R

Rene

Jag har en liten undran ang detta med att raspa tänder. Visst man ska kolla dem en gång om året. Men har hört att när man raspar dem så förstör man mkt av tänderna oxå. Att största boven är nosgrimman (vilket jag inte använder).
Sen har jag oxå hört att det finns ingen utbildning till hästtandläkare/ tandtekniker. Inte ens USA. Så de som säger att de är det har bara tagit den benämningen till sig. Någon mer som hört ngt om det?
 
Sv: Tänder!!

Tänderna växer ju inte ut igen när man raspar, så man raspar bara ner med och mer varje år utan att de egentligen hänt något med tänderna. Det som kan förstöra är förstora/försmå bett med hårt sittande nosgrimma som trycker bettet fel..
Jag vet en känd travhäst som blev relativt gammal, han fick avlivas pga tänderna som raspats mycket = han har tillslut inga tänder kvar att kunna tugga maten med, annars var han frisk och kry!
Min valack blev raspad för tidigt som unghäst (runt ett år) vilket gjorde att när jag fick honom var han mager, svår att hålla hullet på för att tänderna flyttats isär och maten fastande mellan facken och gjorde att tänderna sköts ifrån varandra.

Så i ett par år nu håller jag på att skölja munnen när han ätit, tänderna är bättre men det är fortfarande bakslag.
Egentligen ska en häst som från början fått rätt bett, en bra sittande nosgrimma och rätt omkringsköntsel inte behöva göras något med tänderna. Sen kan man kontrollera 1 gång/ år så inget gått snett i munnen - men inte raspa i den benämningen som många gör (eller som en del outbildade gör)

Ang. utb så finns det massor som går någon 5 veckors utb och kallar sig "Hästtandläkare" sedan. Detta säger ju sig själv - vem kan lära sig allt om hästens tänder på en så knapp tid? :crazy:
Tjejen som fixar min hästs tänder, är upplärd av TL , han är människotandläkare sedan tidigare och utvecklat något sedan även på hästar.. så hon jag åker med hästarna till jobbar på samma sätt + att hon är veterinär. Hon räddade livet på min häst som idag har mer hull och kan äta ordentligt igen! :bow:
 
Sv: Tänder!!

den vi åker till har iaf intyg från USA att han gått utbildning där till hästtandtekniker...

vissa hästar behöver raspas vissa inte,min måste åka in och raspas för hakar var 8:e månad
 

Liknande trådar

Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 451
Senast: athena
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 285
Senast: vtok
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 985
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp