Sv: Tankar runt dop
Jag är ju inte döpt så det var väl där det fallerade för min del.
Och; för att förekomma eventuella missförstånd; jag tycker för min del att det är HELT förståeligt att prästen ifråga inte tyckte jag var lämplig som fadder! Är regeln sådan att man själv ska vara döpt så är det. Föräldrarna ifråga var däremot inte så nöjda (och valde därför en annan präst och kyrka vid nästa barns dop).
Man behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för att bli fadder. Kravet är att man själv ska vara döpt, det behöver man däremot inte vara inom Svenska kyrkan. En av mina vänners barn har en gudfar som är katolik, inga problem alls.
Oavsett hade jag inte tyckt att det vore så konstigt om det fanns krav på medlemsskap för att vara fadder. Vad jag menade var att kyrkan kontrollerar ju inte att du är "tillräckligt kristen" för att kunna vara fadder. Din egen bedömning av att din egen andlighet/tro är tillräcklig (för att vara döpt) räcker även för dem.
Jag är ju inte döpt så det var väl där det fallerade för min del.
Och; för att förekomma eventuella missförstånd; jag tycker för min del att det är HELT förståeligt att prästen ifråga inte tyckte jag var lämplig som fadder! Är regeln sådan att man själv ska vara döpt så är det. Föräldrarna ifråga var däremot inte så nöjda (och valde därför en annan präst och kyrka vid nästa barns dop).