Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Lastat Bäcka idag...

Men har lite kluvna känslor inför resultatet...

Hon kom på... men inte på det milda lugna vis som jag hade hoppats och önskat.

Att be henne kliva på fungerade inte...

Att locka och pocka.. fungerade inte...

Att vänta ut henne fungerade inte...

Så det fick lov att bli med milt våld.. (inte nöjd med det)

Repgrimma... och så spänt grimskaft.. Enda alternativet för att slippa trycket i nacken var frammåt.. in i transporten...

Det blev en del protester.. Men sen valde hon rätt alternativ.. Dvs in...

Kom halvvägs på första försöket.. Väl där kunde jag klappa och berömma... inget tryck då... När jag bad henne ta in bakkärran så slängde hon sig bakåt och ut igen...

Nytt försök ... samma metod... Ytterligare lite protester... och försök att slänga sig... När hon insåg att detta inte gick så valde hon rätt rikning igen.. dvs in i transporten.. Denna gång kom hela hästen in..

Då kunde jag åter igen släppa och hon stod still och lät sig berömmas... Inga tendeser att slänga sig bakåt.. Jag kunde gå in till henne och klappa och gosa. Serverade lite gott krubbskrammel där inne.. hon lät sig väl smaka..

Sen lastade vi ur frammåt. Hon hade brått ut... men inte värre än att det var någorlunda kontrollerat... Lite mer godis i krubban utanför... och sen äta ytterligare lite ur krubban när den stod på golvet bak inne i transporten.. Dvs hon fick stoppa in huvudet igen...

Sen bröt vi....
'
Nu är jag lite kluven... Inte nöjd med att jag var tvungen att lägga den pressen på henne.... men ändå hyfsat nöjd över att ha fått in henne själv...

Hör du, jag tycker nog att du ska vara rätt nöjd. Bra jobbat ju och som många ston (ingen nämnd ingen glömd:angel: ) måste det ju bara ifrågasätta om det verkligen är nödvändigt att gå in. Det blir bra!!!! :idea:(...med korta återfall ibland då... :o )

kl

Jag är positivt överraskad att det hitills i sommar gått så pass bra att rida som det gjort:).När jag jobbade blev det tidig morgon och nu när jag är ledig rider jag på kvällen vid 21-tiden ungefär.

Vet inte om värsta tiden med blinningar inte har kommit än?Har haft några på mig när jag klippt gräs men inte märkt så många annars.Dom tycker jag är riktigt jobbiga,man får ju ingen förvarning av något surr,plötsligt sitter dom bara där,och som det kliar:mad:!

Nu när det går betesdjur minskar mina ridvägar.Om jag inte tar mig ut på landsvägen så blir det mest ridning på grusvägarna bort och fram här hemma.

Idag varierade jag lite,red över hygget(som växer igen!)och i åkerkanter och ute i granskogen.

Mina dagar är annars ganska lugna.Håller på med mitt staket,har sågat av stolparna och målat idag.Några fler färglager så är det klart.Ja,inte riktigt,det finns en bit staket till som ska tas ner och nytt ska upp men det får vänta så länge.

ot.
och sa var tant kat back.. sort of.. jag for ngn anledning glommer bort buke, da manga skriver pa facebook ocksa..
va hander pa torpet.. inget, absolut inget.. ja allt ar ju relativt forstas..

far som en skottspole till karlskoga minst en gang i veckan och underhaller fadersfiguren. han har nu till slut fatt permanent boende pa en "last" demensavdelning. Han och 8 tanter, jo tack han stormtrivs.. haha.. men hans rum skall decoreras och mobler skall flyttas in, SEN skall hans 90kvm lagenhet packas ihop och magasineras.. Nej jag vagrat att gora det sa har ringt flyttfirmor.. vantar pa bud.. Pappsen ar gammal, 94 i september och ibland vet jag inte vilket decenium han ar i.. jobbigt men sant hander med stroke/blodning.
Lilla Carolyna sag ju dagens ljus 26april, hade bestallt ett stofol for 29 april, pa formiddagen, ja madeira var 3 dagar tidig gjorde ju inget.. och bast av allt, 1045h var hon fodd, jag fick kaffee i mig och behovde inte vaka alls.. var ut en natt men tog det lugnt.. Aven om detta nu var madeiras forsta avkomma, hon ar duktig mamma och tar bra hand om sin yrhatta till babies.. Igar till example lyckades skruttan ta sig igenom staketet (strom var inte pa) och sprang runt har som en maniac, hon var till och med inne i trailer som star med ramp nede.. Madeira brydde sig inte alls utan fortsatte ata sitt ho....
Tant fanta var den som skulle vara i trailern igar, men efter att ha forsokt lasta i 2 timmar gav jag upp.. klockan 5 am ar inte en bra tid att lasta pallar.. Namligen sa, tant Fanta som nu ar 29 skall fa resa till rainbow bridge innan vintern. Hon ar gammal, hon lagger inte pa sig som hon skall och nu ar hon halt ocksa.. For hennes skull och inte behove lida over vintern har jag bestamt det ar dags.. Inte skoj men maste vara realistisk.. Hon skall nu aka nasta onsdag..
Mirri far ga ensam nu, han har vaxt som ett ogras och ar numera ALL STALLION, yep med capital letters.. Mkt hohoing och prancing nar han ser damerna, vilket vi arbetar pa, kanske far satta pa ett stigbett pa honom da han har lite problem med sinhorsel emellan at.. Han ar en bra pojke 90% av tiden, just de andra 10 som ar jobbiga..
Valdemar bulle kommer hem fran sin lagersejour i Jarlasa nasta onsdag ocksa.. Sa lamnar av Fanta och fortsatter till Uppland.. Antligen en ridhast hemma. Han ar pa diet just nu fick jag hora men fortfarande rund..Gor inget, han ar gosig i alla fall..
Stallet ar under ombyggnad sa jag till vintern har alla hastar i ladan (haha). Spar pa min rygg och kropp och risken for halka ar mindre.. "platformen" ar borta, vantar pa grus och sen blir det cementplatta pa golvet.. 3 boxar, en lite storre for madeira och folis (reservbox i stallgang nar folis ar avvand) och det ar allt jag skall ha. Sparar en box ute som sjukbox/besoksbox men maste ha en limit ocksa.. Forhoppningsvis blir det bra.. Och bast av allt, jag kommer ha electric i stallet!! Finally kan jag vara ute i kvallstid och ha varme pa och se vad jag gor.. Sadelkammare gar sadar.. men kan ju arbeta pa det i vinter nar jag har ljus och varme dar ute..
Ja annars inte mkt har.. ho ser bra ut for aret.. har ranne fullt men det racker nog inte lange (2-3 manader) och skall om ngn vecka fylla pa over gamla stallet (honshusdelen). Min hobonde har fatt en bra skord sa det ar bestallt for january..
Forsok till inridning av Madeira i vinter beroende igen pa min kropp.. Men skall prova i alla fall..
Emma kisse har efter en lang vinter flyttat ut. Kommer in och ater ibland men annars hanger hon mest i stallet och haller mus populationen nere. En delsork kommer ocksa som presenter ibland..
Semestern som jag skulle ha blir inte av.. For mkt med hastar och pappsen just nu, kanske i september.. sa om ni kommer till varmland, det finns grasmatta for talt och airmattress om ni vill sova inne.. OCH mitt kok ar rent haha, ser skiva pa koksbordet fortfarande..

Och nu skall jag forsoka skotta stall, sen blir det grasmatta och sen... ja finns alltid ngt att gora.. ha en underbar solig dag ni med..

Kat :Har saknat dina långa inlägg,det var på tiden att du hittade hit igen:)!

Jag har kompisar som var på semester i USA(red på ranch!),de skickade ett mail och i slutet beklagade de att det kanske var svårt för mig att läsa,det fanns ju inga å,ä eller ö.

Tydligen är jag så van att läsa det du skriver för jag hade inte ens märkt det:D.

Här är blåsigt,ska ta min promenad med hunden innan regnet tänkte jag.Håller på med årliga rensningen(eller hoppade jag över förra?Känns så!)i mitt uthus så det blir en tur till tippen endera dagen också.

Ridningen igår gick sådär.Red redan 19:45 för jag skulle se fotboll på tv.Det var alldeles för mycket flugor för H.Nosnätet hjälpte inte,eller kanske hade det varit ändå värre utan?Hon stannade på ett ställe av för mig okänd anledning så där kom i långsamt vidare,ett steg fram-beröm-stopp igen o.s.v.

Slinker in en stund... Har jobbat natten, skall iväg i kväll igen och göra ytterligare en natt... Sen är det några timmars vila innan jag går på kvällspass...

I dag är det riktigt skönt väder... Det blåser kraftigt och det regnar på tvären..
Om det bara håller upp med regnet så plockar jag lite med Bäcka en stund innan jag åker till jobbet...

Om inte så kommer jag att tillbringa dagen på latsidan... Bara 4 timmars sömn efter ett nattpass och innan ett nattpass är lite lite... Så jag skulle behöva ytterligare några timmar ... Ja ja... vi får se om jag lyckas med det...

Tyvärr kan jag nog inte hoppas på en lugn natt... Lite för mycket aktiviteter på gång för att folk skall hålla sig lugna... Men kanske vädret dämpar en aning...

oj..nu fick man för första gången leta efter tant o gubbtråden :eek:
Sidan 2...vadfalls !
Jag har väl inte precis hjälpt upp denna sidan heller. Ska snart åka o jobba näst sista passet innan semestern.
Popcorn och datorn i knät, ,fötterna i fotbad, vilken syn....:rofl:

Ridningen ligger på sparlåga, har jobbat för mkt och orkar helt enkelt inte.
Pussar på mina hästar och ser till att de är ok. Betet är fint och det går ingen nöd på dem.

Nähej, bäst att torka fötterna då...
Ha en bra kväll allihop ;)

Jag är för tillfället inne i en bra period när det går lätt att komma ut med hästen.Kanske inte så konstigt eftersom jag har semester och tar långa sovmorgnar:).

I kväll kändes det riktigt bra.Med det menar jag lugn och fin häst,lagom pigg,inga incidenter och skönt väder.Rider bara på rakt fram,borde träna mer volter och böjningar men har ingen lust att ta tag i det nu,det känns bra bara att komma ut.

Häromdagen började vattenkranen i stallet läcka.Har som tur är en särbo som är rörmokare så det fixade han lätt:).Fick riva bort all gammal lös isolering som jag stoppat dit med en plastsäck omkring.Detta hade jag gjort för att förhindra att det frös i vintras.Mössen hade haft ett varmt och gott bo där kan jag tala om:grin:.

Iallfall gav det mig en anledning att snygga till det hela lite,så här såg det ut innan jag började:

32573125.jpg

Och så här ser det ut nu.Inget proffsjobb precis,fick bli"man tager vad man haver"men jag är nöjd:) :

32573136.jpg

Kanske vi har skaffat oss ett liv, eller nåt ;) . Nä, personligen är jag trött och jobbar rätt mycket. Har inte riktigt haft inspiration till att skriva så mycket. Hästarna har mest stått på vila för vi har jäktat med att köra in hö. Nu har vi ca 4 ton inne under tak. Har inte slagit våra egna vallar än för vädret är för ostabilt. Så det blir inga höga värden på höt i år. Nåja, jag fyller ju på med lucern och vitaminer så det är ingen katastrof. Dessutom får dom mer av höt istället så dom har att tugga på.

Inom kort ska vi påbörja själva stallbygget samt ordna med en ny ligghall i vinterhagen. Så jag misstänker att hästarna inte kommer att behöva slita ihjäl sig i år. Det lider inte dom av iallafall ;).

Ja... ser det ser ut som fler än jag har projekt på fritiden som inkräktar på hästträning...

Här är det stugan som tar tid i anspråk.

Idag har jag dock legat på sofflocket hela dagen... Gick av vid midnatt i natt och har tillbringat dagen med att slöa... En huvudvärk som tilltagit under dagen har ju inte gjort det hela bättre...

Men så tog jag mig i kragen och samlade ihop mig och tog en hund med mig ... Jag och Brunte har letat kantareller... och fått ihop tillräckligt för att kunna göra en svampsås till det grillade i kväll......

Precis hemkommen från brännboll-och-grillkväll hos grannar.Kom sent för att slippa brännbollen:),(stukar fötterna så lätt numera)men se det gick inte att komma undan,fick kompromissa och agera domare:D!

Även jag plockade lite kantareller idag,har ett ställe i hagen där kvigorna går.Det var inte roligt när dom fick syn på mig och min korg och kom farande som ungdjur gör:crazy:,fick snabbt ta mig därifrån annars hade kantarellerna varit helt nedtrampade.Blir till att smyga nästa gång!

Hade planerat lång ridtur med min syster,hon skulle få rida och jag ta cykeln.Det började med att H.drog sönder (ännu )ett grimskaft:mad:.Jag hade varnat syrran men så var hon där med borsten i pannan på H.och så var det klippt.Hon gillar inte det och då ville hon komma undan och så fort hon känner trycket i nacken så får hon panik och drar sig loss.Jag vet ju om det och hinner oftast släppa på repet men det är ju inte lätt att tyda alla signaler för den som inte känner henne.

Bara för att det skulle bli extra långt att rida skulle jag rida H.genom en skog och möta syster på andra sidan där hon skulle vänta med cykeln.Bara det att det var alldeles för sankt(jag hade inte kollat innan),jag kom inte igenom.Hon hade inte sin mobil med så det tog ett bra tag innan vi hade lokaliserat varandra igen och då var H.irriterad av flugorna och vi la ner alltihop.Kändes lite snopet!

Men vilken otur ni hade :crazy:

Här så har jag semester och har väntat på det fina vädret :laugh: Det kom igår och då låg jag i feber :( Men mår bättre idag men då verkar det inte som att solen kan ta sig igenom molnen....
Känns som det åter igen kommer bli en sommar utan sol och bad :cry:

Men något som är kul är att nästa vecka ska jag få åka med pinto och rida hennes dotters fina pålle igen :laugh: Så det ser jag fram mot.
Så jag hoppas att jag är helt återställd då.

Idag ska jag bara fortsätta att kurera mig och ta ett krig mot flugorna som försöker ta över mitt hem igen.... Det är ett ständigt krig mot dem!

Så tanter och gubbar ni får ha det så skönt så länge, så hörs vi snart :D

Har precis tillbringat 4 härliga dagar på ett ridläger speciellt för fjordingar och speciellt för tanter. Longering, tömkörning, ridning i grupp och enskilt, kvällsritt mm. HÄRLIGT!!

Usch nu får det allt vara slut på allt regnande,totalt genomsur efter att ha ridit min busa och unghästen.
Carina japp räknar med att du ska rida mkt nu närmaste tiden:D,dottern åker ju på semester ,kommer vara helt slut om jag ska rida 3 varje dag så varsegod se till att bli frisk ,Yellie väntar ju på dej

Regnet är på väg hit. Idag har jag tvättat kläder och sängkläder som en galning så jag inte ligger efter där för det kommer inte att gå att hänga ut nåt den närmsta tiden. Idag har vi sol och varmt :)

Utökade också hästarnas hage idag. Det är INTE att rekommendera att ha shorts på sig när man traskar i höggräs med rejält med tistel samt 1000-tals bromsjäklar som attackerade i ett:mad:. Svor ve och förb*nnelse över dessa odjur samt hojtade på svalorna att komma och förse sig...men dom svinglade runt i luften kring dyngstan istället:cool:...

Laddar nu för att jobba lite häst senare. Har ju lovat maken att vara försiktig så jag väntar in hans ankomst efter jobbet...:o

Tant Fjorden, kan du snalla sanda mig mer information om ditt ridlager for fjordisar.. Det ar ngt som jag och valdemar som kommer hem pa onsdag skulle behova ga pa.. att "bonda" ihop pa.. Det kanske inte ar mer i ar, men for nasta ar eller sa.. Jag saknar andra fjordis folk att rida med runt har. Mest nordsvensk och avdankade travare (inget fel pa dem dock) och massor av ryttare som egentligen inte kan rida.. de aker hast..Och sedan jag inte fick semester som jag hade tankt, kanske detta kunde vara ngt..later valdigt skoj i alla fall.. En hel hog med bullar pa ett och samma stalle lol...

Sondag ar det och regnet har kommit, pallar ar ute fortfarande, jag skulle varit i karlskoga idag men orkade inte, har haft fever i tva dagar men maste aka i morrn. Ett skov ar pa vag, all stress med pappa och sant har tagit pa mig och som sagt, skov kommer, livet stannar.. Har brakat med hobalar ocksa.. Den personen som stackade, ja som INTE stackade hoet pa rannet visste inte vad han gjorde utan slangde upp allt dar.. Ingen ordning alls och var faktiskt uppe och forsokte fa ner lite ho.. Men tors inte ta i ngt da jag ar radd det skall allt komma ner over mig.. Jag har nog for nagra dagar men maste fa ner ett lass sa att saga.. Stallen ar gjorda och skall strax satta in de sma liven.. Blota liven..

Inget skoj alls idag.. fast det ar ganska mysigt med lampan pa bordet tand, enda electric jag har ar datorn... ha en bra kvall alla

Härligt med ridläger för likasinnade! Är själv sugen på någon form av läger, helg kurs, privat lektion o dyl- nu när man plötsligt har en massa tid o pengar över....
Trisst att vara utan häst- men jag har ju oxå fått lite olika erbjudanden som jag funderar över....

Här händer inte mkt med hästeriet, Hade fuxen i Torsdags, men det regnade ju bara mer o mer så jag hoppade tyvärr över- svårt att vara lika engagerad när det inte är egen häst o man inte har sällskap eller vädret är kasst. Hade gammel man i lördags, men tog bara in o gav mat o gick en runda med hunden istället- hittade äntligen en stig som vi letat länge efter, och tror att man kan ta sig fram hela vägen....

Go´kväll!

Hade morgon idag, så jag var i stallet redan 7.10
Gav frukost till alla 7. Släppte 5. En står på boxvila pga fång.
Min gubbe gör jag alltid sist när jag har morgon - borstar, oljar hovar, flugmedel, ger flexijointen (i spruta i munnen). Fick "mellis" innan han fick gå ut i hagen till D och L, de fick sitt morgonhö då.
Sopa gången.
Blanda all mat till gubben, la in hans mash i krubban + lusern och edel i lusernhinken.
Mockade. Bytte vattnet i båda hinkarna. La in kvällshö.
Packade 2 kassar med morgonhö till L, D och L;)
Gick ner till hagen och klädde på gubben sin UFO-dräkt (flugtäcke+huva), mkt broms i farten nu...:devil:
Gav gubben och hans båda kompisar en varsin morotsbit och cyklade till bussen.
Väl i stan, åt jag "lunch" (kl10:angel:) på Donken innan jag tog bussen hem.
Slöat hela dagen, surfat, läst ut en 2 böcker och glott på dumburken;)
I morgon är det jobb igen, måste upp 5.30:(
Ska ringa hovis i morgon em - dax för att sko bak, eller snarare det var dax att sko bak i förra veckan...:devil::crazy:
Blir även en åktur till GG för att shoppa lusernpellets, mineraler och vetekli + citygross för att shoppa morötter och sprutor (ingivare).
Måste ringa runt på hö oxå, behöver en hästkärra till, minst.

Båda hästarna är nu motionerade. Lilly tog jag ut på en skön skrittrunda i branterna och det var härligt. Rocket fick jobba lite på lina och sen klev jag upp och red någon minut. Det gick bra, jag är nöjd :)

*kl*
Vår 4-åring går fortfarande på dygnetruntbete men har nu börjats sättas igång inför kvalitén i september.
Idag var det löshoppning på programmet.
Hon är verkligen en dressyrdam för tekniken är inte strålande. Frambenen hänger spagettiliknande men bakbenen är mer aktiva. Dock galopperar hon gladeligt runt med spetsade öron,lyssnar på kommandon och hoppar villigt och det får man vara glad för. Det blev inte högre än ca 80 cm eftersom hon inte är igång.
Betet har varit bra hon är rund o fin utan att vara fet och hon har inte tappat så mycket muskelmässigt.
Jag börjar min efterlängtade semester i morgon:) och då ska jag passa på att tvätta och måla boxen innan vi flyttar till nya stället 1 aug.

Ha det bra alla arbetande eller lediga tanter/gubbe imorgon ska jag sova lääänge.

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama