Tankar runt dop

Sv: Tankar runt dop

Men det har ju inget alls med diskussionen att göra.

Det som förvånar mig är dels för all del att föräldrarna döper barnen när de nu inte är kristna/troende, dels att prästen som mycket väl vet att föräldrarna inte tror kommer att fostra barnet kristet ändå ställer frågan.

Det sista kallade jag för "tvinga", med citationstecknen, och ändå är det inte mindre än två personer som måste tala om för mig att prästen tvingar minsann inte. Fascinerande.

Många saker man känner sig lite tvingad till, oavsett bakgrundshistoria, oavsett om det hela hade kunnat undvikas från början, är ju faktiskt sociala saker, ofta rätt enkla sociala spelregler som underlättar livet, inte alls med pistol mot tinningen, men ändå så pass att man snällt lyder.

Jag tror att det finns de som inte förstår vad själva dopet egentligen innebär. De tror att det är namngivning när det i själva verket är en religiös handling.

Men det har ju inget alls med diskussionen att göra.

Det som förvånar mig är dels för all del att föräldrarna döper barnen när de nu inte är kristna/troende, dels att prästen som mycket väl vet att föräldrarna inte tror kommer att fostra barnet kristet ändå ställer frågan.

Det sista kallade jag för "tvinga", med citationstecknen, och ändå är det inte mindre än två personer som måste tala om för mig att prästen tvingar minsann inte. Fascinerande.

Många saker man känner sig lite tvingad till, oavsett bakgrundshistoria, oavsett om det hela hade kunnat undvikas från början, är ju faktiskt sociala saker, ofta rätt enkla sociala spelregler som underlättar livet, inte alls med pistol mot tinningen, men ändå så pass att man snällt lyder.

Alltså jag kanske missförstod, men jag trodde du ställde frågan om varför prästen måste ställa frågan om kristen uppfostran och då svarade jag att det måste inte alls förekomma. Att du bokstavligt talat inte menade tvinga förstår jag, men du var inte den enda med det ordvalet. Men eftersom det faktiskt existerar en dopordning med obligatoriska moment är det ju inte helt orimligt att tala om tvång, eller "tvång", i ett sådant sammanhang.

Alltså jag kanske missförstod, men jag trodde du ställde frågan om varför prästen måste ställa frågan om kristen uppfostran och då svarade jag att det måste inte alls förekomma.

Att frågan inte ingår i dopordningen gör det ju ännu konstigare att prästen ställer den i de fall prästen vet att svaret inte kommer att överensstämma med sanningen. Det går ju helt enkelt inte som förälder att stå där och svara nej, det är socialt omöjligt. Prästen vet ju det.

De tror att det är namngivning när det i själva verket är en religiös handling.
Vad innebär religiös handling för dig?

Själv ser jag det som att jag bestämmer själv vilka russin i kakan jag vill plocka ut. Om jag känner för att meditera eller gå till ett buddhistiskt tempel eller åka på en katolsk retreat eller delta i en julotta (exempel på vad jag gjort för religiöst senaste året) så gör jag det och ingen har hittills blivit det minsta förnärmad utan jag har varit välkommen överallt. Jag håller inte alls med om denna laddning kring det som är religiöst, jag väljer själv vad det betyder för mig. Det är som om själva stämpeln Religion står i vägen för vad som rent konkret erbjuds inom dessa verksamheter.

Men är det verkligen så himla problematiskt? Man kan ju tänka sig att en kristen uppfostran innebär att man försöker göra sitt barn till en god människa. Behöver det vara krångligare än så? Jag tycker att man kan se kyrkans ritualer precis som en massa andra ritualer vi har i samhället, jag förstår inte riktigt varför de ska ges sån bokstavlig respekt.

Jag tycker inte att det är mera problematiskt än allt annat som görs av ren slentrian.

Det finns såna som absolut ska gifta sig i kyrkan, men vill inte att man ska blanda in Gud (jaha liksom, varför då vända sig till kyrkan undrar jag ?). Ungefär på samma sätt så ser jag de som döper sina barn utan att veta vad just dopet betyder - dvs de blir upptagna i den kristna församlingen.

Ritualen i sig skiter jag egentligen i, det är innebörden som jag inte gillar. Detta med att babyn måste renas från sina synder gillar jag till exempel inte.

En god människa kan man fostras till ändå utan att blanda in varken den ena eller andra religionen.

För att kommentera det andra inlägget. Jag har inte någonstans påstått att folk skulle ta illa upp för att man döper utan att vara troende. Jag tycker att det är ett större statement att gifta sig inför gud och denna församling eller att döpa barnet till kristen, än det är att gå på julotta och sjunga psalmer eller meditera i ett buddhistiskt tempel.

Jag kommer att döpa min lilla av olika anledningar. Dels för att det då finns en anledning till familjen att samlas och välkomna liten till världen och för att OM det skulle gå åt skogen och barnet dör av någon anledning vill jag kunna begrava det i kyrkan vilket tydligen inte är någon garanti om barnet inte är med i kyrkan.

Jag har alltid fattat det som att medlemsskap i sv.k. inte har något med dopet att göra, utan medlem blir man automatiskt fram tills att man aktivt ev. väljer att gå ur. Har jag fel?

Efter en koll i deklarationspappret ser jag att det var som jag trodde, jag betalar medlemsavgift till kyrkan trots att jag är odöpt och okonfirmerad, så medlemsskap har inget med dop att göra.

Men är det verkligen så himla problematiskt? Man kan ju tänka sig att en kristen uppfostran innebär att man försöker göra sitt barn till en god människa.

Främst konstigt, tycker jag.

Senast jag var på dop, betonade prästen mycket grundligt, uttryckligen och flera gånger, att det där med att vara en god människa inte är vatten värt om man inte också är en god kristen. Med betoning på kristen.

Bebisens mamma och jag var tvungna att kedjreöka efter den andliga uppläxningen för att återfå sinnesfriden. Ingen av oss röker i vanliga fall, men det fanns ingen sprit att döva sig med. :p

Efter en koll i deklarationspappret ser jag att det var som jag trodde, jag betalar medlemsavgift till kyrkan trots att jag är odöpt och okonfirmerad, så medlemsskap har inget med dop att göra.

Så var det fram till Svenska kyrkan skildes från staten. Numer blir man medlem i Svenska kyrkan genom dop eller ansökan om medlemskap.

Du är nog såpass gammal att du föddes in i kyrkan utan att ha något val. :)

Numera gör man ett aktivt val att gå med, och bl.a. dopet gör dig (eller ditt barn) till medlem.

Själv skulle jag varken kunna stå framför prästen med mina barn eller gifta mig i kyrkan, det skulle bara kännas som en stor lögn och inte någor som betydde särskilt mycket för mig.

Skulle min sambo däremot vilja döpa våra eventuellt kommande barn så skulle väl det gå bra, jag kan slänga in ett medlemsskap i nån chack- eller ridklubb i samma veva. :D

Ah, okej, tack för upplysningen. :)

Vi kommer nog varken döpa eller ha fest för det barn vi förhoppningsvis får, tror att det kommer kännas lugnare att de som vill träffa vår bebis får göra det några få i taget. Men har man det i sin "kultur" (dvs vänner och släkt brukar ha dop och tycka det hör till) kan jag förstå att man vill göra det även om man inte är kristen. I mitt släktgäng har det t.ex. blivit lite tradition att gå på midnattsmässa på julafton, och det tycker vi är trevligt trots att de flesta av oss ej är kristna.

Otrevlig präst som missförstått sitt uppdrag kan jag tycka. Regler och auktoritet hör hemma i en annan tid och kyrkan har ju faktiskt ingen makt alls att kunna döma. Det är inte meningen att man ska bli illa till mods av religioner, då är nåt snett och det kan inte vara meningen.

Men i allmänhet verkar många tycka att det är rimligt att bli illa till mods av precis allt som har med religion att göra (tex en sån sak som en helt vanlig psalm), jag tycker att det är lite onyanserat.

Otrevlig präst som missförstått sitt uppdrag kan jag tycka. Regler och auktoritet hör hemma i en annan tid och kyrkan har ju faktiskt ingen makt alls att kunna döma. Det är inte meningen att man ska bli illa till mods av religioner, då är nåt snett och det kan inte vara meningen.

Men i allmänhet verkar många tycka att det är rimligt att bli illa till mods av precis allt som har med religion att göra (tex en sån sak som en helt vanlig psalm), jag tycker att det är lite onyanserat.

Jag blir inte illa till mods av tex en psalm i skolan. Jag konstaterar bara i mitt stilla sinne att det här med religionsfrihet är svårt. Målet med fop torde dock inte vara religionsfrihet.

Jag har faktiskt ingen åsikt alls om hurdan kyrkan och prästerna borde vara. De är inte till för mig, tycker jag, och jag är inte medlem, så jag tycker väl inte att det är min sak. Jag har inga generella åsikter om andra föreningar jag inte är med i heller.

Vi hade födelsefest för mina två äldsta. Mest för att ha en anledning att bjuda släkten på pappans sida.

Mina två yngsta får ingen födelsefest, då alla släktingar bor i Finland, förutom mor- och farföräldrar. Men de träffas ju så ofta ändå.

Det med namngivning känns ju lite knäppt. Jag har varit på en sådan tillställning, men det var som vilket kalas som helst. Barnet var 5 månader och alla visste ju såklart redan vad barnet heter.
Men många tror att dopet är en slags namngivelse, så de tänker kanske att om de tar bort det kristna så blir det nästan samma sak?

Det är inte bara begravningsavgiften då? Den måste alla betala för att vi ska ha rätten att begravas på en kyrkogård.

Annars är det nog som någon annan skrev att du är medlem by default eftersom du föddes in i kyrkan innan staten och kyrkan skiljdes. Min mamma som är född 1953 föddes in i kyrkan, medan min pappa som föddes 1947 inte föddes in i kyrkan. Mycket märkligt. Ingen av dem är dock medlemmar idag.

KL

Nån som har koll på det här med barnvälsignelse?
Sambon vill som jag sagt tidigare i tråden döpa våra framtida barn, jag motsätter mig det då sambon är medlem i svenska kyrkan av tradition och jag inte är det. Jag är inte ens döpt.
Barnvälsignelse, när jag läser om det, är ett sätt att tacka Gud för det nyfödda barnet och syftet är
att barnet själv, när det blir äldre, ska kunna ta ett eget beslut om troendedop
. Barnet får ingen religionstillhörighet eller medlemskap i församling.

För mig vore det en bra kompromiss och det verkar som om sambon kan tänka sig att fundera på saken.

Måste man vara medlem i baptistkyrkan eller annan församling för att få genomföra det?

edit: hittade pingstkyrkan, som verkar genomföra det oavsett om föräldrarna är medlemmar eller ej. Men nån som vet nåt mer om genomförande osv?

Senast ändrad:

Jag har varit med på några barnvälsignelser i Pingstkyrkan och.. ja, det är inte så märkvärdigt. Då har det legat i en familjegudstjänst - lite mer barnvänligt än "vanliga" gudstjänster. Familjen har fått komma fram med sitt barn, pastorn har presenterat familjen, och sedan tillammans med några fler ut församlingen lagt händerna på familjen och bett för barnet och familjen, ungefär. Väldigt mycket mindre formellt än ett dop i Svenska Kyrkan där allt går enligt förtryckta ordningar...

Nu är det inte säkert att det går till såhär överallt, men så har jag upplevt det i alla fall.

Jag jobbar i Svenska Kyrkan, men kommer inte döpa mitt barn. Blir säkert populärt :angel: men det bryr jag mig inte om. Han eller hon får själv bestämma när det är dags för eventuell konfirmation om, då kan man döpas då i så fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka