Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Här har åskan mullrat runt hela natten, ibland nära och ibland långt borta. Jag gick upp och drog ur alla sladdar till allt ömtåligt. Genom åren har en hel del datautrustning gått sönder och det är ju inte så roligt. Sonen vaknade när jag gick min runda och drog själv ur på sitt rum, tyvärr åkte en prydnadslampa av glas i golvet så vi får sopa när han vaknar.

Om åskan behagar försvinna helt ska jag hitta på något snabbt och lätt med pålle. Jag har inte så mycket tid för vi packar bilen och åker till Visingsö senare idag. Lilla hunden ska avlämnas till dotter i stan och tonårsdottern med kompisar håller ställningarna här hemma. Tyckte hunden kan få slippa det ;)

Ha det gott!

Jag borde få medalj!!:bow::bump::banana:
Det är 28 grader,hög luftfuktighet och jag har skurat boxen inför flytten. Det är tur att man inte har spindelfobi för det fanns en del stora som inte gillade att bada. Det värsta var dock all fågelskit.Det är uräckligt tycker jag och jag bara ser salmonellabakterierna attackera:eek:
Nå nu är det gjort och målningen blir lätt att fixa.

Ja, :bow::bow::bow: för dig! Jag var ute med hästen en sväng, men fy sjutton. Sånt här väder gillar inte ens jag, som brukar gilla värme. Min mätare visar på 51% luftfuktighet...

Vi har svalor varje sommar i stallet, och de skitar ner för jävligt. Men vi hinner inte hålla efter att de inte bygger, de är snabba, de små rackarna, och när de väl byggt kan man ju inte riva ner. Så det är bara att skura när de flyttat ut igen...

Samma här massor av ladugårdssvalor men de håller fanimej myggfritt här,
har inte sett en mygga på hela sommaren. :p

Samma här, faktiskt! Fast jag kollade vilken typ, och det är hussvalor vi har. Olika stjärtfjädrar:)

Yes äntligen en dag med liite sol.
Precis hemkommen från stallet,Carina kom ut så jag hade trevligt sällskap:D
Var ute på en härlig tur med 2 pigga tanter,blev lite blandad ridning och vi lade även in lite galoppjobb i backarna.
Givetvis så kunde vi ju inte låta bli att fika när hästarna fått sitt.

Yes äntligen en dag med liite sol.
Precis hemkommen från stallet,Carina kom ut så jag hade trevligt sällskap:D
Var ute på en härlig tur med 2 pigga tanter,blev lite blandad ridning och vi lade även in lite galoppjobb i backarna.
Givetvis så kunde vi ju inte låta bli att fika när hästarna fått sitt.

japp jobbat hela dan och vad är det för väder när man kommer hem jo åska o spöregn kul ingen ridning idag

KL

Godmorgon mina Tanter och Gubbar ;)

Har idag vaknat upp till samma väder som alla andra semesterdagar! Vilket innebär regn :(
Fast i går så sken nog solen någon timme medans jag och pinto for runt i naturen :D Jag har nu börjat komma igång med ridnigen lite :laugh: då jag fått rida på hennes dotters häst en heldel :love:
Jag ligger inte längre fastklamrande runt halsen på pållen utan börjar att räta upp mig lite och öppna ögonen... Är faktiskt riktigt mysigt att galoppera en sväng på en så snäll häst :laugh:

Nu blir det ingen ridning på ett par dagar och jag kan inte tänka mig att det kommer bli något sol och bad heller :crazy:
Så det blir nog några dagar med tvätt och städ kan jag tänka mig....

Ha det så bra alla så höres vi!

Senast ändrad:

Ha det gott själv :) ... Här vräker regnet ner och jag står i valet och kvalet om jag ska riskera hälsan och ge mig ut en stund eller om jag ska vänta lite. Hästarna är barfota och det blir rejält halt för deras del i sluttningarna här...lutar åt att jag väntar :cool:

Makens söner är här och vi ska köra hem dom om en stund och det tar ju några timmar. Hoppas och håller tummarna för att vädret stabiliserar sig till kvällen.

Nu har jag bara en veckas jobb kvar, sen är det 4 veckors semester = hårt jobb för hästarna i ca 6-7 veckor därefter får dom vila i 4 om jag åker till Örebro (ev.utbildning). Sen kör vi hårt igen och ska hålla igång dom hela vintern är min plan ;)

kl

Efter flera dagar med klibbig värme som inte var precis lockande att ge sig ut i med hästen så har det idag blivit närmast höstlikt.

Inte så roligt väder det heller men bättre för ridning,jag har tagit en tur nu på kvällskvisten.

Det märktes att vi inte varit ute på några dagar,hon var pigg men också lite hoppig ett par gånger.Blev skrämd av hunden och en fågel som flög upp.Sånt brukar hon oftast inte reagera så mycket på.

Rider ju bl.a bort och fram på min väg och idag var det lite bra för jag fick se att hon dragit av sig en av bootsen vid ett av tillfällena när hon blev skrämd.Jag hade inte märkt någonting.

Hagarna är leriga och vattensjuka:(,skulle vara skönt om det kom en torrperiod nu.Jag behöver även köra in veden och då måste det ju vara torrt ett par dagar innan.

I morgon är det dags att åka till jobbet igen,känns ju sådär men brukar gå bra efter ett par dagar igen.Det gäller att kunna somna i tid i kväll.

Hejsan! Här är det lite lugnt på hästfronten igen efter kiropraktorbesök igår. Promenad med pållen idag, skritt några dagar nu, nytt besök om 10 dagar. Pålle hade lite ont vid manken, kan ha gett svårigheterna med nerförsbackarna. Problemet är väl att man inte får reda på varför, men vi börjar här iaf.

Vädret här är halvtråkigt, lite regn ibland, 16-17 grader. Idag var jag och maken på stan och åt lunch och tittade på folk, sen åkte vi hem till lugna gatan på landet igen:) Vi har det bra, det räcker med lite nedslag i röran ibland, så är man nöjd:)

I morgon ska jag vara med och bygga bana på klubben, på onsdag är det clearround-hoppning och dressyr. Klubbmedlemmarna delas upp i fyra grupper som har hand om varsin sommarhoppning. Brukar vara välbesökt, kan bli 80-100 starter, och det är bra att alla medlemmar ska vara med och dela på det, brukar vara samma gäng annars. Håller tummarna för bra väder:)

phu...de är svettigt ...24 grader o hög luftfuktighet.....blir till att rida i arla morgonstund....

Vädret är märkligt....om jag förstår rätt så har ni på västsidan fått regn till o från....här på utväxten i öster....tja..torrt hett o de kom någon millimeter i helgen...mest för o retas tror jag....tänk så olika de kn vara

Nåja vi får väl vår beskärda dell förr eller senare....

Tajger....amgående Tages manke.....bara fundering men han har inte musklat om sig lite...de första man tänker på är ju sadeln.....kanske värt o kika över...

Min hade problem vid manken med ömhet , där visade de sig att han var lite låghalt på ena fram....ger ju spänningar...

Nu har ni gått igenom hästen...annars ger ju problem i bakkärran också problem i framändan...i synner het på diagonalen....men bak hitta ni väl inget....

Ett detektivproblemo hitta sådant där...men något är d eju...gäller o tänka utanför ramarna....ofta är de ine de uppenbara ...

Nu är ni ju på gång så vi håller tummar o hovar för att ni hittar problemet så Tage blir sig själv....

Sadeln var min första tanke också, men kir tyckte inte det behövde vara det, men så klart ska jag kolla det. Bak var han jämn i bäckenet, bara en aning mer musklad på ena sidan som sagt, men inget katastrofalt. Ja, det är inte enkelt, för de kan ju inte säga var det är problem, precis...

Vi har ju problem med ena framhoven som flyter ut, och det ger ju olika vinklar fram, klart att det kan påverka också. Får kanske kolla med hovis om vi ska hålla efter fram oftare t ex. Han kommer på måndag. Tyvärr är ju pålle öm i sulorna efter verkning, så hovis vill inte ta för ofta heller:(

Sen har han ju hittat på lite dumheter i vår, både rullat fast i boxen och vridit en sko på tvären, klart han kan ha dragit till nåt, vrickat sig och allt möjligt.

Jaja, vi jobbar vidare...

Go middag.... slinker in en snabbis och tittar till er...

På hästfronten inget nytt kan man väl säga.... Mer än att vi skall på kurs om några dagar...

Är inne i en hektisk jobbperiod... Så det blir inte så mycket fritid över mer än att sova och jobba.. Idag börjar jag 23... och sen går jag av 24 natten mot fredag.

Tillbringar dagen med att fixa det sista med staketet ute på betet.. När jag kommer hem på söndagkväll efter kursen så skall samtliga hästar avmaskas och sen skall de några dagar senare släppas på bete... "Äntligen" är ju ett bekant uttryck och hästarna skulle nog gnägga detta högt om de kände till planerna...

Nu är det dags för en snabb lunch... sen tillbaka till staketfixandet...

Här händer inte speciellt mycket heller. Vi har varit på Visingsö några dagar och haft det otroligt skönt med goda vänner i massor och fantastisk mat. Sonen i familjen vi besöker är kock och det är verkligen ett yrke som passar honom. Min Gud vilken mat han svänger ihop!! Vi har levt lite av kollektivliv, 20 personer har trängt ihop sig i ett vanligt hus, plus tre stora hundar :)

Ponnyn vi sålde har lärt sig att lyfta på tråden till staketen och smita. Himla trist eftersom vi har varit bortskämda med att ha "snälla" hästar som stannar i sina hagar utan att vi behöver ha el på. I förrgår kväll hittade vi henne i en sommargästs trädgård (de var inte hemma som tur var) när vi skulle fylla på vatten. Ok, tänkte vi .. det börjar bli lite grann dåligt med bete, vi flyttar dem till en annan hage. I den finns massor av mat, men lik förbaskat klev hon ut ur den igår också. Så det var bara att leta rätt på ett agregat, maken och grannens "dräng" höll på med det i går. Jäkla lilla skithäst :devil:

Jaa,jäkla lilla skithäst:devil:säjer jag om min också:).

Vid denna tiden brukar jag ha somnat när jag ska upp och jobba men allt blev försenat i kväll och hästarna står inne och äter,ska strax ta ut dom.

Jag hade bara skrittat 15-20 min på turen i kväll när hon tvärstannade på skogsvägen och sedan stog vi där lääänge.Jag är ganska säker på att det stog älg i skogen för hon stirrade inåt och följde med blicken.

När hon till slut gick vidare,taktande och nervös,var det strax dags att vända igen,går inte att rida runt,så då var det ju samma visa igen.Efter ett tag ledsnade jag och hoppade av och ledde,med viss möda.

När vi kom ur skogen slappnade hon av och jag hoppade upp igen.

Skulle sedan rida min grusväg,kom en bit och får se två älgar i havreåkern och dessutom ett rådjur längre fram.Då gav jag upp och vände hem,H.hann inte märka de sista djuren som tur var i allafall:grin:.

Visst är det kul nästan jämt!

Här är det diverse "hinder" när man ska rida ut, vi har två husbyggen längs vägen, så man håller tummarna att de inte håller på med nåt väldigt störigt. Igår hade jag tur, så stora grävmaskinen stod stilla, de hade nog kaffepaus. Pålle är inte jätterädd för maskiner, men när det skrapar och svänger och lyfter kan det bli lite oroligt. Spikmaskiner är också lite jobbiga, liksom att byggen har en tendens att ha flygande saker, plastband, förpackningsmateríal mm. Jaja, miljöträning får vi kalla det.

När vi sen kommer ut i skogen får man vara beredd på travare som möter/kör förbi i friskt tempo. Det är roligt är man skrittar på en laddad pålle som gärna kan tänka sig att vara med att tävla:)

Men nu överdriver jag lite;) För det mesta spänner han bara sig och sen tar vi oss förbi lite på tvären:crazy: Snuttisen brukar sköta sig ganska bra:love:

Det är därför jag gillar när det är varmt, då blir han lite lugnare:)

Idag är det dotterns tur att ta en sväng, så jag får väl ta hand om städningen. Tyvärr tar inte dammråttorna semester samtidigt som vi. Egentligen har de nog aldrig semester, stackarna.

Men jösses va rädd jag blev när jag kom hem från jobbet för 1 timme sen :eek: Winnie står i hagen och hänger med huvudet, öronen står rakt ut åt sidorna och hon sparkar med ena frambenet upp under magen.

NEJ NEJ NEJ, KOLIK! var första tanken och jag i väg till sadelkammarn och hämtade grimmorna. När hon såg att jag var på väg kom hon sakta gående med huvudet ff hängandes och öronen rätt ut och stannade och sparkade med frambenet upp i magen igen :cry:

När vi möts får jag höra ett surrande ljud runt benen på henne och vad hittar jag? Jo en äcklig, vidrig styngfluga som flyger runt henne :mad: Det enda jag fick tag på var en pinne som jag försökte slå den saten med men det gick ju inte :mad: Hämtade en borste och lyckades slå fast den på Winnies mage så jag fick ner den på marken och kunde stampa ihjäl det aset!!

Så nu har vi skrubbat, skrapat och på alla sätt försökt få undan dessa vidriga ägg från benen och det lär jag väl fortsätta med. Är det nån som har nåt bra knep att få undan äggen på?

Fast jag är ändå liiiite glad att det "bara" var en äcklig fluga och inte kolik :bow:

Senast ändrad:

Sommaren har förresten kommit tillbaka hit :bump::banana::bump: Kanoners väder och hett som i h-vetet är det men det får man väl stå ut med.

I går kväll svärmade miljarder flygmyror runt huset och nere vid ligghallen. Det var riktigt äckligt mycket myror :eek: Det var så många på altantaket att det lät när dom kröp runt däruppe :crazy: Jag hoppas verkligen att det var sista svärmeriet och att dom är borta nu!

"Skönt" att det bara var en fluga. Kan inte vara enkelt at se de gula äggen på gula ben...

Här hänger regnet i luften, men det är stilla och drygt 20 grader varmt. Vilka äckliga myror ni har, det har jag aldrig sett här, peppar, peppar. Sonen hade blivit tokig, han avskyr myror, har alltid gjort:crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama