Tankar om uppmärksamhet

TheWickedWitch

Trådstartare
Scenariot är följande:
Du går ur hästen box, stänger boxdörren efter dig och går och pratar med några stallkompisar, och vänder följdaktligen hästen ryggen.
Efter någon minut hör du hur hästen börjar skrapa och banka med hoven mot dörren för att få uppmärksamhet, Vad gör du ?

Vänder dig mot hästen och säger till, eller ignorerar du hästen ? Eller kanske något annat alternativ ?

Min Kung är sån :rofl: :rofl: :rofl:

Mamma går fram o pussar o står DÄR o pratar istället :o :angel:

Är man Kung så är man :love: och skall så behandlas :bow:

Han är inte bortskämd alls :angel:

Precis så var min tanke också, för vänder man sig om och säger till så har man ju gett hästen det den var ute efter = belönat beteendet.

En häst som gör så får inte vara inne i stallet hos mig, den gör alla hästar upprörda. De får ett par chanser på sig där jag skäller på den och funkar inte det så får man bo ute.

Hehe. Jag har kommit på att det är enda sättet att få bort alla stressrelaterade sjukdommar, dåliga magar och med det dåliga karleder och dåligt temperament.

Säger att "jag vet att du är där och jag ser dig", det brukar räcka.
Detta beteénde brukar dock bara komma fram när jag glömt säga stanna. Hör han det ordet när jag går ur boxen vare sig den blir stängd eller öppen så vet han att jag inte har glömt bort honom så då är han tyst.

Då är det värre om han står igemter någonstans och jag råkar stanna upp och prata med andra, då får jag mig ett tjuvnyp ganska omgående i all välmening då han blir så rädd att jag glömt honom.
MVH/

Ett dovt nej i ganska låg röstvolym brukar funka fint. Aällan han gör så men det är bara när han tycker att han borde ha fått sin havre för läääänge sedan... oftast är den ca 30 sek sen. Matvrak är han!

Beror alltid på hästen. Nästan alla situationer kan lösas på minst två olika sätt beroende på hästen och anledningen till beteendet.
Var det min häst, och han endast gjorde det för att han hade tråkigt(vilket jag tror aldrig skulle hända), så skulle jag harkla mig lite. Han skulle genast sluta och inte göra om det.

Hade jag min kompis häst, han kunde gräva rejäla gropar i golvet i gången när hon fick honom, så skulle jag ignorera totalt. Den hästen var bortskämd och ville helt enkelt ha sällskap och uppmärksamhet. När han slutade skulle jag genast berömma och ge honom en stunds uppmärksamhet. Sen skulle jag lämna honom igen en kort stund. Började han skrapa så skulle jag sätta mig på golvat runt höret och vänta tills han slutade igen - beröm och sedan gå igen.

Men man ska alltid veta, att ett och samma beteende kan ha olika anledningar. Jag skulle kanske inte ignorera en häst som skrapade av den anledningen att det kliade outhärdligt under magen eller liknande. Då tycker jag inte att ignorans har något syfte. Det skulle ju inte göra saken bättre för hästen. Och anledningen till att jag försöker ta bort vissa beteenden är egentligen inte själva beteendet, utan att ta bort det som orsakar problemet hos hästen. Jag gör det för hästens skull, inte för min egen.

Sen kan man ju göra som Djurjouren. Kasta ut hästen. Det är ju en fråga om vad man vill bli av med och till vilken anledning. Hon slipper ju i alla fall höra på hovskrapet. :smirk:

Och hästen slipper stå stilla i en tråkig box, det är ju det hovskrapet betyder att den inte vill bo i box utan utomhus.......

Jag hade gått dit för att se efter vad det var. Min häst gör aldrig så om han inte vill något. Antingen är det något som biter honom och han vill påkalla min uppmärksamhet - händer ibland på sommaren när han står inne i boxen tillfälligt och därmed inte har någon hästkompis som kan hjälpa honom, eller så är han kissenödig och tycker att det är för lite strö eller liknande.

Samma sak om han skrapar i gången - då får han gå in i boxen för att kissa, eller så leder jag ut honom i gräset. Dessutom känner jag över benen och kontrollerar att det inte är en broms eller blinning någonstans som biter honom. I gången står han ju uppbunden så att han inte kommer åt att klia sig.

Nej, jag menar att det beteende vi ser när vi är i stallet använder sig hästen av även när vi är i stallet. Skrapar den med en hov när den vill dig nått skrapar den även med en hov när den vill nått annat.
Den skrapande hästen är redan stressad och tar inte mer skada än den redan har gjort av att fortsätta skrapa men övriga individer i stallet blir stressade och kommer oxå att få ett stört beteende.
Vi människor är i stallet så liten del av den tiden hästen är där och skrapar den när vi är där gör den även det när vi inte är där och det är DET skrapandet som jag inte vill ha i stallet.
Det finns ju de som säger att häster bara skrapar när vi är i stllet men det är inte sant, jag har tillbringat MÅNGA nätter i stall och vet att så inte är fallet.
När man flyttar på en skraphäst blir samtliga hästar mer harmoniska i allt de tar sig för. äter sover skiter, tränar kopllar av o.s.v.

Förstår fortfarande inte varför det skulle innebära en lösning för hästen att kasta ut den. Varesej om den skrapar när vi är där eller inte så är det väll problemet som ska bort, och inte själva beteendet. :confused: Då hade man ju kunnat knyta fast hästens ben också. Även om det är bättre att kasta ut den i så fall. Ursäkta om jag är trög, men jag tror jag är sån. :angel:

Ja det hade varit trevligt om man kunde ta bort problemet men det kan man sällan. Man kan visst få bort det när man är i stallet men när man inte är där så brukar problemet kvarstå.
Att kasta ut en häst är inget negativt, de trivs bätter på lösdrifter än i stall.
En skrapande häst har så gott som alltid problem med magen (oftast såna man inte märker)och dessa problem och därmed lusten att skrapa försvinner när den slipper stå på stall.
Problemet med hästar som skrapar, tuggar , gnager etc sitter i hästens mage och det problemet tar man lättast bort när man låter den slippa stå uppstallad.
att lära den sluta skrapa när man är dä tar inte bort magproblem.
Förstod du nu?

Nja...jag håller inte med dig...det beror på HUR dom skrapar...min skrapar BARA när jag är I stallet, andra bryr han sig inte om, men är det flera istallet och man står utanför nån annan box så börjar han direkt att påkalla uppmärksamhet...han är helt enkelt bortskämd och svartsjuk.. men är det så att han bestämt att han skall äta hö så skiter han fullständigt i mig...om jag går själv istallet så bryr han sig inte, men är det folk med istallet på rundvandring typ så är det garanterat bonka bonka i boxdörren :crazy: :D
Jag låter han hållas...för han är min Kung, han har gjort så mycket för mig och vi har haft många roliga stunder ihop...han är min själsfrände och jag är hans.... :bow: :bow:

Men jag känner ju såklart till den andra sortens "bonkare" dom som bara bonkar för bonkets skull, dom rastlösa, lite småsura hästarna...egentligen vet dom inte varför dom gör det, men det kan ligga nåt i det med magbesvär att göra...men ifrån magen kommer nästan alla problem och olater.(förutom bortskämdhet) :angel:

Jo, jag håller med dig i ditt tankesätt då jag har samma bakgrund som du, stjärnor får göra dumma saker :o men så har å andar sidan 70 % av alla travare magsår oxå :-)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar