Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Varför sticker mina fötter ut så himla mkt ? I alla sadlar jag haft..
Är fendrarna för långa eller korta?

Utåt? Vad säger du om min märkliga fot då - som jag fick påpekande om förra gången jag visade denna bild. Int ä de ut int......:D
63014_1501168164044_1079388511_2960132_962157_n.jpg

Senast ändrad:

Oj, vad här händer grejer:) :banana::bump::bow::love: Ta det ni känner att ni vill ha eller behöver.

Brimmis - Surprise är ju som sagt ett vanligt namn på små oväntade fölisar, men kanske Secret? Inas Secret. Vad var det för bokstav till hingstföl?

Lobell - ta inga beslut nu, det kommer snart en vår och då känns det förmodligen lättare. Och gör det inte det, DÅ kanske det är dags att överväga om ni funkar ihop eller inte.

Mirameja - hon ser bestämd ut, din dam:)

Här är det fortfarande lite svacka, men vi har iaf kommit igång med lite träning. Dottern hoppade idag, var inte med hela eftersom han inte hopptränat på två månader, men det gick bra.

I morgon är det min tur, dressyrträning. Det är mycket bätre underlag i det ridhuset jag åker till, så det gäller att passa på, så får det bli lite lugnare här hemomkring. (Hmm, konstigt ord att skriva. Ska det delas?)

Men de säger att det ska bli några plus i helgen. Men meteorologerna har haft fel förut:crazy:

Många med engelsk ridning i grunden har de här problemen...man sitter liksom fast i "tårna upp - hälen ner" och så blir det att man omedvetet spänner sig.

Sen är det rätt vanligt att man skänklar med hälen...det ger också fel vinkel på fotleden.

Vissa westernsadlar har styva fendrar som påverkar...

Försök att han tyngdpunkten i foten, känn att du har vikten där...Ställ dig upp i stigbygeln och känn vikten som om du står på backen och sänk dig sen ner sakta tills du sitter utan att släppa tyngdpunkten i fötterna. Hela insidan av benet ska vara skänkel, tårna visar vägen och ska inte peka upp i skyn ;) ... blev du nåt klokare av mitt svammel??? :o

Jag ska också på träning imorgon. Dottern är bortrest och då lägger jag beslag på Ville så mycket det går. Eller - ja, jag har fått mina ORDER.

Fick just veta att min drömprins inte finns längre :cry: Jättetråkigt.
26689_1406776604314_1079388511_2710144_5674468_n.jpg

För övrigt fick jag mig en liten chock när jag nyss var ut till hästarna. Det blåser plötsligt stormvindar!!! Fick tänka till lite innan jag placerade ut höt för det riskerade att blåsa bort i byarna. Dessutom hade Rocket kommit åt spånbalarna jag hade utanför grinden och han har varit vänlig nog att öppna dom åt mig...hmpf...nåja, det var nära till ligghallen så jag fick in allt dit.

Jag tror jag fattar, vilket får mej att ana att jag sen jag köpte westernsadel har börjat trycka fram fötterna istället för att ha dem mer neråt, vilket kanske gjort att jag fått tyngdpunkten fram mot tårna istället för under hela foten.

Förstår du mitt svammel? :)

Jepp, jag förstår :D ...du får testa dig fram lite och det kommer att falla tillbaka till gamla vanor i början men trägen vinner så snart nog har du hittat rätt läge ;)

Nej tok heller! Hingsten går i hage för sej och stona går för sej men på vårarna i bland så blir det att susa i saven när det brunstas både här o där så det sprängs lite tråd i bland och har det blitt nåt så har det blitt en sån gång :laugh:

Men som jag sa, i morron så slår jag en pling till vetrinärn så får vi se hur det är. Ingen ide att fundera och våndas på egen hand.

Ja, jag får byta ut HD:n mot en moppe :D

Näe, dags att dra gubben ur soffan och ta in hästar.

Brimmis, vaccinera INTE nu, utan vanta tills folet ar fott (om det ar ett fol). Fol far da skydd genom mamma mjolk. Och vad du an gor worma dem inte heller, det ar ju gift och du vill val inte ta do pa folungen? Tror knappast hon har fatt nagra wormisar over vintern och du kan ocksa worma nar baby har kommit ut.. Ett par veckor spelar ingen roll med det..
Och anledningen ar att jag har forlorat fol dar mamma hast blev wormad och tetanus mindre an 2 manader fran folning, plus mamma hast blev jattesjuk med havandeskapsforgiftning och vi forlorade nastan henne ocksa. Du skall ju borja med grundvaccin pa babies under sommaren i alla fall, hon far skydd fran hon behover fran mamma hast..

Lobell: nej ge inte upp pa ridning. Det var ju inte ditt fel att dumma grann palle sparkade.. Och du satt kvar, sa heja heja till dig och hang kvar. Kom ihag du skall ju med till Skagern, dar vi kommer att lulla fram genom klorofyllen i snigelfart.. Och om trullan inte vill ga, da far du rida Valdemar.. Han gar overallt lol.. Men det skall nog ga bra, sa gor som du sa, ta ut en tranare jobba hemma med saker och snart skall du se kommer ni att galoppera over angarna igen.. \\
Om dina fotter, ja det ser ut som du sitter pa svansen istallet for backenet, och du maste skjuta in andan under dig samt vrida hoften/benet sa att det inte petar ut. vikten skall vara pa fotvalvet men inte pa tan, da spanner du dig och tan aker ut igen.. Jag kan visa dig nar du kommer hit pa tant campen. Har ju bade western (utan horn att fastna i lol) english och good ole Manskaps sadel.. Ngt skall val passa.. Men oroa dig inte for hur dina fotter ar, forst igen ta ut tranare, och arbeta med digoch trullan tillsammans och hall dig borta fran elak ponny om agaren/ryttaren inte kan kontrollera den Det skall ga bra skall du se.

Jaha, jag somnade tidigt, mitt kna ar svullet och bytte bandage och det var geggigt. Inte alls mysigt och sen ar benet svullet, vatten ansamling formodligen. Men det laker med tid ar jag saker pa.. Valdemar har lekt hela dagen med Mirri och mar bra. Ingen halta alls, och aven om han inte sprang in i afton sag jag ingen markering pa den foten. Han fick en dos mer av Bute, som just in case och nu skall han bli bra..
De andra mar bra ocksa.. dock lyste solen med sin franvaro har.. Kanske i morgon???

Jag väntar med spänning på rapport från veterinärundersökningen idag. Det här är så spännande. :)

Idag firar vi att vi får en 11-åring i familjen. Yngsta barnet fyller år idag och det har önskats spagetti carbonara och chokladpudding till efterätt :)

hoppy birfday till yngsta barnet....
annars ar det bara two ord som galler har... ahhhhhhhhhhh coffeeee

. :)

Idag firar vi att vi får en 11-åring i familjen. Yngsta barnet fyller år idag och det har önskats spagetti carbonara och chokladpudding till efterätt :)

Vi får döpa om detta til chokladtråden snart. Risk för dräggel :)
Gissa vem nyligen spenderade MYCKET mer än plånboken tålde i chokladhallen på Harrods? Jag har några askar kvar...... :)

Kolla detta! http://www.google.com/images?hl=sv&...6K4PAtAaxpMnmDg&ved=0CFAQsAQ&biw=1423&bih=708

ohhh jag bir sa sugen, men sa ater jag och blir sjuk.. tur att jag kan ga in there och bara sta och sniffa denna underbara doft..

Vet inte om du sag det men hade de skedar med chocolate pa? som en tsked som man sticker i sitt coffee och pa nederdelen ar skeden chocolate?? sa det smalter och rinner i kaffet?? Hade sana i usa men har inte hittat har.. en extra godis sak..

Nagra mera news om tant aventyr i skogen? HHar du ngt datum att ga efter?? och finns det stall att stalla sin ponny i? Tror inte ni vill ha Mirri springandes los med damerna hehehe.. Aven om han ar en duktig pojke sa har han juhormoner..

oh, jag har druckit coffee nu.. livet leker..

Hipp hurra för minstingen i dag :bump::banana::bump:!!

Åhhhh vilken underbar mooooooorron, åhhhh vilken underbar daaaag trallalala :D

Solen skiner och talgoxarna kvittrar som galna och skatorna kraxar dom med :laugh: Det är en härlig dag!!

Har iaf ringt vetrinärn och hon kommer ut på em, snabbt och smidigt som bara den. Då slipper vi fundera sen. Då kan vi börja banta, det tror jag iaf. Men som sagt, man måste vara säker innan man börjar.

Ska alldeles strax göra mej klar för den årliga hjärtkollen. Just nu avlöser det ena läkarbesöket det andra :grin: Men så är det väl emellanåt när man har en massa skavanker å dras med.

Hörrni, ni får ha en superskön dag i dag! Jag hör av mej så fort vetten åkt.

God morgon! Har hunnit till fikarasten på jobbet, och eftersom jag är ensam här kan jag ju lika gärna sitta framför datorn:)

MvMarco - gratta lillungen. Chokladpudding, ja det önskar sig min 19-åring också på sitt kalas:)

Ponnytant - det är rätt, passa på att träna. Lycka till!

Brimmis - spännande att höra vad vet säger:)

...och choklad hörni - vad vore livet utan det?! Det är ju medicin, gott och allt möjligt positivt:)

Vilken tur att det "bara" var en hovböld på Valdemar och att han redan verkar vara bättre.
Men ditt knä låter inte bra ,var rädd om dej.

Jag har alltid vaccinerat ca 4 v före beräknad fölning,det för att det ska vara maximalt med antikroppar i råmjölken då fölet föds utan ngt som helst skydd.
Speciellt om moderns vacc skydd håller på att gå ut,så känner jag att det är viktigt.
Kanske jag har gjort fel,men det har iallafall aldrig vållat några problem.
Avmaskning kan man göra på stoet ganska snart efter fölning,detta för att förebygga ev förekommande av fölmask.Stoet kan ha dessa parasiter "vilande" i kroppen. De finns de uppfödare som tom trycker i fölis lite avmaskningsmedel,då så lite som en lillfingernagel.

Brimmis verkar ju ha god hjälp av erfaren uppfödare,dock,vilket ju är superbra!

Väntar nyfiket på vets utlåtande!!!

Näee ge inte upp ridningen,du har ju kämpat så länge.
Skippa och rida med ponnyn eftersom han verkar vara lite sparkig av sej,men försök få ut en tränare som kan puscha på dej och korrigera sitsen ,ge tips hur du ska göra när Trullan inte vill gå osv.
Synd hade du bott närma mej så hade du kunnat komma o rida en av mina hon är en superb läromästare, utbildad tom Medelsvår i dressyr samt även tävlat både hopp o fälttävlan.Perfekt att få självförtroende på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 694
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 310
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka