B
Bill
Sv: Tänt på natten?
"men - jag har hört att....."jag rättar dig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"men - jag har hört att....."jag rättar dig!
Vågar i nog lova att det inte finns en lag om nattlampa!
"21 § Stallar ska vara försedda med fast monterad belysning som inte förorsakar
hästarna obehag och som medger att tillsyn kan utövas utan svårigheter. Kravet
på fast monterad belysning gäller inte för ligghallar under förutsättning att tillräcklig
belysning som möjliggör tillsyn är ordnat på annat sätt."
Och den där eventuella lampan som det syftas på i texten här ovan är ju inte till för hästarna, den är ju till för att vi människor ska se i mörkret. Hästarna klarar sig gott utan lampan men inte vi.
Har dom lite innanför pannbenet så listar dom ut det rätt snabbt! Det är ju en grej för det naturliga urvalet, Survival of the fittest!Hur ska vilda hästar veta vad artificiellt ljus är
Vi har också släckt nattetid i vårat stall, däremot i förra stallet hade de en nattlampa.
En fråga, om siste man för dagen går vid fem tiden någon gång, och personen som ska kvällsfodra kommer vid nio, är det bäst att släcka helt eller är det bra att ha nattlampa på under de timmarna?
I vårat stall släcker dom så det blir becksvart under mellantiden,så när man ska kvällsfodra står hästarna i princip redan och sover. Det kan kanske bli ett dilemma den dagen man kommer och ska dra ut hästen för att rida ,etc på kvällen när den har stått och nästintill sovit innan? Känns inte heller snällt och komma och kvällsfodra när man ska tända "sjukhusbelysningen" och dom kanske blir bländade? Eller vad säger ni andra?
Ursäkta TS om jag snodde lite av din tråd