Sv: Tappsko en vecka efter? Få skoning av tappsko gratis?
En av mina lokala kollegor har ett väldigt bra system, tycker jag.
OM hästägaren kan visa upp en sko som hästen har TAPPAT, dvs den är lika plan som när dne spikades på hoven = den har inte blivit avtrampad, så spikar han på den gratis. Det har hittills aldrig inträffat...
Det är nämligen så att nästan alla s.k tappskor är trampskor, dvs hästarna trampar av sig dem själva!
Jag håller inte med dig, jag har haft några "tappisar" som varit helt plana liksom ett antal som har påmint om Konsums loggo (kringla).
Tappskor kan bero på många olika orsaker.
Hovis: Snett verkat och icke fysiologiskt skott, snett placerad sko utifrån förhållande tå/trakt, för stora utlägg både i sidled och i traktlängd, slarvigt eller obefintlig nitning,oplan anläggning mellan sko och bärrand.
Hästägare: Ständiga miljöombyten,nya hagkompisar,har inte kontroll på hästen när dom vänder den i stallgången,transporterar utan låga transportskydd,longerar utan boots,löshoppar utan boots, lösgalopperar utan boots i ridhuset, stressar upp den i uppbindningen, uppvisar ett irriterat och stressat intryck för hästen, det klassiska S.I.S problemet, rider den i naturen som om det vore en bulldooser, kör hästen transporterad som om det inte fanns en transport kopplad till bilen, mm,mm.
Som jag skrev tidigare, det kan vara mitt fel o det kan vara hästägarens fel, därför är min regel att JAG erbjuder
gratis påsättning inom fjorton dagar.
( min snabbaste "tappis" inträffade förra veckan. Färdigskodd fram och min fysiologiska tanke va ett "ngt" större utlägg på insidan/traktdelen v.b. vilket såg kanon bra ut. Skodde sedan h.b. och den insidan/traktdelen låg "tight, sömmat/nitat å färdigt så släpper jag ner h.b. och hästen ställer sig klockrent på vänster baks utlägg på insidan och dum som den är lyfter upp v.b. ben.
Pling så låg v.b. sko på golvet. Upp med skon o fram till städet, pang pang två slag i hop o glöm det där balancerade utlägget på insidan v.b. Och detta gjorde jag helt gratis!!!!
)