Tappar bjudning vid krav på form

Hiddeous

Trådstartare
Har en 3-årig unghäst som är av naturen pigg och vaken, och mer än gärna flänger fram i skogen i full karriär - men när det gäller att gå i form och engagera ryggen på ridbanan går det mer trögt... Då får jag peta på med spöt allt som oftast för att han ska jobba vidare, och det känns inte kul alls.

Hur tycker ni att jag ska göra för att få honom att jobba på mer, men i korrekt form? Att rida i skog och mark gör han mer än gärna, men där är det svårare att få ett bra sug i bettet och en bra överlinje.

Tacksam för alla tips - jag vill ju att han ska tycka att det är kul!

Sv: Tappar bjudning vid krav på form

kräv inte "form" då? Bara tänk på att han är bekväm med dig, är taktmässig, balanserad, tänker framåt och följer tygeltagen, mer behöver han inte kunna när han är 3?
Mvh Michaela

Jag hade samma problem med min unghäst från början. Det jag gjorde var att rida framåt framåt framåt på banan. Skit i formen, när han väl slutar tänka bakåt och får ärlig bjudning så kommer formen av sig själv. Men som sagt skit i formen och bara rid framåt. Var hård i början det har du igen senare. han måste svara framåt direkt!

En annan bra grej är att longera hästen inspänd eller snarare nerspänd. Sätt inspänningstyglar i sadelgjorden och dra de mellan frambenen till bettet. Jag är ingen vän av sånt här egentligen men tycker att det är bättre att hjälpa hästen till rätt form och balans än att båda ska vingla omkring. Jag gjorde så här 14 dagar ca med min och nu sitter formen där den ska även på banan. Har inspänningen så löst det går...

För övrigt så har min blivit sån att hon tänker fram i nästan alla lägen nu. Kan vara bra typ i skogen när man ska gå förbi farliga saker. Ingen gillar väl en häst som vill vända hela tiden. Se till att du verkligen känner bjudning och när du gör det så kräv lite till! Känn att du får ett svar. Hoppas du fattar vad jag menar. Jag har aldrig använt inspänning eller andra hjälpmedel innan, fick detta tips av en på landslagsnivå och hästarna blir superfina av det!

Det kommer, ha tålamod :). Tror ändå att du ska försöka att rida ut så mkt som möjligt. Prova att rida mkt korta pass på ridbanan med absolut krav på framåtbjudning, gärna i ett ganska högt tempo. Tänk på att inte sitta och gnaga med skänkeln eller spöt hela tiden, utan kräv en direkt reaktion. Tror att många är lite för "snälla" i sin ridning med unghästar men det leder bara till tungridna sega hästar, hästen måste vara självgående och kvick i reaktionen, det är den "snällaste" ridningen i längden. Självklart måste man också vara frikostig med berömmet ;). Kanske kan du rida en kort stund på banan (kanske bara 5-10 min) och sedan direkt ut i skogen en kort tur så går det kanske lättare att få ihop honom.

Strunta i formen som andra sagt. Man måste ta en sak i taget när man lär en unghäst.

Jag började tex med en 3-åring för ett tag sen, som var felriden innan,:crazy: Han hade bla noll framåtbjudning, gick och knep och släppte bettet eller körde upp huvudet och ville dra åt sej tyglarna. Han hade inte fått lära sej hjälpernas betydelse öht. :crazy:

Jag fick börja med att bara låta handen vara där, stilla, och börja med framåtbjudningen. Jag la till skänkeln en gång, och blev det inte svar så la jag till spöet lätt på rumpan (lätt, det är en mycket känslig häst) Han hoppade lite framåt och fick mycket beröm!! Efter bara något ridpass hade han en fin bjudning framåt, svarade för skänkelns lätta tryck direkt.

Inte för att han var rädd för spöet, utan för att han äntligen förstod vad ryttaren ville med de där benen vid hans sidor :idea:(som förrut varit helt obegripliga och som han därför mest gick emot) Berömmet är superviktigt!! Det är så den förstår vad som är rätt.

Nästa steg blev att hålla hästen i ett bra tempo i balans. Denna är mkt välbalanserad i sej själv, med andra får man kanske hjälpa till mer så att den inte bara rinner iväg i framvikt utan balanserar upp sej lite. I samband med det vill man ha en bra takt i hästen, lugn och stadig helst.

Det räcker till att börja med. Det är all "form" du ska begära. Resten kommer.

Handen har du bara där och rider fram mot den. Hästen kommer att gå fram till bettet så smånigom och söka ett (lätt) stöd.

Rid inte runt på en liten volt. Stora vägar, mest raka spår, men vänd över och rid diagonaler och använd din vikt försiktigt vid svängar osv.

Rid inte ofta på ridbanan, högst 1 möjligen 2 gånger i veckan. Tömkör hästen och lär den röstkommandon. Rid i skogen och skritta mest, så att den får använda kroppen. Det är jobbigt men stärkande:bow:

Hej!

En treåring är ju fortfarande en bebis så mitt tips är helt enkelt att inte lägga ner så mycket energi på form än! Finns inget stort mysigt fält ni kan jobba lite på utan att tappa bjudningen?

förmodligen för att det är för jobbigt, den är inte tillräckligt stark än. vilket inte är så konstigt, den är ju bara 3 år!

så länge hästen bjuder fram till handen och går balanserad räcker det. kräv inte mer än vad din häst kan ge...

KL

Jag vill inte säga emot någon direkt men jag vill betona att framåtbjudning ska inte komma av att hästen är i naturen och tycker det är skojigare där, inte ens på en unghäst. Även en unghäst ska lära sig svara för hjälperna och ha framåtbjudning pga att den förstår och känner sig fri att arbeta framåt utan att ryttaren stör den alltför mycket:cool:

Däremot ska hästen ridas ut mycket det är en annan sak. Framåtbjudningen är en del i utbildningen, dvs att hästen förstår vad man vill och vad som förväntas. Och det ska ske med tydliga signaler och mycket mycket beröm, så fort den gör en ansats åt rätt håll ska den ha beröm.

Balansen hänger ihop med framåtbjudningen, den går inte i balans om den inte bjuder framåt...

KL

Jag vill inte säga emot någon direkt men jag vill betona att framåtbjudning ska inte komma av att hästen är i naturen och tycker det är skojigare där, inte ens på en unghäst. Även en unghäst ska lära sig svara för hjälperna och ha framåtbjudning pga att den förstår och känner sig fri att arbeta framåt utan att ryttaren stör den alltför mycket:cool:

Däremot ska hästen ridas ut mycket det är en annan sak. Framåtbjudningen är en del i utbildningen, dvs att hästen förstår vad man vill och vad som förväntas. Och det ska ske med tydliga signaler och mycket mycket beröm, så fort den gör en ansats åt rätt håll ska den ha beröm.

Balansen hänger ihop med framåtbjudningen, den går inte i balans om den inte bjuder framåt...
:bow::bow::bow::bow::bow:

KL

Tack för alla svar! :bow:

Jag tror mycket som Flashlight säger, att det blir lite jobbigt och då är det inte lika kul längre. Problemet, som jag ser det, med att inte kräva form är att han då sätter fel muskler. Att jag måste bryta cirkeln någonstans. Han har av naturen lite underhals, bär sitt huvud högt och har en ganska kort rygg, vilket gör att han gärna spänner upp sig, drar i tyglarna och/eller släpper stödet. Hans "naturliga" sätt att vara och röra sig på är helt enkelt att ha flera kilometers utsikt... Och jag känner att ju mer och ju längre han jobbar så, desto svårare blir det att få honom att sas träna om sig.

Mina tränare anser också att han behöver mer lydnad, och där vill de att jag understöder med spöet omedelbart så att han inte får ignorera min hjälp (han är väl grundutbildad av proffs, så han förstår absolut vad jag vill). De menar att han kopplar bort mig och tappar koncentrationen. De vill att jag rider honom mer ställd, så att jag så småningom får kontakt med honom i munnen. Det känns lite taskigt att använda spöet flitigt, men det är som någon skrev, kanske snällast i längden...

Förstår ni hur jag menar?

När min tränare ville att jag skulle ställa mer krav på min treåring så körde han ihop sig första passet och blev verkligen KLISTERseg! Men hon, liksom de tips du fått, sade att han måste ju lära sig acceptera bettet ordentligt och att han ska lyssna på mig som ryttare. Det var naturligt att han skulla tappa bjudning i början. Hon var även noggrann med att OM han fortsatt vara jätteseg och "obstinat" så skulle vi backa, då skulle han slippa formen ett tag till. För om de är redo för nya uppgifter så brukar det gå igenom efter några pass. Om inte, tja då får man ta det lugnare ett tag igen.

Poletten trillade ned hos min valack redan andra passet (första var på banan andra passet så var vi hemma och red ute i skogen) så då gick han mer fram, men det är inte förrän nu, två månader senare som han verkligen är på hugget hela tiden oavsett form, han har lärt sig att behålla framåtbjudningen även om jag har korta tyglar och han börjar automatiskt arbeta genom kroppen nu när jag håller om med benen och kortar tygeln.
så även om hästarna är pigga och glada i vanliga fall så är det vanligt att de tappar bjudning när man tar i dem, de måste lära sig behålla bjudningen och svara framåt för hjälperna och då är spöet ryttarens bästa vän. Låter ju hemskt men hellre ett mindre rapp med pisken än att sitta och vrålnöta med skänklarna.

Man kräver inte "form" av en 3-åring:cool: Se till att tänk på framåtbjudningen istället - rid ut. Tempoväxla, lägg bommar på marken, låga cavalletti. Förstärk din skänkel med hjälp av spö, peta till bara + lätt kontakt i munnen.

Fram, fram, fram. GLÖM det eländiga ordet "form", det kan du ta upp längre fram i hästens utbildning.

Lägger till; är du orolig för att hästen ska sätta "fel" muskler - arbeta på töm, tömkör över cavalletti. Jag har också en 3-åring som tenderar att bli hög i hals och spänd och det som har fungerat absolut bäst det är tömkörning samt även arbete under ryttare på låga cavalletti.

Det går inte att sitta och korta tyglar och "ta" i en unghäst och på så vis få ryggverksamhet anser jag, den måste först få lära sig svara på framåtdrivande hjälper. Arbete på töm ger dig väldigt bra översikt på hur hästen arbetar med sin rygg och bakdel, du lär in en stadig kontakt mellan hand och hästens mun. Jag tycker att det är suveränt.

Sen har jag sett en del "proffs" som börjar i fel ände, kortar in i stället för att lägga tonvikten på framåtdrivande hjälper. Det kan ju tillfälligt se prydligt ut:cool:

nej man kan inte tvinga dem i form. Om TS häst inte gillar läget alls så är det bättre att strunta helt i det, som sagt, det hästarna är redo för brukar gå igenom rätt snabbt och gör det inte det så får man nog tänka om!

mmmm alldeles för vanligt problem :cool:
Undrar var det syndromet kommer ifrån?? Kanske får starta en ny tråd om det
"Tränare som inte fattar vikten av framåtbjudning INNAN vi kräver något annat överhuvudtaget" :grin:

(ursäkta OT! Back on track)

Lägger till; är du orolig för att hästen ska sätta "fel" muskler - arbeta på töm, tömkör över cavalletti. Jag har också en 3-åring som tenderar att bli hög i hals och spänd och det som har fungerat absolut bäst det är tömkörning samt även arbete under ryttare på låga cavalletti.

Det går inte att sitta och korta tyglar och "ta" i en unghäst och på så vis få ryggverksamhet anser jag, den måste först få lära sig svara på framåtdrivande hjälper. Arbete på töm ger dig väldigt bra översikt på hur hästen arbetar med sin rygg och bakdel, du lär in en stadig kontakt mellan hand och hästens mun. Jag tycker att det är suveränt.

Sen har jag sett en del "proffs" som börjar i fel ände, kortar in i stället för att lägga tonvikten på framåtdrivande hjälper. Det kan ju tillfälligt se prydligt ut:cool:

Ja, vad vet jag. Man är ju utlämnad till deras omdöme. Men nu är det tre tränare på landslagsnivå som har tyckt ungefär samma sak, så någon sanning borde det ligga i det hela... Tömkörning ska jag absolut testa, då får han ju det lite lättare och kan ändå söka sig neråt. Jag har konstaterat vid longering att han måste bli djup i formen för att engagera rygg och bakdel, då han har en lång hals. Det är först då som musklerna sträcks ut. Och det är förstås jobbigare än att gå i en mycket fri form.

KL

Tack för alla svar! :bow:

Jag tror mycket som Flashlight säger, att det blir lite jobbigt och då är det inte lika kul längre. Problemet, som jag ser det, med att inte kräva form är att han då sätter fel muskler. Att jag måste bryta cirkeln någonstans. Han har av naturen lite underhals, bär sitt huvud högt och har en ganska kort rygg, vilket gör att han gärna spänner upp sig, drar i tyglarna och/eller släpper stödet. Hans "naturliga" sätt att vara och röra sig på är helt enkelt att ha flera kilometers utsikt... Och jag känner att ju mer och ju längre han jobbar så, desto svårare blir det att få honom att sas träna om sig.

Mina tränare anser också att han behöver mer lydnad, och där vill de att jag understöder med spöet omedelbart så att han inte får ignorera min hjälp (han är väl grundutbildad av proffs, så han förstår absolut vad jag vill). De menar att han kopplar bort mig och tappar koncentrationen. De vill att jag rider honom mer ställd, så att jag så småningom får kontakt med honom i munnen. Det känns lite taskigt att använda spöet flitigt, men det är som någon skrev, kanske snällast i längden...

Förstår ni hur jag menar?

Låter som en rätt pressad 3:åring det ni försöker åstadkomma du och tränaren. Lyssna på Flashlight och Jeeves de vet vad de pratar om.

Man kräver inte "form" av en 3-åring:cool: Se till att tänk på framåtbjudningen istället - rid ut. Tempoväxla, lägg bommar på marken, låga cavalletti. Förstärk din skänkel med hjälp av spö, peta till bara + lätt kontakt i munnen.

Fram, fram, fram. GLÖM det eländiga ordet "form", det kan du ta upp längre fram i hästens utbildning.

Problemet ute är att han blir ganska hetsig och svårreglerad. Därför har jag tagit honom till ridhus och det går jättebra, ända tills jag vill att han ska jobba lite mer (läs: koncentrera sig).

Senast ändrad:

Låter som en rätt pressad 3:åring det ni försöker åstadkomma du och tränaren. Lyssna på Flashlight och Jeeves de vet vad de pratar om.

Jo, men de har inte sett hästen, och det är ju viktigt att komma ihåg i sammanhanget. Jag har bara ridit för denna tränare en enda gång, så det är inget vi gör regelbundet. Jag ville få synpunkter på hästen och riktlinjer för hur jag skulle träna honom.

Jag tror pressen blir extra stor i och med att man åker iväg och det är en massa andra hästar och nya platser - det tror jag nästan tar mer än själva träningen.

Men hemma är det ju lugnare och där rider jag väldigt försiktigt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama