Tänka på vid MH?

Daff

Trådstartare
Jag har fått en reservplats till ett MH som är i morgon (snabba puckar!) och eftersom sökmotorn här på Buke säger att den inte hittar något när jag söker efter MH så kastar jag ut en tråd och hoppas att jag hinner få lite bra tips!

Vad bör jag ta med mig till MH:et? Ska hunden vara välrastad eller utvilad? Vad är viktigt att tänka på?

Spännande!

Sv: Tänka på vid MH?

Välrastad! Gå en halvlång promenad i koppel så hunden har gjort ifrån sig ordentligt, och erbjud vatten innan ni ska in.
Du får inte ha strypkoppel eller halvstryp kopplat på strypläget, och måste ha ett 1,8m långt koppel.

du ska ha med dig ett koppel som inte är av strypmodell (jag hade halvstryp på min, men eftersom det inte stryper i åtdraget läge så var det okej). Ett koppel som är 180 cm långt.

Ha med dig vatten och vattna hunden innan och efter MHt. Ta med stamtavlan!

I övrigt så kommer du få information på plats. Jag såg till att min hund fick göra sina behov innan MHt, i övrigt var hon pigg och galen ;)
Under MHt kommer du få instruktioner om hur du ska bete dig under momenten.

Tack för era svar, det där var ju inga konstigheter!

Nu har jag hunnit få lite kalla fötter sedan jag skrev mitt inlägg, googlade lite och läste att tikarna helst ska ha hunnit löpa och absolut inte vara på väg att löpa.

Doris är 18 månader men har INTE löpt, hur vet jag om hon är på väg att löpa? Jag ser inga fysiska teckan på det men jag har tyckt att hon har varit mer disträ senaste två veckorna...

Det spelar såklart egentligen ingen roll, hon är ju samma hund ändå men det vore trist om siffrorna visar på en sämre hund än vad hon egentligen är.

Strunta i siffrorna och ha roligt :) Hon är absolut ingen sämre hund för att hon får "dåliga" siffror. Det är en beskrivning inget annat! Har ej tik så kan ej svara på dina frågor men ta inte mh:t på för stort allvar! Du går hem med samma hund du kom dit med :)

Mina tips är att lyssna noga på vad tl säger och ta det lugnt! Gå med på några hundar om du har chansen. För det är jättekul :)

Det där med löpet kan göra att du har en annan hund med dig hem än den du åkte med...

För MH:t kan knäcka en löptik!

Den informationen fick vi som gjorde MH förra helgen, men jag har hane så det drabbar inte mig, men dom informerade om just varför.

Knäcka en tik? Då måste det vara riktigt uselt material... Min tik och hennes syster började löpa 3 dagar efter sitt MH och ingen av dom blev knäckta.

TS: Tänk på att lyssna på instruktionerna så går det utmärkt :)

Min tik började löpa 2 dagar efter sitt MT, och det är ju än mer belastning för hunden är ett MH. Inte knäcktes hon av det? Säger som Aliide, om en hund skulle bli "knäckt" (vad man nu menar med knäckt?) av ett MH (oavsett om det är tik eller hane) så är den ju riktigt, riktigt dåligt material mentalt.

TS: Se till att ha med någon som kan filma MH´t! Det är guld värt och intressant att titta på i efterhand :laugh:!

Allvarligt? Vem delgav den informationen?

Min tik är rätt vek, var på väg in i löp och inte blev hon knäckt. Det måste vara riktigt mentalt skräpiga hundar som eagerar med att bli knäckta över ett MH fastän dom är i löp.

Självklart ska hunden vara rastad men en promenad på ca tio minuter räcker gott, hunden ska ju inte vara trött när den går MH:t! Sedan skulle jag fundera på skotten. Är hunden skotträdd? Har den hört skott förut? Man ska tänka på att man belastar hunden genom hela banan så om hunden visar att den tycker det är jobbigt eller inte leker bra så kan man fundera på att avstå skotten för att inte skapa någon rädsla som inte fanns där innan.

Kl
Svarar flera

Jag har ju ingen källhänvisning till detta påstående, vilket ibland är ett måste här på Buke, utan jag har bara orden från personerna som var med vid MH:t, och enligt dom så kan du knäcka (ordagrant från personen, men ordets betydelse kan ju variera från person till person) en löptik vid MH pga att dom är i hormonell obalans, jag lyssnade inte på allt han sa, för det var för mig ointressant, då jag stod med en hanhund som inte löper och inte kommer att löpa.

Det betyder ju inte att alla tikar som löper knäcks, men har du en tik som kanske är lite vek, men ändå inte ett mentalt vrak!!, så kanske det räcker...

Men ni kanske har ett bättre svar varför inte löptikar ska vara med?
För löptikar får inte göra MH... men dom får göra BPH vid löp.

Så det kan ju inte ha att göra med att "reta" hanhundarna.

Senast ändrad:

Javisst råder hormonell obalans i samband med löp. Men min blir inte speciellt påverkad ändå, hon har löpt två gånger nu och det jag har sett är att jag har en något tröttare hund hemma. Under skendräktigheten blev hon mer ofokuserad vid arbete och mer vaktig hemma.

Min hund fick något sämre siffror på lek/samarbetspunkterna än hur jag upplever henne. Men det är skit detsamma för mig. Jag fick iallafall mina tidigare uppfattningar om henne hyfsat bekräftade. En orädd tik med massor av nyfikenhet.

Har man chansen att göra ett MH tycker jag man ska göra det, jag hade inte orkat sitta och räkna ut när min hund ska löpa och inte löpa. Märker man att hunden blir alldeles för påverkad så får man som förare avbryta och göra om beskrivningen vid ett annat tillfälle.

Man FÅR INTE göra MH på löptik!

Nej, det vet jag väl. Men att sitta och försöka lista ut när hunden är hormonpåverkad innan löp för att göra ett MH hade jag inte gjort. Jag hade anmält, löper inte hunden vid dagen för MH, så hade jag gjort det då. Även om man kan misstänka att hunden ska löpa inom kort.

Om det är varmt så ta med en flaska vatten och en skål (en sån där mjuk) i en liten ryggsäck.

Jag skulle se till att hunden är rastad men absolut inte trött! Den ska ha energi så det räcker och blir över :-)

Ser nu att ni kanske redan gjort MH:t - isåfall hoppas jag det gick bra! Jag tyckte det var hur kul som helst! :laugh:

Att löptikar inte får vara med på MH har inget att göra med deras egna hormoner utan snarare av hänsyn till hanhundar. Inget annat.

Min tik är en mjuk tik och hon gjorde ett strålande MH. Så den där personen som babblade på om att "knäcka hundar" behöver du iallafall inte lyssna på mer än nödvändigt ;)

Vet däremot ett fåtal hundar som blivit skotträdda efter MH. Förmodligen har dom varit berörda innan men lagt på sig mycket under banans gång och inte fått en chans till att avreagera ordentligt. Eller så är dom helt enkelt urusla hundar :D

Tack för era svar! Det gick jättebra även om vi tyvärr fick en femma på skotten då hon inte ville komma igång och leka igen efter första skottet så vi avstod resterande.

Idag, en vecka senare, har hon börjat löpa men jag tror att det var den "vanliga" Doris vi såg på MH:et.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: geting
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 459
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 043
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar