TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

idavallen, satter dem som reserv om dijej dotter inte vill eller ngt.. jag vill saga att det ar mitt i skogen sa kan bli lite ensamt och jag har ju ingen television men en laptop dar dvd kan tittas pa..jag har formodligen med mig min laptop mini version men om de har mobil bredband gar det ju att anvanda..
ja vi pratar mer om det har...

tant macaroni, jag skall ju kora valdemar till summercamp efter ritten sa jag kommer val forbi hos dig pa ngt satt tror jag.. skall ju till Jarlasa som ar mellan sala och uppsala ngnstans.. ar det langt fran dig?? eller koriander?? lol ar det samma riktning??

Jag skall stanna i enkoping pa vagen hem och plocka upp halmpellets pa RS produkter, dock kom jag just pa att det ar ju sondag och de ar nog inte oppna da, plus monday ar ju nationaldag.. dangit.. ja det far val bli lordag da. allt loser sig..

nu vantar jag pa dijej som skall ringa..

idag slocknade en stjärna rip min freja min goa söta vovve :cry::

Det är ungefär 3,5 mil mellan Enköping och Järlåsa. Sedan är det inte så långt ut till mig ifrån "stan". RS-produkter kan man hämta på när som helst tror jag. Det här är på landet :) Tidigare var det helt ok att stoppa pengarna i en låda om ingen personal var på plats, men de kanske har slutat med det. Ska kolla upp saken. Om de låser lagret på helgerna kan vi ordna så att jag åker förbi och betalar och så ställer vi antingen ut det du vill köpa på deras gård, eller så tar jag det med hem så länge. Nemas problemas.

trakigt att hora detta emmy, vem du nu ar.. (har nog daligt minne men kommer inte ihag att du har postat i traden tidigare) dock det ar alltid trakigt nar man far sanda sina djur vidare....

lol jag tankte fylla trailern med halmpellets.. alltsa sa mkt vikt som jag far ta med mig.. 600 kg eller sa.. klart det blir nog inte sa mkt egentligen.. men tycker det ar onodigt att kora hem tom

jag kommer att sakna lille valdemar sa mkt.. han har verkligen vaxt in sig i mitt hjarta.. men jag far ju hamta honom igen 13 august. fanta kommer bli saa lycklig hon alskar sin valdemar.. de ser ju likadana ut lol..

nu skall jag hitta min pillow, nattis yalls

Usch va trist Emmy, kram på dig!

Brimmis, det bidde ingen ridning för mig idag alls. Dottern red lektionen innan och den jä**la ponnyn hon hade är så förbannat elak :devil: och lurig. Det syntes hela lektionen att han skulle bråka idag. Ibland går han fint, sen skickar han av ungarna på löpande bánd, bara för att jä**as med dem. Det syntes så himla tydligt och jag satt och sa minst 10 gånger att snart exploderar han.
Japp, från ingenstans sköt han upp som en kanon och gjorde värsta rodeobockningen och skicka iväg min dotter HÖGT upp i luften. Det var ingen liten bockning, har nog aldrig sett en sådan flygtur "live". Hon flög iväg och landade ganska illa och blev liggandes i manegen.:cry:
Så det blev ingen mer ridning för henne och jag tog givetvis inte min ridning i kväll heller, utan åkte hem med dottern.
Tror inte det är någon större fara med henne, hon har väldigt ont i benet, förhoppningsvis inget skelett utan mjukdelsskador. Huvudet verkar det inte vara någon fara med heller :bow:
Fy fasen va äckligt det är att se sina barn flyga av så illa! Lilla tösen bröt armen när hon trillade av i höstas. Suck...:mad:

Oj, tur att det inte gick illa! Mmm, vet precis, har ju fyra barn som alla har ridit/rider. Äldsta dottern hade en riktig avkastarkung som favoritponny. Typiskt ponnybus, ner med huvudet, plopp, ungen åker av. Mellantjejens russ var rätt busig, lilla welshen *skakar på huvudet*. Tur man inte vet allt som hände...

Å andra sidan kanske de varit lite oroliga för mamsen ibland. Gillade länge de nya, pigga hästarna på ridskolan. Sen köpte jag mig ett fullblod. Långt ifrån en lugn och trygg tanthäst:crazy:

Vet inte om ni brukar läsa Havrepappas blogg på Hippson (får man skriva så?) Han har iaf utlyst en "skadetävling" efter att ha sett Ponnyakutens par första avsnitt, med många barn som berättar om hur de skadat sig, brutit både det ena och det andra.

Är det en farlig sport vi håller på med, eller blir vi oförsiktiga och nonchalanta i vår hantering?

Jag vet iaf att jag är ganska nonchig, tror att min häst är snäll. Sitter på ena sidan och tar på andra sidans skydd. Sitter framför och tar på bootsen. Leder ofta två hästar, varav den ena en tvååring. Använder aldrig hjälm när jag lastar, longerar eller i annan hantering.

Hur gör ni? Säkerhet A och O, eller gör ni saker ni ibland tänker att ni inte borde? Eller vet man inte det förrän efteråt?

Lite funderingar så här i natten:)

Hm, jag är ju en fegis, så tror inte att jag utsätter mej för så mkt fara faktiskt.
Sen använder jag iofs inte hjälm vid longering eller tömkörning.
Har suttit en gång på Trullan utan hjälm. Det var några veckor sen, när jag skulle visa en tjej hur hon gör när hon inte vill gå iväg.
Hon hade lånat min hjälm och jag hade inte tänkt rida. Fast eftersom jag vet att hon inte gärna går mer än 10 meter frivilligt, så var jag inte orolig, kanske dumt nog..

Sambon däremot är lite mer "säker". Han kan rida på sommaren med bara grimma från sommarhagen, utan hjälm och med Trullan på släp.
Han går med båda hästarna ut på morgonen.
Går bakom Trullans rumpa när han ska in i sadelkammaren osv.
Än så länge har hästarna varit "snälla" förutom att de trampar honom på hans onda stortå ibland :devil:

Jag brukar säga att det är med skräcblandad förtjusning som jag rider :grin:
Är alltid jättenoga med väst och hjälm både till mig o barnen. Rider alltid med full mundering och är noga med att tänka säkert och säger till barnen om det hela tiden."-Vi gör så mycket korkade misstag ändå, så vi måste försöka undvika dem vi kan känna igen...."
Jag som vuxen ska ju föregå med gott exempel och det gör ju så himla ont när man trillar av!
I början hade jag hjälm när jag hanterade mitt ungsto, har det ibland när jag ska gå ut, -glömmer tyvärr av den ibland när jag går till fots :cool:
Men det sista har det blivit lite för mycket avflygningar för stora tösen känner jag, 2 rejäla flygturer på en veckan. Ingen av dom var på våran egna ponny, men ändå :crazy:

Jag brukar säga att det är med skräcblandad förtjusning som jag rider :grin:
Är alltid jättenoga med väst och hjälm både till mig o barnen. Rider alltid med full mundering och är noga med att tänka säkert och säger till barnen om det hela tiden."-Vi gör så mycket korkade misstag ändå, så vi måste försöka undvika dem vi kan känna igen...."
Jag som vuxen ska ju föregå med gott exempel och det gör ju så himla ont när man trillar av!
I början hade jag hjälm när jag hanterade mitt ungsto, har det ibland när jag ska gå ut, -glömmer tyvärr av den ibland när jag går till fots :cool:
Men det sista har det blivit lite för mycket avflygningar för stora tösen känner jag, 2 rejäla flygturer på en veckan. Ingen av dom var på våran egna ponny, men ändå :crazy:

Försöker vara så säkerhetstänkande som det går. Barnen använder inte väst när dom rider dressyr,-dumt nog. Jag skulle aldrig sätta mig upp på en häst utan både väst och hjälm. Har åkt av ett par gånger riktigt rejält , med hjärnskakning och sjukhusvistelse som följd och med ålderns rätt blir man väl både klokare och fegare. Det är farligt att vara i hästsvängen men det är ju underbart! Vad skulle man göra annars,- knyppla kanske!!??

Halloj alla glada:)
Har legat pall några dagar i någon "sov" åkomma! Totalt slut i kropp och knopp. Men idag börjar det kännas bättre =)
Mycket att läsa här, har lite svårt att komma i håg allt men Trots att jag är ny så välkommen Koriander, Syrran - vad skönt att vovven mår bättre, en Kram till Emmy,och en ta hand om dig Kram till Kat.

Yrrol- De är allt lite otäckt med sådana ponnyer på ridskolor. Va ute för en som satte i system att bocka av, jag sa faktiskt ifån. Det får man, vill inte att ungdomarna ska bli rädda.

Tajger- ang säkerhet så tummar jag inte på den. Tillhör de tokiga morsor som köpt en tokig ponny:grin: men ponnyn var mest till mig och dottern har hållits i järngrepp vad det gäller säkerhet.

Kallt här idag men sol :)

Kramen

Vad då säkerhet! http://karinsbilder.zoomin.se/P2453679#body
Jag kan inte föreställa mig att mina hästar skulle göra mig illa.
Men när jag rider använder jag hjälm, man kan ju bli träffat i huvudet av en gren. Sen kan man ju träffa på en gris!:eek:
Nu har jag blivit förkylt, med ont i halsen och värk i alla leder. Min bil klarade inte besiktningen.:cry:
På positiv sidan är att jag ska jobba imorgon, tyvärr inte så mycket. Men allt hjälper.

Hastar ar farliga djur.. Om man inte vet vad man gor.. Tack och lov har vi val alla fatt lite mellan oronen med aren, men ibland ar man ju dumdristig i alla fall.. Och knyppling ar farligt det med. Man kan sticka sig pa knappnalarna.. lol..

Skamt asido, men hjalm skulle vara lag pa. I usa anvande jag en hjalm som passade inuti min hat, vilket jag fick mkt teasing for, men det ar mitt huvud.. Vest har jag inte kommit till, men skulle nog behova.. Dock har jag varit forskonad fran illbattingar till ponies. Det narmaste ar val den unghasten som slog ut mina tander..och det gjorde nog ont.
Jag ar inte familiar med ridskole ponies eller hastar men kan tanka mig att det finns bade det ena och det andra dar. Aven om de har brist pa hastar eller att ponnyn ar popular, om den plotsligt borjar med avkasningar skulle den tas ur verksamheten och kanske ha semester eller checkas ut pa ngt satt.. Det ger ju ridskolan daligt rykte med sana hastar, och aven om eleverna inte skadats hittills sa kan ngt verkligen allvarligt handa.. Men det ar inte for mig att saga heller vad som skall goras. Man far bara hoppas att foraldrar och ansvariga gor vad de kan.

Nu har man tuffat till sig i USA med hjälmanvändandet. Såg det via startsidan här på Buke. Bra, tycker jag! Har även sett att det ökar även bland westernryttarna men tyvärr ser man ju fortfarande väldigt många barn som sitter till häst utan hjälm.

Jag ser det ju inte som att hästen är ute efter att skada mig utan det är tillfälligheter som gör att olyckan är framme och med lite vidtagna säkerhetsåtgärder så minskar man ju risken att skada sig svårt...är min filosofi...även om det händer att jag rider utan hjälm ibland, så är det ett undantag. Känns bäst med krukan på ;)

Här är det uppochnervända världen... +5 grader och snön sjunker undan. Det droppar från taken och jag bara väntar på att det ska braka till och rasa från dessa tak...

Tiken (Agnes) höglöper och gammelhunden (Fimpen) underhåller oss med lovsång och serenader. Han är väl förankrad i ett element i tv-rummet bakom fåtöljen + att grinden till nämnda tv-rum är stängd. Agnes går fritt och är en humörshäxa för tillfället:mad:. Roar mig med att torka golven ständigt för att minska doften något så den "gamle" inte drabbas av hjärtinfarkt eller nåt...:crazy:

Igår var det avslutning med gemensam lunch på Hamnkrogen, föreläsning av KRIS (vilket skönt gäng!!!) samt utdelning av intygen och kramkalas. En och annan tår rann utmed kinderna...f*n så underligt det känns!!! Cheferna (inte allas) var på plats och hälsade oss välkomna och höll tal. Ska bli härligt att komma igång nu.

Det har varit ett rån i Kramfors igår vid 12-tiden. När jag åkte hem blev jag smått snopen för när jag skulle ut på 331:an norrut var södergående blockerad av en stor polisspärr. Man letade rånare i flyktbil kunde jag sen läsa i tidningen...Här är det en "stor" grej när sånt händer för det är så sällan det händer...liksom ;)

Hemma firades avslutningen med semlor och senare på kvällen lite Gulaschsoppa och rött vin. Fick sovmorgon idag och lär få det hela helgen eftersom maken jobbar. Lite tur har vi haft för mitt schema har samma jobbhelger som han...men jag tror det var medvetet från arbetsgivaren för dom försöker underlätta för de som är par inom verket.

Lite senare idag ska jag börja jobba hästarna igen. Lär ju ta det lite piano och det blir jobb på lina inför morgondagens ridtur. Får se om det går att rida någonstans dock, annars blir det att hålla till på planen här då.

Önskar er alla en härlig helg och en extra välkommenhälsning till alla nya :D

Senast ändrad:

Välkommen koriander :laugh:

emmy- Beklagar din lilla vovve. Sådant är såå trist..:cry:

Piraja- Du skulle ju sluta med dehär rånen :mad:

Här var vi uppe i ottan jag och sonen för att släppa ut hästar. Har utsläppet i morgon med men på söndag blir det sovmorgon.

Jag köpte nytt grimmskaft, ett långt, sist jag var på granngården. Detta är mitt nya vapen på valacken. Givetvis tog han en tugga av min jacka direkt vi kom utanför stalldörren i morse. Direkt gav jag honom ett rapp med änden av grimmskaften och röt NEJ! Sen snurrade jag grimmskaftet mellan honom och mig (som en propeller) så fort han kom för nära. Det funkade jättebra och han höll sig snällt och lydigt på sin kant utan att knalla rätt på mig eller försöka bitas mer. Min förhoppning är att det ska räcka med en markering med grimmskafftet att han ska ge f-n i mig och hålla sig på lite avstånd. Om han fattar detta så kanske han lär sig det helt och hållet med tiden.

Nåväl. Vi har runt nollan i dag och mulet. Jag vill ut och rida med har ingen barnvakt :( I morgon förväntas kanonväder men då ska jag köpa bil :banana: Vi drar till Falköping på morgonen där jag verkar ha hittat en pärla tillslut. Hoppas nu bara att det verkligen är så...

Att ha häst är förvisso dyrt men ingen ursäkt för att råna banker. Lova att detta var den sista nu...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt... 98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 274
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt... 95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 494
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna... 95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 913
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt... 97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka