Tänka på vid köp av föl/unghäst?

J

juliaostberg

Hej! Vill, och ska, förmodligen köpa unghäst (runt året, köpet lär slå in i vår) så att jag får vara med från början ordentligt.
Men jag vet inte vad jag ska kolla efter! :crazy: Jamenar det är ju inte så att jag skulle sitta upp och testa om vi passar ihopp! Hur vet jag om jag och lillen kommer passa ihopp (eller vet gör man ju inte, men man kan ju känna om man tycker om hur den går, om den är svårriden osv)
Så vad ska man kolla efter/på?

(vet ej om tråden ligger rätt, men testar här!)

Sv: Tänka på vid köp av föl/unghäst?

Kolla extriör så att benen är som dom ska. Sen så hade jag kollat mkt på hur den är att hantera, dvs om den låter dig ta överallt och om den verkar positiv och orädd.
Köper man en unghäst så går det ju inte att veta riktigt vad man får. Men det är bra att veta hur hästen är uppfödd så att den har dom bästa förutsättningarna därifrån.

Kolla på exteriören och hur den rör sig i de gångarterna. Se på hur den är temperamentmässigt och hur hanterad den är, om den är skygg eller nyfiken, om den går att lyfta hovarna på osv. Om möjligheten finns; ta reda på hur på föräldrarnas exteriör ser ut, deras temperament och hur de är ridmässigt.
För övrigt tror jag att man får gå mycket på känslan..

Jag skulle vara mkt noga med att fråga om avmaskning, foder (analyserat?), verkningsrutiner och dyl. En hästs hållbarhet grundläggs under de första åren så det är viktigt att den inte lidit brist.

Sedan vill man förstås att den ska se korrekt ut och verka trevlig i tempramentet, det är alltid trevligt att se hur mamman ser ut och uppför sig samt ev. syskons temprament och meriter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar