Tandborstning inom barnomsorgen

Enya

Trådstartare
Jag hade önskemål om att mina barns dagmamma skulel borsta tänderna på mina barn. Hon gjorde det några gånger men berättade sedan att det inte funkade. Det blev ne massa kladd med tandborstarna och de andra barnen blev avundsjuka. Reservdagmamman borstar dock tänderna på mina barn utan problem.

Det gör mig ledsen att det inte funkar för de äter frukost hos dagmamman och det innebär att det inte är mycket lönt att borsta här hemma när de äter frukost max 30 minuter efter. Jag har funderingar att låta barnen äta frukost hemma och säga att de inte ska äta hos dagmamman, men det funkar ju inte heller..

Hur gör ni när era barn äter frukost på dagis eller hos dagmamman? Som det är nu så får mina barn bara tandborstning på kvällen och jag funderar på om det ens räcker.

Jag funderar på att säga åt dagmamman att ge mina barn en fluortablett efter frukosten, men det blir väl barnen avundsjuka på....... Men jag tycker inte att det är rättvist att mina barn ska få hål i tänderna för att tandborstningen är bristfällig pga någon annan.

Reservdagmamman borstar tänderna på dem, hon har eget barn och anser att ett eller tre barn inte är någon större skillnad....

Hur gör ni?

Sv: Tandborstning inom barnomsorgen

jag har för mig(tandläkare rätt mig om jag har fel) att borstar man tänderna, ska man vänta en halvitmme för att få bäst skydd, så om du borstar tänderna på barnen så skyddar det ju..

Varför hoppa över tandborstningen på morgonen? Jag har alltid borstat innan frukost, sedan kan jag dra över en extra gång för att få bort frukostmatrester.

Mitt barn har alltid gått på dagis och där har det aldrig funnits någon chans att borsta tänderna efter frukost utan det gör vi när vi hemma. Det är ju inte främst matrester man skall borsta bort utan beläggningar och de finns ju där redan på morgonen.
Min tandläkare har dessutom sagt att det inte är bra att borsta direkt efter frukost, framför allt inte om man haft något syrligt tex apelsinjuice.

Så borsta du på morgonen, är du orolig för tänderna borsta en gång när du kommer hem också.

Intressant frågeställning verkligen,har aldrig hört talas om dagis eller dagmammor som borstar tänder på barnen efter måltider eller fruktstunder osv. Jag har heller aldrig sett något skolbarn som borstar tänderna under skoldagen, men det kanske är vanligt?

Vi borstade tänderna på dottern på morgonen innan dagis och på kvällen(med floursköljning) vid nattning,hon har inte haft några problem med hål eller annat.

jag har för mig(tandläkare rätt mig om jag har fel) att borstar man tänderna, ska man vänta en halvitmme för att få bäst skydd, så om du borstar tänderna på barnen så skyddar det ju..

Jag har hört en timme.

Men det är inte det som är poängen egentligen. Barnen får tänderna borstade på kvällen och under natten och morgonen innan frukosten hos dagmamman äter de ju inte alls. Så att borsta tänderna är ju onödigt då de är rena innan frukosten.

Jag vet att det finns dagis som borstar tänderna,så det borde ju funka även för andra ställen. Undrar hur kommunen ställer sig till det här med tandborstning?

Jag frågade på en sån här sida Fråga tandläkaren om hur jag ska göra eftersom det är som det är och fick till svar att tandborstning borde ingå i tillsynen av barnen. Jag tror dock inte att det går att kräva det, även om jag håller med om att det borde ingå. Klart man ska vara rädd om barns tänder, speciellt i dag när det är så mycket godis och läskkonsumtion hos små barn, så borde kommunen och barnomsorg var villiga till att dra sitt strå till stacken.

Dock måste jag säga att mina barn får strikt lördagsgodis och dricker bara läsk på sin födelsedag eller till jul typ. De varken småäter eller dricker saft i tid och otid, så kosten är ju helt ok.

Jag ska prata med kommunen om det här, antar att det är upp till varje enskild dagmamma och dagis om man vill eller inte vill borsta tänderna, men de kanske får en liten tankeställare själv. Vem vet om det dras i gång en kampanj om tandborstning på något dagis eller så.:idea:

Intressant frågeställning verkligen,har aldrig hört talas om dagis eller dagmammor som borstar tänder på barnen efter måltider eller fruktstunder osv. Jag har heller aldrig sett något skolbarn som borstar tänderna under skoldagen, men det kanske är vanligt?

Vi borstade tänderna på dottern på morgonen innan dagis och på kvällen(med floursköljning) vid nattning,hon har inte haft några problem med hål eller annat.

I skolan äter de ju inte frukost så då behövs inte tandborstning.

Googla på tandborstning och dagis, tror det kommer upp några ställen där det genomförs, och det tycker jag är bra faktiskt.

Det är ju inte alls säkert att mina barn kommer få hål alls. Men det känns ju dumt om det skulle bli hål och tandborstning två gånger per dag är viktigt. Det har jag lärt mig tidigt i mitt liv, men min mamma borstade inte mina tänder utan jag själv gjorde det. Som tonåring blev jag visad några gånger om hur man borstar och trodde mig kunna det men när jag kom på besök till min tandis 2005 insåg jag att mitt småätande och felaktig tandborstningsteknik satt sina spår. Jag önskar att mina barn slipper den upptäckten! Själv fick jag alltid höra att godis inte är bra och att man itne skulle äta så mycket så jag har ätit LITE godis men småätit, vilket jag inte förstod var fel. Jag borstade ju faktiskt tänderna morgon och kväll och hann jag inte hemma så gjorde jag det i skolan liksom. Jag kände att jag ville vara nog med det och slapp hål fram tills jag var 20 år.

Det finns säkert en hel del här som tycker att jag är rent av löjlig som ser detta som ett problem, men om det nu är så att mina tänder har samma usla kvalitet som min mors så finns det ju inget som säger att mina barn skulle kunna ha ärvt det också och det vet man ju inte förrän det är för sent så att säga. Och hål i tänderna, vem vill att sina barn ska ha det? Inte jag i alla fall.

Varför hoppa över tandborstningen på morgonen? Jag har alltid borstat innan frukost, sedan kan jag dra över en extra gång för att få bort frukostmatrester.

Mitt barn har alltid gått på dagis och där har det aldrig funnits någon chans att borsta tänderna efter frukost utan det gör vi när vi hemma. Det är ju inte främst matrester man skall borsta bort utan beläggningar och de finns ju där redan på morgonen.
Min tandläkare har dessutom sagt att det inte är bra att borsta direkt efter frukost, framför allt inte om man haft något syrligt tex apelsinjuice.

Så borsta du på morgonen, är du orolig för tänderna borsta en gång när du kommer hem också.

Vem ärt det som säger att dagmamman/dagis ska borst tänder just direkt efter frukost? Jag vet att man itne ska borsta direkt efter, men att borsta tänderna efter man ätit anser tandisarna att man ska. Jag har inte hittat en enda som anser att man inte ska göra det och att det går lika bra innan man ätit. Beläggningar är matrester och det har man inte i munnen under natten om man borstar på kvällen som man ska.

Man ska dessutom inte borsta tänderna mer än 2 gånger per dag då det sliter mer än det gör nytta.

Jag förstår inte hur det kan vara så omöjligt för folk inom barnomsorgen att borsta tänder, när det faktiskt finns tandborstning på några ställen. De klarar ju av det? Mina barns resevdagmamma klarar av det?

Borsta tänderna med en bra tandborste 2 gånger om dagen. Borsta tänderna innan frukost på morgonen och efter sista födointaget på kvällen..

Från: http://www.tandborsten.se/dokument/tander.pdf (Tandborsten.se är hemsidan till en tandläkare).

Så borsta tänderna innan du skickar iväg barnen.;) Eventuellt kan du väl skicka med fluor och be dagmamman se till att de sköljer munnen efter de har ätit frukost.

Jag har hört en timme.

Men det är inte det som är poängen egentligen. Barnen får tänderna borstade på kvällen och under natten och morgonen innan frukosten hos dagmamman äter de ju inte alls. Så att borsta tänderna är ju onödigt då de är rena innan frukosten.

Jag skulle inte kalla tänderna för rena efter att man sovit en natt.

Jag tycker själv att det är snuskigt att äta frukost med oborstade tänder så vi borstar alltid direkt vi stigit upp och sedan sköljer vi munnen (ev drar över med tandborsten en gång till) efter frukost.

På förskolan borstar de inte tänderna efter frukost men barnen kan skölja munnen samtidigt som de tvättar händerna.

Vi borstar innan. Men kan inte dina barn få borsta på egen hand? Min 2,5-åring gillar att borsta själv och börjar alltid även om vi slutför. Även om det kanske inte skulle vara helt fullgott så tycker jag att det skulle gå utmärkt om hon hade tandborste och tandkräm på dagis och borstade för rutinens skull och för att det ändå gör en del nytta att vispa runt tandkräm i munnen.

EDIT: enligt folktandvården ska man borsta tänderna efter frukost http://www.ftv.sll.se/templates/page.aspx?page_id=419

Senast ändrad:

jag har aldrig hört talas om att dagmamman/dagis borstar tänderna. Tycker att det är lite väl mkt att kräva..

I många länder är det standard att borsta tänderna före frukost och inte efter som vi gör. Tandborstningen på morgonen gör nytta ändå, även om hon äter frukost ett tag senare så hoppa inte över den! Som många andra redan skrivit är ju det viktigaste att bryta det bakterieangrepp som pågått under natten.

*kl*

Hos dagmamman där jag och min syster gick borstades det tänder efter frukosten. Jag minns mycket väl köerna vi stod i till handfatet för att få borsta våra tänder.

Jag har ALDRIG borstat mina tänder innan frukost, för mig är det naturligt att göra det efter maten helt enkelt...

Beläggningar är matrester och det har man inte i munnen under natten om man borstar på kvällen som man ska.

Nä... beläggningar=plack är inte matrester. Plack är främst bakterier och det är de som är skälet till varför man bör borsta tänderna. Man borstar tänderna för att få bort bakterier, egentligen inte för att få bort matrester.

Nä... beläggningar=plack är inte matrester. Plack är främst bakterier och det är de som är skälet till varför man bör borsta tänderna. Man borstar tänderna för att få bort bakterier, egentligen inte för att få bort matrester.

Bakterier som kommer av matresterna. Nej att säga att barnens tänder är rena efter en natt är kanske fel av mig. MEN tandborstning ska ske efter frukost, så mycket plack finns det inte på tänderna innan man äter frukost att det är så farligt. Då är det värre att inte borsta tänderna efter frukost. Att borsta innan känns lönlöst då det är ogjort arbete när man ätit frukost.

*kl*

Hos dagmamman där jag och min syster gick borstades det tänder efter frukosten. Jag minns mycket väl köerna vi stod i till handfatet för att få borsta våra tänder.

Jag har ALDRIG borstat mina tänder innan frukost, för mig är det naturligt att göra det efter maten helt enkelt...

Intressant att det finns vissa dagis och dagmammor som klarar av att borsta tänderna och andra ställen är det totalt omöjligt att göra detsamma på?!

Jag borstar tänder innan frukost när jag vet med mig att frukosten kommer att serveras ( av mig) vid 3-4 tiden på eftermiddagen :angel:

Annars är det efter frukost som gäller och inte innan. Fy vad äckligt att äta med tandkrämssmak när man ska äta ostmacka :rofl:

Jag håller med om att det är bättre att borsta efter frukost. Men jag håller absolut inte med om att borstning före är lönlöst eller "ogjort arbete". Bakterierna kommer inte från maten, de finns i saliven hela tiden men får en knuff av socker och syra från det vi äter och dricker.

jag har aldrig hört talas om att dagmamman/dagis borstar tänderna. Tycker att det är lite väl mkt att kräva..

Tja, hellre tandborstning och dra ner på en kvarts fri lek eller hur nu många barn där är som får tandborstning...... Så svårt är det inte att borsta barns tänder.

Jag håller med om att det är bättre att borsta efter frukost. Men jag håller absolut inte med om att borstning före är lönlöst eller "ogjort arbete". Bakterierna kommer inte från maten, de finns i saliven hela tiden men får en knuff av socker och syra från det vi äter och dricker.

Visst finns bakterier i munnen alltid men de har liksom ingen anledning att ge sig på tänderna om det inte finns matrester där.

Tja, hellre tandborstning och dra ner på en kvarts fri lek eller hur nu många barn där är som får tandborstning...... Så svårt är det inte att borsta barns tänder.

På dagis kan det mycket väl vara en hygienfråga där det är mer hygienskt att låta bli.
Tandborstar ska förvaras på ett bra sätt, personalen ska byta handskar mellan varje borstning, tandborstarna ska bytas ut regelbundet och efter varje förkylning osv.

Borsta tänderna innan ni åker hemifrån och skicka med ungarna en flourtablett eller sockerfritt tugggummi.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 476
Senast: Bri
·
Småbarn Jag skrev en fråga på sociala medier tidigare och blev mest påhoppad. Så nu ställer jag frågan på nytt här, då jag hoppas på lite mer...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
19 888
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 480
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama