TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

:rofl::rofl: Puffkappa.....nu dööööör jag igen :rofl::rofl:

Kan du se mej? Har jag glömt att stänga av webkameran eller?????

Herre gud, jag kommer ju att ha träningsvärk i magmusklerna innan Zumban börjat ju :D

Jaaa! Så ska det låta :laugh:

Fast visst är det svårt....lättare att nedvärdera sej själv,av någon anledning..:crazy:

sunt tänkt...o deras gröna grovv serien täcker de flesta hästars behöv o dessutom är de lägre stärkelseinnehåll än de flesta kraftfoder på markanden...o proteinet är potatisprotein vilket är ett bätttre protein än soja för hästar....

Tänkte på en tråd du startade 2009...Kraffts foderexperter har visst slagit till en helomvändning. Varit några här och föreläst på foderbutiken och alla har vurmat för grovfoder i första hand, krafftfoder i andra hand. Det var ju det omvända förr ;) .

Jag personligen är ingen vän av färdigfoder och inte deras i synnerhet men det beror ju på att jag haft en häst som blev tvärsjuk, tarminflammation, när han fick det. Sen dess är det grovfoder och lucern här och havre när det behövts men nu har jag stärkelsekänsliga hästar så havren är väck den med...

Jag säger som gubbtjyv,vad är det för fel på Krafft?
Har fodrat mina dräktiga ston o unghästar med krafft pluss grön o ibland groov 125 och jag har då alltid varit nöjd!

Kör dock numera med Hippo Alfa Grow,enbart av den anledningen att en av mina bästa kompisar är återförsäljare och jag får bra pris:angel: märker dock ingen skillnad o innehållet är i stort sett detsamma.

St Hippolyt har jag kört en kort period då grannen sålde det fodret. Det ska ju vara såååååå mkt bättre än andra foder.....o det kanske det är,märkte ingen skillnad där heller utom att priset inte är bra för min plånbok,tyvärr:crazy:

Däremot använder jag hippolyts Irish mash ibland.

Så kör du krafft o var glad!:laugh:

håller med du....kraftfoder ger jag det som kompletterar bristerna i grovfodret och efter vad den hästen behöver .

Glädjande att foderrådgivarna hos foderföretagen äntligen tagit till sig forskningen...

men de är väldigt mycket " mode " i kraftfoder... tänk om alla vore lika noga med sitt grovfoder o analys...

varför inte göra din egen mash till billigare pris....

gör jag ....havre linfrökaka kli....slå på hett vatten . låt stå...tills ättemeperatur..

de är mest att du serverar fodret lkummet o svällt som är de bra med mash..

förr kallades de sörpa ..hett vatten på havre ...gavs till timmerhästarna när de var slut på jobbet för dagen....

Ren slöhet.....:angel:

Vad har du för proportioner på de olika ingredienserna,förresten?
Om jag skulle känna mej energisk nån dag.....!

Senast ändrad:

ja du :) berorm ju på hur mycket hästen behöver....bra svar va:laugh:

brukar ta 1 kilo matilda havre....kraffts röda.. minst stärkelse i den...2.5 hg linfrökaka o 1 hg kli...mest för jag behöver fosforn....men du kan ju banda efter eget huvud...

räcker egentligen med havre o linfrökaka----de viktiga är att de är ljummet n'r de är ätdags---

Ok,tack! Bara ville ha ett litet hum.... Då kan jag skippa kli,har fosfor i grovfodret så det räcker.....ligger tyvärr lite högt.

är ingen fara om de inte är väldigt högt.

intressant faktiskt....i uppland är höet kalkrikt ..får alltis tillsätta fosfor..

å västkusten tydligen tvärtom....där ser man va jordmånen spelar in...:)

Ja det är ju skillnad..!
Vi har på detta ensilage en Ts på 79,3, Ca 6,1/kg ts o P 2,2/kg ts
Ca/P kvot 2,8/kg ts
Idealet är väl 1,5/kg ts?

ja melllan 1.2-1,8 för vuxna hästar o 1.8 för unghästar....

är de kalciumöverskott från grovfodret behöver du inte bry dig ...de är ofarligt om fosforbehovet är tillgodosett...

jag bryr mig inte så mycket om kvoten...

0,45 gram kalcium och 0,25 gram fosfor per MJ är vad hästen behöver...så räkna på de du o får du då överskott på kalcuiumet kan du glömma de ...

man har gjort tester där man överdoserat kalciumet upp till 5 gånger över utan några skadliga efftekter om fosforn är täckt o kalciumet kommer från grovfoder..

Nä kalcium är jag inte ett dugg orolig över!Men fosfor är väl inte så bra om det blir för mkt? Har aldrig råkat ut för det förut...
Men jag är så j-a usel på att räkna.....
MJ 10,1/kg ts,så då ligger väl fosforhalten väl högt,eller?
Vad jag undrar är, vad man kan kompensera det med om det behövs?

ja vill du ha ner kalciumet till en bättre kvot så ge mer kalk helt enkelt...

tex foderkalk så du får kvoten där du vill ha den....en säck kostar inte en 100 en gångo den håller i många år...:laugh:

sorry skrev fel....de är ju fosforn som du vill ha ner ...:) tillsätt kalk då...

Ja,men då är jag ju inte såååå korkad ändå...:angel:
För det är precis vad jag gör!
Var bara lite osäker på om det var rätt väg att gå!!

oja du är klok som en berguv:laugh: de är inte bara rätt de är den enda vägen ...va jag vet ...:laugh:

Jag säger som gubbtjyv,vad är det för fel på Krafft?

Det är inte jag som säger att krafft är dåligt utan alla dessa fodertrådar man läser. Kanske för att det är som gubbtjyv säger- att det går mode i kraftfoder och då tror folk automatiskt att dyrt är bättre?!

Med min förra häst behövde jag inte klia mig så mycket i skallen när det gällde foder. Hade ett superbra hö till honom och fodrade upp resten på det gamla viset med havre, kli, korn, mineraler och ev betfor. Rena kockskolan. När jag kom in i Kellys liv som medryttare var det ju bara att mata på som ägaren sa. Det var första gången jag kom i kontakt med fullfoder :o När jag sen tog Kelly på foder ville ägaren fortfarande styra maten (hon köpte den till både sin andra häst och Kelly) eftersom Kelly var dräktig med hennes föl. Jag lade mig inte i maten då heller. Inte förens jag tog över henne. Började läsa runt på trådarna här på buke och lite andra forum om foder för jag tyckte att det behövdes en ändring i kosten eftersom hon föll ur. Det var då jag såg så mycket negativt om Krafft. Har ju inte köpt det tidigare så jag har ingen kunskap om denna typ av foder. Tack och lov har jag "gubben" här som kan hjälpa mig ;)

Och eftersom den hjälpen har fått Kelly fin igen så litar jag på gubbtjyvs råd när det gäller denna pållen i alla fall :bow:

Å,det var snällt sagt :o men jag tror berguven slår mej på fingrarna.......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 476
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18