Tappar bjudning vid krav på form

Sv: Tappar bjudning vid krav på form

nej man kan inte tvinga dem i form. Om TS häst inte gillar läget alls så är det bättre att strunta helt i det, som sagt, det hästarna är redo för brukar gå igenom rätt snabbt och gör det inte det så får man nog tänka om!

Han protesterar inte alls, men svarar inte framåt direkt på signal, eller fattar galopp. Men det gör han å andra sidan inte alltid annars heller. Lite olydig, helt enkelt.

Senast ändrad:

Då blir nog pisken din bästa hjälp framöver! (tror jag...!) det verkar ju även dina tränare vara inne på och ni känner ju hästen bäst och vet om det är ok att kräva form
Fast jag är ingen expert men min blev lika som din när jag började kräva lite mer, lite loj i reaktionerna eftersom han tyckte att jag bromsade lite i munnen, men tillsist så fattade han "jajajaja!! jag travar väl då så slipper du piska på min rumpa!"

Senast ändrad av en moderator:

det är en fin balansgång och det är bara ryttaren själv som vet hur hästen EGENTLIGEN är och var gränsen går mellan istadighet och press.
Det gäller att ha nerverna på utsidan som ryttare och verkligen vara lyhörd och kunna läsa sin häst (lika som när man rider vuxen häst anser jag)
En pressad häst reagerar ju oxå nästan lika som en istadig - så gränsen är fin att urskilja. Ex. Hade min unghäst inte vaknat upp och bjudit framåt igen så snabbt som han gjorde så hade ju segheten inte handlat om istadighet och anpassning utan om att han känner sig pressad eller inte var redo för de nya kraven.
Nu tar jag för givet att TS känner sin häst utan och innan.

Hmm . Flummigt men förstår nån vad jag menar? :D

Då blir nog pisken din bästa hjälp framöver! (tror jag...!) det verkar ju även dina tränare vara inne på och ni känner ju hästen bäst och vet om det är ok att kräva form
Fast jag är ingen expert men min blev lika som din när jag började kräva lite mer, lite loj i reaktionerna eftersom han tyckte att jag bromsade lite i munnen, men tillsist så fattade han "jajajaja!! jag travar väl då så slipper du piska på min rumpa!"

Ja, exakt så reagerar han. När jag fick lite understöd från marken gick det avsevärt bättre.

Jag tror också att jag har "accepterat" för länge att han inte riktigt lyssnar på min skänkel, han har helt enkelt tappat lite respekt. För hoppningsvis kan jag jobba upp reaktionshastigheten på honom på sikt, för han är annars mycket pigg och vaken - men kanske lite för vaken på annat än mig!

Jag förstår absolut ditt dilemma där och det är helt korrekt också att inte ge sig ut innan gas och broms funkar helt 100. Sällskap av annan häst är kanske en möjlighet? Eller hetsar h*n ännu mer då?

Ut och promenera vid hand mycket, gå samma tur varje gång så att ni får en invand slinga där unghästen kan känna sig trygg trots att det är ute i naturen.
Unghästar behöver trygghet.

Lita mycket på dig själv - tränare i all ära men du måste fråga dig själv om du tycker att det fungerar? Verkar din häst tillfreds med träningsupplägget? Hur känner du själv inför det man vill göra? Magkänsla kan man komma långt med, i synnerhet som det är du som känner hästen bäst. Byt tränare om det inte fungerar.

Variera arbetet i ridhuset som sagt; tempoväxling, bommar,tömkörning och longering korta pass för att nöta in röstkommandon - som sen är en jättebra "livlina" när unghästen blir spänd ute.

Nu tar jag för givet att TS känner sin häst utan och innan.

Jag hoppas det :p...

Men ibland är ett par nya ögon utifrån den närmsta man kommer en objektiv sanning. Min häst är cool och har stort självförtroende, och hade han känt sig för pressad hade han nog svarat på ett annat sätt.

Nu ska jag tömköra honom i helgen så kanske han tycker att det blir lite lättare och roligare!

Jag hoppas det :p...

Men ibland är ett par nya ögon utifrån den närmsta man kommer en objektiv sanning. Min häst är cool och har stort självförtroende, och hade han känt sig för pressad hade han nog svarat på ett annat sätt.

Nu ska jag tömköra honom i helgen så kanske han tycker att det blir lite lättare och roligare!

Tömkör mycket. Fler gånger i veckan och gärna innan ridningen så slipper du en del spändhet. Hästen kommer igång i kroppen. Du kan tömköra 15-20 minuter och rida 10 vissa dagar.

När du sitter på jobbar du bara med få hästen att förstå/respektera hjälperna. Separera dem noga så att hästen vet vad just du vill. Även om den har fått en grundutbildning så kanske du inte rider på samma sätt och hästen är nu förvirrad.:confused:
Om den inte lyssnar eller inte förstår är ganska ointressant på ett sätt.Oavsett så får du vara tydlig, och att bli arg för att en unghäst "kan men inte vill" är meningslöst.

Jag tycker att man stärker kroppen och arbetar bakifrån, därför kommer det av sej själv när man kan korta tygeln, man känner när den klarar det arbetet.
Tänk att du rider fram till handen, den är bara där och väntar, du ska inte trycka ihop den framifrån. Det innebär inte lång tygel utan en lagom ok längd, där hästen har utrymme att röra sej framåt och få chansen att söka stödet själv, inget glapp, inte hängande tyglar, men inte heller på något sätt bakåtgående rörelse som det blir om du kortar mycket för tidigt.

Det kan vara olika vad vi menar med kort, självklart. Men viljan att arbeta framåt är det viktiga och det är inte springa´framåt utan arbeta i balans, avspänd. Även om den har svårigheter i sin hållning/exteriör, så är grundridningen samma. I ditt fall skulle jag säga att takten är extra mycket nummer ett, det är den du ska vara envis med, även en häst byggd som din kommer till ro och blir rundare med en avspänd lugn takt.

Håller med mycket av det jeeves säger.

Tömkör mycket. Fler gånger i veckan och gärna innan ridningen så slipper du en del spändhet. Hästen kommer igång i kroppen. Du kan tömköra 15-20 minuter och rida 10 vissa dagar.

När du sitter på jobbar du bara med få hästen att förstå/respektera hjälperna. Separera dem noga så att hästen vet vad just du vill. Även om den har fått en grundutbildning så kanske du inte rider på samma sätt och hästen är nu förvirrad.:confused:
Om den inte lyssnar eller inte förstår är ganska ointressant på ett sätt.Oavsett så får du vara tydlig, och att bli arg för att en unghäst "kan men inte vill" är meningslöst.

Jag tycker att man stärker kroppen och arbetar bakifrån, därför kommer det av sej själv när man kan korta tygeln, man känner när den klarar det arbetet.
Tänk att du rider fram till handen, den är bara där och väntar, du ska inte trycka ihop den framifrån. Det innebär inte lång tygel utan en lagom ok längd, där hästen har utrymme att röra sej framåt och få chansen att söka stödet själv, inget glapp, inte hängande tyglar, men inte heller på något sätt bakåtgående rörelse som det blir om du kortar mycket för tidigt.

Det kan vara olika vad vi menar med kort, självklart. Men viljan att arbeta framåt är prioritet ett och det är inte springa´framåt utan arbeta i balans, avspänd. Även om den har svårigheter i sin hållning/exteriör, så är grundridningen samma. I ditt fall skulle jag säga att takten är extra mycket nummer ett, det är den du ska vara envis med, även en häst byggd som din kommer till ro och blir rundare med en avspänd lugn takt.

Håller med mycket av det jeeves säger.

Men jag tycker du läser in konstiga saker här. Jag blir aldrig arg på min häst, varför skulle jag bli det? Att ställa till höger eller leda är väl knappast att dra ihop hästen? Det som händer är att han vill undslippa kontakt och drar ut tyglarna eller höjer huvudet - då blir det glapp. Det kan den göra även om den initialt svarar på impulsen "gå".

Men jag tycker heller inte att man kan säga att allt kommer av sig självt, för det gör det inte. I vissa fall ja, andra inte.

I ditt fall skulle jag säga att takten är extra mycket nummer ett, det är den du ska vara envis med, även en häst byggd som din kommer till ro och blir rundare med en avspänd lugn takt.

Ska inflika här att han är oerhört taktfast :p så det är nog snarare därför han blir lite seg!

vad lustigt, låter som min treåring! Han är oxå oerhört (och tydligen ovanligt bland så unga...) taktfast! Och tappade bjudning när jag började kräva lite mer av honom. Fast jag var snabb med att använda pisken på honom (tränarens bannor ;) ) så hans bjudning kom snabbt tillbaka eftersom han redan från början hade gott om bjudning, lika som din.

Så jag tror att men en lite mer bestämt och konsekvent ryttare så tror jag din unghäst snart inser att slaget är förlorat, lika bäst att lyssna på matte där uppe... :D

(ok duckar för påhopp - sista meningen är såklart skriven med glimten i ögat)

tillägg:
Nej allt kommer inte av sig själv... Min arbetade mycket genom kroppen och hade all bjudning i världen och bakbenen med sig och var taktfast som bara den, men när jag tog i tyglarna så trodde väl hästen att jag bromsade och blev alldeles tokseg (gissar jag!) Men när jag överdrev hjälperna (med pisk på rumpen, inte a la dunka skänklar i magen) att VI SKA framåt trots att jag höll i tyglarna - tja tillsist så ramlade poletten ned och han insåg att det var väldigt bekvämt att ha huvudet i lägre position och ta ett sugande stöd i tygeln.

Ja, häftigt! Det ger mig gott hopp! :D

Jag ska i alla fall jobba honom lite i tömmar för omväxlingens skull, och klättra och sådant som jag vet att han tycker är spännande, och ge mig 17 på att få reaktion på mina signaler!

Vad var det för stamtavla på din?

Att vara konsekvent brukar vara bästa medicinen för de flesta "åkommor" :D

min är e Saigon. u Amie ue Legat.

Din då?

Att lägga ner ett bra grundjobb genom att longera dom tycker jag är rätt underskrattat hos oss ryttare. Detta har jag verkligen använt mig av i sommar på även den äldre (7 år) och han har verkligen blivit en DRÖM att rida!
Jag använder mig då av inspänningstyglar i sidan (fäster dom typ i sadelgjordsläge på gjorden). Han får även trava såhär över cavaletti och det tycker han är jättekul!
Lille-man (3åringen) har jag redan från första början lärt detta, det är ju ett superbt sätt att tex. värma upp hästen utan att belasta ryggen, då är ju ryggen uppe när du börjar rida. Eller ett jättebra hjälpmedel dom dagar man kanske inte hinner med att rida, eller då man bara inte vill rida. (Hur man nu inte kan VILJA det?!) :rofl:
3 åringen har jag bara skrittat och travat på lina inspänd, aldrig galopperat, tycker volten blir för snäv för honom. Men en dag fattade han galopp själv (såg helt paff ut och sen bara "WOW jag kan galoppera!:idea: Ser du mig mamma?!") då berömde jag bara supermkt och saktade av. Jag nöjer mig med att han bara fattar galoppen och sedan räcker det. :-)
Så mitt tips är att lägga ner mkt tid från backen oxå. Det lönar sig. :)
//Magda

Du skrev:
han är väl grundutbildad av proffs, så han förstår absolut vad jag vill

Nej uppenbarligen inte......

Jag menade inte att DU blir arg, det skrev jag väl inte heller:confused: Men det låg lite av att hästen gör fel i citatet ovan. Släpp det. En treåring kan knappast vara så väldigt mycket riden, du kan lätt förvilla den, om du rider annorlunda än tidigare ryttare. Bland annat därför ska man inte ha flera ryttare på en unghäst (dvs en så pass ung)

Jag förstår precis hur du menar att hästen går, och det är samma väg att få den fram till handen. Ännu viktigare med takten, går den med näsan i vädret och underhals är det knappast en bra grundtakt den har. Då går den inte i balans. Så är det bara. En sån måste arbeta lugnt för att få en bättre överlinje. Du kan sänka handen något, för att visa vägen. men tro aldrig att du får ryggaktivitet och lugn genom att korta tygeln och trycka på, inte en 3-åring. Du vill ju bygga upp hästens överlinje, hela överlinjen, inte med avbrott som du lätt får om du kortar den. VIsst får den muskler ändå, men det kommer inte att vara en jämnt musklad överlinje.

Håller med mygganox ang arbete från marken. det är en självklarhet på en så ung häst tycker jag nog och ger mycket "gratis" till ridningen.
Som jag skrev innan, tömkör gärna mer än halva passet och rid en mndre del, inte alla dagar men flera.

JDu kan sänka handen något, för att visa vägen. men tro aldrig att du får ryggaktivitet och lugn genom att korta tygeln och trycka på, inte en 3-åring.

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra, men jag kortar honom inte, utan försöker få en bättre kontakt med munnen (kontakt över huvud taget). I slutet sökte han sig faktiskt mot min hand och blev mycket låg och fin och det har han aldrig gjort tidigare, men som sagt var, det tog mycket drivning till att få honom dit.

Han är utbildad under flera månader, men inte just i tömkörning. Men han vet vad skänkeln betyder, definitivt. Däremot har jag förmodligen inte varit tillräckligt tydlig och konsekvent om när hjälpen ska följas.

Formen kommer så småningom, den är mindre viktig nu. Det viktiga är att få en framåt, positiv häst som tycker det är roligt att arbeta. Rid ut så mycket som möjligt där han får naturlig bjudning framåt, beröm mycket! Det är bättre att du väljer att rida i form när du rider ut kortare stunder, fäst dig inte vid det, där han tycker det är roligt. Ta vara på den energin men i små mått!
Skritta fram och av utanför banan, och när du rider i padock, behåll passen kring 15 min långa.

En treåring har så mycket annat att jobba med, den ska bli trygg och framförallt bibehålla gnistan när den rids, formen kommer sedan. Lås dig som sagt inte i paddocken utan använd dig av det som är gratis i naturen när du har möjlighet till det. Han hinner gå där tusentals gånger i sitt liv och kommer göra det med nöje så småningom :)

*kl*

Du skriver att han är taktfast, det är LÄTT att tycka att det går segt då. Har du nån som kan filma så du ser hur det faktiskt ser ut?

Att han inte reagerar direkt kan ju helt enkelt vara så att det tar längre tid för honom att processa det du vill när han samtidigt ska ha koll på ett nytt sätt att använda musklerna? En övergångsperiod kan du prova att ge signal och vänta och se om det kommer någon reaktion. KOMMER reaktionen utan att du behöver upprepa har han förstått men inte hunnit med direkt. Händer ingenting så är det läge att ta i lite som med smackning eller pet.

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra, men jag kortar honom inte, utan försöker få en bättre kontakt med munnen (kontakt över huvud taget). I slutet sökte han sig faktiskt mot min hand och blev mycket låg och fin och det har han aldrig gjort tidigare, men som sagt var, det tog mycket drivning till att få honom dit.

Han är utbildad under flera månader, men inte just i tömkörning. Men han vet vad skänkeln betyder, definitivt. Däremot har jag förmodligen inte varit tillräckligt tydlig och konsekvent om när hjälpen ska följas.

Nja du fick rådet att korta tygeln och kräva mer fram ändå,(som jag uppfattade det) jag ville mer avråda från det, så jag argumenterar inte emot det du gör, utan mot det rådet mera. På en så ung häst tycker jag inte man ska rida så. Beroende på vad korta innebär självklart, men jag tror inte du rider med tyglarna hängande precis, utan att du har en bra längd där det finns kontakt, men utrymme för hästen att jobba framåt naturligt.

Frågan är som Madick föreslår om den inte förstår eller om den behöver en stund?

Men jag tror att det är kanske som du själv är inne på, att du inte varit tillräckligt tydlig och konsekvent med att kräva svar, och berömma alla svar, åt rätt håll, bara. Även om den hoppar framåt av ett pet ska det berömmas i början, den svarar ju åt rätt håll!

Det är så lätt att ha ambitionen att vara superkonsekvent men så himla svårt i praktiken, att ständigt komma ihåg och vara alert och uppmärksam på när man inte får rätt svar, det är verkligen en del av det svåra i ridningen öht och ändå är det grunden till hur ridningen blir:bow: JAg har svårt för det,allra först är jag noga, men allteftersom blir jag mer "släpphänt" och inte alert nog med att verkligen få rätt svar. :o Får backa hela tiden, allra mest med mer ridna hästar:cool:

Att lägga ner ett bra grundjobb genom att longera dom tycker jag är rätt underskrattat hos oss ryttare. Detta har jag verkligen använt mig av i sommar på även den äldre (7 år) och han har verkligen blivit en DRÖM att rida!

Jag longerar ganska ofta, hästen är superduktig :love: på lina och ganska matglad, så han galopperar, travar och springer över bommar med stor villighet. Han hoppar ganska ok också, inte jätte-entusiastiskt men ok. Men tömmar tror jag mest på, det ska jag jobba med.

Man önskar ju att man fick pulsa i snö krispiga vinterdagar, och tid att klättra i backar och galoppera över fält, men när mörkret kommer och man jobbar heltid är det tyvärr bara helgerna som återstår... :cry:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.