Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

håller med dig...finns ingen förståelse för sådant. Vad som förvånar mig är hur facket kunnat gå med på sådana tider...för jag förutsätter att de förhandlats om listorna..annars är även de fel...

skulle hemskt gärna vilja se de undantag i skrift de åberopar,,,om de ens finns....fanns inget när vi bråkade so värst.....

kolla med arbetsmiljöverket eller be o få se undantaget de åberopar,,,

Hej och välkommna hit, Mama Justiy och Tussemaja, till "våran" tokroliga tråd :D

Men kära söta att det ska vara sååååå in i norden krångligt att söka gårdsstöd :crazy: Vi har ju sagt upp arendet med grannen för höåkern, känns ju lite dumt att behöva köpa hö när vi har en hel åker som räcker och blir över för vår del. Ja ja, det löser väl så småningom, sa kärringen som sket i vasken :laugh:

Nu har jag inte hittat styngflugeägg sen i lördags så i dag lät jag bli att ösa på saltvatten. Får väl ta en ordentlig koll i kväll när jag kommer hem från jobbet. Annars är det varmt och skönt här fast mycket moln som skymmer solen fast det gör inte så mycket för jag är röd på hela baksidan efter gårdagens besök nere på bryggan. Låg och läste och glömde av att vända på mej emellanåt :angel:

Förresten så den där arbetstidsregeln kan dom ta och stoppa upp i röven för den tror jag inte följs nånstans!! Och dessutom kan den tolkas lite hur som helst oxå.

Mirameja: :banana::bump::banana: Va du kämpar på!

Nja, alltså ... jag förstår den stackars människan som ska lägga scheman, hon har ju bara att försöka få till det så gott det går med den personal som finns. Men jag förstår då inte arbetsgivaren, som gamblar med sina anställda på det här viset :devil:

Välkommen Tussemaja också! Här är det inga 30 år, det var läääänge sen.

Idag tog jag en promenad med pållen, han tyckte det var pest:( 27 grader varmt, och varje steg var en plåga verkade det som... Är detta samma häst som jag hade stigbett på för tre månader sen för att kunna gå med???

Nu brukar han ju vara en två-för-samma-pris-häst, sommaren ganska lat och vintern uppe i skyarna, men riktigt så här trött har jag inte sett honom:crazy:

I morgon kommer kiropraktorn igen, och så får vi se om det blir lite svalare, är det likadant då så blir det vet för att kolla honom.

KL: Tack för välkomsthälsningarna! Kul!
Det sägs att man inte får klaga på värmen, men det tänker jag göra nu. Hästarna bara står å hänger och jag svettas floder. Nä, fram för lite kall, frisk septemberluft... *blir jag lynchad nu tro?
På tal om saltvatten - svett alltså ;-) Saltvatten på styngflugeäggen var det nån som sa? Funkar det?

Nja, alltså ... jag förstår den stackars människan som ska lägga scheman, hon har ju bara att försöka få till det så gott det går med den personal som finns. Men jag förstår då inte arbetsgivaren, som gamblar med sina anställda på det här viset :devil:

Ingen som hänger någon stackars personalplanerare här inte....:D Utom möjligen deras chef då.... Det är den chefen som sköter kommenderingarna....

Vi har 6 veckors lista... och när det blir "hål" i den listan... som nu så löser man det med frivillig övertid... Men nu fanns det inte någon som ville vara frivillig.... Då måste kommenderingar till... DVS.... jag blir beordrad att jobba .... Vägrar jag är det skäl för uppsägning.... (Har ju av misstag valt ett yrke där man är livegen:cool:)

Nåja... tvångskommendering skall dokumenteras... (vanlig kommenderad övertid behöver inte dokumenteras)... Och jag har valt att ta igen de här timmarna i tid och inte i lön... Kommenderad övertid ger dubbelt antal timmar tillbaka... som jag förhoppningsvis kan vara ledig senare i höst och vinter...

Nu skall jag inte älta detta längre.... Har sovit en stund på soffan nu efter jobbet och skall straxt gå ut och titta till hästarna... I morgon skall hela gänget avmaskas och sen till helgen är det ett äkta betessläpp som väntar mina damer.

30? det var väl - hrm - nästan igår, eller var det i förrgår?

Börjar bli så gammal så jag har slutat räkna åren. För att hålla spindelväven från hjärnan har familjen utökats med 600 kg 5-åring. Ursnäll, men kanske ingen järnkoll på sin kropp ännu. ska bli kul att följa honom:)
Egentligen är han dotterns och jag har fått "ärva" hennes gamla men jag rattar ju glatt alla hästarna - fast jag skulle ju behöva lite längre ben på nykomplingen..

Ja saltvatten verkar vara kanonbra mot styngflugeägg!! Har synat benen flera ggr varje dag sen i torsdags och dränkt benen med saltvatten och jag har bara sett enstaka ägg sen jag skrapade för glatta livet i torsdags och fredags. På lördagen kom det en flugj*vel till och bombarderade Winnie men jag hade ihjäl den innan den ställde till med alltför mycket ägg och det verkade inte fastna några nya ägg heller på de saltindränkta benen.

Sen dess har jag inte sett ägg och inga kläckta larver heller så jag kan nog säja att saltvatten är kanon mot styngflugeägg!! 1,5 dl salt blandat med 5 dl vatten.

Kl.

Sitter här i den mörka natten,
Alla tre glada i hatten:angel:

Välkomna all nya o gamla tant o gubbtrådare!

En dag med mycket god mat,gästerna fick dock både mocka o stå för maten samt vara valpvakt och sköta den dagliga motionen av unghäst.
Godsägaren struttade runt med tummarna i hängslen,som fö satt på vita spetsbyxor,de du gubbtjyv!!

Nu har gästerna serverat irish coffee o livet leker!

En helt igenom lyckad dag med andra ord!

Cho3

Pinto o Carre ville visst oxå vara med på ett hörn (och Emil förstås,som leker känguru med Carre)

Låter som ni hade trevligt, fick gästerna shoppat loss ordentligt?

Själv var det längesen jag var inne här, välkomnar er 2 som är nya, är ju oxå ganska ny. Har haft fullt upp med att först leta medryttarhäst, men kom ganska snart på att jag måste ha ngt eget igen. Har letat foderhäst istället- har ej råd att köpa, och vet att det finns många som vill låna ut sina av en massa olika anledningar.
Fått många intressanta svar på mina annonser o själv svarat på många. Försöker bilda mig en uppfattning om dem och har precis i veckan börjat besök o provridning. Igår var jag hos en urgullig liten "bebis", han är 9, men ändå bebis. Tysk ridponny, ( dock 1,51) dressyrstam, pålagringar bak, men med försiktig ridning så oroar jag mig inte för det. Idag ska jag prova en som går på läger på somrarna o hyrs ut under vintern. Har oxå kontakt med ett annat läger där hon har en 5 åring som hon vill ha tränad såklart, så där hänger det på om jag är tillräckligt duktig. Har oxå kontakt med en tjej som vill ha fodervärd till sitt sago sto. Och många fler såklart......

I övrigt har jag inte ridit mina andra låne hästar alls förutom fuxen, en riktigt kul runda sist- denna lilla lugna Herren var mkt pigg, öronen fram o sprang förbi sällskapet, haha, trodde jag ALDRIG han skulle göra (nej, såklart att man ej ska springa förbi ngn, men vi har ridit mkt ihop, känner varandra, pratar samtidigt och, inte att förglömma, fuxen är 1.30- så vi skrattade mest, han e la för go den lille!!)
Ha en underbar dag på er alla!

Åhh vad kul med ny häst:) Vi ska bli fodervärdar åt två isisar om ganska exakt en och en halv vecka. Att vi blir fodervärdar åt dom är en lyckosam historia, och vi är väldigt glada hela familjen. Men när jag tidigare letat fodervärdshästar har jag upplevt det som problematiskt, tycker det var väldigt många oseriösa ägare som hörde av sig, men det kanske är att räkna med. Kanske lättare att få tag på bra fodervärdshäst genom kontakter än genom annons?

kl

Inte för att jag tror att det aldrig händer igen,men inga totalstopp varken igår eller idag:)!Och idag red jag dessutom exakt samma väg över åkern där hon krångade så häromdagen.

Jag är helt nöjd så här,skritta lugnt i skogen en fin sommarkväll:).

Och så ska jag tacka rätt person,såg att det var du Gubbtjyv som gav mig rådet att picka med spöt på bogen,har fungerat förvånansvärt bra:)!

Vad skönt att det går så bra! Ja, den där Gubbtjyven har sina knep;)

Här är lugnt, vi rider lite lugna rundor, men det är så varmt så pållen har gått in i sommarkoma:crazy: Nåja, vi får nog kallt tids nog...

På lördag ska jag rida ut med en kompis som har haflinger, jag ska låna den ena. En kraftig, envis madam:) Hon vill att jag visar lite vägar i "min" skog, så det får jag ju så klart ställa upp på. Hoppas kunna ta lite roliga bilder:)

Får jag vara med? Jag uppnår om några dagar den aktningsvärda åldern av 60, så åldersmässigt borde jag i alla fall vara kvalificerade. Kanske överkvalificerad, för jag har sett att flera här är i 30-årsåldern ;-)
Jag är westernryttare sen åratal tillbaka, tävlat lite på D-C nivå genom åren men nu vete 17 om jag kommer iväg nåt mer. Har börjat känna av mina år....
Tränar gör jag i alla fall och har just köpt ett nytt 4-års quartersto efter Sierra Scheme. En jättego och snäll tjej, inriden för ett år sen och nu nyss igång satt igen. Lite att börja från början. Sen har jag ett 14-årigt quartersto som har reininglinjer och är en krutgumma, men mycket, mycket snäll och mån om att vara till lags. En tredje häst i stallet: Inackorderad maxad c-ponny, fd fälttävlansponny men numer westernriden. Alla tre är fuxar med lite olika röda nyanser. Ingen tanke bakom, bara blev så...
Ska bli kul att delta i den här tråden!
Välkommen!!!!!!! :bow:

Sagohäst? Vad är det

Fux med vit man o svans, väldigt söt.
Har inte stött på oseriösa ägare än, däremot många mkt trevliga som har svårt att sälja sin älskling idag och väljer då att hitta ett gott hem. Nu går tankarna på högvarv, brun eller grå? Vågar man prova ytterligare ngn, eller blir det ännu svårare beslut?
Brun är just brun, 17 år, enkel, inget oförutett händer, trevlig i dressyr, hyrs ut från ridläger. Trevlig häst o ägare.
Grå är en mkt annorlunda grå skimmel m svarta ben, 9 år, ett wild card då han har pålagringar bak och stått väldigt länge (pga tidsbrist) har tidigare gått dressyr o har mkt bra dressyr stam. Idag går han som makskot o sällskap i hage bara, sköts naturligtvis om, men ej ridning o ryckt o mys så här kan man nog komma nära o hitta en härlig kommunikation. Ja, eg har mitt hjärta redan bestämts sig för grå, men om inte men fanns.... Men hur påverkas han av pålagringarna då han börjar ridas lite mer? Hur funkar det att vara barfota på vintern ( är van vid 4 brodd/hov) hur funkar han i skogen? Länge sedan han reds o reds ut. Får räkna med ett års igångsättning (extra lugnt då han stått i 3 år) men under den tiden tror jag att vi kommer att hitta varandra o bli bästisar, det är ju det jag är ute efter.
Åh, vad svårt!

Oj, det är dyr för mig:)
Ska köpa en börjes special då maken har lite stor rumpa så han får inte plats i sadeln:cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve