Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Min gammelman (30 år) har oxå atroser + lite till sina ben.
Är nu helpensionär sedan 1 år tillbaka, så han skrotar mest i hagen. Går på promenad då och då när underlag och väder passar för det. Ibland även lite tömkörning rakt fram i skogen.
Äter Nyponskal + Flexijoint för lederna. 1 dl nypon + 2 mått flexijoint varje dag året runt.
Har märkt att hans leder (+hull) mår bra av en hög kvot, så det försöker jag hålla, året runt. Helst runt 10 eller över. Får därför alltid fri tillgång på lusern, både hack och pellets.
Har honom täckad ute höst-vinter-vår eftersom lederna blir sämre av kyla, väta. Även sommartid har han täcke på regniga dar.
Sover inne nattetid hela året runt (eller försöker iaf:angel:).
Har BoTbandage på då och då. BoTbandage bak + hasskydd hb inför skoning bak
Är skodd runt om. Fram har han vanliga skor med tjocka sulor+fyllning pga SBH. Bak har han vanliga skor med klackar pga gaffelbandskadan hb. Har 4 brodd runt om vintertid

*Tittar in*

...det är den 11 augusti...gissa vad termometern står på?????????? +5 grader:eek:

Gick ut och det kändes huggarns så kallt...blött i gräset...blev lite blödig och gick och hämtade en bal hö till hästarna :o ... Det var uppskattat :D

Känns att man bor i norrland...men det känns som om den här temperaturen kom lite väl fort:cool:

Det är ju nu den bästa tiden börjar.....:D

Kalla nätter och härliga dagar....
Trösta dig med att det i alla fall snart är myggfritt....

Vi har 10 nu på morgonen men solen tittar fram. Blir nog en behaglig dag.

På programmet idag står lite små inköp inför ridturen i helgen. Lite att knapra på på vägen till exempel. Dottern som ska med har problem med magen och måste äta ofta och regelbundet, magkatarr hon lyckats skaffa sig genom att knappt äta frukost och skippa skolmaten (som är skitäcklig, typ) och sedan vräka i sig massor av mat hemma. Så vi packar med sådana där små behändiga knäckemackor i plast, smidigt och bra.

Här är det en massa fukt i luften men för tillfället inget regn.Och efter gårdagens kraftiga blåst är det skönt med vindstilla.

Jag har lett hästarna 1 km bort till min brors trädgård där dom ska få göra lite nytta genom att beta av.Kändes inte riktigt säkert att leda ensam,ibland var hästarnas ben lite väl nära mina.Så länge inget händer längst vägen går det ju bra men vill inte möta andra till häst,någon med en liten hingst rider visst förbi här ibland bl.a.Får nog be någon hjälpa mig när vi ska tillbaka.

Har tagit ut två extra lediga dagar denna vecka p.g.a lite att göra på jobbet för tillfället.Idag ska jag bl.a åka till återvinningen med allt som samlats.

D.skoddes härom dagen,5 veckor sedan sist och har bokat nästa om 5 veckor också.Hans hovar såg i allafall hyfsade ut med tanke på att dom flyter ut som dom gör.Hade tänkt börja rida honom igen lite smått men nu när de går på bete får det nog vänta tills dom kommer hem igen,jag vill ha den som inte rids i box för dom springer så mycket annars.

Jag älskar också hösten, dom härliga dagarna med klar hög luft och solen som skiner (förtränger dom gråa mulna regndagarna;))

Vad är det för mackor?
Vi flyttar på söndag, skulle vilja ha typ "picknickmat" med mig till nya huset då det blir lite bökigt att börja laga mat direkt när man kommer fram. Tar tacksamt emot förslag av alla på bra enkel mat att ta med

Det är Wasa som gör dem, rätt små så så mycket "mat" är det inte. Mer som lite mellanmål kanske. Det finns några olika fyllningar att välja på. Fördelen är att det inte är någon choklad i, som smälter och kladdar, som det är i många snackbars som annars är ok nödproviant.

Idag har jag dressyrtränat och det var så roligt:) pålle var pigg och kändes mjuk och fin. Peppar peppar, hoppas vi är på väg tillbaka tillsammans fina form som förra hösten.

Hyfsat väder idag, nån liten skur, men höstigt...lite för tidigt i min smak.

Kan hålla med om att det verkar som om hösten är här, på min första semestervecka:eek:

Men jag får väl klä på mig:p

KL
Lite handling till helgens ritt på Sörmlandsleden blev det idag, insåg att jag saknade regnjacka:o Kan vara bra att ha. resten tar jag och slänger ihop på lördag morgon, i sista minuten som vanligt;)

Lastträningen går som en dans (undrar hur länge det dröjer innan hon kommer på en ny habrovink) Hon går in direkt, står still, blir instängd av bommarna, stängda dörrar, sedan öppnar och hyfsat lugnt ur.... Och idag sket hon inte ens;)

Han har alltid gått barfota. :)

Har han gjort det för att det är bättre pga pålagringar eller annan orsak? Denne är barfota nu, men jag vill ju helst ha skor till vintern o sätta i brodd. Problemet är tydligen att han drar av skor hela tiden....
Kanske prova att bara sko fram först?

Tack för bra info. Har oxå tänkt på just täcke, sämst måste ju vara att gå runt o spänna sig. Har oxå funderat över BOT, funkar ju ej på bak knä, men just pga av bak knäna så måste jag ju vara extra försiktig o lyhörd för kotorna fram, lätt att avlasta fel.

Här ska också handlas inför helgen. Jag gör tonfisksallad att ha till lunch och så ska ju något gott med i väskorna också. Idag ska hästarna klämmas igenom ordentligt, manar och svansar kammas fina och blanka och väskorna packas. Det ska bli kul det här :) Våra båda brukar vara lätta att få ombord på kärran så jag hoppas det inte ska bli några problem. Lite pirrar det i magen, men det gör det alltid när jag ska iväg på något utöver det vanliga :)

Be att få röntgenplåtarna och visa dem för hovslagaren,vid en del pålagringar så kan specialskor underlätta för hästen.Hoppas att det går bra med nya pållen.
Om han drar av skor hela tiden så kan det vara läge att kolla hur hovslagaren skor,visst kan man få tappskor men om de trampar av sej skorna så kan ofta en bra hovslagare korrigera det,går ju även att sätta på boots.

Senast ändrad:

Här är det också pirr, flyttlasset går om två dagar till gården där våra två fodervärdshästar väntar:) Dessutom ska vi ta hand om ett gäng isisar till ett tag, spännande:laugh:
Maken var ute och cyklade med stora hunden i morse, då var det fyra grader ute!!! Jag älskar den tidiga hösten, men känns som den kommer tidigt i år?!

Idag blir det att frosta av frysen, inhandla lite smart mat att ta med på söndag och lite annat plock, det tar aldrig sluuuuuuuuuut:cool:

Nä, det tar aldrig slut :) Att flytta är hårt arbete, fråga mig som varit med och bistått tre (av fem) döttrar att flytta i sommar. Herrejisses vad till och med en 21-åring (med sambo) lyckas samla ihop på ett par år! Återvinningsstationen har fått göra nytta i alla fall. Nu får ungskrällena se till att bo där de bor i åtskilliga år framåt!!!

Vi har dock varit stenhårda att slänga eller ge bort sånt vi tidigare haft inställningen till "Det kan vara bra att ha" Tror vi är uppe i 20 säckar till återbruket plus lite möbler som åkte dit, massa kassar till loppis..... Men skönt att bli av med sånt som bara ligger och tar plats!

Kl.

Jaha, då var det helg igen då och arbetslägret är vad som hägrar den här helgen oxå, mindre kul :grin: Men jag ser fram emot nästa helg då börjar 2 veckors semester :bump:

I natt har det tydligen varit frost på sina håll här i byggden, huvva! Alldeles för tidigt men det är väl bara att gilla läget när det gäller vädergudarnas påhitt!

Nobel art: Varför inte testa boots i vinter i stället om han bara drar av sej skorna? (Cavallo simple bootsen går att brodda)

Ha en riktigt skön helg ni som är lediga, vi andra får knega på så gott det går och hoppas på att helgen snart är över ;)

Då han fortfarande var en tävlingshäst var han skodd men då pålagringarna upptäcktes och han blev triangelmärkt, drogs skorna av och han slutade ridas. Då han kom till oss tyckte Hovslagare och Veterinär att vi skulle fortsätta ha honom barfota OM det gick. Röntgen visade ingen förändring ang. pålagringarna och han har fungerat jättebra utan skor. :)

Boots är ett kanon alternativ på vintern och det kör vi på. :)

Här var det lugnt:)

Igår var jag ute och red med två kompisar en lång runda, jättehärligt väder, hästarna var pigga och glada. När vi är längst bort tappade min häst en sko:( Han blev superhalt (jaja, han är en ömfoting) så jag fick ringa maken som kom och hämtade oss i transport.

Sen åkte jag och köpte Cavallo boots, men jag fick inte på dem. Hade ändå med en gammal sko för att få rätt storlek. de funkar på bredden, men inte på längden, om ni förstår hur jag menar. Får väl byta till en storlek större idag och prova... fick silvertejpa hoven i stället...

Han får Enzion för att stärka hovarna, men nån (Gubbtjyv?) som har nåt annat knep för bättre hovar?

Så nu står vi här igen, men min hovis brukar vara snabb på att komma, så jag hoppas han är på mitt håll i morgon, måndag.

Hur går det för tanterna på utflykt???

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama