Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

jag funderade på om de var för smala, att de inte kommer ner ordentligt över manken?
Ska ta ut en sadelprovare lite längre fram, just nu skrittar jag bara 3 dagar i veckan o då funkar hyffsad sadel, med fårskinn under, hittat en som inte är så i bakvikt, men den är 17 tum o jag vill ha 16,5.

Försöker byta min avatar bild men har inte lyckats, får se om det funkar nu då?

Okey då fattade jag dej fel,uppfattade det som om sadeln låg an mot manken.
Är inte det lättaste att prova ut en sadel ju.
Se bara till att den inte ligger tight mot bogbladen då kan det bli bogbladsförskjutning på sikt.
Men lägg en sk. bommätare på hästen och sen håller du den framför sadeln och jämför bomvidden.

Tack för "uppåtpuffarna! Hur hemsk det än kan låta så är det skönt att veta att jag inte är ensam... att olyckshändelser händer även andra och att det oftast ändå slutar ok. Man lägger ju skuld på sig själv även om man med förnuftet inser att det var en ren olycka. Typ "fanns det en svaghet i just den stången som jag borde ha sett? Och en massa "öm-tankar" Om jag hade stannat i stallet en stund till, Om jag hade låtit bli att ta in dom, trots att det ösregnade ihållande (vad är väl lite regn...?) osv osv. Självklart är om-frågorna meningslösa men dom kommer som ett brev på posten. Jag tycker för övrigt att jag haft tillräckligt med jobbiga händelser den här sommaren - tog bort min trotjänare i början av juli, fick en infektion i en armbåge som jag blev riktigt sjuk av i säkert två veckor å så nu det här. Så nu måste det väl snart vara nog...? Efter regn kommer solsken, efter natt kommer dag, och sånt där...
Ha en bra dag alla!

åh så tråkigt...men lasta int dig själv...oavsett vaad du gjort hade de kunnat hända...olyckor finns ingen bot för....o vissa hästar iksom människor verkar ha större benägenhet för att råka illa ut....

Du ska inte ge upp hoppet ...sen o ligamentsskador tar tid men är de inte bara avslitet o de verkar de ju inte vara ,, så kommer de att bli bra...

Ni har ju fördelen av att hästen är ung o har tiden med sig....så en eventuell lång konvalecens gör inte så mycket , de finns tid för er ändå...

De kommer att kännas bättre efter ultraljudet...brukar göra de när man vet hur de är o man kan ställa in sig på de som gäller....

Veterinärerna idag är duktiga...de fixar de mesta faktiskt så högst troligtvis med lite tid så kommer ni att virvla fram i klorofyllen igen....

håller tummar själv o min Ädle Springare skulle hålla hovarna om han inte var så klumpig o skulle han förrsöka mest troligt hamna i en väldigt brydsam ställning som husse måste reda ut....*S* pussa lite på din skönhet...

Så trist :cry: Men inget du kan lastas för, olyckor händer hur noga man än försöker vara. Hoppas ni hittar problemet så att ni vet vad som skall göras, enklare då. Och det blir säkert bra, förr eller senare. Kram

Joo det är en speciell formbar mätsticka som man kollar på ett ungefär vilken bomvidd hästen har.
Kan inte det där med westernsadlar men det borde ju funka på dem oxå

kl
Tussemaja:Hoppas din häst blir bra.

Det verkar bli varannandagsridning för tillfället,trots att jag hade gott om tid igår kom jag inte iväg,var trött och seg.

Idag har jag varit ledig men kom ändå inte ut på hästen förrän framåt kvällningen.Det småregnade men var inte kallt.

Skrittade bara och hon var jättefin,lite tveksam förbi en stillastående tröska men vi kom lätt förbi när hon fått titta en stund.

Fick stanna och invänta en transport med kvigor på kreaturskärra som spärrade vägen men det bekom henne inte alls även om de förde lite oväsen.

Och idag tog jag av allt extra som suttit på tränset i sommar:nosgrimma,nosnät och flyveil.Visst finns det fortfarande flugor men dom stör inte så mycket längre.Här har jag inte märkt av några älgflugor än,det är ju höstens gissel.

kl

Jag som oxå kör varannandags ridning var ute för andra gången med min nya. Idag hade vi sällskap av en ponny som inte går i samma hage, och det märktes för han var inte lika trygg o lugn som sist. Lite mer nerver, på tårna, försökte busa till lite på ängen, och sen kom plötsligt 2 cyklar bakom träden som hästarna bara hörde, men ej såg. Båda hoppade till, men Darby blev extremt skrämnd, stod still stel som en pinne så jag satt av och plötsligt rusade han iväg så jag tappade honom, men stannade o flåsade o blåste en bit bort. Började promenera, men han var fortfarande så rädd att han var nästan helt okontaktbar och jag trodde han skulle springa över mig.
Tillslut gick det bra och vi promenerade en bra bit innan jag kände mig modig nog att sitta upp.
Då hade han lugnat sig helt och vägen hem gick bra, möte bil och det gick oxå bra.

Sadeln är för smal i bommen märker jag, ligger liksom ovanpå ryggen, ska köpa en sån däringa mät sak.
Han verkar mkt trevlig och okomplicerad, min nye, men oxå mkt påhittig, rastlös, lättlärd och vill verkligen att man rider och inte åker häst.
Nån som har tips på ridning, och annat som sysselsätter huvudet?

Lånar din knapp....

Go kväll..... eller god natt skall jag väl säga... Klockan går mot 00.30

Sitter på jobbet... Börjar kännas som om jag bor här och bara är hemma på besök. Har inte hunnit med hästarna alls... Börjar få dåligt samvete... Unga damen möter mig med en gnäggning varje gång jag kommer upp till betet. "Brummar" lite tyst till svar när jag plockar och pratar med henne i hagen... Och gnäggar när jag lämnar hagen ... Sen står hon och tittar efter mig vid grinden tills hon inte ser mig längre... Då först återvänder hon till kompisarna och gräset... Då sticker det i det dåliga samvetet...

Försöker trösta mig med att hon växer och inte alls far illa av att gå på bete ett par veckor...

I går jobbade jag med steketen i vinterhagen. Gick med röjsågen försedd med gräsklinga och röjde ner gräs och undervegetation under de befintliga staketen. En väldig massa brännässlor hade vuxit upp på flera ställen och de var riktigt elaka... Brände igenom kläderna så jag var ordentligt nässlad på benen och armarna när jag var klar.

Men fin blev det... Nu återstår bara jobbet att skruva i isolatorer och dra ytterligare en eller på sina ställen två trådar så inte shettisarna ger sig iväg på äventyr.

Nu jobbar jag ju ända fram till fredagkväll kl 24.00..... och på lördag morgon bär det av till Bosjökloster i Skåne.. Jaktmässa.... Övernatta skall vi göra hos en bekant i Skåne, så vi kommer inte hem förrän till söndagkvällen.

Sen är det dags att börja jobba igen.... Men nu är det inte många pass kvar... Snart snart är det semester....

Känner igen det där med att inte hinna med och gå å ha dårligt samvete. Men du, jag undrar om det inte är just ens dåliga samvete som gör att man tycker hästarna står å hänger å ser lessna ut (som mina då...) å att man tycker sig "höra" hur dom klagar å säger att " Jaha, här står vi å har tråkigt..." I mitt fall så vet jag innerst inne att mina två surtanter inte har nån som helst längtan efter att bli ridna eller "göra nåt" annat än att gå å beta, och unghästen får jag ju inte göra nåt med för att hon är skadad. Fast hon börjar verkligen bli lite på tårna eftersom hon går i liten sandhage och bara äter hö. Inget roligt liv just nu, ju... Men i stort tror jag (och hoppas) att man tar på sig mer skuldkänslor än man egentligen behöver...

Lite markövningar/ trickträning kanske. Fast det kanske du redan gör?
Funderat på om man kan hitta på nåt ånt som man gör med hundar för att hjälpa dom fåt utlopp för sina funktioner, tex söka föda. Typ gömma godis å sånt. Kanske man kan gömma morötter i hagen...;.) Kanske inte är så knäppt som det låter....?

kl
Sadeln är för smal i bommen märker jag, ligger liksom ovanpå ryggen, ska köpa en sån däringa mät sak.
Han verkar mkt trevlig och okomplicerad, min nye, men oxå mkt påhittig, rastlös, lättlärd och vill verkligen att man rider och inte åker häst.
Nån som har tips på ridning, och annat som sysselsätter huvudet?

Till att börja med skulle jag helt sluta funderar på ridning tills en passande sadel införskaffats. Alternativt ridit barbacka....

Jobba honom vid handen och eller tömköra... både på ridbanan och ute är ju ett alternativ. Det bygger både knopp och kropp på honom... Dessutom är det ett fenomenalt sätt att på ett lungt och bra sätt få en trygg relation.

Sen övningar av alla de slag är ju något som bara fantasin sätter begränsningar på... Bygg lite små övningar och hinder på ridbanan som ni löser tillsammans...En hel del sådana övningar kan man ju få tips om på nätet. Typ agility med häst...

En bro, en pressening att gå på,,, en sicksack bana med bommar... Finns hur mycket som helst att hitta på...

Jag skriver under på syrrans inlägg. Ta det lugnt och jobba med kommunikationen och tilliten tills passande sadel finn.

Jag har varit hemma ett par timmar nu. Varit i Birsta och handlat. Snubblade in på Hööks och strosade runt där medan maken och hans son var på Hobbex. Av en händelse råkade jag se att dom hade 50% på regntäcken...hm...så jag gick därifrån med 2 täcken (Thermo-Master Rain) till priset av 1 :D ...då känner man sig nöjd. Hade i och för sig inte tänkt köpa täcken utan nöta på de jag hade men de ofodrade jag har är inte 100% täta längre så inte kunde jag låta bli detta erbjudande :grin: ...

Igår hade jag tänkt hinna med hästarna. Ha ha ha, maken och jag började jobba med gjutformarna till stommen i stallet tidigt på förmiddan, sen drog vi igång "tombolan" och började gjuta och sista cementsäcken var slut vid 23.30...och självklart fattades det:mad:...löjliga 0,5 kubik betong, ungefär:cool:...vi var fullständigt SLUT när vi kom in och lätt förundrade över hur många timmar vi varit ute och jobbat. Makens son var ju måttligt road men samtidigt förstår han ju att vissa saker måste vi göra så han satt ute med oss i rullstolen till ca 21-tiden...sen skjutsade vi in honom mot att han lovade att ringa på mobilen så fort han behövde hjälp.

I skrivande stund är maken ute och gör det sista. Jag ska ägna mig åt hushållet lite för jag har DISKÖVERSVÄMNING:eek:...gjorde ju inget sånt igår:o...hästarna får stå idag med...

Så fort muren i stallet är klar ska golvet grävas ur lite till, jämnas till och förberedas för betong...SEN ska själva stallinredningen upp samt väggarna, lyse och så vidare. Det är lite spännande...Stallet blir inte stort, lagom för 2 hästar med bra utrymme för hovis samt en liten sadelkammare. Men det är MITT stall :)

Fy bubblan va ni har varit duktiga..:bump: Oblanda cementen själv...näää de var jag för lat för....har ju en cementfabrik inte långt härifrån...så när jag räkna på o blanda själv o ta hem..så gick de nästan på ett ut. Men de var ju för att frakten blev nästan noll.'

Ja de är vad man kallar ett rejält dagsverke...skotta sand o cement o köra skottkärra...huvvaligen...*:D

Va ska du ha stort stall till då...tänker du börja samla på hästar...byggde mitt med 2 stora boxar o 2 för ponny....varför har jag inte riktigt fattat än idag...*S* men mer än 2 storhästr lär jag inte ha.....tror jag...får väl bygga ut i såfall...virke finns de ju....i de här landet:laugh:

något jag skulle ha satt in från början o inte senare var ventilation...gjorde stor skilnad på luften.....men hovis var glad för han fick 4 stora lysrör utmed gången ....

EN än gång grattis o hopps ni blir klara innan snön o kylan kommer...men håller ni den takten lär de inte vara några problem.......:bow:

hm...har jag sämre minne mån tro än va jag tror ,:D bytte inte du tjänst för att få mer fritid...för mig låter de som att du inte fick de mycket bättre.....du kommer ju o jobba ihjäl dig.....är förundrad att du orkar o att de finns någon som vill jobba så där.

Men saker o ting är som de är ..o på måndag....börjar min semester...:bump: endast 5-6 nätter i månaden hela året ut....yihaaaaaaaaaaaaaa.

Nu ska här jädrar i min lilla låda ska här trimmas springare...vädret börjar ju bli skapligt....

Ha nu en välbehövlig semester o njut av Frk Grå o Röd......

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama