Tappat motivationen eller testar?

V

Vicksan

Hej, jag har en häst jag haft i snart tre månader. Islandshäst och världens bästa och snällaste! Vi tränar mycket NH, dock lite lättare övningar som backa, stanna, "gå fot", miljö-/toleransträning, eftersom att jag nyss börjat med detta. Men det är några problem jag stött på nu och eftersom att jag inte är jättekunnig provar jag att skriva här så kanske det går att förhindra att litet problem blir stort ;)
"Problemet" är då det att han ibland kan stanna och bara frysa fast. Dock endast på två ställen, det är påväg till paddocken eller vid ingången till ridhuset. Även i ridhuset och paddocken kan han stanna upp och vägra gå fast det är då lättare att få honom framåt där. När jag drar i grimskaftet backar han och när jag ställer mig vid sidan av honom för att få honom framåt genom den drivande positionen snurrar han bara iväg från mig. Hittills har någon kunnat hjälpa mig genom att gå bakom honom med något höjd hand, då försöker han inte ens stanna. Gör han det någon enstaka gång börjar han genast gå igen då den bakom kommer närmre. Då har jag två funderingar om detta;
1. Gör han såhär för att testa mig?
2. Tappar han motivationen när han är i/påväg mot paddocken/ridhuset och bara "dör" för han tycker det är tråkigt?

När vi rider gör han aldrig såhär, jag satt t.om upp en gång då han frös till och då började han gå med en gång och med spetsade öron. Att rida in är aldrig några problem, det är just när han ska ledas.
Anledningen till att jag frågar här är nog för att skulle jag fråga någon här hemma skulle jag nog bara få något i stil med 'ta med ett spö och rappa till honom' eller liknande, men jag vill inte skälla/dra/slåss. Vill vara vänlig men bestämd! Han har hittills aldrig försökt bossa över mig och gör det aldrig i några andra sammanhang heller, så det är just därför jag blir så förvirrad. Vad vill han egentligen? Någon som känner igen detta eller som skulle vilja sig på att komma med tips och råd om hur jag ska hantera dessa situationer så är jag tacksam för svar!

Sv: Tappat motivationen eller testar?

Man kan ju tro att hästen inte har så roliga upplevelser från ridhus/paddock.
Var han så när du fick honom eller har det börjat medans du har haft honom?
Jag skulle ta honom in i ridhus /paddock många gångar och bara gå en runda sen ut igen.
Det kan ibland hjälpa om du leder honom efter en annan häst. Om den som äger hans hästkompis vill hjälpa kan ni gå in och ut av ridhus/paddock många gångar så han vänjer sig igen.
Främst ska du fundera på vad det är han ogillar på tränings platsen.
Varför gillar han inte att bli tränat? Träning bör ju vara något trevligt man gör tillsammans med hästen.

Hur ofta tränar du på allt det där? Behövs det ens? Annars så är jag nästan hundra på att hästen testar, 3 månader är en vanlig tid för dom att börja testa också. Är du ofta i manegen så variera träningen lite mera, gör den lite roligare. Då får man ofta med sej hästen överallt.

Annars så måste man vara lite konsekvent också och inte dalta för mycket med dom, man måste ju inte slå ner dom men vara lite mera på att dom faktiskt ska in där. Det kan lätt utvecklas annars till att hästen börjar stanna ute också om den inte känner för att gå osv. Bättre att ta tag i problemet från början innan det eskalerar.

Senast ändrad av en moderator:

När jag var och provred honom tyckte jag inte att han visade några direkta tecken på att inte gilla paddocken. Men redan första dagen hemma ville han inte gå in, dock har det ju alltid gått tillslut men han gör det ju inte frivilligt.
Jag rider inte alls mycket i varken paddock eller manege. Rider dressyrlektion varannan vecka i ridhuset och kanske 1-2 ggr/vecka i paddock. Resten uteritt eller annan träning utomhus. När vi väl kör lite annat än ridning i paddocken är det saker som man ser att han tycker är roligt att göra, lite olika små tricks, gå slalom, över färgglada mattor osv, då visar han faktiskt intresse.
Jag skulle kunna prova att ta med hans hästkompis och låta honom gå först någon gång. Också bara gå där något varv, berömma och sedan gå ut igen.
Men även i ridningen "dör" han lite, blir något slö (bara i ridhuset!) men det säger min tränare är för att han förstår inte att utrymmet är större än vad det är, han känner sig trängd och blir då slöare. I paddock går han fint!
Dessutom är han känslig för tungt underlag, vilket det är i både paddock och ridhus hos oss :(
Men trots att han inte vill så har jag aldrig låtit honom "vinna", alltså gå hem igen eller något sådant. Ska han in så ska han. Men det känns ju inte alltför roligt att behöva övertala honom varje gång, de ska ju vara kul för både ryttare och häst. Men detta kanske bara är något som går över snart? Som sagt är inte tre månader lång tid men jag får väl försöka prova mig fram.
Tränade samma saker idag fast på gårdsplan, då följde han mig som en klocka och verkligen visade hur mycket han ville samarbeta, då är han världens mest arbetsvilliga häst!
Har tidigare gått på ridskola under sitt första år som ridhäst vilket han inte trivdes med, kanske får han minnen därifrån? Jag har verkligen ingen aning..

Även om detta kan bli tröttsamt så får jag ju ändå in honom ganska snabbt om någon hjälper till, fast anledningen till att jag skriver här är för att få råd om hur jag kan tänka för att han ska bli mer positivt inställd till paddock/ridhus :) Annars har vi inga problem med kommunikationen, hittills har han verkat förstå vem som bestämmer och rättar sig efter det :)

Han har hittills aldrig försökt bossa över mig och gör det aldrig i några andra sammanhang heller, så det är just därför jag blir så förvirrad
Fast det är ju precis det han gör, en häst måste inte visa tydligt att den håller på att ta över utan det kan gå väldigt långsamt med små små grejer som man kan tycka är obetydliga men tillslut så står man där med en häst som faktiskt har tagit över sakta men säkert. Det är förövrigt så min häst gör i nya flockar, han går undan och man ser inte alls tydliga saker han gör direkt men helt plötsligt så står han där som ledare i hagen och alla hästar respekterar honom. Utan att man direkt att sett att han gjort mycket alls.

Min häst var också sån, han gjorde väldigt små grejer som jag inte tyckte betydde något för han var så snäll och trängde mej aldrig eller liknande, men en dag så stod vi där och han helt enkelt hade tagit över.
Enda som fungerar bra med den hästen är att vara konsekvent, är det framåt så är det framåt, leder jag honom och han inte vill gå/är seg så driver jag fram honom helt enkelt. Han mår mycket bättre av att veta vad han ska göra, är det fram så är det.

Det är inte fel att säga åt hästen ibland, det är bättre att vara tydlig än att mesa och fråga hästen om den vill gå framåt. Hästar är ju olika men dom flesta jag känner till är mycket tryggare och lättare att hantera om man är konsekvent hela tiden. Man får vara lugn, tydlig, bestämd och konsekvent. Att ha med ett spö som en förlängd arm är inte fel. Och jag menar nu inte att man ska slå dom framåt.

Att hästen är segare i manegen kan ju också mycket väl vara att han känner sej lite trängd men det är nog du som också får vara mer bestämd, kräv lite mer. Ändra hästens inställning till arbetet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte att du behöver ta det personligt att han gör så här, jag tycker det låter som om du gör rätt på alla sätt. Även om han idag tycker att arbetet ni gör i paddocken är lite halvskoj så är det mycket möjligt att han har ett inre motstånd mot paddockar, för det har varit tråkigt/jobbigt där tidigare i livet. Fortsätt som du har gjort så kommer det nog med tiden, en sån där "grej" de får för sig kan ta lååång tid att få ur dem.

Jag har en gammal valack som är hur snäll som helst, jag har ridit honom själv i snart 15 år och kan bli galen på honom när han fånar sig i vissa lägen. Ett ställe är järnvägsövergången, han vill inte gå på plankorna utan brevid. I alla andra situationer är vi överens, men inte här och då har vi gått över dem 1000 gånger vid det här laget. För har jag bestämt att vi ska gå på plankorna ska vi ju göra det. (obs att det är ett gammalt övergångsställe och ingen risk att han ska kunna trampa mellan brädor och räls och fastna obs!)

Det måste ju inte ta så låååång tid!
Om man jobbar mycket med det går det snabbt över. Klart att det kan komma igen, men då blir det mera att han stannar vid paddocken, men går så snart man påminner honom.
Att lösa "Gammal vana beteende" går ju. Det är inte helt fel som de gamla tränare sa. "Har den gjort fel 100 gångar, ska den göra rätt 100 gångar" då börjar den ändra vanan. Det tar ju inte så lång tid att gå in och ut av ett ridhus.

Ok, tack för råden! Någon som har tips på hur man kan driva honom framåt utan då han snurrar iväg? Förra ägarna knuffade honom ofta bakifrån in i bla trailern osv därför hoppar han direkt åt sidan när man kommer bak i sådana situationer.
Eller ska vi fortsätta som vi gör att någon går bakom med höjd hand?
Kom jättegärna med fler åsikter, är tacksam för att någon vill ta sig tid göra det :)

Har också funderat över om att han kanske stannar för han vet att han får det trångt i paddocken/ridhuset + det tunga underlaget = jobbigt?
Han har riktigt svårt för tölten där inne, blir någon trav/pass/tölt/skritt men ute rullar han på med både takt och tempo. Även galoppen tycker han är jobbig, ute kan han både gå väldigt fort och samla sig i form..
Vet inte alls om detta har något att göra med hans beteende, lite tankar bara..

Det kräver mycket samling att gallopera i ett ridhus.
Att han har svårt med tölt i ridhuset, kan också bero på att han inte är tillräckligt samlad.
Rid inte snabbare i ridhuset än han kan bära. Om du träner i ett tempo han klarar av bilder han rätt muskler. Då klarar han snart mera.
Om du ständigt tränar det han har svårt för, kan han tappa lusten och då blir han inte bättre alls. Det kan också vara anledningen till att han tycker ridhus/paddock är otrevligt.
Om han går in om någon går bak med höjd hand tycker jag du ska göra det.
Men samtidig måste du se till att ridhuset blir ett trevligt ställe att vara.
Det finns bara ett sätt att bli bättre! Träna, träna, träna......:D

Ja, jag rider ju för en himla bra dressyrtränare och hon säger precis samma sak, inte göra mer än vad han klarar! Det finns liksom ingen mening med att harva runt där inne om han ändå inte orkar egentligen, det gör ju mer skada än nytta i princip. Men han blir bättre och bättre, har lättare för att samla sig osv. :)
Idag red jag även bort till paddocken under min uppvärmning. Stod lite där och bara klappade på honom och sedan red vi tillbaka, det gick jättebra :)
Så träning, träning är det väl som gäller!
Har hittat en metod när han vill gå och äta, jag rycker honom helst inte i munnen då han har träns på så då petar jag honom på rumpan istället, det har fått honom att sluta faktiskt, han lyssnar väldigt bra ifall ett och samma kommando upprepas vid samma tillfällen, så snart kommer han nog sluta upp med detta, hoppas jag ;)

Kanske en dum idé, men har du testat att bara vänta ut honom? Inte låta honom beta eller gå någon annanstans, utan bara vänta tills han väljer att gå fram (in i paddock / ridhus) själv.

Det har jag också försökt med, tror mest att jag får fortsätta göra som jag gör och försöka göra paddocken och ridhuset positivt för honom! Idag red jag först ut i skogen och sen bort till paddocken, vände, red in i ridhuset och red något varv i halsringen, sen ut och gav beröm. Tror nog att det funkar bäst på honom, han kommer så väl ihåg när man börjat med någonting. Satt och tränade på slutor längs långsidorna en gång, tillslut kunde jag inte rida rakt fram utan han gjorde slutor av sig själv hehe, han är smart min gosse! :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar