Hej alla underbaringar, det här är en tråd för mig med.
För ett halv år sen tog jag mig i kragen och kontaktade tandvården, för när jag var tonåring så sökte jag hjälp för att jag bet mig i tandköttet upp bakom framtänderna, samtidigt som jag hade världens glugg upp och tänderna nere växte huller om buller.
Hittade den är bilden då jag är lite yngre där man kan se åtminstone hur stor min glugg var:
Trots att de drog 2 kindtänder upp och nere och efter att ha haft tandställning i 3,5 år så biter jag mig fortfarande i tandköttet och mina tänder nere får inte plats...
I så många år orkade jag inte ta tag i det och eftersom mitt förtroendet för tandvården var på noll, men efter jag förstod att min knäppningar i käken, min spänningshuvudvärk kommer av mitt bett och för att jag dessutom är orolig att mina tänder ska helt förstöras eftersom jag får tugga på sne, en sida i taget som jag idisslar när jag äter för att inte bita mig i tandköttet, så kände jag att jag måste göra nåt åt det.
Och hur jag biter ihop, man kan tro att jag inte har några tänder nere alls.
Just nu går jag bara hos vanliga tandvården, har fått en bettskena gör att göra något åt mina spänningar i käken.
Därefter pratar min tandläkare om att jag ska få en remiss till tandregleringen eftersom om jag inte har kommit till rätta med min spänning i käken så kommer det försvåra att det blir bra, att det kan gå tillbaka om jag får tandställning eller vad som bestämts att göra.
Har läst en del och det verkar som operation kan bli ett alternativ för mig eftersom jag förstått att om man inte lyckas läsa bettfelet med tandställning så är det nästa steg.
Jag kan inte låta bli att oroa mig för hur dyrt det kommer att bli och kan inte låta bli att hoppas eftersom jag påbörjade behandling som ung och det fortfarande inte blev bra att de ska ta hänsyn till det.