Tappa hingst på semin?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cleese
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 952

Cleese

Trådstartare
Jag skulle vilja höra andras erfarenheter på att tappa en hingst på semin.
Hur går det till? Vilka veterinära undersökningar görs? Vilka kostnader rör det sig om? Får man någon sorts "kvitto" på seminets kvalitet? (Dvs om det håller tillräckligt hög standard för att vara lämpligt som semin.) Är det svårt att vå en hingst att hoppa på bocken? Tar man mer än ett språng eller tas det flera dagar? Hur många doser räcker ett språng till?

Sv: Tappa hingst på semin?

Intressant ämne detta...får jag smyga in med en till fråga *hukar mig*...VILKA platser i vårat avlånga land kan man få detta gjort på?

Jag antar att det är fryssemin ni undrar om. Vilka prover som måste tas etc. finns information om på Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se
Hur många doser ett språng räcker till beror helt på hingsten.
Internatinal stallion service har Europas första mobila fryslab.
www.intstallionservice.com
Annars vänd en till en hingststation i närheten som hanterar både färsk och fryst semin, och kolla om de tar emot hingstar för tappning. Tex vet jag att Staro gör det, och antar att tex Flyinge och Bollerup tar emot för tappning.

Jag vet inte vad Ni har för planer...
Tänkte bara - ifall Ni nu inte visste det :angel: - upplysa om att det inte är tillåtet att använda en hingst på färsk semin (inkl transportsemin) samtidigt som den används via naturlig betäckning.

Hur många doser det blir/ejakulat beror på hur många spermier det finns i ejkakulatet. Vissa kanske bara räcker till 3 ston, andra till 30 eller ännu fler...

jag är absolut ingen expert på detta, så jag hoppas någon annan kan reda ut frågan bättre än jag!

Jag vet inte vad Ni har för planer...
Tänkte bara - ifall Ni nu inte visste det :angel: - upplysa om att det inte är tillåtet att använda en hingst på färsk semin (inkl transportsemin) samtidigt som den används via naturlig betäckning.

Hur många doser det blir/ejakulat beror på hur många spermier det finns i ejkakulatet. Vissa kanske bara räcker till 3 ston, andra till 30 eller ännu fler...

jag är absolut ingen expert på detta, så jag hoppas någon annan kan reda ut frågan bättre än jag!

Tanken är att seminet ska tappas innan han går till naturlig betäckning och frysas, som en försäkring om något skulle hända. (Skador i samband med betäckningar osv) Visst är det väl OK att tappa en hingst som inte avlat förut först och därefter låta honom gå till naturlig beäckning samma år? (Det är väl bara färsk semin som inte går samtidigt med naturliga betäckningar?)

I och med att du måste ta cem-prover så hinner du nog inte med att tappa innan årets betäckningssäsong.
Dessutom blir det bättre sperma till frysning om man tappar på eftersäsongen stället.

Får jag inflika en fråga, varför är det inte tillåtet att använda en hingst till semin och naturlig betäckning samtidigt? El gäller det bara vissa raser?

I och med att du måste ta cem-prover så hinner du nog inte med att tappa innan årets betäckningssäsong.
Dessutom blir det bättre sperma till frysning om man tappar på eftersäsongen stället.

Hmm, det har jag inte hört förut. Hur kommer det sig? Skulle man då kunna dra slutsatsen att årets första betäcknings "satser":rofl: håller sämre kvalitet än när de "kommit igång" lite?

Du får ha FAI samtidigt som hingsten betäcker N, men inte N + AI/TAI. Vet inte varför.
U

Tanken är väl att om man använder TAI så ska man kunna vara säker på att hingsten är CEM-fri, eftersom prover tas varje vinter på seminhingstar.
Tar man N så får man väl helt enkelt ta risken att nåt sto som hingsten tidigare betäckt har smittat ner honom med både det ena och det andra.

Väljer man att frysa sin hingst så krävs det nog två CEM-prov med några veckor emellan (har jag för mig), innan han är godkänd.

Ja, när man började med seminering var det just för smittskyddet, dvs att inte sprida CEM mellan ston och hingstar. Och för att vara säker på att sperman är CEM-fri under hela säsongen så kan man inte tillåta samtidig naturlig betäckning.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 344
Senast: ginnies
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 685
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka