Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag är också förundrad hur mycket tålamod du har, Mirameja. Jag förstår om du funderar i banorna om annan häst, problemet är väl att man trots alla egenheter fäster sig vid individen.

Jag kan tänka så på vintern ibland när min är helt uppe i skyarna, eller som på ridbanan när han blir så spänd att det inte går att komma till arbete. Samtidigt vet jag att det delvis sitter hos mig, för när dottern rider tar hon tag i honom på ett annat sätt och talar om att "hör du du, det är inte lönt att du tramsar med mig..."

Men det ska vara roligt att ha häst. Vi lägger mycket både tid och pengar på våra älsklingar, och då ska det inte vara en evig kamp. Att det är lite smågrejer, men inte hela tiden. Man ska kunna se fram emot att sticka ut och rida, pyssla, träna, eller vad man nu ska.

...och dagen avslutades med att jag jobbade Rocket på lina. Hade Lillys sadel på honom...sen satt jag upp och red i ca 5 minuter. Känns om om det börjar bli läge att ta ut honom i skogen...han fattar i stort vad som förväntas av honom.

Inga tokerier blev det idag heller. Skönt :D

Hejja Mirameja, du kämpar på tappert och ska ha stor eloge för att du inte ger upp. Du ska se att slitet ger resultat så småningom. Jag är inne på gubbens inlägg, att du tar och lägger lite mer press på hästen men du känner när du är redo för det. Snyggt jobbat så här långt, tycker jag :)

Tack för era synpunkter,det betyder mycket att kunna ventilera sig lite här:).

H.är aldrig riden ensam av någon annan under de fem år jag haft henne och i sitt tidigare liv startades hon på trav som tvååring ett par gånger,sedan vet jag inte men jag gissar att hon mest gick i hage tills jag köpte henne när hon var fem.

Jag vet inte riktigt vad för press ni menar?När hon inte går lättar jag på tyglar och pressar skänklar men det orkar jag ju bara en stund,pressar jag riktigt hårt backar hon och jag känner tendens till att hon ska resa sig.Det vill jag absolut undvika,så där måste jag avbryta,kanske där jag skulle pressa vidare?Men som sagt jag vågar inte riskera att hon börjar komma undan genom att stegra.

Har provat att snurra men det fungerar inte heller.

Spö tänker jag inte använda som jag gjort de senaste gångerna,då blir det misshandel och jag har tidigare bara använt det som förstärkning utan problem(och att svepa bort blinningar).Spöt har jag ju med mest som en säkerhet om det skulle bli en akut situation vi måste ur men nu verkar ju inte det kunna fungera heller:(.

Jag har funderat lite.Vad säjs om att testa grisfösare:idea:?Nä,skojar bara:)!

Nu ska jag se vad som händer om jag direkt när hon stannar hoppar av och leder utan att göra affär av det och sedan hoppar upp när jag hittar lämpligt ställe(får ju hoppas att det finns sten eller stubbar i närheten:)).Detta har jag ju gjort sista tiden men inte förrän vi redan stått och kampat en stund.En annan sak jag ska testa är att ha någon vass "pinne" som jag kan picka henne på rumpan med,alltså som förhoppningsvis irriterar henne så mycket att hon vill komma undan.

Oj du sitter i en jobbig sits.
Men jag skulle inte hoppa av eftersom hon kan se det som att hon vinner,
däremot som du gör att du pressar med skänklarna är helt rätt men testa med att ha lite kontakt med munnen ,en del kan bli osäkra om de inte känner stödet i munnen.Och sen är det bara att driva framåt tills hon ger sej,börjar hon backa så ge kommando att fortsätta backa tills du säger åt henne att gå framåt.Du ska se att då är det inte så skoj att gå bakåt och du har vunnit striden.
Sen tycker jag inte att det är ngn misshandel att ge ngr rapp om det är motiverat.Sen är det otäckt om de reser sej,känner du att hon är på väg luta dej framåt och tyng ner henne samtidigt som du driver och gör ngt mer som ex. att flytta lite i skänkelvikning eller en volt så att hon får ngt att tänka på.Hoppas att det löser sej för er.

Håller med Pinto...testa o inte sitta av.....först o främst ska du ha tid...de måste få ta den tid de tar.....du får inte ge upp på grund av tid....sen om de tar en dag så får de göra de....

Du måste hitta något som gör att hon tycker de är jobbigt att krångla...om hon börjar backa....backa o se om hon går fram...om inte backa igen..testa ..om inte backa....sen om du ska backa hem har ingen betydelse.....om du känner hon tänker stegra för at komma undan....ta ett rejält tygeltag o snurra henne...då kan hon inte ställa sig...snurra henne några varv...testa o gå fram...om inte backa....

irritera henne med att picka henne på bogen vid framåt kommando....tills hon går...

En hafligner märr jag hade höll på så där...i vagn.....fram 2 meter sen frysa fast....henne snurrade jag o backa i 3 kilometer...sen gav hon sig..:laugh: belv jobbigare o hålla på så än att sköta sig.....men de tog tid

di löser de här...de tar bara mycket tid o tålamod....visa att du blir arg.... o ge dig inte...låt de ta den tid de tar.....ni måste igenom detta en gång för alla....sen är de lugnt....lycka till

När du misstänker att hästen tänker lätta fram tar du ett rejält tag i ena tygeln och drar in hästens nos mot din fot/ditt ben och gör inget mer än vänta tills hon slappnar av och håller kvar huvudet själv, då släpper du fram igen. Funkar även när hästen redan rest sig (vet av erfarenhet:cool: )...men det är inget litet tag man gör utan det handlar om ett rejält drag i ett svep. Andra tygeln släpper man efter helt på.

Press är inte att pressa skänkeln i hästens sidor. Du vinklar ditt bäcken i "framåt" och knackar med skänkeln. Inte banka, knacka. Stäng alla dörrar som leder åt andra håll och håll fokus på vart du ska.

Min travarvalack jag hade för snart 10 år sen betedde sig lika som din i början men det gick att komma igenom...t.ex. tog det 50 minuter för mig att få honom över ett dike. I hans värld var det en omöjlighet att gå över diken, hade han aldrig varit med om. 1 timme tog det att passera en vedstapel, där ställde jag honom så han fick glo in i vedhögen helt enkelt tills han tröttnade...

Blir även andra intressanta upplevelser ibland...kalhyggen är bra för att träna "benlyft" och "se sig för" ...ha ha ha, det försökte min gosse springa ifrån...slutade med att han låg på mage och kavade runt:cool:...skrubbad blev han men så lärde han sig att se sig för och lyfta på benen. Har nog aldrig haft en säkrare häst i terrängen förrut ;) .

Jag sitter ju själv i samma sits så kan väl egentligen inte ge några råd. :cry:
Och du är säkert en bättre ryttare än mej, jag har ju i stort sett fått lära mej rida själv här hemma.
Det jag har märkt på Trullan är att om jag är rädd för att pressa henne och jag ger efter om hon försöker lätta fram, för det gör hon ibland vid stallplan om det lutar lite bakåt på marken. Om jag då ger med mej så känner jag på henne att hon blir mer envis att inte gå. Hon märker väl att jag inte är så bestämd egentligen.
Men om jag ställer mej upp lite, lutar mej framåt och inte ger efter så går hon faktiskt framåt en bit iaf.
När hon tvärfryser mitt på vägen så klatchar jag henne på sidan av manken med tyglarna, har ju western, och då brukar hon reagera med öronen och har jag tur så går hon fram efter det. Annars väntar jag en stund och håller henne hela tiden åt det håll vi ska gå.
Känns det helt tvärkört, man märker ju efter ett tag vilket läge man hamnar i, så tar jag runt henne några varv på stallplan bara så att jag känner att vi rör på oss, och sen siktar jag in mej på vägen igen,när jag känner att hon börjar gå i lite högre tempo. håller blicken långt fram .Har jag tur så går hon till slut iväg.

Dikena var ju innan mitt största problem, då vågade jag inte göra ett skit utan lät henne vända och gå hem till stallplan. Nu har jag kommit så långt att jag inte tror att hon egentligen vill ner för jag har tvingat ner henne i ett dike när jag blev sur och då blev hon förvånad och gick istället.
Märker jag att hon börjar backa mot ett dike nu, så lutar jag mej framåt och låter henne vända ett halvt varv tex åt höger. När hon tror att jag tänker låta henne gå och hon liksom slappnar av lite så tvärvänder jag henne åt vänster med tygeln och pressar med vänster fot tills hon ställer sig åt rätt håll, rätar ut henne med höger tygel och skänklar på. Då går hon oftast. Rena brottningsmatchen mao :)

Jag märker ganska snabbt numera när hon tänker vända. Då såsar hon och går nära vänster dike för att plötsligt tvärstanna och vänder snabbt. Då försöker jag hålla henne på höger sida av vägen i ett snabbare tempo och till slut, om jag har tur så vänder hon inte utan verkar glömt det.
Om hon hinner vända, så är jag snabb med att vända tillbaka henne i en cirkel och ger bara efter om hon står åt rätt håll. Då kortar jag tyglen ända in till knät för annars går hon hem i snabbt tempo. Ibland räcker ett varv ibland blir det fem :)

Jag märker på Trullan att om jag lyckas förekomma henne och är snabb så blir hon nöjd och frustar som att hon tycker att Nu var du duktig matte, och går sen. Är jag handfallen och inte hinner med så kan det kännas kört för då ger hon sig inte.
Så här handlar det nog inte om att hon inte vill, utan att hon vill att jag är den som för. Att hon ska känna att jag är nån att lita på om det skulle strula , och kan jag inte föra så ska vi inte gå nånstans heller. Då är stallplan tryggare för oss.

Ibland måste jag vara riktigt tuff fast det tar emot, men jag har märkt att om jag är tuff direkt, alltså ryter till och ger en klatch då kan hon ge med sig snabbt och ger en ljudlig frust. Mesar jag så blir hon sur.

Kanske ingen hjälp för dej , men så här gör jag :)

Senast ändrad:

Jag nog märks det att du känner Trullan och jag känner min också,sen gäller det bara att hitta rätt knappar och framförallt trycka på dom i rätt tid,inte det lättaste:).

Ja nu har jag redan varit ute och alltså läste jag inte förrän nu alla råden att INTE kliva av vilket var just vad jag gjorde.

Red exakt samma som igår och hon stannade på precis samma ställe.Jag hoppade av och fick leda 100 meter tills jag kom till hygget med bra stubbar.Sedan gick hon faktiskt:).Nu ska jag rida samma väg tills hon går fram själv.Kanske prövar att vänta ut nästa gång,det vet jag ju att det funkar,det är bara så himla TRIST:mad:.

Hon är inte riktigt i form heller,slö,kort i steget idag.Men ingen temp och äter som vanligt i allafall.

Nu blir det mest hennes negativa sidor som kommer fram här,hon har andra som i mycket uppväger envisheten.Hon är precis som din travare Piraja en jättebra skogshäst,kliver fram överallt(ja,inte genom vatten då:grin:)hon blir sällan skrämd av fåglar eller ljud i skogen vanligen inte älg eller rådjur heller om hon ser dom.Sedan är hon jättebra ihop med andra hästar,även främmande.Hon har aldrig visat tendenser att sparka eller vara grinig även om det varit lite trångt ibland när vi ridit med andra.Har heller inte mycket av tävlingsinstinkt utan går bra att hålla även när det blir tempo.Ja,vet ju bara i trav,har inte galopperat ihop med andra.

Idag känns det i allafall lite bättre än igår så vi kämpar väl på ihop ett tag till:).

Jag har aldrig hoppat av, mest för att jag har svårt att komma upp igen utan nåt att stå på :)

Klart att dom har positiva sidor oxå,annars hade vi nog sålt för längesen, och de sidorna överväger än så länge :)

Vi får kämpa på med det som känns rätt och annars komma på nya saker att testa. Till slut kanske allt sitter som en smäck och vi är desto tacksammare när vi är där för vi vet hur jobbigt det kan vara :)

Jag ska ju rida ensam i 2 dagar nu, så får se hur det går :o:p

Bra att du hänger på ett tag till :) . Tror man får den bästa vännen när man fått kämpa lite. Det man måste komma ihåg är att dessa hästar, som mest levt vid banmiljö och körts på vägar, blir helt perplexa när det kommer till andra marker. Dessutom utan att ha de trygga skaklarna att stödja sig på. Livet blir plötsligt väldigt otryggt och hästen väljer då att göra det som är bäst för den själv...i sin värld. Den gör ingenting för att jäklas med oss medvetet. Det vi har att göra då är att stänga de dörrar vi inte vill att hästen ska ta och visa vägen till en bättre dörr. När hästen väl gått igenom den dörren utan att nåt tokigt hände blir det lättare sen ;) .

Vet inte hur din ridväg ser ut heller...måste du vända och ta samma väg tillbaka? I så fall...försök hitta en väg där du inte går tillbaka samma väg...om så bara två meter in på en täkt, i skogen, i diket o.s.v. Det löser sig med lite tid och envishet :D

Jag har heller aldrig hoppat av :o ...men det beror nog på att man stampade in budskapet när jag var barn att man alltid var tryggast uppe i sadeln. Oavsett vad som händer nyper jag mig fast och visst, det har ju funkat så här långt :o

Mina vänner..... Vojne vilken helg säger jag bara.... Och vilken underbar lite häst jag har.... *love*

Lastningen gick alldeles strålande... 5 minuter sen var hon på transporten och vi var på väg. Hela vägen upp stod hon blick stilla. Jag kände bara att hon trampade om ett par gånger sen märktes det inte att hon var med i transporten.

Väl framme klev hon ur lugnt och sansat.. Svettig var hon... men det hade blivit rejält varmt sista timmen.

Hon fick en liten promenad i omgivningarna, och hon fick möjlighet att gå ett par varv i ridhuset. Hon installerades sen i boxen där hon skulle bo under helgen... Hon stod mitt emot en rejäl knabstrupherre vid namn Dagobert... och hon blev nog lite förälskad i den ståtliga farbrorn...

Första kvällen var det inget med hästarna... Men efter samling och presentation så var vi ett gäng som ville gå på promenad.. Jag tog då med mig Bäcka så hon fick sträcka på benen lite... Det fanns en helt underbar ridslinga på 3.5 kilometer runt gården med mjuk och fin sand.

Dagen efter så var det jobb med hästarna både på förmiddagen och eftermiddagen. Första passet på förmiddagen var enskild träning så jag valde att jobba Bäcka för handen. Det är något jag inte gjort så mycket tidigare, inte på det sättet... Så det var roligt och spännande. Bäcka var full med energi... så bitvis gick det väl lite väl fort.

Eftermiddagen var det gemensam träning i grupp... Jag började med en liten stund för handen och sen satt jag upp. En av fotfolket var mig behjälplig och ledde Bäcka... Kursens fokus var ju på kroppskännedom hos ryttaren så jag behövde lite hjälp så jag kunde koncentrera mig på mig själv mer än på Bäcka. Tur var det... För jag missade att Bäcka laddade för en liten jippiekayey reaktion genom ett bocksprång och en studs bort från ridhusväggen... Men det var inte våldsamt på något sätt och hon samlade ihop sig riktigt bra direkt efter det och jobbade på bra.

Knappt 20 minuter red jag... *rekordlång tid alltså*... Sen valde jag att sitta av och låta Bäcka träna på att stå still. Hon var då rätt trött och insåg att det var väldigt behagligt att *bara* stå stilla och bara titta på de andra hästarnas förehavanden... Passivitetsträning alltså..

Söndagen valde jag att låta Bäcka stå över morgonpasset. Hon fick koppla av i en gästhage under tiden. Ville inte anstränga den lilla hjärnan för mycket eftersom hon skulle ha ork och energi kvar till hemresan.

Eftermiddagspasset jobbade jag henne vid handen igen. Den här gången gick det betydligt bättre och hon jobbade på väldigt bra. Fick henne att böja väldigt fint och hon kom till riktigt bra jobb...

Efter det var det några timmars vila i stallet.... innan det var dags att lasta och åka hem.

Mellan ridpassen hade vi övningar avsuttet... Och vi har alla suttit på en "Alexanderhäst" där kursledaren kontrollerar kroppskännedom och om man har några spänningar eller snedheter i kroppen... och förklarat hur detta påverkar hästen på gott och ont... Mycket nyttigt att bli klar över vilka tillkortakommanden man dras med i sin egen kropp....

Helgen har varit otroligt intensiv och mycket rolig... Men allt har ett slut som bekant... Sista kursdagen tog slut... och snart var det dags att fundera på hemfärd. Varmt som sjutton var det och solen gassade... Alltså valde flera av oss att avvakta några timmar efter kursens slut innan vi lastade för hemfärd.

Vid 20.45 tog jag ut Bäcka ur stallet... 20.47 var hon lastad. Kramade de kursare som var kvar och önskade varandra om återseende. Stängde transporten och 21.49 tuffade vi hemåt....

Resan hem gick precis lika bra som resan upp. Bäcka var mycket trött i kroppen när hon lastades ur här hemma. Tre timmar i en transport är tröttsamt efter en helg full med aktivitet för både kroppen och knoppen... Men hon var inte alls svettig... så det var nog kloka att vänta in kvällssvalkan innan vi började resan hemåt.

Nu skall Bäcka få vila några dagar.... och smälta intrycken.... Sen sätter vi igång och jobbar henne lite målmedvetet.... Det talas om en repris på denna kursen i oktober.... Då har jag semester och det är stor risk att jag åker upp igen i så fall... Har talat lite med ägaren av anläggningen.. Jag kan komma upp några dagar tidigare i så fall... och nyttja ridhus och anläggning om jag vill.

Sammanfattningsvis efter detta långa inlägg.... Jag har haft en kanonhelg...

För er som är nyfikna... Här har vi varit....

www.vaddholmen.se

Hej!
Får man vara med här? Verkar vara en rolig tråd:) Har läst andras presentationer och det är kul att "träffa" likasinnade och skriva om smått och stort:)

Presentation. Kvinna 36 år, gift, två döttrar hela familjen delar hästintresset. Vi har två hundar. Inom kort 5 stallkatter. Flyttar om två veckor till landet då kommer vi även bli fodervärdar till två islandshästar.
Har haft ett långt uppehåll gällande hästeriet från ungdom tills nu då äldsta dottern började rida sen blev jag hästfrälst igen:) Har några sjukdomar bland annat fibromyalgi så vissa dagar är det jobbigare att rida pga kroppen men alltid roligt ändå, ju mer jag håller igång desto friskare känner jag mig:)

Bilder kommer inom kort

Jag tycker inte du ser för tung ut, ni ser ut att passa varandra perfekt:)

Syrran :Kommer du tillbaka i oktober kanske vi kan ta en ritt ihop?Jag har pratat med ägaren M.angående ridbanan runt ägorna.Vi som bor i trakten kan använda den när vi vill för 500 kr /år.Om jag bara kan träna min häst så vi kan ta oss dit så tänker jag rida där,jag har ridit där ett par gånger med mina kompisar så jag vet hur fin den är.

MamaJustify :Bara hoppa in och var med,välkommen:)!

Jag tackar för den kommentaren ;) och passar på att hälsa dig välkommen in i gänget....

Just nu sitter jag på jobbet... Nu skall jag jobba 11 dygn på raken... och på det skall jag klämma in 13st 8 timmarspass.... Så blir det sporadiska rapporter ett tag framöver så vet ni vad det beror på... Blir det lungt på jobbet så slinker jag ut mellan varven...

Syrran - vad kul och nyttigt det låter! Var där olika typer av ekipage, eller var det inriktat på western-stuket? Blir sugen på kurs, kroppskontroll låter som att man skulle behöva lite;)

Mirameja - det ger sig förhoppningsvis snart, kämpa på!

MamaJustify - välkommen i gänget! Är det isisar du ska rida också, eller mest döttrarna?

Det var en salig blandning av folk...
Av 12 deltagare var det bara två som hade inriktning Western...

Flera var nybörjare, och några var återfallsryttare...

Yngsta deltagaren 17 år och äldsta 60+....

Samtliga hästar utom tre var ridskolehästar som kursledaren hade med sig.

Så ni hade passat in hela gänget.... med eller utan egen häst...

Övningarna och fokus för kursen är ju gränsöverskridande... Att sitta korrekt på hästen är ju lika oavsett vad man har för inriktning... Och om jag är sne i min kropp så kommer det att påverka min häst... oavsett vilken inriktning jag har på min ridning... Så den här typen av kurs passar alla....

Syrran :Kommer du tillbaka i oktober kanske vi kan ta en ritt ihop?Jag har pratat med ägaren M.angående ridbanan runt ägorna.Vi som bor i trakten kan använda den när vi vill för 500 kr /år.Om jag bara kan träna min häst så vi kan ta oss dit så tänker jag rida där,jag har ridit där ett par gånger med mina kompisar så jag vet hur fin den är.

Visst kan vi rida en sväng tillsammas... Det vore jätteroligt... Speciellt om jag kommer upp någon/några dagar tidigare....

Syrran - vad kul och nyttigt det låter! Var där olika typer av ekipage, eller var det inriktat på western-stuket? Blir sugen på kurs, kroppskontroll låter som att man skulle behöva lite;)

Mirameja - det ger sig förhoppningsvis snart, kämpa på!

MamaJustify - välkommen i gänget! Är det isisar du ska rida också, eller mest döttrarna?

Hela familjen ska rida islandshästar:love:

Tack alla för välkomnandet:)

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix