Sv: Tappar bjudning vid krav på form
Strunta i formen som andra sagt. Man måste ta en sak i taget när man lär en unghäst.
Jag började tex med en 3-åring för ett tag sen, som var felriden innan,
Han hade bla noll framåtbjudning, gick och knep och släppte bettet eller körde upp huvudet och ville dra åt sej tyglarna. Han hade inte fått lära sej hjälpernas betydelse öht.
Jag fick börja med att bara låta handen vara där, stilla, och börja med framåtbjudningen. Jag la till skänkeln en gång, och blev det inte svar så la jag till spöet lätt på rumpan (lätt, det är en mycket känslig häst) Han hoppade lite framåt och fick mycket beröm!! Efter bara något ridpass hade han en fin bjudning framåt, svarade för skänkelns lätta tryck direkt.
Inte för att han var rädd för spöet, utan för att han äntligen förstod vad ryttaren ville med de där benen vid hans sidor
(som förrut varit helt obegripliga och som han därför mest gick emot) Berömmet är superviktigt!! Det är så den förstår vad som är rätt.
Nästa steg blev att hålla hästen i ett bra tempo i balans. Denna är mkt välbalanserad i sej själv, med andra får man kanske hjälpa till mer så att den inte bara rinner iväg i framvikt utan balanserar upp sej lite. I samband med det vill man ha en bra takt i hästen, lugn och stadig helst.
Det räcker till att börja med. Det är all "form" du ska begära. Resten kommer.
Handen har du bara där och rider fram mot den. Hästen kommer att gå fram till bettet så smånigom och söka ett (lätt) stöd.
Rid inte runt på en liten volt. Stora vägar, mest raka spår, men vänd över och rid diagonaler och använd din vikt försiktigt vid svängar osv.
Rid inte ofta på ridbanan, högst 1 möjligen 2 gånger i veckan. Tömkör hästen och lär den röstkommandon. Rid i skogen och skritta mest, så att den får använda kroppen. Det är jobbigt men stärkande