Tappar päls...

Demon

Trådstartare
Mitt islandsföl som nu är runt 21 dar gammal, har tappat päls i ansiktet. Mest en liten bit ovanför ögonen men även lite grann runt ögonen och på mulen. Hon är lika pigg och springer runt i hagen och diar med som vanligt. Det finns inga sårskorper och hon ser inte ut att vara torr.Hon är helt kal och det ser inte dirket ut som hon har kilat sig. I såna fall skulle det va om hon har kliat sig mot en av stolparna runt hagen, det finns inga träd som hon kan har kliat sig mot heller och jag har inte sett att on har gjor det. Nån som kan veta va det beror på och om det finns nåt man kan göra åt det?

Min fölis(oxå isis) började tappa sin fölpäls runt ögon och nos redan efter en månad. Kan ju inte säga om det är det som händer med din lilla, men det är ju iaf möjligt.
Jag tror det kan vara så att islandsföl kanske har tjockare päls och därmed behöver tappa den fortare för att undvika bli för varma. Men det är bara en teori!

Min tappade även han pälsen i ansiktet, på övriga kroppen fanns den kvar. Helt normalt har jag förstått.

Hon fäller väldigt lite på resten av kroppen i övrigt. Det har inte kommit upp nån ny päls i ansiktet. Det är helt kalt. Och jag kan inte se att det kommer någon ny päls där. Kan det va för att hon inte får i sig nåt som hon behöver?
Glofra (mamman) får kron, betfor, havre, soya och tocosel ( ? på stavingen ) Sen har hon saltsten med mineraler och extra selen i. Jag funderar på om hon fick för lite mineraler så hon fick lite extra idag.

Och min fölis började tappa längst ner på mulen redan när hon var knappt en vecka gammal! Född den 5/4. Drygt en vecka senare hade hon tappat mer plus börjat lite runt ögonen. Nu (blir ju två månader om en vecka) har hon tappat så mycket att det runt ögonen är på väg in i det tappade runt mulen, som går upp till halva ansiktet vid det här laget!

Hon har tappat en del på halsen, vid öronbaserna, lite på skinkorna och fläckvis under magen och på insidan av benen. Det är första gången jag har föl med, så jag har inget att jämföra med. Men jag tyckte nog hon började fälla tidigt! Men hon har väldigt tjock fölpäls och det har ju varit hyfsat varmt här, så jag förstår att den fälls snabbt. Hon har jättefin sommartunn päls undertill och hon blir dessutom mörkfux! :love:

Mitt islandsföl som blir fyra veckor på söndag har också börjat fälla fölpälsen i ansiktet precis så som du beskriver, runt mulen och ögonen men, ingenting på kroppen.

Hon fäller väldigt lite på resten av kroppen i övrigt. Det har inte kommit upp nån ny päls i ansiktet. Det är helt kalt. Och jag kan inte se att det kommer någon ny päls där. Kan det va för att hon inte får i sig nåt som hon behöver?
Glofra (mamman) får kron, betfor, havre, soya och tocosel ( ? på stavingen ) Sen har hon saltsten med mineraler och extra selen i. Jag funderar på om hon fick för lite mineraler så hon fick lite extra idag.

KALT ska det inte vara. Och jag blir RÄDD för det dus kriver om mineralerna. Det är JÄTTEVIKTIGT att mineralbehoven är täckta och i BALANS. Du kan inte bara 'höfta' mineraler och ge lite extra för du 'tror' etcetera. Har du räknat så hon verkligen behöver både Tokosel och saltsten med selen. Selen i för stor mängd kan ge selenförgiftning och det är INTE roligt.

tycker du ska skriva en fråga på foderforumet om stoets foderstat så du får hjälp med att räkna ut en korrekt foderstat. Du riskerar väldigt otrevliga framtida effekter annars. (jag har tyvärr inte tid att räkna åt dig nu9.

och som sagt, är det KALT och bara hud under pälsen som tappas är något fel. Att de börjar tappa fölpäls i ansiktet är helt normalt, men det ska finnas päls under, som dock är kortare/slätare och ofta en annan fäg/nyans än fölpälsen.

men snälla, sluta höfta med mineralerna, se till att du får hjälp att räkna på selenbehovet och hur mkt du ger, och att foderstaten är i balans. För fölets skull om inte annat!

Hon behöver tokoselen för att det är selen brist här upp, och hon får i rätt mängd. Och jag gav henne inte bara extra mineraler på måfå igår.
Men tack ändå alla ni försvaren. Det ordnar nog upp sig skulle jag tro men jag kan ju fråga inne på foderforumet med och höra vad dom tycker om hennes foderstat.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Lantbruksdjur Hej! Min hyresvärd har fyra under vara getter av rasen Jämtlandsget(?). Har sedan ett par veckor noterat att lilla geten (1-2 år?)...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix