Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Lite mer fritid har det faktiskt blivit... i praktiken.. Men sista månaden har inneburit en faslig massa övertid... Sjukdomar och semester och utbildningar har dränerat manskapet... vilket får till följd att vi som fortfarande är tjänstedugliga kommenderas in på övertid....

Men... Igår sökte jag ytterligare en ny tjänst.... I det fallet är konkurrensen ganska hård så jag har inte så stora förhoppningar om att få den... Men en och annan tummhållning får ni gärna ställa upp med...

Förutom eländigt mycket att göra på jobbet.. så har fritiden gått åt till sånt man måste... Ni vet de där eländiga måstena som man inte kommer undan...

Men... som sagt.... snart snart är det dags för semester... 7 pass kvar sen ledig i fem veckor...

Fy bubblan va ni har varit duktiga..:bump: Oblanda cementen själv...näää de var jag för lat för....har ju en cementfabrik inte långt härifrån...så när jag räkna på o blanda själv o ta hem..så gick de nästan på ett ut. Men de var ju för att frakten blev nästan noll.'

Ja de är vad man kallar ett rejält dagsverke...skotta sand o cement o köra skottkärra...huvvaligen...*:D

Va ska du ha stort stall till då...tänker du börja samla på hästar...byggde mitt med 2 stora boxar o 2 för ponny....varför har jag inte riktigt fattat än idag...*S* men mer än 2 storhästr lär jag inte ha.....tror jag...får väl bygga ut i såfall...virke finns de ju....i de här landet:laugh:

något jag skulle ha satt in från början o inte senare var ventilation...gjorde stor skilnad på luften.....men hovis var glad för han fick 4 stora lysrör utmed gången ....

EN än gång grattis o hopps ni blir klara innan snön o kylan kommer...men håller ni den takten lär de inte vara några problem.......:bow:

Sant, ska ju bara ha dom här två är det tänkt...och kanske en till i framtiden :angel: . Ska ju betäcka Lilly nästa år...men jag ska smälla upp ett par uteboxar också så jag har IFALL antalet utökas ;) .

Vi har också en cementfabrik i hyfsad närhet men vi kör på själva. Tombolan är stor och vi är envisa. Bra motion ju :D

Syrran: Jag håller mina tummar stenhårt!!!

Jag var med och gjöt golvet i mitt stall,en gammal kolagård,tyckte det var ganska stressigt när allt skulle göras på en gång.Sedan gjöt jag själv igen gödselrännan och gjorde några fundament till stolpar och väggar.Det var kul:)Det är spännande att se resultatet när formarna lossas.

Denna lediga dag inleddes med att H.fick nya skor sedan har jag också plockat kantareller och hämtat hö.

Luften har varit klibbig och några regnstänk har det kommit men jag har inte märkt av någon åska.

En promenad med D.och ridtur med H.har det också blivit.

32675238.jpg

Mina hästar i sina nya kläder :D

Jag tycker att skogen är jättebra, slalom mellan träd är för oss i alla fall en höjdare, speciellt om det samtidigt lutar, dvs backar. Jag tog till det under den perioden hon försökte galoppera nerför varje backe, då blev det kringelikrokar runt alla trädstammar som fanns, då "hann" hon inte springa :)

Koner, hinder, stenar osv som måste rundas, saker man måste gå mellan. Jag har använt halmbalar och vanliga plank, lite sten under så att de kommer upp lite.

Allt detta kan man också göra när man tömkör :)

Och ni andra som svarat.

Har hittat en bra sadel, jag hade rätt, den behövde vara bredare. Fantasin är det inga problem med, men hans pålagringar, slalom kring träd är ju toppen, men belastar nog knäna för mkt så här i början, samma sak med hinder. Men jag ska göra lita kul saker men mkt försiktigt. Tänkte prova med en boll i padocken, halmbalar var ju en kul ide. Är lite för feg för att tömköra honom än, rädd att han blir rädd, skuttar iväg o trasslar in sig. Ska försöka med promenader först- han tycket det är helt onödigt, vill ha mig på ryggen. Han biter i tyglarna, ruskar på huvudet, stannar, m.m och han är mer otrygg med mig på marken än på ryggen. Han är mkt dressyr häst: man ska sitta på ryggen o RIDA inte åka häst- då blir han sur, haha!
Sant oxå som ngn skrev, att fästa kommunikationen från marken först! Kul är det iallafall, finns ju massor att göra/tänka på.
Ha en bra dag!

inget nytt pa torpet.. lera och mer lera i paddocken. hagen ar lera den med.. och med 200 mm regn de sista veckorna behover jag inte mer.
skall hamta brador idag for ombyggnad av stall ute.. samt borja tanka pa cement i ladan.. har kommit pa att jag inte har rad med fullt golv pa en gang sa det far bli en box i taget.. alla rad ar bra i detta fallet.. sa en 3x3 area skall gjutas.. sen blir det nasta och sen nasta.. kanske jag ar klar till jul?? LOL da ar det ju dags att separera unga froken fraken fran sin mor.. hur det skall ga vet jag inte men vi provar.. hon blir valdigt stollig nar mamma gar ivag..
stora nyheten ar val att valdemar ar hemma. woohoo, och han ar riden.. dock ar det mkt blott i skogen sa svart att ta sig fram.. hoppas pa torrt vader nu fram till sno och sen lite sno, inte som forra vintern. skall ocksa ga pa ridhuset i vinter ar det tankt, det kan ju alla komma med pa..
nej ut och gora ngt.. ha det bra alla

kl

Efter jobb och klippning av den fortfarande lika frodiga gräsmattan blev det ridning.För tillfället är vi bästisar jag och H.:).

Det är så himla roligt att rida när hon är så här,framåt och verkar tycka det är kul hon också.

Ibland är jag less på att jag inte har någon bra runda att rida utan att behöva ge mig ut på landsvägen(vill gärna ha hunden med) men idag så tänkte jag om lite.Dom vägar jag har här är jättebra egentligen,det är ju bara det att jag måste vända hela tiden som kan vara lite tråkigt.Men idag red jag 1 timme bort och fram på diverse vägar här hemma,slapp biltrafik och vägarna är grus med gräs i mitten eller skogsstigar,helt ok:).

Fick öva uppsittning ute i skogen när hon trampade av sig en boots.Eftersom hon gör vad som helst för att slippa gå i vatten höll hon på att gå omkull i ett dike och då åkte bootsen halvt av.Det är därför jag alltid har grimskaft med,för tyglarna räcker inte till när jag ska hålla på med bakhovarna,händer ibland med denna variant av boots när dom är blöta.

Hej på er gubbar och tanter. alla verkar hålla igång, det är roligt att läsa om alla äventyr :) Själv har jag bara tid för bröllopsbestyr just nu, hästlivet ligger långt ner på priolistan och herr Leo har fått sig lite extra sensommarledigt. Det är en av döttrarna som ska bli fru (min bebis :cry: ) men som tur är hennes blivande make av den underbaraste sorten :love: så här bakas det och gud vet allt. En annan av döttrarna har för övrigt gjort bröllopstårtan, 60 ägg behövde den!!

Det mesta är home made. Brudbuketten har brudgummens pappa gjort, jag fick se den idag, den är helt underbar!! Han har gjort alla bordsdekorationer också. Hår och naglar ordnar tjejerna själva, de hjälps åt. Fotograferingen kommer att bli i morgon och det är yngsta dotterns två kompisar (15 och 16 år gamla) som ska ta alla bröllopsfoton. De är otroligt duktiga och har värsta proffsprylarna. Annars fotar de mest hästar och naturbilder så det här blir en ny utmaning för dem. Nyss har jag rivit skalet av 14 citroner och sedan pressat ur saften, mina fingrar är alldeles skrumpna.

Så ni vet vad jag gör i morgon nu :love: Ha en härlig helg, allihop!!!

Syrran: Håller tummarna så mycket det går!!

Mirameja: Va har du för boots? Ska köpa jag med iaf till framfötterna.

Mc Marco: Njut i morron!!

Noble Art: Testa lite Nh övningar. Mina kusar gillar det.

Varför använder du boots,- och funkar det bra tycker du?
Min fjord har väldigt dåliga,- och platta hovar vilket gör att sommaren inte är så kul för oss. Just nu går han barfota med följd att han är riktigt ömfotad och då förstås oridbar. Ytterligare 7 v kommer vi bara att promenera på gräs el annat "ostenat" underlag. Har funderat på boots men har ingen erfarenhet. Använder du boots alltid el bara när du rider?

Jag köpte boots till bakhovarna åt H. p.g.a problem med tappskor när jag fick hit henne(har många sumpiga hagar med mycket sten som lätt sliter av skorna) och sedan har jag fortsatt trots att hennes framskor och den andra hästens skor oftast sitter kvar numera.

På henne fungerar det bra att gå barfota bak i hagen och jag rider henne ibland så också om jag är lat och inte rider för mycket på grus.Hon har väldigt bra hovar.

Den andra hästen kan absolut inte gå oskodd,prövade förra hösten med fruktansvärd ömhet och söndertrasade hovar som följd:(.Har boots i hans storlek också men hans hovform och låga trakter passar inte så bra med easyboots som är det jag använder.Går dock att använda kortare tid om det skulle bli tappsko.

Har flera modeller,den här gillar jag,gaitern sitter tätt och bra men den är något petig att dra på.Har nu brodd på dessa.

32265827.jpg

Eftersom jag inte ville plocka i och ur brodden på de andra köpte jag ett par till i en annan modell.Lätt att sätta på och skruva åt så den sitter tight men gaitern går inte att dra åt tillräckligt på min häst och när den blir våt är det risk att den fastnar i något och glider av(hände igår:grin: och usch så smutsiga dom är:o men lätta att borsta rena när dom fått torka)

32677452.jpg

I det stora hela tycker jag det är bra med bootsen ,inköpskostnaden sparas in genom billigare skoning,kan inte se något nämnvärt slitage på mina.Har bara erfarenhet av easyboots.

Hej gott folk - vad händer där ute i hästvärlden? Här har det varit konstigt väder i några dagar, regn, åska och sol och 25 grader om vartannat. pållen har sluppit flugtäcket, men jag har känt mig lite elak när det kommer störtskurar och jag inte har satt på regntäcke. Sen förhärdar jag mig och tänker att det är ändå mellan 17-23 grader, han fryser INTE. Sen kommer lilla rösten, men tänk om...han är ju fullblod, tunn päls osv;)

Nåja, just nu går han utan och är blöt och skitig, torkar och är dammig...

Hur gör ni när vädret blir så här?

Hej gott folk - vad händer där ute i hästvärlden? Här har det varit konstigt väder i några dagar, regn, åska och sol och 25 grader om vartannat. pållen har sluppit flugtäcket, men jag har känt mig lite elak när det kommer störtskurar och jag inte har satt på regntäcke. Sen förhärdar jag mig och tänker att det är ändå mellan 17-23 grader, han fryser INTE. Sen kommer lilla rösten, men tänk om...han är ju fullblod, tunn päls osv;)

Har just varit ute i hagen och pussat hästmule, fifan vad de senaste dagarnas regn ställt till det ...:crazy:. Mmmm man har dåligt samvete när det ösregnar som det ju gjort här hos oss Tajger :). Men inget täcke på än, dom ställer sig ju under träden när det är som värst och när solen tittar fram mellan skurarna blir det ju varmt så det räcker.

Våra har bara en liten hörna med grannens träd, så när jag tittar ut tycker jag lite synd om dem:cry:

Oldie, har ni tagit hem er häst? Tyckte inte jag såg nån fux med de andra idag?

Hur går det med huset, har hantverkarna kommit?;)

Våra har bara en liten hörna med grannens träd, så när jag tittar ut tycker jag lite synd om dem:cry:

Oldie, har ni tagit hem er häst? Tyckte inte jag såg nån fux med de andra idag?

Hur går det med huset, har hantverkarna kommit?;)

Japp hästapållen är hemma nu, tog hem honom igår. Känns lagom för han började tunna ur mot slutet på betet. Hantverkarna (några iaf) har sett till att vi åtminstone har golv i sovrummet :bump:. Saker och ting börjar sakteliga ordna sig vi ska ha ett möte med byggaren i veckan, saknar fortfarande elektrikern, rörkrökaren och målaren. Och snickaren måste färdigställa källaren innan dom kan göra färdigt. Tack och lov så är veden för vintern inkörd, kapad och kluven.

:D

Jag har haft ledig dag,som oftast efter kvällspass,så det blev inte uppstigning före nio idag.

Vädret har växlat mellan kraftiga regnskurar och solglimtar hela dagen.Åter mörka moln så det blir nog mer nederbörd i natt.

Jag klippte gräs som vanligt,blev förvånad att det gick så pass bra trots genomsur gräsmatta.

Har även mockat ur en av boxarna och varit och köpt spån till den.

En hästpromenad och en ridtur blev det också.Första gången på flera månader som H.inte har kliat mulen mot något under ridturen:).

kl

här kommer lite uppdatering igen- det händer ju inte så mkt och han har ju bara varit hos mig i 10 dagar nu. Jag märker att han är mkt kaxigare, mer självsäker o liksom hårdare än Nobel. Och han har mkt i huvudet, vill att det ska hända något hela tiden.
Han är väldigt ömfotad då han är barfota så jag har inte ridit mer än ett kort pass i paddocken, 15 min. Ja, det gäller att göra rätt o sitta rätt, annars blir han grinig, han slängde o studsade lite hit o dit o liksom sköt rygg så jag fick säga åt honom ordentligt. Men mjuk o fin då jag mkt försiktigt jobbade.
Sen satt jag av o körde lite övningar som han var tvungen att tänka till o vara på sin vakt över vad jag ville. Då var han mkt mer lyhörd än då jag liksom bara promenerade- nu hände det ju ngt.

Han har svårt att koncentrera sig på att stå still då jag sitter upp, har bett ngn hålla såhär i början, han ser lite hispig o stressad ut, men så fort jag kommer upp på ryggen är det som om han liksom andas ut.

Imorgon får han skor, men han har ju gått barfota länge så jag väntar väl ytterligare några dar med att rida, ifall han är ömfotad efteråt. Han äter mkt bra, har tom redan lagt på sig ännu mer, så han är verkligen lättfödd- tur det då vi har lite låga värden i hösilaget.

Känner igen det där med att inte hinna med och gå å ha dårligt samvete. Men du, jag undrar om det inte är just ens dåliga samvete som gör att man tycker hästarna står å hänger å ser lessna ut (som mina då...) å att man tycker sig "höra" hur dom klagar å säger att " Jaha, här står vi å har tråkigt..." I mitt fall så vet jag innerst inne att mina två surtanter inte har nån som helst längtan efter att bli ridna eller "göra nåt" annat än att gå å beta, och unghästen får jag ju inte göra nåt med för att hon är skadad. Fast hon börjar verkligen bli lite på tårna eftersom hon går i liten sandhage och bara äter hö. Inget roligt liv just nu, ju... Men i stort tror jag (och hoppas) att man tar på sig mer skuldkänslor än man egentligen behöver...

Det var tröstande att läsa, för jag har jättedåligt samvete för mina som bara går på bete i stort sett :crazy:
Jag tror oxå att de är ledsna och känner sig övergivna och det dåliga samvetet gnager.. :cry:

De har alla möjligheter att gå in i sina uteboxar och ta skydd, men gör inte alltid det ändå. Dandee rullar sig som skydd, Summer med ibland.
Tänkte försöka härda mig i år och inte täcka dem alls :eek: kommer förmodligen inte att klara det :crazy:
Blötan är ju värre än kylan så vid långvarig väta så vete sjutton om inte regntäcket kommer på. De kan ju bli förkylda o hostiga :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama