Sv: Täna med crosstrainer
Nu litar jag mer på henne än på det du skriver. Är du tränare eller du liter blint på det livsmedelverket skriver? Har tränar så här i ett år. men nu lägger jag ner denna diskussion. Detta sätt funkar för mig och det är huvudsaken. Tr skall hitta ett sätt som funkar för h*n.
Funkar det för dig så är det säkert bra, däremot behöver det inte betyda att påståendet faktiskt är sant. Vetenskap handlar inte om vad som "funkar för mig" utan det är väl arbetad, publicerad och utvärderad fakta.
Jag är ingen tränare, men jag har under flertalet år tagit del av information från vetenskapliga studier, forskare, professorer samt personer som har en bred kunskap inom näringsfysiologi och träning. Jag har också tränat hela mitt liv och träffat/diskuterat en hel del med topptränare, elitidrottsmän, instruktörer/PT:s, idrottsläkare, ortopeder, sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer.
Jag kan nämna att Livsmedelsverket till största delen ger ut allmäna rekommendationer, men det pågår en hel del verksamhet och diskussion där också.
Problemet med PT:s är att utbildningarna för licenserna endast rör sig om några veckor. Utbildningarna är ibland rent av felaktiga, och även om instruktören/PT:n även gått andra påbyggande utbildningar, så är det en lång erfarenhet inom området som saknas. Därför får man ta att instruerandet inte alltid stämmer till 100%.
Många PT:s medger också själva att de inte var särkskilt insatta när de började jobba - särskilt de som inte själva tränat någon längre tid - och att kunskapen kom eftersom, hand i hand med erfarenheten. Inte ett så märkvärdigt fenomen faktiskt; hur ska man kunna vara väl insatt i något efter några veckors utbildning?
Man får ha i åtanke att det som PT:s är till för är ändå att vägleda och motivera de som är totalt nybörjare, och det är de ofta väldigt duktiga på. Men man får även lägga på minnet, om man tränat ett längre tag, att de ibland inte har tillräckligt med kunskap för den nivå man ligger på.