlar av. Utan att hästar racar i hagen eller att en häst vill klia bort en fluga och samtidigt råkar trampa av en baksko på den andra, vädret spelar också stor roll, och framför allt fodret.

Har inte speciellt många tappskor, även om det förekommer, och jag trångskor inte, snarare tvärtom. har oftast bara 6 söm.

/Från en "outbildad" :o (gick som lärling i 2 år däremot)med 15 år i framåtlutad ställning ;)

Du frågade hur jag rider.

Många tappskor har skett direkt efter skoning.

Är det svårt för hovslagare att erkänna slarv.

Det ska alltid vara någon annans fel.
Hästen sprungit fort, slarvigt, stenig hage, plan hage, leriga marker, hur man rider, hästen är ur kondition, häst för tjock, för smal,. Är det inte meningen att skorna ska sitta kvar i de flesta lägen.

Eller vill man att hästen ska stå fastbunden dygnet runt för att inte få tappskor.

Jag har varit med om att hovslagare ej slagit i sömmarna på insidan av ena fram. Detta ville han inte erkänna, det fanns inte i hans värld att något sådant kunde ske. Givetvis skyllde han då på att hästen hade trampat ur sömmarna (3-4 st) själv, trots att man kunde se att det inte fanns några sömhål i hoven. Obs : jag kunde ej vara med när han skodde, då jag tillhör den arbetande skaran i Sverige, såg alltså detta först sent på eftermiddagen samma dag som hästen hade skotts.

Jag trodde du skulle skriva att du inte har några tappskor, men tydligen har du erfarenhet av många tappskor.

Kan du svara på varifrån du fick att jag har haft många tappskor och varför du trodde jag skulle skriva att jag aldrig haft tappskor?

Jag kan bara tala för mig själv, och jag slarvar inte! Jag ser "mina" hästars hovstatus som en personligt nederlag om det skulle strula på grund av mitt arbete,

Att det förekommer att söm missas har även jag hört talas om (en bekant drabbades, bara söm på yttersidan) och det är oförlåtligt.
Och slarv kan säkert förekomma tyvärr.

Men det jag rabblade i mitt förra inlägg + kanske långa skoperioder och en ryttare som inte kan rida sin häst i balans utan på bogarna, är oftare en orsak till tappsko än rent slarv från hovslagaren

Förstår fortfarande inte varför hovslagare skulle sko så att hästen får tappskor om ändå påslagningen för tappsko är inbakat i priset för skoningen som du skrev? Då förlorar han ju verkligen på att den tappar. Du får gärna förklara det för mej.

Oj . förlåt.

Är du på rätt forum?

Babbus undviker att svara på det man vill ha svar på märker jag ;)

Ja, jag undrar vad h*n dillar om? Om jag är på rätt forum? Fattar ingenting.

Ja man undrar ju. Men varför hoppa på mig?

Och svara är h*n för feg för tydligen.

Nej, tappskon är ju bara en sko, rundskoningen är 4. Vi betalar 250 kr, d v s 1/4 av vad skoningen kostar.

Min tar en hundring oavsett när, fast är det för nära inpå skoningen slår han inte på för då får man boka ny tid för skoning istället.

Tror inte hovslagare tjänar så mycket på tappskor egentligen. Tar ju tid åka ut o plocka fram alla saker. Därför tycker kanske hovslagaren det är bra om flera hästar får tappsko samtidigt.

Iår har det varit mycket tappskor pga vädret. Blött - fastnar o tappar skor.

Vår hovis tar 100:- vid tappsko, men det är för bensinkostnaden. Vi bor ca 5 mil ifrån honom.

Oftast tappar hästar skor pga av dålig hovkvalitet. Om inet hästägaren åtgärdar denna hovkvalitet så tycker jag inte att hovis ska få jobba gratis igen och igen och igen.
Upprepade tappskor kan botas genom att man ger hästen mkt lucern, lär den drick mer och ger den salt i maten.

Tycker att det är helt rimligt att hovis tar betalt för tappsko, men det är väl iofs bra om dom räknat in det i priset. Dock har jag haft extremt få tappskor genom alla år av hästande. Och dom flesta har såfall varit på slutet av skoperioden och då har det ändå varit lättast att sko om! Så jag vet faktiskt inte vad min hovis tar för tappsko. Ska ja fråga nästa gång :)
Men det är ju knappast hovis fel att skon trillar av.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka