Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Grått och mulet hela dagen. Nu till kvällen ser det ut att bli regn... Har inte gjort så mycket denna dag annat än ridit en skön runda på hala stigar på Lilly. Var ute i 1,5 timme. Hon är en klippa, min rödhätta :D .

Planen var att jobba Rocket på lina men det var i halaste laget på gräset här så jag väntar lite.

På tisdag ska jag vara borta hela dagen...pliktverkstest igen :crazy:...blev nåt fel med den förra:mad:...så det blir att kliva upp i ottan och sätta sig på tåget till huvudstaden:cool:.

Till helgen bär det av till Småland...kör bil då jag ska ha sadel med mig. Hoppas den här ligger bra på syrrans häst för då kanske jag blir av med den ;)

Hade min bror med familj på kräftor samt ost o kex igår, mkt trevligt. Mkt tjöt, vin, öl, några drinkar o en match i flipper- kul!! Men vaknade upp till ösregn idag så vi packade ihop o åkte hem från landet. Visst är det härligt med semester, men oxå skönt med vardag o rutiner.

Under dagen hemma, och en lite dryg timma i skogen har jag funderat mkt, och känt att det var tråkigt att lämna den grå. Så jag har bestämt mig, jag kommer att ta hem honom- han har stulit mitt hjärta! Ridningen är ju trotts allt inte det primära, utan samvaro, kommunikation, närhet och bara ren o skär underbar stalltid!
Ska fixa o förbereda lite innan jag kan ta hem honom, saknar!!!

Go morgon.... klockan tickar på framåt... snart har denna natten passerat.
Fick som vanligt lite för lite sömn inför nattpasset och börjar bli lite seg.

Mycket att göra... så det håller en väl vaken hoppas jag.

Tittade till damerna på betet innan jag for till jobbet. 4 nöjda damer som nu har dragit ner ättempot och går och repar i gräset lite förnöjt. En viss omfångsökning på magarna kunde jag nog ana... Men det jämnar nog ut sig om ett par dagar när de inser att de går mitt i salladen hela tiden.

Jag har nu kommit halvägs genom mitt arbetsmaraton... På fredag gör jag sista passet för den här gången.. Till helgen är jag ledig och skall bland annat på kräftskiva på lördagen... Det brukar vara en blöt tillställning... så jag räknar inte med att få så värst mycket gjort helgen som kommer...

Nu dags att åter ta tag i lite arbete...

På tisdag ska jag vara borta hela dagen...pliktverkstest igen :crazy:...blev nåt fel med den förra:mad:...så det blir att kliva upp i ottan och sätta sig på tåget till huvudstaden:cool:.

Vad är pliktverkstest? Först läste jag pricktest.

Till helgen bär det av till Småland...kör bil då jag ska ha sadel med mig. Hoppas den här ligger bra på syrrans häst för då kanske jag blir av med den ;)[/QUOTE]

Hoppas sadeln passar, eller båda förstås.

Ja, regn här oxå! Det blir nog en tur in till stan, promenad, kolla lite butiker, fika m.m
Ska till stallet i kväll, inte varit där på 2 veckor, saknat! Ska göra iordning lite, förbereda, kolla status på alla grejer m.m
Får se om jag hinner rida fuxen, annars blir det mys o exemsmörj.

Hahahaha, visste för lääängesen att du skulle välja Grå :rofl: och jag önskar dej all lycka och en massa mys!!

Kl. mej själv :D

Ledig i dag efter en mycket dryg helg på arbetet. Efter semestern är jag inte sjukskriven längre så nu går jag full tid, vardagarna är väl okej för då gör jag bara 5-6 timmar men när det blir helg så går vi 75or heltidstider och det har varit jobbigt för vi har det tyngre än tungt just nu. Mycket bärande, slit och dragande så tack o lov för mitt handledsstöd, eller boxhandske som jag kallar den :bow: Har ont fast jag har det på mej hela tiden så hur skulle det kännas utan!

I dag blir det hästmys och saltning ska väl försöka få nåt gjort här inne oxå men det är inte alls lika kul. Nu jobbar jag den här veckan och nästa sen är det 2 veckors semester igen och det ska bli så skönt!! Nu ska jag sätta fart så jag får nåt gjort i dag!

Ha en skön dag runt om i Sverige ;)

och jag skall forsoka skalla igen.. Nobel, jag forstar du vill ha en har hasten, men for en gangs skull lyssna och LAS vad vi skriver...

hasten ar slaktmaterial.. hur vet du att han inte har ont NU, och vad tror du hander nar hasten borjar rora pa sig mer an skrota i en hage?? Du sager han ar jattesnall, visst han har ju inte fatt uppmarksamhet, men vem sager att han inte kanske blir ett monster nar han inser att han kan fa upper handen?
Sen ar det boxen. Den ar for LITEN, e matt som ges av lansstyrelsen/jordbruks verket ar MINIMI MATT.. alltsa absolut minsta storlek.. inte ngt som man rekommenderar att hasten star i en langre tid.\en sapass stor hast behover utrymme att kunna ligga ner om sa ar och stracka pa sig..
Tror ocksa inte att Cho vill lana ut pinan (lagger mig i har sorry), hon ar ju gravid, sa hon ar ju hemma for minst 2 ar till.. Plus hon skall ju ut pa tavlingsbanan..
Du har fatt sa manga goda rad fran alla har, men du fortfarande envisas med att ha en trasig hast.. good luck, jag har en bro som du kan fa kopa ocksa om du vill...

Nu tycker jag du ska sluta skälla på noble art!

Hon har ju förklarat att hon gör det med ögonen öppna,håller han inte tänker hon ju inte driva det vidare.

Jag tycker det är bra att du, noble art, ger hästen en sista chans.

Jag söker ju vidare inom verket och för att se om jag är lämplig för högre klassad avdelning måste jag genomgå obligatoriska tester som sköts av "Rekryteringsmyndigheten" (Fd Pliktverket) och testerna kallas lite slarvigt "pliktverkstest" :)

Nobel... Trots att jag sällar mig till gruppen som inte skulle tagit hem den här hästen.. Så håller jag ärligt tummarna för att det kommer att gå bra...
Om det fungerar så kommer jag att vara den första att gratulera.

Där emot skall du nog försöka byta upp boxen snarast om det är så att den är för liten... Speciellt om stallet du står uppstallad i har tidigt intag under vinterhalvåret. Jag kommer inte ihåg hur stor den var.

Studier visar att hästar inte gärna ligger och vilar i en box som är för liten/trång. Det är bland annat därför minimimåtten är finns. Jag tänker att en häst som är lite rasslig i benen måste kunna få möjlighet att vila ordentligt. Är boxen för trång avstår hästen från att lägga sig och vila. Och en häst med lite rassliga bakben.. behöver kunna "ta fart" för att komma upp...

Håller också tummarna för att det går bra!!
Lyssna inåt och på dig själv så hittar du svaret och det verkar du ha gjort:) Det är ok att ge råd men livet är inte svart eller vitt och alla tänker inte lika, jag tycker att det är bra att du ger hästen en chans. Du verkar som flera sagt gå in i det med öppna ögon!
Lycka till!

Jag läser att du har bestämt dig nu. Jag vill också önska dig lycka till Noble. Jag hoppas så att du och lilla Barbie kommer att få många fina år tillsammans. Håller tummarna.

Upps, det var visst ett knapplån här, det här är ju till Noble och inte Mirameja. Jaja, ni fattade nog det ;)

Hade min bror med familj på kräftor samt ost o kex igår, mkt trevligt. Mkt tjöt, vin, öl, några drinkar o en match i flipper- kul!! Men vaknade upp till ösregn idag så vi packade ihop o åkte hem från landet. Visst är det härligt med semester, men oxå skönt med vardag o rutiner.

Under dagen hemma, och en lite dryg timma i skogen har jag funderat mkt, och känt att det var tråkigt att lämna den grå. Så jag har bestämt mig, jag kommer att ta hem honom- han har stulit mitt hjärta! Ridningen är ju trotts allt inte det primära, utan samvaro, kommunikation, närhet och bara ren o skär underbar stalltid!
Ska fixa o förbereda lite innan jag kan ta hem honom, saknar!!!

Lycka till med din nya kärlek :love:
Hoppas såå att det kommer att gå bra. Hästen får en chans tack vare dig :banana:

Önskar dig och din häst all lycka.:) Har i stallet en 24 årig arab kille. Blev som 10 åring triangelmärkt för pålagringar vänster bak. Ställdes av och gick som sällskap i 4 (!) år,blev en ledsen och deprimerad häst av det.

I dag är rids han 3-4 dagar i veckan,är mycket lycklig och har inte varit halt eller dålig en enda gång sedan han sattes igång på nytt. :laugh:

Du får gärna höra av dig om du undrar något. :laugh:

Svar och kl!

Tack alla som lyckönskar, men jag accepterar absolut er som inte håller med mig. Hellre hårda, raka, ärliga svar, än oärliga som sen, om det INTE går bra säger något då istället.
Jag är extremt känslig, noga med att lyssna, känna av hästen. Vill ge honom en chans för HANS skull, inte min. Skulle absolut inte låta honom lida. Jag vet att det är en chansning jag gör, det är verkligen ett projekt jag ger in mig i som kommer att ta lång tid( förutsatt att han håller)
Var i stallet igår, rengjorde foder tunnorna o fixade lite. OCH jag poängterade IGEN för stallägaren att så fort det blir en ledig box som är större vill jag ha den. Jag skulle inte heller vilja ha Pinan i den boxen, det är hon förstor för.
Hämtar honom 20 el 21 Augusti, längtar!!!!

Ja du Noble art - när du frågar "Ska jag ta en fin grå eller en tråkig brun?" så kan man nog gissa vilket håll det barkar;)

Hoppas att det går bra, och att det blir så mysigt som du förväntar dig!

Här är inga hästnyheter, men jag kan ju berätta att utflykten som vi fick i present av ett gäng kompisar bar iväg till Malmö! Vi (ihop med kompisarna, alltså) checkade in på hotel Noble House, för att sen ta tåget till Köpenhamn och Bakken:) Där hade vi en härlig eftermiddag med berg- och dalbana, öl och dansk gemyt:)

Sen blev det restaurang Puk och middag med dansk fläskesteg med knaperstekt svål, god brun sås och rödkål. Bara brune kartoflerna som saknades, men det var jättegott ändå:d

Idag åkte vi hemåt efter en god hotellfrukost, vi åkte längs kusten genom de små fina samhällena mellan Helsingborg och Höganäs, för att sen stanna i Svanshall och äta en härlig rödspätta.

I morgon ska det förhoppningsvis bli ridning, ska träna på torsdag, en "igångsättningsträning" för dressyrtränare.

Det var väl en bra present!

Önskar dig och din häst all lycka.:) Har i stallet en 24 årig arab kille. Blev som 10 åring triangelmärkt för pålagringar vänster bak. Ställdes av och gick som sällskap i 4 (!) år,blev en ledsen och deprimerad häst av det.

I dag är rids han 3-4 dagar i veckan,är mycket lycklig och har inte varit halt eller dålig en enda gång sedan han sattes igång på nytt. :laugh:

Du får gärna höra av dig om du undrar något. :laugh:

Gav du något särskilt? Glykosamin? Ingefära? Gurkmeja? Annat? Vad ska man tänka mer på förutom lång uppvärmning, inte hoppa, lägga in skritt veckor då och då, inte klättra för brant, annat?
Vad ska man tänka på i skoning? Liniment? Arnika gel? Annat?

Snälla, ni andra, skäll inte på mig för att jag inte vet allt än. Ska naturligtvis fråga ägaren o veterinär.

Jag tycker du är väldigt klok som frågar och undrar. :) Vi har gett honom Glykosamin,Nypon och Gurkmeja. Han fick under en tid också något som hette No Bute.

Vi undviker att rida för mycket på böjda spår och hoppar inte alls,förutom något skutt över små stockar i skogen ibland. :)

Han är,som sagt,en otroligt pigg och fräsch kille som fungerat finfint för "hemmabruk" i många år. :)

Idag har flickorna hemma en kompis som haft häst hos oss tidigare. Hon var sugen på hästlukt och pyssel, så de fick låna min gosing:) Får se hur det går ute bara, det blåser halv storm, och han kan ju vara lite tittig då:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama