Tappsko en vecka efter? Få skoning av tappsko gratis?

Sv: Tappsko en vecka efter? Få skoning av tappsko gratis?

Bara för att man är utbildad, så betyder det inte att man är seriös.
Hovslagare har det varit ont om ett tag, så försvinner kunder kommer nya.

Många som skaffar häst lyssnar blint på vad andra mer "vana" hästmänniskor har att säga. hur vet man vad som är rätt.?

Tyvärr blir ju hästarna lidande för okunskapen hos oss människor.

Är ändå inget svar på vad du grundar detta på.

Som sagt så har jag aldrig varit med om något liknande.
Och hur mycket tror du en hovis känar på att åka i väg till ett stall och slå på en tappsko för 100:- Räknar man bort tiden det tog att åka dit och tillbaka + bensin kostnad + tiden att slå på skon + ev ny sko om man inte hittat den + sömmar + slitage på verktyg, hur mycket tror du han känar?
20 spänn om han har tur skulle jag tippa. Säkert inte ens det.

Jag trodde du skulle skriva att du inte har några tappskor, men tydligen har du erfarenhet av många tappskor.

Våra tappskor efter hovslagarna, som vi själva satt på har inte blivit tappade!!

Ca 50% av alla utbildade hovslagare skor på ett sånt sätt att hästen ska tappa en sko för att kunna tjäna in lite extra pengar.

Jag har flera hästar, och vid ett tillfälle hade 3 st tappat skor efter några dar efter skoningen. "Va bra" fick jag höra i telefon.

Nu har vi lärt oss slå på tappskor själva. Så där blev det inga extrainkomster för den hovlslagaren.:)

Skitsnack!!! Vad är det för oseriösa hovisar du har?? INGEN duktig hovslagare skor medvetet så att skon ska lossna! Hoven kan ju trasa sig sönder fullständigt om man har otur!

Om min häst tappar en sko så är det inte för at hovis har gjort ett dåligt jobb, men för att min häst är klantig och busig i hagen. Det tycker jag faktisk inte hovis ska få lida för, jag är glad att hon åker
3 mil för att slå på den igen. Klart jag betalar för det, det kostar ju pengar för henne att åka till mig.

Tappskoavgiften är medräknad på själva skoningen. Oftast tar hovslagaren flera kunder på vägen så att säga.

Förresten så stavas det "tjänar"

Tappskoavgiften är medräknad på själva skoningen. Oftast tar hovslagaren flera kunder på vägen så att säga.

Förresten så stavas det "tjänar"

Men om tappskoavgiften är medräknad i själva skoningen då har ju redan hovis fått betalt för ev tappade skor, och då tjänar han ju verkligen inte på att dom redan skodda hästarna går och tappar dom :confused:

Ja du har helt rätt. Jag har haft många oseiösa hovisar och svarta pengar ska dom ha. Inga kvitton här inte. Pengarna rätt ner i fickan. Inte alla som kan tjäna flera tusenlappar om dagen på det sättet.

Men jag har inte sagt att alla är oseriösa.
Just nu har vi en mycket bra kille som skor våra hästar. Kvitton skriver han också.

Han var våran räddning efter en skoning, då en oseriös (utbildad)
hovslagare hade sett till att vårat fina sto fick en fruktansvärd hovböld (ingångshålet dokumenterad på Ulltuna).

Denna hovslagare såg till att våran häst var oridbar i 5 månader.

Våran nya hovslagare höll på i timmar vid varje skotillfälle för att det skulle bli så bra som möjligt.
Stoet var inte ens halt fast hon knappt hade någon sula kvar.

Heders åt honom

Men VARFÖR får hästen tappskor?
Dåliga hovar, dålig i kroppen, eller dålig hovslagare?
Man kan ju inte kräva att hovis ska stå för allt, hästägaren har ju också ett ansvar?

Min häst brukar alltid trampa av sig en sko på dom 6-7 v som det går mellan varja skoning :mad: Men! det är för han är så lång galopperad så han plockar dom med bakhoven om han får glädjeryck i hagen :angel: Men i stället för att vänta kanske ett par dagar på hovis så har jag fått lära mig att sko på den igen :bump: vilket är suveränt, och det tycker hovis också ;) för då spar han också tid.

Ca 50% av alla utbildade hovslagare skor på ett sånt sätt att hästen ska tappa en sko för att kunna tjäna in lite extra pengar.

Jag har flera hästar, och vid ett tillfälle hade 3 st tappat skor efter några dar efter skoningen. "Va bra" fick jag höra i telefon.

Nu har vi lärt oss slå på tappskor själva. Så där blev det inga extrainkomster för den hovlslagaren.:)

Jaha,,,, och i min värld så är alla tappskor det mest olönsamma och det mest oekonomiska som kan inträffa.

3 tappskor inom några dagar???? Hur rider du och vad har du för hästhantering???

Bra att du lärt dig slå på tappskor själv, det är både tidsbesparande och mer ekonomiskt för oss hovisar.:bow:

Våran donna hemma har lyckats trampa av sig en tappsko IGEN, en vecka efter att hovslagarn hel skott henne.

Inte första gångern...

Våran förra hovslagare skodde tappsko gratis om hästen tappar skon en vecka efter skoning.

Hur gör era hovslagare om tappsko en vecka efter skoning?

Min hovslagare slår på gratis, det tycker han inte är mer än rätt.

Det var nog det dummaste jag hört! :mad: Vad begrundar du sådana idiotiska påstående på?

knapplån

Jag vet faktiskt inte hur min hovslagare gör, för jag har aldrig haft någon tappsko de senaste åren.

Och babblus, måste hålla med de andra, så otroligt oekonomiskt. Tvivlar fullständingt på att hovslagare skulle tjäna pengar på detta, dessutom eftersom så många verkar ha en eller ett par veckors tappskogaranti.

Det är olika.

Ena hästen har tappat en sko 1 gång varav den andra drar av dem på löpande band. :smirk:

Brukar dessutom inte hitta skon så hovis får slå på ny och bara den kostar sen har han en bit att åka för att komma till oss så han brukar ta en 100-lapp- Vilket jag tycker är helt ok.

Det är ju inte direkt lönsamt för honom att åka ut till oss för 1 sko.

Hade båda hästarna tappat skor till höger och vänster utan synbar anledning hade jag nog bytt hovis men eftersom det bara är den ena och med tanke på hur våra hagar är på vissa ställen är dte inte så konstigt.

När jag hade förra hästen tog hovis 50,- för en tappad sko. Vilket jag tyckte var alldeles för lite. Men det ska man väl inte säga högt? :D

Nej, inte många. Varifrån fick du att jag har haft det?

I somras drog ena ponnyn två tappskor med några dagars mellanrum då grannens ponny varit inne i våra hagar och härjat runt.
Då vi köpte ny ponny var han tunn och obalanserad och trampade av två framskor. Det försvann då han musklade sig.

Det är faktiskt de enda tappskor jag haft under alla år.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka