Tankar runt dop

Kville

Trådstartare
Diskussioner runt barn tenderar att bli laddade. Troligen beroende på att traditioner förväntningar och uppfattningar skiljer sig åt.
I min omgivning är det vanligast att enbart närmaste släkt bjuds till dop. Nu verkar det som en del gör väldigt stor grej av dop och även bjuder vänner så det rör sig om 30-60 gäster.

Frågor
* Hur ser ni på dop?
Är det en familjeangelägenhet eller en större tillställning som anses vara av betydelse och som man enligt oskriven lag inte tackar nej till om man får en inbjudan?
* Förväntar ni er att era vänner ska komma på ert barns dop till exempel ta ledigt och köra flera mil?
* Om en dopgäst råkar glömma dopdagen, vad blir reaktionen? Hur pass allvarlig är förseelsen om man pratar om proportionerna av eventuell ilska och besvikelse?

Sv: Tankar runt dop

Jag tycker att det är rent förkastligt att döpa barn in i en religion de inte tror på öht. Vare sig föräldrarna själva är troende eller inte. Brnet ska ha rätt att stå utanför till det kan bestämma själv om det vill döpas eller inte. Även om folk bara ser det som en fjantig tradition. Ännu större anledning till att låta bli.
Och när man då väljer att bli döpt så kan personen ifråga själv bestämma vem eller vilka den vill ha där.

Men religionsfrihet verkar inte gälla barn i det här landet.

Sillysinta är en aning tillspetsad, men jag håller med i sak.

Teoretiskt/teologiskt förstår jag ju varför man döper barn, men jag förstår inte grejen med dop när föräldrarna/den övriga familjen inte är särskilt religiös.

Jag förstår inte grejen med "namnkalas" heller. De som behöver veta barnets namn får nog reda på det förr eller senare och övriga klarar sig nog ändå. Eller?

Äh, det är väl kul med kalas;)

Tror många vill ha en liten tillställning för att välkomna den nya familjemedlemmen till världen.

Det kan man väl göra ändå?

Japp, precis som att man kan säga adjö utan begravning.

Jag kommer att döpa min lilla av olika anledningar. Dels för att det då finns en anledning till familjen att samlas och välkomna liten till världen och för att OM det skulle gå åt skogen och barnet dör av någon anledning vill jag kunna begrava det i kyrkan vilket tydligen inte är någon garanti om barnet inte är med i kyrkan. Sen slipper ju barnet att döpa sig som tonåring om det vill konfirmera sig som äldre. Det är nog en betydligt mysigare tillställning att döpa en bebis än att döpa en tonåring, delvis för barnets egen skull. Skulle barnet sedan vilja gå ur kyrkan skulle jag såklart inte säga något om det.

Det är ju många barn som växer upp i ett religiöst hem, eller vilken livsfilosofi som helst egentligen. Barn kan inte välja och då förväntas föräldrar att ta vissa beslut åt sina barn tills barnen blir så stora att det själva kan bestämma över sina liv.

Jag är exempelvis döpt, men jag känner inte att mina föräldrar har tvingat in mig i kristendomen för det, det känns som ett överdrivet antagande faktiskt.

Det kan man väl göra ändå?

Varför vill du förstöra föräldrarnas glädje att höra detta?

Mina barn är inte döpta eller namngivna genom ceremoni. Men jag förstår de föräldrar som vill göra det.

Till Ts:

Det är svårt det där. Men jag tycker att det är upp till föräldrarna hur dom vill göra. Tyvärr skall alltid folk lägga dig i.

Om det inte är någon extrem fnurra på tråden så förstår jag om den absolut närmaste kretsen reagerar på att de inte blir bjudna (tex mor och farföräldrar).

Om någon nära hade glömt av det så hade jag blivit ledsen (tex morfar) om det inte funnits bra skäl till det. Dock så hade morfar varit så fruktansvärt ledsen att han missat det att jag inte hade kunnat spä på det på något sätt.

Dock finns det ju alltid en massa intriger och fejder inom vissa släkter så det kan ju göra saker och ting komplicerat. Skönt man har hyfsad normal släkt.

Japp, precis som att man kan säga adjö utan begravning.

Jag kommer att döpa min lilla av olika anledningar. Dels för att det då finns en anledning till familjen att samlas och välkomna liten till världen och för att OM det skulle gå åt skogen och barnet dör av någon anledning vill jag kunna begrava det i kyrkan vilket tydligen inte är någon garanti om barnet inte är med i kyrkan. Sen slipper ju barnet att döpa sig som tonåring om det vill konfirmera sig som äldre. Det är nog en betydligt mysigare tillställning att döpa en bebis än att döpa en tonåring, delvis för barnets egen skull. Skulle barnet sedan vilja gå ur kyrkan skulle jag såklart inte säga något om det.

Begravt på kyrkogård blir man men själva begravningsakten får oftast inte vara i kyrkan.

Dop är för mig ganska oproblematiskt. Som tillställning betraktat så skiljer det sig inte från andra fester, man förväntar sig att folk inte glömmer och kommer om de kan och vill precis som vanligt. Att glömma och bete sig oartigt bara för att man inte är så intresserad av just själva dopet tycker jag inte är okej. I så fall tackar man bara nej. Men jag tror att man får vara väldigt konservativ och rentav naiv i dagens läge om man anser dopet som något heligt som alla andra bör höja till skyarna. Jag har folk i släkten som jobbar inom kyrkan och inte ens de gör någon större affär av dopet utan det betraktas som en fest som vilken som helst.

Varför vill du förstöra föräldrarnas glädje att höra detta?
Förstöra?

Det ställdes en fråga och jag svarade på den.

Var och en gör rimligen som de själva vill, man måste inte förstå allt. Då är det ju bra att Buke finns så att man iaf. kan få en aning om vad "grejen" är.

Det är det jag menar. Min pappa var t.ex inte med i kyrkan och begravningen fick hållas i ett litet kapell med pinnstolar och inte alls särskilt "trevlig" plats. Lillsyrran var tack och lov med i kyrkan. Tack och lov var mest för att när ett barn på 12 år dör blir det lätt många engagerade i familj och vänkrets som vill komma och ta farväl. Jag har svårt att se hur vi skulle gå tillväga annars, det hade blivit en rätt lång resa för att hålla begravning i ett kapell som rymmer alla dessa människor som kom...

Diskussioner runt barn tenderar att bli laddade. Troligen beroende på att traditioner förväntningar och uppfattningar skiljer sig åt.
I min omgivning är det vanligast att enbart närmaste släkt bjuds till dop. Nu verkar det som en del gör väldigt stor grej av dop och även bjuder vänner så det rör sig om 30-60 gäster.

Frågor
* Hur ser ni på dop?
Är det en familjeangelägenhet eller en större tillställning som anses vara av betydelse och som man enligt oskriven lag inte tackar nej till om man får en inbjudan?
* Förväntar ni er att era vänner ska komma på ert barns dop till exempel ta ledigt och köra flera mil?
* Om en dopgäst råkar glömma dopdagen, vad blir reaktionen? Hur pass allvarlig är förseelsen om man pratar om proportionerna av eventuell ilska och besvikelse?

Som jag ser det får man bjuda vilka man vill på ett dop, närmsta familjen eller alla man känner. Som alltid när man bjuder är det roligt om de man bjudit in kan komma.

Att tacka ja och sedan glömma bort att komma skulle jag tycka var väldigt oartigt och arrogant, så gör man väl inte? Jag skulle tycka att det var rätt illa.

Men kära nån. Hur sjutton motiverar du att problematisera ett namnkalas??
Jag förstår inte grejen. De jag har varit på har knappats anordnats för barnets skull. Det har verkat vara så mycket stress för ... ja, vad? Presenterna?

Jag förstår inte grejen. De jag har varit på har knappats anordnats för barnets skull. Det har verkat vara så mycket stress för ... ja, vad? Presenterna?

För att gemensamt fira att man fått ett barn, eller för att man tycker det är en trevlig tradition. Tror ingen ordnar dop för presenternas skull.

Naturligtvis får man göra som man vill! Jag skulle aldrig ens komma på tanken att kritisera någon för att de väljer att anordna namnkalas!

Jag kan bara konstatera att de namnkalas jag varit på har varit ganska uppstyltade men sådär orkestrerade tillställningar där besökarna varit där snarare i egenskap av statister i ett skådespel än som familj/nära vänner som man kan umgås och ha trevligt med. På det senaste flydde till och med en av föräldrarna fältet.

För att komma tillbaka till ursprungsfrågan:

Frågor
* Hur ser ni på dop?

För oss har det varit en närmsta familjen/släkten och några närmare vänner. När min äldsta döptes var vi ca 20 per (Men då är svägerskans familj 5 bara dem) När min yngsta döptes var vi några fler eftersom flera hade fått egna barn och även några som hade fått respektive. Några vänner som hade flyttat långt ifrån tackade nej pga åktiden, men tackade för inbjudan.

* Förväntar ni er att era vänner ska komma på ert barns dop till exempel ta ledigt och köra flera mil? Nej jag förväntar mig ingenting, däremot så bjuder jag in dem jag vill se på dopet, sen är det upp till dem att bestäma.

* Om en dopgäst råkar glömma dopdagen, vad blir reaktionen? Hur pass allvarlig är förseelsen om man pratar om proportionerna av eventuell ilska och besvikelse? Jag skulle bli lika arg och irreterad som om någon har tackat ja till middag/fest och sedan inte dykt upp eller hört av sig för att sedan komma med ursäkten, "Jag glömde bort" Det är respektlös att tacka ja till något och sedan inte komma utan att tala om det. Man kan ju stå och vänta, vänta med maten, vänta med fikat osv bara för att man inte vet.

Jag är inte särskilt positivt inställd till dop så jag kommer inte vilja döpa mina egna barn.

Men självklart kommer jag på dop om jag blivit bjuden och har möjlighet att gå.
Hur många som bjuds struntar jag fullkomligt i och jag anser att det är ganska trist om folk inte dyker upp trots att de tackat ja.
Men om man av olika anledningar tackar nej förväntar man sig ju att värden ska ha förståelse och inte bli arg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka