Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Go morron på er!

Här är det bara -6 i dag, rena värmeböljan och så faller det lite snöfnas.

I dag hissar vi flaggan för Ina som fyller 4 år, hurra för henne :love:

32131878.jpg

Några morötter ska du få i hinken i dag :laugh:

Ja som sagt så har jag ju oxå en 07 och som bekant så har hon gått i hagen hela vintern. Bara jag blir bättre i handen (jag är lika less på den meningen som på snön) så ska vi ta tag i arbetet med att få fart på allt. Men bråttom det har vi inte vi heller. Jag resonerar som så att jag ska njuta av deras sällskap i 25-30 år så varför ha panik nu i början? Nej vi tar saker och ting i lugn och ro, var sak får ta sin tid.

Nu blev det ju lite väl lugn och ro men sånt är livet i bland. Det känns bra iaf för jag hade redan den här taktiken klar för mej innan jag bröt handen.

Karin, vad har du för boots till Theodor? Har kikat runt på olika sorter och det lutar åt Cavalloboots. Är ju ingen panik än men det är kul att höra andras synpunkter. Använder ni dom på sommaren oxå eller är det bara på vintern när det behövs brodd? Är dom bökiga att få på?

Han är allt bra fin din Theodor :love: och åsnorna är ju så söta!

Mitt äldsta barnbarn heter oxå Theodore :D

Jag har Easy-Boots. Jag har ridit med dom i tre år, sommar och med broddar på vintern.
Tyvärr har han börjat trampa av framskorna. Jag fattar inte anledningen, jag har ju inte ändrat på något.
Jag är mycket imponerat av kvaliteten på Easy-Boots. De har hållit minst ett år innan de slits upp. Vanliga järnskor sliter han i två delar på mindre än 4 veckor. Så de tål mycket ridning på hårda vägar.
De är enkla att ta av och på. Så jag har varit helnöjd länge. Nu tänker jag prova Cavallo, kanske han inte trampar av dom.

Åh, vad fin hon är, Ina! Grattis och många morötter!

Här hade vi -16 i morse, men hästarna var pigga och glada och ville hemskt gärna ut. Fast de fattar väl inte bättre:crazy: Bara skojar...de trivs jättebra i kylan:)

KL

Det här är ju otroligt. Här jobbar man i 2 dagar och då hinner ni göra slut på första tråden, starta en ny och skriva 7 sidor! :eek: Flitigt brudar och kille :bow:

Yrrol69- Läskigt med unghästen. Tur i oturen att det bara var volangen pålle trassalde in hoven i. Det hade ju verkligen kunnat sluta mycket värre för både dig och häst.

Cho3- Fy så trist att pålle inte mår bra ännu :cry: Låter lite nonchalant av kliniken. Det låter ju som det är stopp i röret av något slag. Kanske bättre att ringa slamsugningen eller rörmockaren??

McMarco- Fy vad mycket otrevligt ni råkar ut för! Förstår att tjejerna blev skakis. Minns med fasa mitt skutt av vägen tidigare i vintras. Och extra läskigt blir det med barn i bilen.

Som sagt så har jag jobbat i helgen. Någon lustigkurre hade vridit ner temperaturen till -22 igår morse klockan 05.00. Inte kul att åka till jobbet då. Men 12 timmar senare gränslade jag min brunstiga madam. Blev ett nästan timmslångt pass på gärdet. Jag höll då värmen och Kelly blev genomsvett. Hon måste rakas lite till nästa vinter. Hon luktar inte mumma nu. Sur och svettig häst för jämnan. Inte ett pälsstrå har hon börjat fälla. Börjar undra om hon förvandlats till grizzlybjörn.

Hoppas nu på att tempen ska stiga ute. nu är det -15 så jag är inte så väldans ridsugen. Och eftersom Kelly blir så in i bänken svettig så kan jag inte släppa ut henne igen efter ridningen. Blir lite för mycket stugsittandeför henne. Hoppas gubben kommer hem tidigt idag så kanske jag hinner med en tur då.

KL

Bara -6 här och sol
Ska ringa hovis nu på fm, så han kan komma i veckan och slå på broddskor på gammelman i bak. Behövs, iaf om vi ska kunna gå promenader. I hagen är det än så länge några problem med klackskorna. Det får bli 4brodd i bak, det bästa greppet.

Inget att göra idag förutom hovisringning och pålle. Ska till stallet i em för det vanliga mock, fixa käk och vatten. Ta in borsta lite. Ge flexijointen, släppa ut i hagen igen.
Skållorna ser nu MKT bättre ut, nästan borta:banana: Men han är ff mkt kliig av sig, tar varje chans att klia sig:confused:

-14 och sno.. inte vad jag vill men lever med det.. vargspar pa garden ocksa. INTE skoj men lever med det ocksa..dock stannade sparen vid huset, och med tanke pa att overdorrar ar oppna ar det lika bra..

inga stora planer for dagen, far se hur snon utvecklar sig.. blir val som vanligt lite tvatt lite stad och lite hastborstning.. har ocksa kanska att jag borjar ga in i ett skov av sorts.. tassarna fungerar inte som de skall.. oh well, som allt annat lever man med det ocksa..Jo jag skall saga granar till pallar.. sa de kan mumsa pa i stallen..

Hoppy Birfday till froken Ina!!! Nu ar hon "nastan" stor palla, dags att dra vagnen till sommaren kanske?? Och visst en hel sack med morotter till henne och nagra for lillasyster ocksa..

Voffie: har du funderat att "traceclip" kelly? alltsa inte en hel klipp men som hunters har? da har hon har dar hon behover och inga har dar hon svettas mest.. jobbigt att gora men fungerar . Paminn mig, jag har nanstans bocker om det och med bilder och hur man gor.. Jag maste nog klippa inuti oronen pa tant Fjanta och Valdemar, de har tappat horseln verkar det som lol.. Sa far de ga med san dar lojlig mossa hela sommaren lol.. nej jag skamtar men det hade varit hilarious..

Ha en bra dag alla..

Ina tackar och bockar :D

Har god lust att vrida örona av den lilla illbattingen :mad: Vattnet frös ute på verkstaden i gårkväll så jag fick släpa vattendunkarna ifrån tvättstugan nu på fm.

Kom ner till hagen och naturligtvis hade apan vickat ur vattentunnan och släpat ut den i hagen. Hämtade den och fick börja krångla och jävlas för att få ur snön ur uttaget, till slut var det så rent att kontakten gick att få i.

Fyllde upp tunnan och vände mej om för att ställa ut dunkarna utanför hagen och när jag vänder mej om igen hade apskaftet tippat ur hela tunnan :devil:. Det var gjort på några sekunder och jag hörde inte ens när hon gjorde det!!!

Nu ska vi försöka klura ut hur vi på enklaste sättet ska få fast tunnhelvetet :mad: GHAAAA va jag blir ilsk!!! Har iaf slängt in en stor plasttunna till dom som är jättekul i ungefär 10 minuter :mad:

Hej!
Skriver ett par rader för att hitta hit snabbare nästa gång. Hade det finnemang i London förresten (musikalen Wicked super!). Där var det vår - en massa glada hundar och hästar i Hyde Park! Här är det en massa minus. Hu! Ridlektion inställd ikväll pga magsjuka (inte jag) - men jag åker ut och tar en sväng iaf.
Återkommer..... :) Kram

Kelly brukar klippas på höstkanten i sk filtklippning. Anledningen att det inte blev så i år var att jag valde att täcka henne och se om hon skulle sätta mindre päls. Jag ville ju ha henne ute mycket och tyckte det kunde vara bra att hon inte var klippt. Nu funkade det inte i teorin utan hon ser ut som en urskog ändå. Och ändå är hon frusen... Knepig häst.

När jag väl insåg att hon skulle bli en lurvenpajsare i alla fall var det försent att klippa henne. Den rakmaskin jag har möjlighet att låna kan bara raka en längd. Kortast! Det blev för kort när vintern väl kommit. Men till hösten gör jag som vanligt. En kort filtklippning som får växa med kylan och är borta lagom till vårkanten.

Här kommer en bild på en dräktig Kelly från Mars förra året i sin normala klippning. En go tjockis :love:

31584236.jpg

men varför blev den så liten???

vad mkt mage hon har pa den bilden.. madeira har nastan ingen mage alls.. lol hon bar sin pregnancy osynlig.. visst ar hon rundare, men tacken passar fortfarande och hon exploderar val i den sista manaden..

och sa var det lite TANT CAMP info:

Det har snoat har, det snoar har, och jag har ingen aning om hur det skall bli. FFar nog glomma att gora sommarhagen men kanske det gar att saga ner lite trad i alla fall. Sa Honey do listan har andrat sig.. Dock tror jag nog vi far massor av coffee breaks och tjatter in emellan allt annat.. Jag har rojt lite mer i "sovsalen" men de som har luftmattress ta med.. for tillfallet vet jag inte heller var min pump ar sa om ngn har, ta med..
Och skulle vi plotsligt inte fa mer att gora, ja det ar alltid stugvarmen haha.. Ni far kolla vaderrapport innan ni aker for Sunne, det brukar stamma ganska bra ocksa har..

Det ar nu 5 veckor kvar och fragor, sand till undertecknad. Jag tror vi har mat sa det racker for ett regimente eller mer. I varsta fall blir det pizza shopen..

Ivag till vatten kranen ar jag.. ha en bra eftermiddag.

Åh, vad skönt det låter med vår! Och London, mysigt. Har inga resor inplanerade nu, så jag har nästan lite abstinens...

Titta!! Nu fick jag bilden att bli större.... :D

31584236.jpg

Som sagt. Kelly med 4 månader kvar till fölning. Här döljs ingen mage inte :angel:

Tidig Maj förra året. Nu syns det inte mycket av klippningen. Två månader kvar till bebis.

31582948.jpg

...och två månader senare. Första gången på egna ben.

31582958.jpg

Här är "magen" ute och går på egna ben......

45209_153125841366524_100000073277627_498187_2038921_n.jpg

Mmmmmmmm, vilken rund och go fölmage! Och lilla fölis är ju oxå så söt, du längtar inte efter en till fölis :angel:

Kl.

Nu ska jag gå ut och titta om den lilla illbattingen lyckats få omkull tunnan. Gubben har skruvat fast den med plattjärn i väggen så har hon lyckats nu då vette 17 hur vi ska göra.

Tror det har med åldern att göra,min fölade ju som 18 åring första gången men blev ändå enorm! Min fyra åring syntes det nästan inte på och inte heller på fem åringen som är dräktig i sjunde månaden nu.

Spol/slamsugning/rörmokare har jag inte ens tänkt på :idea: så dumt!
Borde jag ju ha gjort :p
Blir säkert billigare oxå.......!

Sicken bråkstake!!
Hon kanske vill tvätta fötterna:idea: Ge henne vatten i den andra baljan!
Om den är tom är det ju ingen sport......

Hade jag varit miljonär hade jag tagit ett föl till på Kelly att ha till sen. Eftersom hon är till åren. Då hade jag tagit en fin liten dressyrponnyhingst kat c på henne så jag hade fått min maxade D-ponny/liten häst som jag från början ville ha.( Men det råkade bli en pålla på 163:angel:) Hade varit lagom att börja rida när Kelly tackalar av. Men nu kostar förutom språngavgiften ett föl lika mycket i stallhyra, mat, mm som Kelly och jag har inte råd med en häst till.:( Så det blir nog att köpa en färdig häst istället. Det blir billigare eftersom Kelly ska få stanna tills slutet hos mig.

Annars har jag t.o.m namnet på en efterträdare klart :D Vinner jag på lotto så ska jag börja spana på hingst ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025