Tänka på när man lämnar bort till fodervärd?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Jennifer-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 323
J

Jennifer-

Hejsan!

Jag har en liten chihuauha blandis på strax över ett år som jag nog kommer att bli tvungen att lämna bort hos en fodervärd ca 6-12 månader..

Har aldrig lämnat bort något av mina djur på foder förr och undrar om det är något speciellt man bör tänka på/vara försiktig med? Hunden är endast till för sällskap och är självklart min lilla ögonsten så vill verkligen vara noga med var han kommer att hamna.

Sv: Tänka på när man lämnar bort till fodervärd?

"Fodervärd" till hund är inte detsamma som fodervärd till häst! Ett fodervärdsavtal för hund innebär att man säljer hunden med bibehållen avelsrätt.

det är inte fodervärd du är ute efter det är en långvarig hundvakt!

Lämnar du ett djur på foder innebär det att du "säljer djuret på avbetalning" dvs fodervärden betalar dig med X kullar efter avtalet

det är inte fodervärd du är ute efter det är en långvarig hundvakt!
Och frågan är ju vem som ställer upp på detta? Att ha en hund i ett halvår/ett år för att sedan lämna tillbaka den :crazy:.
Jag skulle aldrig göra det!

Jag kan tänka mig att det finns människor som funderar på att skaffa hund men vill ha en lite bättre bild av vad det innebär, som skulle kunna tänka sig att passa en hund så länge.

Jag är en sån som absolut skulle kunna tänka mig det.
Varför inte? Man sätter sig ju in i situationen och ställer in sig på att hunden ska tillbaka till sin husse/matte när den avtalade tiden är slut.
Såklart kommer man fästa sig vid hunden och det kommer säkert vara tråkigt när man lämnar tillbaka den och tiden efteråt, men som sagt, det är man väl i så fall medveten om?

Det fungerar ju med hästar, så varför skulle det inte fungera med andra djur?

Hejsan!

Jag har en liten chihuauha blandis på strax över ett år som jag nog kommer att bli tvungen att lämna bort hos en fodervärd ca 6-12 månader..

Har aldrig lämnat bort något av mina djur på foder förr och undrar om det är något speciellt man bör tänka på/vara försiktig med? Hunden är endast till för sällskap och är självklart min lilla ögonsten så vill verkligen vara noga med var han kommer att hamna.

Du ska skriva ett avtal där du noga anger vad du förväntar dig av din hundvakt, hur lång tid det gäller och hur mycket du betalar. Du skall alltså betala din hundvakt för att vara säker på att få tillbaka din hund när kontraktstiden gått ut.

Lämnar du bort din hund en längre tid utan att betala dess uppehälle kan du stå med mycket lång näsa om "fodervärden" vägrar att lämna tillbaka den. Det kan mycket väl dömmas som så att "fodervärden" ses som den rätta ägaren eftersom hunden tillbringat de senaste månaderna i "fodervärdens" vård. Förväxla inte hundar med hästar då hästar anses kunna brukas - dvs vara till nytta för fodervärden.

Därför att om jag nu har skaffat mig en hund, varför skulle jag inte vilja ha kvar den :confused:
Alla är olika och tur är väl det ;) men jag skulle inte kunna lämna tillbaka en hund som blivit en familjemedlem, inte utan att bli väldigt ledsen och varför utsätta sig för det?

Därför att om jag nu har skaffat mig en hund, varför skulle jag inte vilja ha kvar den :confused:
Alla är olika och tur är väl det ;) men jag skulle inte kunna lämna tillbaka en hund som blivit en familjemedlem, inte utan att bli väldigt ledsen och varför utsätta sig för det?

Jag har det så nu! Jag har en hund som jag ska tävla och meritera i ungefär ett år, sedan åker han tillbaka och jag ska köpa en valp (efter honom).

Jag tycker det är jättebra, jag lär mig otroligt mycket. Men jag skulle aldrig göra det om jag bara sysslade med sällskapshundar.

Alla människor har olika förutsättningar. Ens sambo har kanske gjort slut och man måste flytta, vilket också innebär att om man har haft sambon som sällskap till hunden när man själv jobbat så får man ingen som passar hunden på dagtid när man är borta.

Eller man har ett jobb där man blev förflyttad till Indien i 6 månader.

Eller man ska in i fängelse/sjukvård en längre tid.

Det kan ju finnas hur många anledningar som helst till att man inte kan eller vill ta hand om sin hund ett tag.

Mina hundar bor hos mina föräldrar hela sommaren tex. De har det jättebra där med stor inhägnad trädgård på landet och "mormor" som går långa promenader med dem i skogen varje dag. Ute och plockar blåbär med "mormor" mm, ligga och sola på gräsmattan eller altanen, dricka vatten ut dammen etc, sånt de inte kan göra här där vi bor. Vi bor mitt i centrala Göteborg och det funkar jättebra på vintern, men på sommaren vill man vara ute lite mer och då är det Värmland som gäller.

Exemplet med Indien jag tog är för att min sambo kanske få åka till Indien med jobbet i 3 månader, varpå jag tänker följa med. Hundarna har det bra hos mina föräldrar, så varför skulle jag inte ta chansen att åka med när jag kan. Menar du att jag skulle vara hemma med hunden istället?

Jag har en kompis som hade en hund ett längre tag ( 6 eller 12 mån) då husse och matte reste jorden runt. Kompisen hade två hundar sedan tidigare. Dealen var att hon skulle få para den ena tiken med denna hanne (samma ras och passande individer)

Fungerade ypperligt.

Utvecklar lite, jag menar att om jag åtagit mig att ta hand om någon annans hund så den växer in i familjen och blir en medlem hemma så skulle jag inte kunna lämna bort den sedan.
Att lämna bort hunden själv för att man själv inte har möjlighet att ha kvar den är en annan sak.
Det är inget fel med det, min egen hund är en tik som inte "fick plats" hemma för de föder upp och lägger så mycket energi på de yngre tikarna att min kom i kläm och får leva som ensamhund med mig istället :)
Folk får göra som de vill, men jag skulle inte ta hand om en hund och ha den som min och veta att om ett år kommer ägaren och ska ha tillbaka den.
Skillnad kanske om jag skulle vara hundvakt en längre tid åt någon familjemedlems hund, jag vaktade exempelvis pappas hund när dom var på teneriffa i fyra veckor i vintras, men den hunden blev ju aldrig våran hund, hon bodde bara här ;).

men den hunden blev ju aldrig våran hund, hon bodde bara här ;).
Men det blir ju inte den som bor där i 6 månader heller. Du vet ju från början att den ska tillbaka till sin riktiga matte eller husse när denne kan ta hand om hunden igen.

Jag hade lätt kunnat ta hand om en hund i 6 månader. Schysst att kunna göra en annan människa en tjänst.

Jag passade en JRT i somras i 4 veckor medan hans ägare var i Australien. Det gick jättebra att ge tillbaka honom när hans ägare kom hem, trots att jag fött upp honom själv.

Hundpassning är en sak, ja. Men ursprungsinlägget frågade efter en fodervärd till hunden fast under en begränsad tid = jag fattar det som att man ger bort hunden rätt och slätt men att TS vill ha tillbaka den.
För mig är det två skiljda saker :laugh:

Utvecklar lite, jag menar att om jag åtagit mig att ta hand om någon annans hund så den växer in i familjen och blir en medlem hemma så skulle jag inte kunna lämna bort den sedan.

Å andra sidan en hund som du inte haft sen valp blir du kanske inte lika fäst vid och det behöver inte alls vara problem att lämna bort den. Det är skillnad om man haft det lilla 8 veckors knyttet i famnen...

Jag har inte haft min hund sen hon var valp ;) och jag vill inte lämna bort henne endå :D

Hundpassning är en sak, ja. Men ursprungsinlägget frågade efter en fodervärd till hunden fast under en begränsad tid = jag fattar det som att man ger bort hunden rätt och slätt men att TS vill ha tillbaka den.
För mig är det två skiljda saker :laugh:
Men fodervärd var ju bara ett annat ord för långvarig hundpassare. Det förstod ju du också.

Men så var ju någon tvungen att göra en grej av ordet fodervärd istället och göra en debatt kring det.

Jag kan tänka mig att det finns människor som funderar på att skaffa hund men vill ha en lite bättre bild av vad det innebär, som skulle kunna tänka sig att passa en hund så länge.

Jag skulle gärna ta hand om någons hund ett längre tag. Det ger mig bra inblick i att ha två hundar. Vi har haft två hundar i familjen men då har det inte varit MITT ansvar att aktivera och träna båda.
Eftersom jag och sambon lite smått funderar på att skaffa en till hund om ett år eller två, så skulle det vara jättebra för oss att "prova på" saken innan :)

Ja, jag funderar faktiskt på samma sak :) Har en nu och har så smått börjat leka med tanken att eventuellt skaffa ännu en framåt våren eller eventuellt nästa år.
Därför passar jag en väns springer-tik för att se om jag överhuvudtaget står ut med att vara ute och gå med två :angel::D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 813
Senast: Bulldoozer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31