Tankar om uppmärksamhet

Magsår har dom väl inte , men väl katarrer, sen var det uppe ien annan tråd också om just magsår/katarr....sporthästar kollas ju i högre grad än hobbyhästar och får ju mer diagnoser på papper än de hästar som inte kollas...jag vet inte hur det ligger till hos galoppörer/hopp/dressyr hästar, men travarna får ju nästan alla hur mycket hö somhelst på dygnet.

En travare måste ju hållas på gott humör om man skall få den att göra sitt yttersta, det gäller att kunna balansera mellan att ge o ta.....detta gäller ALLA mina egna hästar, vilket dom visat nåt eller inte.Man kan inte ge och hästen bara tar eller tvärsom.....vi har nog ganska så ungefär samma tankesätt, men du verkar vara mycket hårdare än mig....sån jag var för ca 10 år sen....då var det bara...punkt slut...nu är jag mera ödmjuk inför djuren.

TÅLAMOD!!!
Man får inte glömma att en häst har hela livet på sig.
Man får ignorera och som Tintilar sa berömma när den är lugn och stilla.
Och så kan man får hålla på i timtal .. Kan kännas som evigheter.
Jag har en häst som "trajar omkring" när jag har henne uppbunden i gången.
Det är ju samma där.
Hon går i sidled, tittar, går lite till, och skrapar.
Det började hon med i förra stallet då jag ofta hade henne uppställd i gången och barnen gav godis. :angel:
Nu har jag dessvärre flyttat henne till ett annat stall där vi inte har såna uppbindningsmöjligheter.
Det är lite synd..
Och det handlar ju allt som oftast om människors tålamod.
Hästar lär sig hur länge de behöver hålla på innan man tröttnar på dem och kommer..
Min häst kan ropa efter mig om jag går ut och snurra lite, men jag lägger inte så mycket vikt vid det för då vet jag ju att hon saknar när jag går och att hon tycker om mitt sällskap.. :D
Nu blev det bättre precis innan jag flyttade henne, då hon vande sig vid att jag inte brydde mig så mycket..
Sen vill jag inte pressa henne eller vara för hård emot henne då hon varit gravt misshandlad och jag tycker det känns bra att hon har fått så pass mycket kött på benen så att hon faktiskt kan visa känslor.
Hon har varit lite dålig på det innan. Hade inget självförtroende alls..
Jag såg en annan tråd för ett tag sen om sånt här beteende. Då var det en som gav som råd att man skulle ha en blomspruta med vatten och spruta på benen när hästen skrapade.
Det är väl upp till var och en , men det är inget för mig..
Men det kanske kan vara nåt för en annan??

Att gå på lösdrift är verkligen inget negativt. Hade jag förutsättningar skulle jag genast överväga att ha min häst så. :)

Problemet med hästar som skrapar, tuggar , gnager etc sitter i hästens mage...
Där håller jag inte med dig. I vissa fall - ja. I många fall - möjligt. Men inte i alla fall.

att lära den sluta skrapa när man är dä tar inte bort magproblem.
Absolut inte, men jag har heller aldrig sagt att man ska "lära inte skrapa". Tycker att jag varit ganska tydlig med min åsikt att det är problemet som ska bort, inte symptomet=beteendet.

Jag förstår nog vad du menar, men kan inte hålla med till 100%.

Ignore, hästen vill ha uppmärksamhet och säger du åt han att sluta skrapa så har han ju fått just det...

Nu skrapar inte Patsy de få gånger hon står i box men däremot så skrapar hon när hon är uppbunden om hon har ledsnat på det och hon råkar se att jag tittar på henne. Är jag inte i närheten eller uppenbart upptagen så står hon bara och sover.

Har samma problem med min så fort man går ur boxen så börjar hon sparka, den dörren låter högt! Hon vill bara ha mat.. eller uppmärksamhet! Likadant om hon e uppställd, om man går ifrån så hon inte ser en så går hon fram o tillbaka o sparkar! Men så fort hon ser mig så blir hon tyst o lugn!
Kanske ska testa de me vattensprutan! Hon hatar sånna, räcker man säger *pscht* till henne så flyr hon! Hon tycker inte om de...

Jag "tar plats", dvs jag ser till att hästen går undan och ger mig utrymme. Även om jag står utanför boxen.
Det brukar verkligen fungera - dom slutar skrapa direkt och blir avslappnade.

Om du ska pröva det där med sprejflaskan, så tänk dig för!
Efter att ha använt den som bestraffning så kan det vara svårt att ex. spreja insektsmedel på hästen!

Jag har bara hästen inne om det är riktigt ruskigt väder, om jag har ridit och hon är svettig m.m. samt på natten. Jag skulle vänta tills hon slutat skrapa och sen se till att hon har något att göra, t.ex. lägga ut halm i boxen eller ge henne en hötuss... *host* inte ett dugg bortskämd...:angel:

Jo kom o tänka på de precis efter ja skrev inlägget att de va nog ingen bra idé!
Jag kommer inte ens nu i närheten av henne med insektsspray! Får ta de i handen först o sen kleta på henne de!

Min häst skrapar lite till och från, oftast så vill hon visa ngt! Hon brukar göra det hemma när d går utanför huset om det till exempel skulle vara dåligt m vatten el mycket flugor så vill hon ha flughuva, det är lite läckert tycker jag, att hon säger till alltså när man inte är uppmärksam. Menar inte att min häst aldrig har vatten el huva vid mycket djur m det har hänt.
Sen kan hon skrapa av nervositet ibland också, beroende på situation så ignorerar jag henne(väldigt sällan) el så pratar jag m henne då hon blir lugn.
Tack för mig!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar