Tappar bjudning vid krav på form

Sv: Tappar bjudning vid krav på form

Det är så lätt att ha ambitionen att vara superkonsekvent men så himla svårt i praktiken, att ständigt komma ihåg och vara alert och uppmärksam på när man inte får rätt svar, det är verkligen en del av det svåra i ridningen öht och ändå är det grunden till hur ridningen blir:bow: JAg har svårt för det,allra först är jag noga, men allteftersom blir jag mer "släpphänt" och inte alert nog med att verkligen få rätt svar. :o Får backa hela tiden, allra mest med mer ridna hästar:cool:

Usch ja... det kräver en sådan fullständig koncentration och är speciellt lätt, tycker jag, att glömma om man skrittar mycket på lång tygel och kanske inte tänker på att hästen ska svara även då.

Jag har film på hästen med en annan ryttare från i våras, ska se om jag kan lägga upp den. Då var han dock i högre kondition och reds på utebana, vilket gör att han blir mer alert.

Ja det, är det som är intressant att se hur de kommer igång med kroppen när de kommer ner i formen. Jag tycker personligen det är bättre att longera än tömköra i början. Du har lättare att hålla bra bjudning när man bara måste koncentrera sig på en lina:) Den inspänningen jag menar är verkligen inget tvång. Väldigt löst och vilken häst går inte med låg hals i hagen till exempel... Just det känns inte onaturligt alls faktiskt.

Min 6-åring är samma sak. Eller nästan var...
Han hade världens frammåtbjudning när jag bara sket i formen. Men nu när jag kräver form så tappar han den... det är för han tycker det är jobbigt och inte blivit riden så förut. Han vill hällre gå i den lugna och sköna traven. Men han förbättrar sig för varje ridpass! Även det att han tar upp huvudet när jag saktar av eller ska börja rida i den snabbare gångarten tar han upp huvudet och sen ner igen! Det är också något inridaren inte har lärt honom. Men tur så är han väldigt snabbtänk och lär sig snabbt :) Men jag får ju säga lycka till med din :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.