Tänt på natten?

Sv: Tänt på natten?

Vi har släckt,tror inte att hästarna tkr de är jobbigtpå ngt sätt,och hästar ser bra i mörker:cool:våra hästar har alldrig missat hinken!:D/becca

vi har alltid släckt i stallet hästar ser ju bättre i mörker än människor

tänk tex vildhästar har/hade igen lampa ¨på natten

Tja vi människor har ju inget mörkerséende alls, så hur pass väl ser då hästen:D
De är ju inte nattlevande djur med mörkerséende.

Hur ska vilda hästar veta vad artificiellt ljus är:confused::rofl:

Vågar i nog lova att det inte finns en lag om nattlampa!

"21 § Stallar ska vara försedda med fast monterad belysning som inte förorsakar
hästarna obehag och som medger att tillsyn kan utövas utan svårigheter. Kravet
på fast monterad belysning gäller inte för ligghallar under förutsättning att tillräcklig
belysning som möjliggör tillsyn är ordnat på annat sätt."

Och den där eventuella lampan som det syftas på i texten här ovan är ju inte till för hästarna, den är ju till för att vi människor ska se i mörkret. Hästarna klarar sig gott utan lampan men inte vi.

Och den där eventuella lampan som det syftas på i texten här ovan är ju inte till för hästarna, den är ju till för att vi människor ska se i mörkret. Hästarna klarar sig gott utan lampan men inte vi.

Varför ens skriva en sådan lag ? :o Hästarna behöver inga lampar, och det är väl upp till var och en om dom vill använda ficklampa eller ha belysning i stallet? Så det är alltså olagligt att inte ha lampor i stallet? :D *jag fattar inte*

Det är väl mest med tanke på veterinärer eller så som kommer och ska jobba där kan jag tänka..

Inte bara det. Det blir svårare att hålla rent i boxen, eller visitera hästarna, om det inte finns bra belysning.
Själv mockade jag uteboxar iklädd pannlampa under de två första vintrarna här på gården. Det var ingen hit. Det var heller inte roligt att visitera hästben, rykta eller sätta på/ta av hästtäcken i pannlampans sken.
Nu har vi ett "riktigt" stall och prioriterade bra belysning, det är oerhört arbetsbesparande att ha det så.

Immer

vi har alltid haft stallbelysning- mysbelysning o arbetsbelysning- mkt starkare o fler armaturer.

Jag hade en gång en inackordering som tände ljuset i boxen när hästen åt, så hästen skulle se sin mat... :rofl:

Jag har natt belysning till mina hästar när de är dax för fölning och när de har föl så ser dom varandra bättre men sen har jag även den lampan tänd mellan den tid jag tagit in dom i hagen och kvällsmaten men sen släcker jag. sen på Nyårsafton har jag den på oxå.

Vi har också släckt nattetid i vårat stall, däremot i förra stallet hade de en nattlampa.
En fråga, om siste man för dagen går vid fem tiden någon gång, och personen som ska kvällsfodra kommer vid nio, är det bäst att släcka helt eller är det bra att ha nattlampa på under de timmarna?
I vårat stall släcker dom så det blir becksvart under mellantiden,så när man ska kvällsfodra står hästarna i princip redan och sover.
Det kan kanske bli ett dilemma den dagen man kommer och ska dra ut hästen för att rida ,etc på kvällen när den har stått och nästintill sovit innan? Känns inte heller snällt och komma och kvällsfodra när man ska tända "sjukhusbelysningen" och dom kanske blir bländade? Eller vad säger ni andra?
Ursäkta TS om jag snodde lite av din tråd :)

Jag skull ha heltänt eller en lite svagare lampa lysande mellan fem och nio.

den sista släcker natti lampan, vilket kan bli mellan 18-22.
Då de bara är mina 2 hästar o ägarens får i stallet. så man kollar att alla har vatten o hö

Ha tänt på natten? :confused: Aldrig hört talas om att man skulle ha det förren nu. Förstår inte nyttan med det, slösar bara på el och pengar.

Stallet hästen står i släcks efter att man kvällsfodrat.

Jag skulle ha nattbelysning fram till 21-22 då man kvällsfodrar o sen ha släckt. Jag tror ljuset e mkt viktigt för pälsen bla. Tänk o stå i mörker från dem kommer in ca 16-17 tills nästa dag.Hua hua...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Wille
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur