tankar om föl !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ratjacks
  • Startdatum Startdatum
R

ratjacks

Hej! jag har ett svenskt ridponny sto som är femton år maxad c har mig veterligen inte haft föl innan mycket trevlig i all hantering och frisk med super temperament.
jag funderar att ta föl på henne om ett år cirka och vet inte riktigt vad som skulle var lämplig att betäka med, hon är reggad SRP men utan stam och tanken var att det skulle bli ett föl som vi själva skulle behålla som allround häst alltså skogsmulle ridning evt lite distans, skulle gärna vilja ha en storlek större alltså en D ponny. har aldrig haft föl innan så man kanske tar sig vatten över huvudet men har lång erfarenhet av hundavel så runt 100 valpar har man hjälpt till livet och jag vet att det är skillnad på häst o hund men det skulle varit kul att få föl åtminstone en gång i livet och det är ju alltid en första gång för alla.

skulle gärna att ni delade era tankar o tyckande med mig, positivt som negativt.
:)

Sv: tankar om föl !

många som läst men ingen som vill kommentera !:confused:

Sv: tankar om föl !

Har mycket liten praktisk erfarenhet av hästavel (2 uppfödningar) och just nu ligger hästeriet i malpåse, men rent spontant:

Arabhingst med "bruksstam", korrekt exteriör (inte alltid en självklarhet för de araber som går i avel har jag noterat:crazy:), testad och ua på rasbundna problem och kanske egna bruksmeriter?

Arab är ju en ras som använts länge som förädlingsras och man har korsat med nästan allt. Ganska många av dagens hästraser har några droppar arabblod.

Araber är ju ofta friska och sunda hästar som är vettiga i hantering. Rasen är ju också det säkraste kortet om man tittar på distans. En hingst strax över 150 cm borde väl med ert sto ge hyfsad möjlighet på D-ponny, även om hennes brist på stamtavla gör det svårare eftersom man inte vet vad som finns bakom.

Hästar lever ju länge, så det är vettigt att välja en hingst som är väl beprövad och har egna meriter. Man måste tänka på fölungens andrahandsvärde för även om man tänkt sig ha kvar den blir det kanske inte alltid så.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 542
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka