TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Ska kolla nere på Ghs. De finns nog där!

S.

Nu har vi skottat klart för idag.

Blir lite sugen på detta nu

31538153.jpg

Idag, mina goa vänner, har jag haft en ovanligt intressant arbetsdag. Jag jobbar ju som USK i äldrevården och jobbar ungefär halva tiden på avdelning och halva tiden i hemtjänst. Idag stod hemtjänst på programmet. Förutsättningar: Mycket stora avstånd (ibland flera mil mellan ärendena), öppna fält mest överallt, ymnigt snöfall, -2 grader och rejäl blåst. Det gick ju riktigt fint på förmiddagen, jag tog mig dit jag skulle utan större mankemang även om det var :devil: nära att jag fastnade på ett par ställen. Det spännande kom efter min lunchrast.

Jag gav mig glatt iväg. Kom en sex, sju kilometer och där satt jag fast! En dryg timme senare var jag loss men innan dess var vi ELVA :eek: bilar som satt fast på samma raka! Varav ytterligare en hemtjänstbil. Jag ringde min kära gubbe, han kom med bra skyffel och starka armar. :love:

Jag måste säga att stämningen på det yrande, kalla och snöiga fältet var otroligt god. Nästan alla hjälptes åt, alla var glada och vi skottade och puffade och knuffade så gott vi kunde tillsammans allihop. Min ganska mycket äldre kollega i den andra bilen fick "roa" sig med att ringa runt till alla besök vi skulle göra och berätta vad vi höll på med.

Under eftermiddagen har vi alltså ställt in allt som inte varit livsnödvändigt. Istället för att åka ut har jag suttit i telefon och försökt få ihop en hållbar plan för kvällen. Jag är arbetsledare för gruppen, så det var en rackarns tur att någon av oss två jobbade i eftermiddag. De två tjejer som jobbar ikväll har fått dela upp sig. Den ena fick ta det där jag trodde hon kan ta sig fram utan risk, även om hon fått åka långa omvägar. Den andra åker just nu tillsammans med två brandmän i en stor terrängbil. Stor sensation på boendet jag jobbar på, där htj utgår ifrån också. Alla var SÅÅÅÅ avis på tjejen som fick åka med två stora stiliga brandkillar :d

Det är nästan lite taskigt att visa såna bilder:p Jag vill ha.....nu....

Jag och prinsessan har roat oss med att spåra i skogen, hon blev riktigt andfådd när vi körde trav i ospårat, men hon jobbade på utan att ens minska på tempot. Hon var så glad och pigg, hon älskar snön, speciellt om ingen gått där förut.:angel:

I helgen skall min son fota oss lite ute i skogen, han vill ha lite full fart bilder, så då borde jag kunna få någon att visa i alla fall:)

Jag har en allround som har legat på en nordsvens/islandshäst. Fick den av en kompis sen hon fick ta bort sin gammla pålle. Kellys usla sadelläge gör att hon inte kan ha den. Tror det är omkring 18 tum....men den är gammal som gatan. Dock både skön och hel.

Japp, det gör det! Men ska rida imorgon. Enveten? Nääää...

S.

oops, så det kan bli. Tur att ni var flera som kunde hjälpas åt, men det stökar ju onekligen till saker när man fastnar. Men förstår att alla var avis på henne som fick åka med brandmännen ;)

hehehe, stora skor/stövlar och lite smärtis innan så går det nog:laugh:

Har varit ute på en härlig tur på Kelly. Nu pyr jag häst :D mmm....

Först fick vi pulsa i djupsnön genom skogen tills vi kom ut på grusvägarna på andra sidan. Det rasade rätt mycket snö över oss. Såg ut som snögubbar. Grusvägarna har tidigare plogats men idag hade de slarvat. Perfekt!

Det låg 1 dm nysnö som gjorde vägarna mjuka och gav bra fäste med heldubbat. Vi travade långa härliga stäckor en bra bit upp på fjället och klämde även in en liten galoppp. Kelly var heltaggad som vanligt.

Väl hemma var vi genomblöta av all snö. Peter kom förbi och satte upp mina sadelhängare så nu hänger sadlarna uppe :banana: Tvingade honom att ta ett kort på oss med sin i-fåne. Får se om jag kan få loss bilden och få in den här. Nu behöver jag en varm dusch och mat!

KL

Vad betalar ni stallhyra? Vad ingår?
,
1650 för de stora och 1000 för den lille skiten. Det ingår box, halm att strö med (fast jag köper eget, torvmix), hösilage, betfor, havre, kornkross, mineraler, utsläpp och täcke på vardagar, nattning vardagar och en utomhusridbana. Plus trevliga människor.

Precis hemkommen från stallet,var ute på en rejäl sväng .Blev en del glada ,busiga galopper i snön.:D

Vi har också varit ute och skottat. Maken körde slungan och jag använde skyffeln. Om någon undrar över den fördelningen så föredrar jag skyffeln, den ger motion :D .

Det är ett helt osannolikt väder!!! Öser ner snö och blåser som attan...nä, idag blev det inget jobb med hästarna:p

Passa på nu för det var ett helt gäng med Jodhpurs med stålhätta på tradera!

Såg det, visade maken. Han vinner alltid dom grejerna jag vill ha!:love:

S.

hehhehe vi far dopa om dig till tant tradera i stallet tror jag.. lol..

skamt asido, jag gar in dar och hittar aldrig ngt som jag vill ha, eller rattare sagt, jag har lart mig att saga BEHOVER jag det?? jag har alldeles for manga saker och maste komma ner till mkt mkt mindre.. for jag kan inte ta det med mig nar jag roll on, och vill inte att andra skall behova stada ur efter mig..
Jag har packat upp en lada till, en massa koksprylar som jag alltsa inte sett pa nastan 2 ar.. det betyder att de gar till loppis/second hand. Likasa med klader, saker som jag inte anvant pa ett ar aker ut..
Men visst ar det skoj att handla saker.. Men igen, Behover jag det, om ja da far jag kopa, annars blir det inget..

Lobell - härlig bild, ser skönt ut!

McMarco - låter onekligen som en spännande dag på jobbet. Men de där brandmännen var säkert över 50, småfeta med begynnande flint...(avundsjuk:angel:)

Jag bjussar på lite andra bilder

Min "pall"!!!

003-2.jpg

Snart kliver de väl helt sonika över staketet

010-1.jpg

Här går jag ner till stallet

002-1.jpg

Tajger hälsar!

009-2.jpg

Här slutade det att snöa framåt dagen, så jag skottade bara infarten till gården som det blivet en stor vall i och den lilla gången fram till huset.

Idag körde jag undan min och sonens bil från gårdsplanen så att dottern kunde prova om det gick att rida där och det gjorde det inte.
Blev för trångt, så hon fick vada i djupsnö i skritt med pållen istället.
Vi har ridavstånd till ridhus men vågar oss inte ut på vägen med hästarna då snöplogen kör hela tiden fram och tillbaka i fullfart dag och natt. Ingen risk att vi blir insnöade här. Har nog Sveriges flitigaste snöplogare:D

Funderar på att koka mig lite kaffe så jag piggnar till lite, blir så slö och trött när man varit ute och fruset och kommer in i värmen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 476
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18