Tappsko en vecka efter? Få skoning av tappsko gratis?

NaTTa

Trådstartare
Våran donna hemma har lyckats trampa av sig en tappsko IGEN, en vecka efter att hovslagarn hel skott henne.

Inte första gångern...

Våran förra hovslagare skodde tappsko gratis om hästen tappar skon en vecka efter skoning.

Hur gör era hovslagare om tappsko en vecka efter skoning?

Sv: Tappsko en vecka efter? Få skoning av tappsko gratis?

Det är olika, inte självskrivet att den är gratis.

Billigare då?ddddddddddddddd

Jag har mycket bra hovslagare och betalar inget för tappskor, även om det gått flera veckor.

Men min kompis har en annan hovis och får betala 100kr för en tappsko oberoende på hur lång tid efter nyskoningen.

Alltså olika beroende på hovslagare.

Jag behöver inte betala om hon tappar en sko inom en vecka. Men, som sagt (skrivet!) så är det väl olika hovslagare!

Den hovslagare vi har nu slår på tappskor gratis upp till tre veckor efter skoning. Den förra gjorde det inom en vecka.Det är nog väldigt olika...

Och jag får betala 200 för en tappsko.. Vare sig han tappar den en dag eller tre veckor efter.. Det tycker jag e lite dyrt.. Men han e bra och kommer alltid på utsatt tid såå:smirk:

Min hovis slår på tappskor gratis, även om det har gått 6-7 veckor. Går det längre så är det ju lika bra att sko om alla hovarna ändå (brukar sko var 8:e vecka). Jag vet faktiskt inte om det skulle kosta nåt om jag inte hade haft tappskon kvar, det har aldrig hänt att jag inte har hittat tappskon.

hos min nuvarande hovslagare ingår tappsko i skoningen..men den jag hade innan fick man betala, oavsett hur fort efter skoningen det var.

Hmm... Personligen tycker jag knappt att man kan kalla det tappsko efter sju veckor.... Då är det är väl dags att sko om! Annars får man väl se till att få 4 tappskor:D

Men VARFÖR får hästen tappskor?
Dåliga hovar, dålig i kroppen, eller dålig hovslagare?
Man kan ju inte kräva att hovis ska stå för allt, hästägaren har ju också ett ansvar?

Ca 50% av alla utbildade hovslagare skor på ett sånt sätt att hästen ska tappa en sko för att kunna tjäna in lite extra pengar.

Jag har flera hästar, och vid ett tillfälle hade 3 st tappat skor efter några dar efter skoningen. "Va bra" fick jag höra i telefon.

Nu har vi lärt oss slå på tappskor själva. Så där blev det inga extrainkomster för den hovlslagaren.:)

Min hovslagare har tappskogaranti i 14dagar, så om hästen skulle tappa inom 14dagar så kommer han och sätter på en ny gratis.

jag har haft 3 tappskor på 4 v. min hovslagare tar 100 kr för att komma och slå på. annars brukar det klara sig rätt bra, men det har ju varit ovanligt blött iallafall här under en längre period.

jag tar hellre fler tappskor (och betalar) än att hovslagaren pga. att det blir dyrt för honom, trångskor eller sätter för korta "armar" på skon.

Om jag har den tappade skon kvar så tar han bara ca 50 kr för bensinen, el så tar han inget.
Är skon borta så bli det ca 100 kr:)

Ca 50% av alla utbildade hovslagare skor på ett sånt sätt att hästen ska tappa en sko för att kunna tjäna in lite extra pengar.

Jag har flera hästar, och vid ett tillfälle hade 3 st tappat skor efter några dar efter skoningen. "Va bra" fick jag höra i telefon.

Nu har vi lärt oss slå på tappskor själva. Så där blev det inga extrainkomster för den hovlslagaren.:)

Vad grundar du detta på? Det vore väldigt dumt av hovslagaren att göra så, borde ju endast leda till att denne förlorar kunder i längden.

Har haft ett antal olika hovslagare genom årens lopp, och har aldrig upplevt att dom skott 'dåligt' med flit.

Vilket bullshit. Tror du hovisar som gör så kan behålla kunderna?

Min hovis slår på tappskor utan kostnad. Alltid. Och även om jag inte hittar skon.

Nu ska min dotter gå kurs och få ordentlig tappskokompetens, det är alltid bra att ha.

Vår hovis tar inte en krona för tappskor. Är skon borta tar han betalt för den nya skon.
Jag skulle absolut betala om han ville ha betalt för tappskor för vår hovis är super :banana: och honom byter jag ogärna ut.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18