Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

styngflugelarver ..enda jag hittat som tar de är faktrsit en rakhyvel....eller en ryktsten...men rakhyvel är bäst..akta bara så du inte rakar hela benet på damen....*S* drag med håren....

Jo det var ganska lätt att se de vidriga äggen för dom glimmar liksom i pälsen. Ja visst är det äckliga myror! Vi flaggade i går för barnbarnet Mathilda som fyllde 4 år och flaggan sitter uppe än för det gula korset var alldeles svart av myror när vi skulle ta ner flaggan så den fick vara till i kväll och då ska den ner innan det börjar svärmas igen!

Tror inte att jag törs mej på med rakhyvel på benen, jag tror jag testar en slö kniv i stället. Usch, det är så otäckt med sånt där elände!

Idag har vi levererat alla(nästan;)) hästgrejor till det nya stallet. Vi ska ju flytta 4åringen till ett nytt stall med bättre träningsmöjligheter nu till helgen.
Lite sorgligt känns det eftersom vi varit på samma ställe i 9 år och trivts jättebra men förutsättningarna för träning, dressyr,har ändrats då det blivit mycket hoppfolk på gården.
Nåväl blir det inte bra för hästen så kan vi alltid flytta tillbaka:)
Nu ska madam hårdtrimmas inför kvalitén i september och så får man hålla tummarna att hon har en bra dag när det är dags.
Lillstumpan är utlånad till Skåne och ska bli mamma.Vi har inte tid eller råd att ha två hästar uppstallade i Sthlm och detta är en möjlighet att skjuta upp ett beslut om vem som måste säljas. Vi fick ju lillstumpan under lite speciella omständigheter och vi kunde inte låta henne gå oss ur händerna då vi tror att hon kan bli riktigt bra.Min dotter "bokade" ju henne när hon var bara ett par timmar gammal:)
Själv håller jag på att packa resväskan.Åker till Korsika på lördag morgon.
Det är inget synd om mig alls;)

Blanda salt i vatten tills saltet inte löser sig längre. Sila bort överblivet salt och sen sprayar/baddar med svamp på äggen. Det tar kål på dom även om skalen blir kvar....styngflugor:mad:...ytterligaren en orsak till att det är så bra här i norr, dom lever inte här:bow:

Nu har jag semester!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Börjar den med en lat eftermiddag och kväll. Ska bara känna in att jag är ledig och njuta :D

Ska det alltså vara MYCKET salt i vattnet?

Trodde inte att de fanns här heller, har aldrig hört talas om dom förr. Usch vad jag hatar vidriga insekter!!

kl
Hade ett mål för turen idag,en av tanterna skulle ju på kurs bara 5 km hemifrån.Då vill man såklart gärna passa på att ses live.

Den allra bästa vägen är avspärrad av en hage nu på sommaren så jag fick ta mig över ett hygge som bara växer igen mer och mer.Idag var det riktigt jobbigt att se stigen bland all sly och jag har benen halvvägs upp på rumpan på hästen när vi plöjer oss igenom.

Första stora problemet blev att gå förbi en gård där man måste passera precis vid ladugårdsknuten.tog en stund och sedan var vi ute på landsvägen,en mindre sådan men ändå en del trafik.

Efter några hundra meter var det tvärt stopp,hon vägrade gå framåt och jag tappade tyvärr humöret och rappade till henne rejält flera gånger.Jag vet ju att det inte hjälper,hon blir bara värre och var nära att resa sig ett par gånger hellre än att gå framåt.Men det var lite panik där,hon stog mitt på vägen i en kurva så det kändes inte alls säkert.Där kom min snälla kompis och mötte mig men hon följde inte den andra hästen heller så jag hoppade av och släpade henne med mig.

Sedan skulle vi förbi en hage med en hingst som sprang längst staketet samtidigt som en hund och en kille på moped sprang och körde bort o fram på vägen.Där trampade hon av sig första bootsen,den andra åkte också av senare(båda kom på igen).

Ja,så där höll det på.Vi kom fram till slut,gissa om vi var varma?

Efter en kort stund anlände tanten i fråga,jag såg på när hon lastade ur och pratade några ord sedan lämnade jag dom i fred.Det var flera andra där,troligen kursdeltagare så jag ville inte störa.

Min kompis hade avvikit så jag red hem själv och det gick som väntat mycket lättare,hon hade ganska bråttom och några stopp var det inte tal om,fick bara vänta in en traktortransport med ett helt träd på,grenar och löv och allt var kvar,inte värt att mötas.

Helt klart är att jag behöver träna mer att ge mig ut men det är en sak att vänta ut henne i lugn och ro här hemma,ingen som bryr sig hur lång tid det tar,och en annan när man får publik som ska kommentera att hästen är besvärlig och inte alls kul att ha en nervös häst ute bland trafik.

Men det är ju ändå bra att du ger dig ut, och inte stannar hemomkring fastän du vet att hon är så där. Och visst, man får dåligt samvete när tålamodet tryter, men ibland är det inte läge att trilskas...

Jag red upp till klubbens paddock idag för att rida lite lösgörande. Idag var han inte alls så stel som han varit senaste tiden, men däremot var han ganska laddad. Öronen var som spjutspetsar så fort nåt hördes eller syntes i närheten. Liiite svårt att jobba då, när man får kämpa för uppmärksamheten:crazy: Men han skötte sig ordentligt iaf, och vägen dit och hem var han hur lugn som helst.

Vi har både styngflugor och flugmyror här varje augusti :mad:

Ett dygn så är det kolsvart på dörr och fönster och även den vita bilen. Första året var vi iväg och köpte pizza och film och skulle mysa. Vi märkte att det var en del flugmyror när vi gick ut.
När vi kom hem hade vi en massa inne i tv-rummet och beslöt oss för att äta i sängen frtamför tv:n, men vi hade haft fönster öppet i sovrummet och en liten lampa tänd och hela sängen med vita lakan var överfull med flugmyror.
Så myskvällen förvandlades till en kväll med dammsugaren igång och vi satt och åt i sängen i mörkret :)

Styngflugorna har vi fått bort genom att skölja benen med saltvatten ( 5dl vatten, 1,5 dl jodsalt) och sen ta med ryktstenen när de torkat. Förra året körde vi första gången med saltvatten och det var mkt mindre att ta bort. Såg att det börjat komma här nu igen :(

Förra året stod Leo hemma hos en kompis en halvmil härifrån över sommaren. Då fick han fullt med styngflugor på framknäna. Jag fick faktiskt bort dem med kniv. Men i år är han hemma och här har vi inte haft några på hästarna förr om åren. Så vi får se, jag hoppas de inte trivs här.

Ska det alltså vara MYCKET salt i vattnet?

Trodde inte att de fanns här heller, har aldrig hört talas om dom förr. Usch vad jag hatar vidriga insekter!!

Ja det ska vara mycket salt i vattnet :) ...till slut när saltet inte löser sig längre har det uppnått en bra nivå. Äggen dör och flugorna undviker att lägga ägg i salt. Sen kan man skrapa bort de döda äggen.

KL

God morgon!
Hade morgonfodringen, så jag var i stallet redan 7.30
Var bara 3 hästar inne, så det gick snabbt att fodra och släppa ut.
Gubben fick hovarna oljade, flugmedel, salva på såren + flexijointen i munnen innan han gick ut i sin hage, fick 3 kg hö där.
Mockade, la in en halmbal. Bytte vatten. La in kvällshö + lusern i boxen. Blandade kvällsmat och morgonmat. Vägde upp ny morgonhö till sön.
Bytte om och cyklade/bussade hem.

Letar nu efter hö till september mm.;)

Kort resumé.. lastningen gick kanon. Resan gick bra. Unga fröken sköter sig kanon. Idag här jag ridit henne 15 minuter tillsammans med andra i ridhuset. Sen var hon mer än lovligt trött i hjärnkontoret. Får se hur mycket jag gör med henne i morgon. Hon skall ju orka resan hem också.

KL

Nu har jag flyttat in på riktigt i min nya (gamla) stuga i skogen, jag har hittat kaffet, jag har bäddat sängen, och jag tror jag har allt jag behöver för att starta morgondagen, sedan blir det mer "var sjutton skall jag göra av det här!!!"

KL

God morgon! Är ensam hemma nu förutom Olga, Lady och Selma. Päronen har åkt ner till Ullared för att shoppa med syrran och barnen:laugh:
Har varit ute en sväng med hundarna. Ska äta lite frukost nu.
Letar ff efter hö, svårt att hitta småbalshö:(
Vid 13tiden åker jag ut till stallet, ska luncha gubben, C + T vid 14tiden. Det gamla vanliga i stallet: mocka, vatten, hö, blanda mat. Ta in gubbe för avborst, olja hovar mm innan han får gå in i boxen och äta mellis. Sen släppa ut i hagen igen och fara hem.

Äta middag, gå ut med hundarna en sista sväng.

Har tagit obetald semester mån-tis, men då är jag hund och kattvakt.:)

Solen skiner från en klarblå himmel och det är varmt och skönt! Mathilda, barnbarnet, har sovit över här så i morse hade jag en liten stalledräng med mej när det var dax för morronfixet med hästarna.

Saltade benen på Winnie och inte ett endaste ägg syntes :bump: Så det var på med mer saltvatten och sen bort till skogshagen med dom.

Nu ska jag fika lite med min pappa!

kl

Här är ett strålande sommarväder:).Tog sovmorgon och sedan promenad med hunden innan jag sadlade H.

Den här veckan har jag ridit varannan dag och de två senaste gångerna har hon varit otroligt jobbig eftersom hon tvärvägrat att gå till och från.

Idag hade jag med hunden och det brukar vara ett bra sällskap.Till att börja med gick det också jättebra,skrittade och travade bl.a på den skogsväg där vi hade älgkänning häromdagen.

Problemen kom när jag på hemvägen vek av från vägen för att rida i kanten av en åker till hygget,alltihop är gamla invanda ridvägar,där ville hon annorlunda och så var det tvärstopp:mad:.

För att göra den tråkiga historien kort,jag väntade ut,jag hoppade av,ledde,hoppade på o.s.v tills det lossnade.Inget roligt alls!

Jag börjar för första gången på allvar fundera på att skaffa en annan häst.Det hjälper uppenbarligen inte med det tålamod och den tid som jag ger henne och jag har inte kunskap nog att klura ut hur jag ska ta henne.

Mot detta talar att jag verkligen älskar denna häst och på något sätt beundrar hennes starka vilja och envishet.Det har ju också periodvis varit mycket bättre än vad det är just nu så hoppet finns ju alltid att hon på något sätt ska "ge" sig och inse att allt blir mycket roligare för oss båda då.Kanske inte är riktigt så som hästar tänker ,eller:grin:.

Jag har också börjat göra noteringar i almanackan för att se om det finns något mönster,tänker på brunst,sist det var stora problem var 4 veckor sedan.Måste ju gå en tid innan det går att se något samband.

:bow::bow: du ska verkligen ha en stor eloge som har sådant tålamod med H. och att du funderar på olika lösningar....

Svårt o kommaundefund med något när man inte sett eller känner hästen. Har hon alltid varit så här ???

Vad händer om du pressar henne lite....reser hon sig eller tjurar hon ännu mera då...???

De man spontant utan att känna till hästen....de jag kommer o tänka på är att hon har funnit ett bra sätt att liksom komma undan...finns en tröskel ni måste över.....kör hon lite med dig kanske...*S*

du känner ju hästen bäst , men jag skulle nog pressa henne tills hon ger sig...alltså mer aktivt ...inte vänta för de har hon ju lärt sig....få henne att inse att de är mattes vilja som gäller...

de här är inte lätt , men de går med envishet o de har du ju...sen hur långt du törs pressa henne , vet jag inte...men du vet ju hur hon reagerar på press.....hoppas du hittar något sätt...du gillar ju hästen...men envisa tjuriga märrar , måste man bialnd tala om för vem som bestämmer...o de bruar bli väldigt bra när de väl insett de....så lycka till ...du fixar de nog..i sinom tid...

Du är beundransvärd som inte ger dej,är ju många som ger upp vid lite motgång.
Ibland blir det ju att man kommer in i en ond cirkel och det låser sej,har du testat med ngn annan ryttare om hon gör likadant?

Idag har jag utforskat västsidan lite mer och hittade "Janne Vängman-leden" som sträcker sig över hela Västernorrland, tror jag. Det gick attan så brant uppför först men sen planade det ut och på nervägen var det inte fullt så brant. Kom fram till grillplatsen, där var det fullt av folk och hästar. Dom hade en lunchpaus uppenbarligen i tur-ridandet. Jag vek av och red grusvägen en bit bort tills jag kom till en stig som leder ner mot ån. Sen vadade vi över till "vår" sida igen...fast Lilly fick stanna ute i vattnet och leka lite först :D . Jädrar vad hon plaskade med frambenen!!! Var nog väldigt skönt att svalka av sig...även jag fick min beskärda del ;) . Rocket ska få jobba lite ikväll...lovat maken att vänta tills han kommit hem med tanke på hur han drog ikull mig förrut. Kan ju vara skönt att veta att någon kan hjälpa till ifall jag skulle hamna i ett "svårt" läge :o ...Tror jag ska hägna in en bana...det gör ju att Rocket inte kan fara iväg så långt...förhoppningsvis:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama