Tankesmedja

sthu

Trådstartare
Nu vill jag ha lite brainstorming och djupa funderingar!
Ska hålla lite lektion för en ung dam som blivit intresserad av westernridning efter en helg på RHC.
Men var börjar man? Jag ska inte utbilda henne eller hennes häst till några höga höjder, utan bara lite prova på hobbylektion hemma på stallplan.

Det första jag känner man bör tänka på är vad westernridning är, vad innebär det att en häst är en westernhäst och varför.
Hur ser ni därute på saken? Både på mina tankar, era egna tankar och kanske några svar :laugh:

Sv: Tankesmedja

För en nybörjare brukar jag förklara lite basics. Varför man gör som man gör, att man styr med skänklar och sits och hur man gör det, att rida på slack tygel osv. Sen kan det alltid vara roligt för en nybörjare att testa på lite annat än att bara harva runt runt; släng fram ett par bommar och gör lite trailövningar, det är kul för både ryttare och häst.

Sen är det alltid svårt om både hästen och ryttaren är gröna. Jag brukar slänga upp folk på mitt sto och låta dem testa en utbildad westerhäst, för att dem sedan ska "veta hur det ska kännas", så att säga. :)

Jag själv är lite allergisk mot att bara gå runt runt, så på den punkten finns idéer :p

Jag tänkte på alla frågor jag fått om vad westernridningen faktiskt är. Jag har ju min egen definition, hur ser andra på saken?

Jag brukar rabbla att: "Westernridning grundar sig i boskapsarbete och alla tävlingsgrenar och träningsmoment kommer ursprungligen från det arbetet och har sålunda alltid en mening och förklaring. (vilket jag diggar). Sen kanske folk undrar över utrustningen, så då förklarar jag den osv.

Jag ska själv ha en uppvisning för antagligen helt icke westernkunniga människor i augusti så jag filar för fullt på vad jag ska säga ;)

Visst är det kul! Jag blir mer och mer sugen på att bli tränare, men det är inte så lätt att skaffa sig ett bra rykte när man har en häst som min och inte tävlar :angel:
Säger som en bekanting en gång sa:
"Kan man träna en fjording, kan man träna vad som helst!" :D

Haha! Jag är tvärt om, jag vill inte mista min amatörstatus redan innan jag har börjat tävla som det, så jag aktar mig noga för att träna någon ;) Jag hänvisar dem till syrran istället! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar