Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Grå är en mkt annorlunda grå skimmel m svarta ben, 9 år, ett wild card då han har pålagringar bak och stått väldigt länge (pga tidsbrist) har tidigare gått dressyr o har mkt bra dressyr stam.
Men hur påverkas han av pålagringarna då han börjar ridas lite mer? Hur funkar det att vara barfota på vintern ( är van vid 4 brodd/hov) hur funkar han i skogen? Länge sedan han reds o reds ut. Får räkna med ett års igångsättning (extra lugnt då han stått i 3 år) men under den tiden tror jag att vi kommer att hitta varandra o bli bästisar, det är ju det jag är ute efter.
Åh, vad svårt!

Alltså.... Jag har fetmarkerat det som gör att jag om jag var som du skulle dra öronen åt mig....

Nu skall jag komma med en ärlig och uppriktig åsikt..... Jag hade inte tagit hem den hästen... Det finns fullt med friska hästar... satsa på en sådan. Jag försöker nedan förklara varför jag resonerar som jag gör.

Om hästen är 9 år i dag... innebär det att den var igång fram till den var 6 år...

I min värld ställer man inte av en 6 åring på grund av tidbrist om den håller för träning och ridning. Man säljer den... speciellt om den har fin dressyrstam. Och definitivt om den ägs av ett tävlings/försäljningsstall. Alltså ställdes den av för att den fick för stora problem med sina pålagringar.. redan som 6 åring..... Redan som 6 åring konstaterar ägarna att den inte går att varken rida.. eller sälja....

Jag kanske är lite väl misstänksam av mig...Men vet av erfarenhet att det finns gott om lite mindre nogräknade personer i hästvärlden. Dessa är dessutom fenomenala på att dupera folk. Det behöver inte vara så i detta fallet men jag hade i alla fall ökat min vaksamhet.

För jag tolkar den här informationen som att hästen INTE håller för ridning på grund av att pålagringarna bak ger för stora problem.
Dessa problem är dessutom tillräckligt stora så att hästen i princip är osäljbar.... till och med som skogsmulle... och den hamnar i en hage som sällskap och maskot....

Faktum är.... att det hade varit betydligt bättre om hästen ställts av på grund av en skada.. Och sen har ägarna inte haft tid att sätta igång. Då hade oddsen ändå funnits där.
En 6 åring som får ställas av med pålagringar.. det är en häst som visat att den INTE håller för ridning och träning....

Hästen har garanterat ridits och känts ofräsch och besökt veterinär ett antal gånger INNAN man konstaterar pålagringarna. Pålagringar är liksom inte det första man tänker på när en ung häst påvisar hältor. Möjligen har även ägarna försökt ändra träningsupplägget för att se om hästen kan fungera med sina pålagringar, men med annan träning och konstaterat att det inte fungerat. Ett försäljningstall vill ha omsättning på hästarna. De har inte plats för maskotar.. Men denna har de inte kunnat bli av med för den är i princip osäljbar. Alltså har de ställt av och inte haft tid att ägna sig åt den.

De flesta människor med lite kunskap drar öronen åt sig när det kommer till en så pass ung häst med pålagringar och som uppvisat problem med dem. Det är därför de inte fått sålt.

I min värld är oddsen för att detta blir vad du hoppas och tror är kanske inte så stora...

"Wild card" hade det varit om det handlat om den skadade hästen som inte hunnits sättas igång. Nu skulle jag vilja byta ut det uttrycket mot att det är "en rejäl chansning"....

Se till att du har ett vattentätt kontrakt med möjlighet att lämna tillbaka om den uppvisar problem med benen....

Senast ändrad:

Håller med om varenda stavelse.....för att vara brutal....de enda du vet med säkerhet är att den är en gravt allvarlig skadad häst.

Nobel säger du har inte råd att köpa en häst...har du råd med dyra veterinärbehandlingar o stallhyra för en häst du inte kommer att kunna använda...

att ständigt kolla om hästen är ohalt...att inte veta om du kan rida den .. att veta att du kommer att få ta bort den...de är endast en tidsfråga....

spar pengarna istället eller skaffa en frisk häst...finns massorr av medryttarhästar o forderhästar som är friska....

på ren brutal svenska...de där är en slakthäst...inget annat...

finns de någon giltig försäkring utan reservationer du kan överta.....för du kommer inte att kunna försäkre den hästen....o har den reservationer på pålagringarna....lär du få betala allt själv....

ett bombsäkert sätt att förlora stora pengar på......

Nobel

Gubbtjyv o syrran har båda skrivit kanonbra inlägg till dej! Håller med om varenda stavelse i båda inläggen. Du har precis fått ta bort en häst inte vill du gå igenom samma sak snart igen? För jag tror,precis som ovanstående,att det är precis det som kommer att hända,tyvärr!
Inte är det speciellt roligt att lägga en massa pengar på dyra vet.räkningar heller......
Tror att denna häst bara kommer att göra dej stressad,ledsen o frustrerad och det är ju inte det du vill med ditt hästägande,förmodar jag?
Nä,lyssna på dessa två kloka o kunniga hästmänniskor och försök hitta en häst du kan ha roligt med!

*Kommer med mina 2 cents of knowledge*

Jag har haft en häst som visade sig ha pålagringar på alla 4 samt i knäna. Det syntes ingenting, inte oren på nåt vis, equiterapeut var fascinerad av hur fin han var förutom hovproblem (varit trångskodd hela livet innan han kom till mig).

Problemen visade sig när jag krävde mycket av honom vid t.ex. tävling...då orkade han inte mörka längre p.g.a. för mycket intryck...magkänslan sa att det var nåt fel även om han inte var halt. Tog honom till veterinär som fann dessa pålagringar i grad 3 på alla fyra benen samt bakknän och han blev utdömd rakt av..........

Om du vill ta hand om den här hästen rekommenderar jag dig att börja med en grundlig utredning av honom. Veterinären kan bedöma i vilken grad pålagringarna är och där kunna avgöra om hästen överhuvudtaget kan arbeta. Rörelse är bra om pålagringarna inte sitter illa och stör. Om graden är över 2 är det inte en bra prognos.

Även om hästen "till synes" inte har problem finns risken att den mörkar obehaget/smärtan = felbelastar sig = överbelastar fram = kotledsinflammationsrisk...o.s.v.

Magkänslan bör styra men det gäller att tolka den rätt. Minsta lilla magen suger till av oro är det ett tydligt budskap att INTE gå vidare...

skogen? Får räkna med ett års igångsättning men under den tiden tror jag att vi kommer att hitta varandra o bli bästisar, det är ju det jag är ute efter.

Tar fast på en sak till som du skrev i ditt inlägg.... Nämligen detta...

Nu skall du få ett riktigt stalltips av mig.....:D

Skaffa en ungponny..... 2 eller 3 åring ..... Som inte gjort något alls....
Marknaden är full av unga ponnys och jag har i alla fall sett flertalet där säljaren skriver att de kan överväga fodervärd...

Att jobba med en unghäst, och ha tiden att lugnt sätta i gång och träna in nya moment... Det ger den där bästisen du är ute efter..... Garanterat.... Att jobba med unga fräscha oförstörda individer är helt underbart... man får en otroligt kontakt...

Billig sadel för mig är i prisklass 7000:- ca:o

Samma för mig. Visserligen tycker jag att det är mycket pengar, men å andra sidan så kan det nog betecknas som bottenpriset på en kvalitetssadel. Mycket mer sjuker dom inte i värde. Och det kan ju vara en tröst i alla fall ;-) Nu pratar jag westernsadlar alltså..

Välkommna alla nya till tråden, tror jag räknade 3 :) Eller så är mitt minne borta... igen..... ;)

KL
Idag hade vi lite banträning med instruktör, ridkompisens dotter som är en jätteduktig hoppryttare hjälpte oss. Igår sa hon, innan vi hade visat vad vi kunde, "Skall ni ta dem där två på en tävling!!!! Ni är tokiga!"

Efter idag sade hon, "Det kommer ju att gå alldeles utmärkt!" :p

Och som jag antyder så gick träningen utmärkt, nu gäller det ju bara att det gör det på lördag också. Det blir vi två tanter på två Haflinger med massor av egna ideér, samt alla barnen :laugh: Men även tanter kan vara blåbär;)

Lycka till! Gud vad ni är duktiga, och modiga! Jag håller tummarna på lördag:)

Tack alla för era varningar! Börjar med att förklara tidsbrist: alltså tidsbrist o ointresse att rida honom lugnt o försiktigt pga pålagringarna, sen kan man ju fråga sig varför de inte sålde honom då?
Förstår tanken med 2 eller 3 åring, men det känner jag att jag ej har kunskap till, inte ridit så mkt unghästar, o skulle ej våga rida in.
Sant som ni säger att röntga för att veta hur mkt pålagringar det är. Men hade ej tänkt mig en massa behandlingar utan tar bort honom om han inte håller (i samråd med ägaren såklart) absolut måste vi skriva papper.

Ja, eg är det ju helt fel av mig att försöka förklara mig o säga emot er- NI HAR HELT RÄTT, men han e bara så gudomlig, kan inte släppa honom, men har ändå inte bestämt mig.

Red igår promenad 20 min först o sen skritt ca 15 minbo lite trav i båda varv, men inte mer. å så mysigt, mjuk, fin o nöjd- han är som en knähund i stallet, men kräver endel vid ridning tror jag. Viktigt att göra rätt, kräva tillräckligt, ha bra balans o inte störa för mkt. Gick lite bakom hand, heter det så då näsan kommer för nära bogen o han knäpper av?
Ska rida honom mer, samtidigt som jag fortsätter titta på andra intressanta jag fått svar av.

Jisses...såger som Tajger....imponerad....de är jädra i mig go i tanterna....hopptävling...:bow::bow:

Inte är ni några blåbär int...ni är lika goda som en hel blåbärspaj med vaniljvisp ju....:laugh:

här på torpet håller vi alla tummar tår hovar o diverse anat som går at hålla...lycka till

kvalitet är dyrt ja....men å andra sidan är de som du säger...de sjunker inte så mycket.och de håller nästan i evighet med lite skötsel.....

( säger han som inte smort sin westernsadel på 2 år ) kanske dax nu...:D

WIEEEEEE va ni är modiga!! Ni är helt klart värda en hög :bump::banana::bump::banana::bump:. Här hålles oxå alla tummar och hovar i morron!!

Heja er, kommer gå utmärkt tror jag:)

Heja heja :bump: :bump: Klart att jag ska hålla tummarna. Gudars vilka tuffa tanter det finns! Har ni pall med er ;)

Nu har jag köpt sadel...den hämtas i eftermiddag kl 14...den finns dryga 90 mil härifrån och jag har den goda turen att ha en vän där :D ... Sadeln är en Double C Trail Apache så nu håller jag verkligen tummarna för att den passar...men den är ett mellanting mellan Lillys och Rockets sadel så den borde passa perfekt *bestämmer det* :o

Hej allihop!
Här kommer en presentation av ytterligare en "tant"... Jag föddes redan 1951 och är återfallsryttare, red som 12-åring i perioder fram till jag var 30 på ridskola. Var livrädd för att hoppa, så ibland var det trist rida en hel lektion och sitta och kolla på när de andra hade skoj för jag själv inte tordes. Till slut blev det ett lååångt uppehåll tills jag var över 50 då jag började på ridskola igen. Denna gång hade jag bestämt mig för att jag SKULLE komma över min hopprädsla och tack vare den underbara ridlärare vi har så gick det till slut att bli mindre rädd. Har t o m varit med några gånger på enkla klubbtävlingar, 40 och 60 cm.Var så med en väninna och provade westernridning vilket var en riktig aha-upplevelse! Det kändes helt rätt för mig och nu har jag egen häst och försöker komma till skott med ridningen. Hade en härlig varmblodstravare, Callippo, som tyvärr springer på de evigt gröna ängarna sedan snart ett år tillbaka. I stället är jag fodervärd till ett varmblodssto, Coyote Ugly (kallas Selma eller Semlan till vardags). Hon är jättego men som alla ston kan hon vara grymt envis. På bilden är vi hos westernprofilen Ronny Åmans ställe Djurtorp och rider lite. Har tyvärr ingen westernsadel än, men letar. :-)
ASIPICT6679.jpg

Välkommen lianki och ev andra nya som jag inte sagt hej till.

En till med envis travare alltså:),ska bli kul att höra hur du fixar det.Kanske kan få lite tips?

¨Jag är helt övertygad om att den kommer att sitta som ett smäck....

Var nästan själv på väg att köpa den.... :D

Men jag provar din premier sadel i stället så får vi se....

Välkommen.....

Travare är mycket trevliga hästar... Så med rätt träning och tålamod kommer du ha en klippa där...

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve