Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Vad roligt att det går så bra med utbildningen och bra att du har någon som hjälper dig,ska hon både köras och ridas in?

Är det Ina som är äldst?Har svårt att hålla isär dom får jag erkänna:o.

Här har regnet öst ner hela dagen,jag har varit ute i flera omgångar så det hänger mycket blöta kläder på tork överallt:).

Tänkte nog rida men sköt upp det hela dagen i väntan på uppehåll,det kändes inte så lockande att kanske bli sittande på en envis häst i spöregn,men det höll i sig hela dagen.

I stället tog jag båda hästarna på var sin 30-minuters promenad nu i kväll.

H.traskade med så fint,hon var på gott humör,syntes att hon gillade det:).

Däremot var D.lite otålig men inte så konstigt,han har inte varit utanför hagen så värst många gånger i sommar.Ska försöka sätta igång honom nu.Idag fick han träna på att gå förbi korna ett par gånger,han snarkar och blåser en hel del då;) och vill gärna vända.

Stegrade sig faktiskt också en gång,mot hunden som han inte riktigt gillar att hon kommer för nära när vi är ute.Konstigt,för står han på gången och skos t.ex,då kan han ha både min och hovis hund kring benen utan att bry sig:grin:.

Jo Ina är äldst med sina 4 år och Winnie är 3! Kanske inte så smart att köpa 2 st unghästar första gången men tänker man inte med huvudet utan med själ och hjärta så blir det som det blir :angel:

Harvar mest själv men har hjälp av gamla stallisen när hon har tid och våra arbetstider stämmer. Dottern är inte alls hästvan men har lärt sej att tordas vara i närheten av dom :laugh: Hon tycker det är kul att vara med på promenader och det här med tömkörningen tyckte hon var jättekul att hjälpa Ina att förstå. Vi tar små steg åt gången så blir det nog bra i slutändan. Hoppas jag iaf :p

Glömde ju svara på din fråga Mirameja: Nej jag har inga planer på att köra in Ina. Inte än iaf.

Jag körde in Prinsessan innan jag red in henne, vilken enorm hjälp det var i ridningen. Jag kunde där ta hjälp av röstkommandon och bara lägga till hjälperna för att hon skulle lära sig dem. Naturligtvis ger tömkörning samma effekt :) men körningen är ju ytterligare ett sätt att ta sig fram om man är lite lat ;)

Fortfarande är Prinsessan enormt lyhörd för rösten när vi rider, det har också varit till hjälp när vi började hoppa mer "ordentligt", säger jag hoppa så hoppar hon :p

Kl

Idag har jag då äntligen hämtat hem min nya foderhäst, Darby!
Lastning o köra gick hur bra som helst, alltid lite nervöst med ny då man inte vet. Väl framme gick han glatt in i stallet o boxen och bekantade sig med grannen, varmblodet. Fick lite hö o betfor o vila innan hagen. Ihopsläppet gick jätte bra, inget bråk eller sparkar och jag tog fina bilder.
Efter en stund såg det ut som om han alltid gått i den hagen, han verkar trivas som fisken i vattnet. Imorgon blir det mat o pyssel, o första ridturen på måndag.

Härligt att allt gått så bra:-).Det ska bli spännande att följa er.

Min egen dag började inte så bra för jag hade bara sovit ca 3,5 timme:( men jag kvicknade till så småningom.

Vi har varit ute på Poker Run,ett mc-race där startavgiften går till välgörande ändamål,ofta något som kommer barn till godo.Man åker en runda,idag ca 20 mil,med stopp på olika ställen där man drar ett spelkort.Man kan vinna jättefina skänkta priser om man får en bra hand och priser lottas även ut på startkortet.Sedan blir det ju alltid lite prat med gamla bekanta och kaffe och hamburgare finns att köpa vid stoppen.Trevligt!Det regnade en del första timmen men sedan blev det riktigt fint väder att åka i:).

Väl hemma så tog jag H.på tur.Vad det än är som gjort henne så krånglig den senaste tiden så var det helt försvunnet idag.Det blev en underbar runda på en häst som var pigg utan att vara rädd eller motsträvig.Kunde trava på skogsvägen,när hände det senast?

Sedan fick D.komma ut på promenad och även han var pigg och glad.Alltihop gjorde mig riktigt lycklig:).

Att sedan gräsklipparen var lätt att starta blev en bonus(hmm,kan det bero på att jag fyllde på olja sist?Är dålig på att sköta sånt:o )

Här har det körts och lastat av en del av vinterveden. 10 kubik inne och 10 kubik får tas nästa helg. Kraten går kvar på betet men ska tas hem nästa vecka för det börjar bli usel kvalitet på gräset som är kvar.

Känns som om det blir en låång vinter även här hos oss.

Vi har börjat stödfodra lite hö. Både mitt fullblod och gamla islänningen behöver extra för att inte börja tappa, det är så jobbigt att få upp det igen, om de gör det.

Idag lastade jag en nybadad, glanssprayad pålle och drog ner till södra Skåne för fotografering till nästa års kalender:) Det gick så bra så, och jag tror, och hoppas att bilderna blir så fina som det kändes:)

Nu har vi både dressyrtränat och hopptränat, och båda tränarna tyckte att han såg jättefin ut, (inte ringrostig alls, uttryckte hopptränaren det) så nu får jag sluta noja över att han snubblar lite. Han har väl svårt att lyfta på fötterna, helt enkelt. Han gick väl slätlöp i sitt förra liv;)

Kl

Natten har gått bra ute i hagen för min nye, Darby. Gjorde inte så mkt idag, bara andra dan ju. Tog in, gav hö, borstade, gosade och lät honom äta medans jag o maken tog en kort runda med hunden. Gav betfor o mysde lite till. Han känns mkt trygg i sig själv, lugn i boxen, störs inte av att jag är där. Hel cool till o från hage o stall, tittar sig omkring bara. Imorgon blir det kort skritt tir på plant underlag.

Kl

jag har varit på roadtripp och skrämt slag på både den ena och den andra.
Pippilottat ungar och sprungit snöre.
Jätteroligt.

Nu tillbaka till vardagen igen. försöka blidka pappsen som jagat mina förymda pållar i två dagar. (ponnyskrälle)

så det var dags för dig nu! Vad kul. I år är jag ju inte med, men jag saknar det (hur man nu kan sakna något man bara varit med på en enda gång, det kan ju inte kallas vana precis :D ) Det var så himla kul i fjol när vi höll på!!!!!!!!!!

Meeeen det är ju ett nytt år snart ;)

Så skönt att det går bra allting. Det är alltid lite nervöst när man får hem en ny liten pålle. Jag håller tummarna att fortsätter så här fint :)

Kom visst alldeles av mig i den här tråden... Den 7 augusti hände det en olycka med min nya häst och det gjorde att jag verkligen miste lusten och tappade sugen. Troligen hade hon rullat sig för nära väggen, sparkat upp med bakbenen, med det ena lyckats sparka loss en av stängerna i förstergallret, (svetsade galler) kom troligen emellan med hoven, rev upp benet utefter skenan och ett större jack på insidan kotan i höjd med karleden. Och som om det inte räckt med det... Hon var nästan blockhalt. Stödde bara tån i nödfall. naturligtvis söndag som det nästan alltid är när hästar skadar sig, om det inte sker på lördag eller sent på kvällen eller natten. Men distriktsvet kom efter flera timmar och kunde bara konstatera att det var klinik som gällde nästa morron. Väl där och efter flera bilder visade det i alla fall att hon inte fått några skelettskador. Hem, boxvila, sen liten hage, metacam, sköta och lägga om sår och hoppas på att inte senor och ligament skadats. Det hoppet är nästan ute nu verkar det som, Fortfarande ordentligt halt och nu kan det inte längre vara såren (som fö inte var särskilt djupa eller omfattande och är under god läkning) Ny tur till kliniken på tisdag för att ultraljuda. Det gjordes inte första gången eftersom det troligen hade varit svårt att se nåt i det akuta läget.
Nya underbara hästen, hade haft henne i tre veckor, nyss börjat rida henne... Ja ni kan ju bara tänka er...
Gött att skriva av sig lite och i alla fall ge ett livstecken ifrån mig, även om det inte är mycket till liv just nu...:cry:

Åh, vad hemskt för dig! Ny häst å man e så sugen o laddad och så händer något sådant, lider med dig!

Var hos min nya igår, så himla mysig, enkel att ha att göra med. Men blir lätt rastlös både i box o på stallgången( skrapar o sparkar)men det blir nog bättre med mera ridning. Men kommer att ha honom ute så mkt det bara går.
Provade en massa sadlar, alla blir liksom för låga, bakvikt bak, vad beror det på?? Vad ska man titta efter??
Skrittade ut 30 min, han var jätte cool, tittade sig såklart omkring, men inte spänd o orolig. Han går barfota och ömmade på gruset så jag måste försöka få på skor.

Oj ,men ge inte upp hoppet än,har ju inte gått så lång tid,är det ligamentskador så tar de tid,Kan ju även vara muskulärt högre upp.
Håller tummarna på tisdag

Fattar inte vad du menar ned för låga?
Om de ligger för lågt på honom så låter det som om sadlarna är för vida i bommen.
Bästa är att ta ut en sadelutprovare om man är osäker.
Lycka till med nya pållen.

Åh vad tråkigt! Det där hände min häst i våras också, han lyckades dessutom dra ner hela fönstergallret med gångjärn och allt. Brutet griffelben med operation som följd:( Lång konvalescens, men nu är han igång. Känns lite konstig ändå, jag är orolig att han knyckt till nåt i ryggen eller nåt, ska till djursjukhuset och kolla i morgon.

Hoppas att de hittar nåt, så man kan göra nåt åt det:crazy: På din också!

Noble art, kul att han verkar lugn, som sagt, sadelutprovare är bra att ta hjälp av...

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix