Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Red fem minuter på Bäcka idag... Några varv på ridbanan och så ett varv vardera på volten... Det gick också bra...

Gjorde ingen affär av det hela... Tog bara in från hagen... borstade sadlade och satt upp...

Tyvärr var det hysteriskt med broms runt omkring oss så det fick räcka med de där 5 minutrarna...

kl

Kan bara säja att jag är väldigt glad att ha hästarna så nära,hade jag behövt ta mig iväg till ett stall en bit bort hade jag nog inte ridit så mycket alls.

Som idag,har visserligen varit runt med lien och slagit under ett stängsel och skrapat grinden och grindstolparna men så mycket annat "nyttigt"har det inte blivit gjort.

Kom mig inte för att rida men så fick jag ändå ett ryck i kväll,la boken åt sidan,på med ridbyxorna och ut till hästarna.På en kvart var jag i sadeln:),inget finlir som ni förstår,bara borsta av lite och på med sadel och lite flugmedel.Hästen var som tur var samarbetsvillig också:).

Nu verkar ett oväder vara på ingång,det mörknar väldigt.Kanske blir det åska av det?

Kom nyss hem efter en skogstur med hunden, och hittade kantareller!!! Säkert vardags mat för några av er, men jag har inte plockat sen jag var liten. Dels inte tänkt på det, dels inte hittat nått bra ställe o med häst har jag inte heller tänkt tanken. Men, nu med hunden så var det ju perfekt- han trodde dock det var nån lek när jag gick o letade efter något, haha! Ska ut o leta imorgon igen!

Jag kan villigt erkänna... Att hade jag inte haft möjlighet att ha hästarna hemma. Då hade jag inte haft häst.

Lite inf om vårt läger.....
Vi är två tanter som letat efter läger för oss, vuxna och våra fjordar. Hittade inget och tog "saken i egna händer". Engagerade en tränare, la upp program och skickade ut inbjudan! Svårare än så var det inte! 7 tanter med sina hästar deltog och hade 4 härliga dagar!!!!

Lite inf om vårt läger.....
Vi är två tanter som letat efter läger för oss, vuxna och våra fjordar. Hittade inget och tog "saken i egna händer". Engagerade en tränare, la upp program och skickade ut inbjudan! Svårare än så var det inte! 7 tanter med sina hästar deltog och hade 4 härliga dagar!!!!

Vilken kanon ide! Har själv gjort liknande i perioder då det gäller lektions ridning- fick ihop några tanter o en tränare och så red vi en gång i veckan, jätte kul! Vi kallade oss för tant grupp, tills vi kom på att alla red ponny, egen eller döttrars, så då blev det ponny grupp!

Syrran: jag säger precis tvärtom, jag vill hellre vara inhyrd än sköta allt själv, men så har jag ju aldrig haft mer än en höst åt gången!

Ja,vilken bra ide att ordna lägret själv,med likasinnade:).

kl
Den här em har gått åt till lastträning av min envisa häst.Efter 1 timme tog jag en kort paus,gick på toa och hämtade pall och bok och hon fick nappa några grässtrån.Sedan satt jag i transporten och läste med små avbrott när hon klev av lämmen och vi fick ta en runda och gå på igen.När det gått lite drygt 4 timmar så var hon inne med framhovar och bakhovarna var på lämmen.Då fick det räcka för idag:grin:.

Lite stressande var att den andra hästen var halvt hysterisk eftersom han inte såg H.Stog han i boxen stog han och smällde i dörren och i hagen sprang han,ja iallafall de första 2 timmarna sedan tröttnade han:D.

Nu är jag trött utan att egentligen ha ansträngt mig,det är bara så dödligt tråkigt det här att stå med en tjurig häst:mad:

Här är hon:

32582453.jpg

Blev en lusernhack, 2 lusernpellets, 1 vetekli + 1 hink granngården avelsmineraler (den som passade bäst ihop med höet) på GG. Köpte även ut 1 säck lusernpellets till en av stallkompisarna;)
På citygross blev det morötter, hästgodis och 4 sprutor innan färd till stallet.
Ingen lycka i hovisjakten idag:cry::devil: Får fortsätta i morgon em.
I morgon em kommer vet för tandkoll av gubben min. Dax nu, gått 10 mån sedan sist. + lite annat för vetten

4 timmar:eek: Men bara man har ork att fortsätta så att de små änglarna går på lugnt och sansat när man vill att de skall göra det.

Min prinsessa kan om hon vill (som med så mycket annat), hos Lobell tog det 2,5 tim, hemma har det tagit 2 minuter, sedan har vi allt däremellan;)

På fredag hoppas jag att det inte blir så mycket ideér i huvudet på donnan eftersom vi har uppvisningstid att passa, kommer att börja i tid, men har inte tagit 2,5 tim med i kalkylen :p

Det här har garanterat varit veckans enda soliga dag, och då är jag så dum att jag lovade ungarna att vi ska åka och shoppa idag :eek: Ok, det var i går jag gjorde det och inte trodde jag det skulle bli så fint som det blev.

Västerås blev det som vanligt och Glada Hästen, Hööks och en del andra butiker fick besök. till dotterns häst blev det förstås både det ena och det andra, schabrak, sadelgjord och ett par saker till. För en gångs skull handlade jag till mig själv också, en ny ridhjälm stod på önskelistan, den jag har nu är en älskad gammal från Ö&B, men den har varit med om ett par avåkningar och den är sliten! Men ack så skön. Nu fick det bli en lättviktare från Hööks, jag tror jag blir nöjd med den. Lilla Leo fick en basic öronluva att ha till ritten i augusti. Den röda jag använder jämt matchar tydligen inte den bruna paden enligt vissa ungdomar ... :D

Sonen fick lite smått och gott som han behöver till Jamboreen han åker till nästa vecka. 40 000 ungar på ett fält utanför Kristianstad i en hel vecka. Han längtar så, det här blir det största han varit med på. Förra året var lägret inte större än runt tiotusen ungar, men i år blir det barn/ungdomar från världens alla hörn! Häftigt!!

Angående att vänta ut häst som inte går på transporten:Egentligen har inte jag heller det tålamodet men en viss vana har jag ju fått genom åren med denna häst,om man säjer så...men jag svär inombords,och ibland högt men då med "snäll"röst så hon inte hör vad jag säjer:grin:.

Kommer ihåg första gången jag skulle hämta in henne från hagen-grimman gick bra att få på men hästen vägrade röra sig framåt.Jag hade aldrig varit med om en häst som betedde sig så och blev helt ställd.Vad gör man liksom?Hade kanske kunnat piska fram henne men det hade varit riskabelt,hade det misslyckats(och det tror jag det skulle gjort för hon är en häst som tar strid) så hade hon aldrig litat på mig.Och jag har ingen som kan hjälpa mig för det mesta så jag måste fixa det ensam.

På den vägen är det,jag har fått vänta ut henne många ,långa timmar både vid intag och ridning men de sakerna har blivit bättre med tiden.Lastning har jag inte tränat så mycket,är inte ute med hanne så ofta och då har det fått vara,tiden räcker ju inte alltid.

Tanken är att vi ska ut i morgon i allafall men då får jag hjälp med lastningen.Vi använder linor och det har ju gått bra hittills.

Har satt på sommardäck på transporten idag!På tiden,va?Har även fixat lite småsaker på den.

Lasttränade idag också.Hon gick in efter dryga timmen:)och åt ur hinken framme vid bommen.Långt kvar innan jag skulle kunna lasta själv men ändå framsteg!

När transporten nu ändå var kopplad passade jag på att åka till tippen,5 bilbatterier,skrot,gamla militärsadeln och en hel del annat åkte bort.Skönt att bli av med!

Köpte mig ett par grimskaft till,en flyveil och foder på Rosens.

Och vädret:Här har regnat mycket till och från hela dagen med sol dessemellan.

Sova länge på semestern.... trodde jag ja. Har man två envisa gamla katter som är vana att få frukost vid 6 tiden på morgonen är det kört kan jag tala om.
Första semesterdagen igår var jag väldigt slö.Läste, fikade,löste korsord och fikade igen osv. Idag har jag plockat nästan tre liter hallon hos en kompis och hjälpt henne att rensa ogräs i hallonlandet. Jag ser ut som om jag har skabb på underarmarna. Långärmat var inget alternativ då det var 23 grader iskuggan o landet låg i solen:)

Ikväll har vi haft en ID kontrollant till 4 åringen och så blev hon chippad. Hon har ett fullt tyskt pass med alla tecken,gentester etc men det duger inte för ASVH:( Dessutom skulle det tas tagelprov för DNA test.Om vi inte gör det så får hon inte starta på kvaltétsbedömningen.
Madam skötte sig exemplariskt och kontrollanten sa att det var en av de enklaste kontrollerna hon gjort. Kul att ha en samarbetsvillig (och väluppfostrad;)) häst.

Oj, vad ni är aktiva! Jag började ju min semester med att åka iväg och lata mig i 12 dagar. En vecka i solstolen i Kroatien, och resten sightseeing i Chiemsee, Ljubljana, Salzburg och Leipzig. En härlig tur på tu man hand med min älskade make:love:

Kom hem igår kväll, så idag var det till att återerövra huset från de vuxna barnen:) De (dottern:crazy: ) hade hållit det i bra ordning, så det var mer bara det där extra som bara mamma ser...handla och fylla kylen igen...men det kändes lite konstigt att båda barnen gav sig iväg och jobbade, och jag och maken var hemma, lediga:)

Sen blev det äntligen en ridtur igen:) Hjärtat skötte sig fint och var pigg och glad. Vi tog en lång tur i skogen framåt kvällen, blinningarna var inte så farliga, och när det blev lite för mycket galopperade vi ifrån dem:)

Och Mirameja, jag beundrar ditt tålamod, och är riktigt, riktigt glad att jag har en så lättlastad häst:love: Det är inte min förtjänst, han var sån redan när jag köpte honom, och det är så skönt, när man som jag gärna åker och tränar en gång i veckan, oftast själv, till klinik och sånt oftast ensam, men han bara går in. Hjärtat:love:

Go morgon alla semesterfirare..... Har jobbat en snurra igen... Även om det är långt kvar så kryper min semester allt närmre.... Det märker man framför allt på att de som hade tidig semester nu börjar dyka upp på jobbet igen....

De skall bli gott när det sena gänget också börjar komma tillbaka och man vet att man har sitt kvar...... Ni vet.... den som spar han har...:D

*Jag* snickrar vidare på huset lediga dagar.... vilket innebär minimalt med hästaktiviteter... Stjäl några minuter då och då och slinker ut till hästarna..

I går var inhysningarnas hovslagare här... Skall straxt gå ut och kontrollera hur deras fötter ser ut... De var lite sneda och vinda i fötterna så jag beordrade ägaren att ordna till detta. Tycker det är synd när unga hästar går med fula fötter... Men som sagt... detta skall vara åtgärdat nu...

I dag står som sagt husjobb på programmet... Får se om väder, tid och ork räcker till lite hästträning senare i kväll...

God kväll:cool:

Har huset fullt, makens två söner (båda vuxna men med lite funktionshinder) är här. Maken jobbar...Jag jobbade kort dag idag och fixade middag när jag kom hem sen gick jag ut för att stapla lite ved under tak. Hade väl en svag tanke på att ge mig ut och göra nåt med en av hästarna efter en stund men se åskan kröp fram över bergskammen och det vette gudarna vad den tänker ta vägen...:mad:...Nåja, jag fick motion ändå och ska inte bli uppe länge. Börjar tidigt i morgon bitti men har åter en kort dag och sen är jag ledig i 3 dagar. Därefter börjar den riktiga nedräkningen till semester...5 arbetspass varav 3 korta...Jäjjjj!!!:banana:

Endel har stallet fullt av hästar, själv har jag ju ingen just nu utan hjälper till här o där. Ibland blir det 3 dar/ vecka, o ibland inget. Hyr ju den äldre Isisen, men förra veckan bara hällregnade det på "min" dag så det blev inget. Virrepannan, den yngre Isisen som jag hjälper till med ibland är på "sommar kollo" och kommer ca mitten av Augusti. Hade sett fram emot att rida den äldre imorgon, men fick nyss ett mess om tappad sko, suck!!
Slängde snabbt iväg ett mesd t C-ponnyns ägare om hon ville ha hjälp imorgon, och yes!! Det ville hon, äntligen ridning imorgon!!!!

kl
Har varit ute på en ritt med kompisar idag.Vädret var härligt och vi var ute i 3 timmar.

Lastade henne med linor men det tog minst 30 minuter i allafall,hon kastade sig bakåt båda gångerna också innan hon till slut gick på:mad:.

Vi red först på underbara stigar i skogen,svalt och skönt.Sedan blev det mest mindre grusvägar,korsade stora trafikerade vägen två gånger men det var bra sikt så det gick bra.

Vi var fyra som red men en tjej till anslöt efter ett telefonsamtal,hon kände till vägarna och visade oss en ny,bra för annars hade vi fått vända och ta samma väg tillbaka:).

Hästarna var två araber,ett fullblod,en travare/arab och min travare.

32589062.jpg

Vilken mysig långtur ni hade!

Här har regnet kommit, och ska tydligen stanna i åtminstone två dagar:( Började rensa ogräs igår (det växer tydligen när man är på semester också) och har väl kommit halvvägs när det började stänka lite. Lade ner det, och hämtade Pållen istället, och red en runda till ridbanan och red igenom lite ställning och böjning, han är stel nu när vi inte ridit dressyr på ett tag.

Vi har ju ridhus bara 300 m bort, men tyvärr har grannen beslutat sig för att satsa mer på hundträning, och kommer att bygga om ridhuset till hundträningsanläggning. Synd för mig, men det är ju hans ridhus... Nu blir det till att köra iväg och träna på vintern, tur att han är lätt att lasta. Hoppas på isfria vintrar, för våra backar är inte kul att köra transport i annars.

Jaja, det löser väl sig, det var ju en bonus att ha ridhuset så nära, han byggde det samtidigt som vi flyttade hit, så det var inget vi hade räknat med, men det har varit väldigt smidigt:)

Regnar det lika mycket i morgon blir det nog till att börja på en av pocketböckerna som Ica var så vänliga att sälja billigt nu på semestern:)

Även om ridhuset inte var något ni räknade med så har ni ju ändå haft det, trisst att behöva köra iväg.
Trodde oxå regnet skulle komma över oss, men det har bara varit lite dugg då o då.
Idag blev det äntligen en ridtur, på C-ponnyn o min nyfunna ridkompis på stoet. I början var det kvavt o blinningar, men strax började det dugga o allt blev perfekt. Totalt en timma, mkt skritt o tjöt, över ängen, traktor vägen i skogen, grusvägen. Sen en lång galopp i backen vid stallet, och fortsatte I skritt utmed bilvägen, cykelvägen o sen galopp på grusvägen. Båda hästarna var trötta, säkert pga värmen. Jag hade förväntat mig lite ponnybus som hopp, skutt, sido skutt, bockningar, tvärvändningar, m.m han har ju testat mig lite de 2 andra gångerna jag ridit honom, men icke, snäll som ett ljus! Eller heter det så?? Hade fuxen inne, med tappad sko. Han fick äta lite o jag smörjde in exemen, o godast lite. Hade oxå gammelman inne som fick vila o äta medans jag red. Härligt att sitta till häst igen!

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama