Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

men du kan ju fa en utmarkt arab mkt billigt.. ok en babies men i alla fall.. och storlek blir nog runt 145-150... perfekt.. dock kan jag inte lova att det blir en dressyrpalle.. det ar ju forstas en chans..
annars kan du fa lana mirri och betacka.. gratis.. stall kelly i diket bara.. haha

har har det kokats mat.. gjorde sma porkchops med ris och som frukt/veggie hittade jag en burk med mandariner. mkt gott.. och forstas blev jag somnig och hade mig en 1 1/2 timme nap. ajaj, nu blir det att skynda sig med sista stallet.. och sen lagga ut maten och dra vatten och ja fa in pallar som ar lite snoiga.. forstas borjade det snoa igen har pa eftermiddagen..

Men jag akte pulka idag.. nerfor backen med Valdemar pa snore (grimrep) pa sidan.. det var intressant.. men snall som han ar plonkade han bara pa. Kom ner till postladan och dar stod granne, sa vi tjattrade lite.. tyvarr dok hennes hubby upp, och hon var beordrad att komma hem och gora lunch.. (long story another time). Sa hon fick ga forstas, men hon hjalpte mig upp pa valdemar.. sa grimskaftet blev plotsligt pulkasnore och sa plonkade vi hem.. med pulkan efter.. Kommer hem och upptacker.. oops jag tjattrade for mkt, jag glomde posten hahaha... Jaja, det blev en ridtur i alla fall.. Valdemar var sa glad att komma in i hagen och till maten igen.. han hade ju missat hela 20 minuter av atning.. stackars palle, svalter som han gor..

Nu ar det stalldags.. toots

Fick tag på hovisen, han är på Åland och skor, kommer hem i natt.
Kommer troligen i morgon em och skor gammelman, ska ringa honom vid lunch. Så pålle fick sin "skomedicin" idag - 3 påsar Butta. I morgon, om han ska skos, 4 påsar Butta 1 timma innan + BoTbandage båda bak, BoThasskydd hb minst 1 timma innan bakskoning. Jag brukar ta in honom när jag kommer till stallet och ge Butta + klär på BoT. Sen får han gå ut i hagen igen, medan jag mockar och fixar käk och vatten. Har fleecetäcke på under vintertäcket, så han blir extra varm och mjuk.
Bara bakskoning i morgon, fram dröjer 2-3 veckor innan det är dax. Då behöver han ingen Butta, bara vid bakskoning.

kl- Hutter sitter och försöker tina upp efter ett kallt ridhus.
Var iväg på hoppträning första gången efter dotterns olycka.
Snacka om att det var en bushäst som var överlycklig,äntligen få hoppa igen:)
Var en superladdad häst som hoppade som en katt och ögonen bara lyste av glädje på henne:love:

Skoj att höra att du var uppe på ryggen.Den lille sötnosen får allt vänja sej vid att nu börjar jobbet o då får maten vänta:D

Cho3 Hur mår pållen?

BrimmisVad fin hon ser ut men det är inte snällt att visa sommarkort när man sitter o fryser.

VoffFörstår att du är sugen på en fölis efter Kelly,är själv sugen på en till men hmm dottern tycker att det räcker med 3 pållar.

Senast ändrad:

Bra att du har börjat träna inför Skagern runt!
Men på Skagernturen behöver han väl inte vara utan tillgång till mat så länge?
Där kan han ju beta sig fram, Grässet kommer att vara som ny klippt hela vägen. :p

Vilket härligt kort.

Förra vintern såg det ut så här hos oss.
DSC_0197.jpg

Så roligt det är med riktig vinter och riktig snö, istället för is vinter.
Det är så konstigt fenomen, att alla skogsväger är belagt med ett tjockt lag is. När det är bar mark överallt där man inte får rida.:confused:

Vilken härlig bild på er, Karin! Och vad mycket snö Pinto!

Ja här har det snöat hela dan men det har tack o lov inte blivit mer än nån cm.

Vattentunnan har fått stå orörd sen vi (sa svinlorten :D) satte fast den med plattjärn. Får väl se om den ff står kvar när det är dax för nattningen.

Vi körde in en ny rundbal i dag, det gick hårt åt höet när det var så kallt men det är väl så. Nu ska det ju bli lite humanare temp så då ska det väl inte gå så mycket hö.

Nä, nu blir det teven en stund innan det är dax att gå ut.

Nja nu var det så att förgående kort var i ett upplogat spår på fältet.
Tack o lov för det för då gick det att rida för utanför spåret såg det ut så här:crazy:
DSC_0201.jpg

Vilka härliga bilder... Ni har ju lyckats att fånga det bästa med vintern båda två..

Här tar vintern nya grepp i kväll... Är nyss inkommen från stalltjänsten. Det singlar stora snöflingor från skyn... Frågan är om det tänker snöa mycket eller lite....

Damerna fick endast lite grooming i dag. Ägnade en lite längre stund åt tvååringen. Det var ett tag hon stod uppbunden på stallgången så det var bara bra att repetera detta. Lite unghästotålig blev hon när hon inte fick uppmärksamhet... men så länge man pysslar med henne är hon tillfreds med att stå där.

När de hade ätit sitt krubbskrammel och fått sin grooming så slängde jag ut dem i hagen igen. Funderade ett tag på att låta dem stå inne... Men vädret är helt ok för utegång och SMHI lovar mildväder till helgen. Då blir det blött och kladdigt i hagarna så de kan få sova inne då i stället...

Nu skall jag försöka komma i säng i tid för en gång skull.

Vinter o vinter...ser inte det här mycket skönare ut?!

En galopp på stranden, tagen tidig höst
081.jpg

Eller att bara lukta på blommorna
Foto0545.jpg

Jag är som ni förstår rätt trött på vintern;)

annars kan du fa lana mirri och betacka.. gratis.. stall kelly i diket bara.. haha

Hahaha...undra vad det skulle bli för färg på den bebisen? De tre tidigare hingstarna på Kelly har varit mörkbruna, precis som Kelly. Men de två sista avkommorna (den första vet jag ej) har blivit svarta. Vet inte om det är Kellys anlag som gjort det eller slumpen.....Men skimmel är ju ofta rätt dominant. Nu skulle jag inte våga ta en ung, oprövad hingst på Kelly. Hon har ju ett djäkla humör så jag hade nog tagit en väl beprövad hingst som man viste gav lugna och coola avkommor. Sen vill jag ju inte ha en häst över 150 så jag måste nog ner på kat C-ponny för att hålla det måttet eftersom Kelly är 163 hög. Men guuud så snyggt arab varit på henne. Det finns både ox och xx långt, långt, långt tillbaka i stammen på Maratons sida. Det hade lättat upp hennes lite tunga typ. Huvudet har hon redan lite. Många säger att hon har ett näpet och stoigt huvud med lite arabtyp över.

Detta är nog den bästa bild jag har på hennes huvud i nuläget. Inte så jättebra tyvärr....

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31580000-31589999/640x480/31582910.jpg?0

Åh, jag längtar oxå efter vår och sommar nu

Till detta:

32135148.jpg

och hästarna längtar efter detta:

31140124.jpg

För att inte tala om det här:

31499385.jpg

Jag längtar mej tokig snart efter vår och sommar!! Vi får frossa i vår och sommarbilder så man glömmer eländet utanför en liiiten stund iaf.

Förresten så stog vattentunnan kvar :bow:

Vad bra! Mina 2 easy-trug som hållt hela vintern, har jag lyckats sparka sönder under helgen .

Det kortet är helt underbart! Det kan du nog sälja in som vykort eller plansch :)

vem har sagt ngt om att trana for skagern? lol.. nej han kommer att ga, han ar hardig.. vi plonkar vidare tills det blir barmark och hoppas da att ha varan klatterbacke som han kan flasa upp och ner for.. och skagern blir inte jobbigt.. kortaste ar 9km och langsta 22km.. det mesta formodligen i en sakta skritt genom landskapet kommer han inte att do av.. och visst, det blir gras som galler..han far nu en knapp handfull av korn en gang om dagen med sina mineraler.. och sen ho.. det ar allt, tala om easy keeper. lol.. de ar forresten alla easy. enda hasten som var gluttonus var en travare som var inackorderad ett tag.. 22kg ho per dag.. huva.. som tant camel sager lol.. dock stackars hast var alldeles for mager nar han kom, sa ha la pa sig och borjade se bra ut nar jag sande hem honom..

var ja, den kommer nog, nar vet vi inte, men forhoppningsvis det blir ngt i ar.. tur pask ar sa sent som det ar, da kan man ga med barbenta ben och vita sockar i sina nya skor.lol.. kanske aven hunnit fa farg pa elanden..

jag ar har mitt i natten, vaknade och var hungrig.. sa det blev att grava i frysen och hitta en brodskalk som rostades.. alltid nagot.. jag undviker ju att ata brod sa mkt som mojligt..

Tant Cho: news om palle?

nu skall jag hoppa ner i sanghalmen igen nattis yalls

Det bild är bara så underbart! Det borde få en pris på en fototävling!
Här är det kallt!:cool:
Men det känns att dagen blir längre och solen står lite högre på himlen.
Min telefon har vaknat till liv igen och i helgen har jag två hästjobb. :banana:

Verkar som stora Vår o Sommar abstinensen utbrutit :laugh: Fast nere i södern har ni ju vår , ingen snö :eek:

Aningens svalt idag...-17 men den gule runde är uppe o försöker höja graderna men med rätt klent resultat :D

Blir ingen ridning idag ....Springaren får besök av sin Osteopat o en genomgång av denne , något som han är mäkta förtjust i...:)

Husmusen påstod med allvarlig min att förråden börjar tryta , så ett besök på nödigt ställe för påfyllnad verkar vara på sin plats....

nåja pengar är väl runda för att de ska rulla lätt misstänker jag...

upptäckte igår att de snart är dax att gå på sadeljakt ....nuvarande sadel är snart för trång , men de finns ju de som lever på å göra sadlar så de ordnar sig väl....:laugh: Nää mot kaffehurran bara fått 2 muggar än ju..:angel:

Jag ska be en granne göra en plan på fältet här för jag är helt låst när det gäller ridning utanför gårdsplanen. Så oerhört trist....och dessutom kommer det mer snö:mad:. - 16 denna morgon men det väntas plusgrader i helgen så vi får väl se hur mycket det lyckas ta av snön. Som vanligt blir det väl bara lite skare så vi får dubbla lager av den varan.

Provade att gå på grannens väg till hans garagebyggen, han har inte plogat sen senaste snöfallet...gammelhunden protesterade. Han är ju så kortbent...och snön gick till knäna på mig. Ja ja, bara att vända och gå hem igen. Agnes tycker dock att det är kul med snö.

När jag gick där på grannens väg såg jag att jag måste fixa fram mina stängsel igen...syns inte att det varit stängsel där bitvis. Nu tror jag inte att hästarna frivilligt ger sig ut där för, som sagt, snödjupet är lite FÖR MYCKET men jag vill att trådarna ska synas iallafall:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka